۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۲

سایت صدای اقتصاد نوشت:

بازار طلا و ارز طی روزهای اخیر شرایط آرامی را سپری کرده است. نوسانات بازار در محدوده اندکی ادامه دارد تا خبری از هیجان و نرخ‌های ملتهب در خیابان فردوسی نباشد. طی یک هفته گذشته این آرامش بازار با کاهش قیمت‌ها نیز همراه بود که شرایط داخلی و بین‌المللی به طور همزمان در آن دخیل بوده‌اند.

بازار ارز که پس از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای به سمت آرامش حرکت کرده است، روز گذشته کاهش نرخ‌ها را رقم زد تا هر دلار آمریکا با 10 تومان کاهش به 3 هزار و 220 تومان برسد.

طی 10 روز گذشته دلار 35 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است تا سرمایه‌گذاران در این بازار بازهم با زیان مواجه شده باشند.

این موضوع کاهش یک درصدی قیمت را از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اثبات می‌کند.

در این روزها بازار طلا و سکه نیز شرایط مشابهی را پشت سر گذاشته است. این بازار تحت تاثیر آرامش بازار ارز در داخل و همچنین کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی قرار گرفته است.

از سوی دیگر آغاز ماه محرم، تقاضا را در این بازار کاهش داده است هرچند که این امر تاثیرچندانی در کاهش قیمت ندارد اما به طور سنتی جو روانی خاصی در بازار ایجاد می‌کند.

هر سکه تمام بهار آزادی روز گذشته 2 هزار تومان کاهش نرخ را از سر گذراند تا طی یک هفته 10 هزار تومان ارزان شده باشد. در این روز این نوع سکه با قیمت 930 هزار تومان فروخته شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز که در بالاترین نرخ هفته گذشته با قیمت یک هزار و 249 دلار فروخته می‌شد، روز جمعه در آخرین ساعات معاملات هفته به یک هزار و 231 دلار رسید.

بر این اساس هر گرم طلای 18 عیار هم روز گذشته با قیمت 95 هزار و 200 تومان مورد داد و ستد قرار گرفت که یک هزار تومان ارزان‌تر از هفته قبل است.

طلا در بازار جهانی روز جمعه بدنبال صعود بازارهای سهام و ارزش دلار که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را محدود کرد، کاهش یافت و با کاهش هفتگی در یک هفته گذشته روبرو شد. طلا هفته گذشته در نتیجه قوی‌تر شدن ارزش دلار، 0.5 درصد از ارزش خود را از دست داد.

ارزش دلار روز جمعه 0.2 درصد در برابر سبدی از ارزهای بزرگ کاهش یافت با اینهمه این ارز هفته گذشته یک درصد افزایش یافت.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، در یک هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از اواخر سال 2008 به این سو رسید که نشانه ادامه نگرش بدبینانه در بازار طلا است.

نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بزرگ‌ترین موضوع مورد توجه بازار خواهد بود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد خرید ماهانه اوراق قرضه را به پایان برساند. سرمایه گذاران اکنون نشانه‌هایی را زیرنظر دارند که زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره را مشخص می‌کنند.

دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن لطمه زده است و از سوی دیگر دلار قوی‌تر نیز تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود می‌کند.

به همین دلیل عموم کارشناسان بازار برا یهفته پیش رو کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. فردا فعالیت بازارهای جهانی در هفته جدید آغاز خواهد شد و این در حالی است که در نظرسنجی این هفته کیتکو از 21 کارشناس اقتصادی 6 نفر به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند؛ 9 نفر نیز اعلام کرده اند که قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد و 6 نفر نیز پیش بینی کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

این موضوع نشان می دهد که 42 درصد کارشناسان کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. تحلیلگرانی که به کاهش قیمت طلا رای داده اند بر این باورند که عدم توانایی طلا در شکستن سطح 1255 دلاری و کاهش مجدد قیمت نشان می دهد که این فلز زرد در روزهای آینده نیز با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

دسته ای از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که قیمت طلا در روزهای آینده بین 1220 تا 1250 دلار در نوسان خواهد بود و اگر سطح حمایتی 1220 دلاری شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتر روبرو می شود.

نمودارهای کاهش قیمت دلار در بازار را اینجا ببینید.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =