رونمایی از اسرار آیت: مشکل میرحسین با او بیشتر از بنی‌صدر بود/ خبر غیبی که آیت به عسگراولادی داد

فارس گزارش داد:

مراسم رونمایی از کتاب «اسرار آیت» با حضور کاظم جعفری، حجت الاسلام مهدوی، جواد موگویی و جمعی از علاقه‌مندان تاریخ انقلاب، عصر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*شهید آیت دایرة‌المعارف رجال ایران است

در ابتدای این جلسه کاظم جعفری از دوستان شهید دکتر آیت گفت: در معرفی شهید آیت باید بسیار توجه داشت که شناخت وی برای تاریخ زود است و قرن‌ها باید بگذرد تا آیت شناخته شود، کما اینکه امام خمینی (ره) را نسل‌ها و آیندگان باید بشناسند. آیت اهل کار، مطالعه و تحقیق آرام و بدون صدا بود.

وی افزود: آشنایی من با آیت به جریان گروه زیرزمینی مبارزات و 5 سال قبل از انقلاب بازمی‌گردد هر چند در این فرصت نشد که وی را درست بشناسیم. شهید آیت، دایرة‌المعارف رجال ایران بلکه فراتر از ایران باید نام بگیرد، زیرا شخصیتی که بتواند مانند وی اشخاص سیاسی ایران را بشناسد و پرونده آنها را بداند نداریم. امکان نداشت که وی بگوید فلان شخص انسان بدی است و این حرف را بی‌سند نقل کند، مثلاً وقتی می‌گفت میرحسین موسوی انسان مشکل‌داری است این حرف را از روی بی‌اطلاعی نزده بود.

 

*مشکل میرحسین با آیت بیشتر از بنی صدر بود

کاظمی اضافه کرد: آیت قبل از انقلاب و یک مرتبه نیز بعد از ریاست جمهوری بنی‌صدر در جمعی به ما گفت که بنی‌صدر قبل از انقلاب به عنوان دانشجو به اسرائیل سفر کرده است و این موضوع را با تصویر و سند ثابت می‌کرد و می‌گفت در این سفر از وی استقبال نیز شده است و رسانه‌های آن زمان، بازتاب داده‌اند و این سفر از این جهت با سایر سفرهایی که به اسرائیل می‌شده تفاوت دارد که از وی استقبال کرده‌اند. بایگانی مجلات و روزنامه‌هایی که آیت داشت بالای 10 تن بود و کمتر کسی از این موضوع با اطلاع بود مگر افرادی به تعداد انگشتان دست. شاید به ظاهر بگویند بنی‌صدر با آیت مشکل اساسی داشت ولی میرحسین موسوی بسیار برای کنار زدن آیت تلاش کرد و مشکل میرحسین با وی بیشتر از بنی‌صدر بود.

*آیت پس از تصویب اصل ولایت فقیه شادمان بود

وی ادامه داد: نکته دیگری که درباره شهید آیت باید گفته شود مسئله ولایتمداری وی است، وی به اندازه‌ای برای امام خمینی اهمیت قائل بود که حاضر بود جان خودش را برای امام بدهد. بعضی آقایان در جریان تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس مخالف بودند و می‌گفتند که این اصل دست و پای ما را در تعامل با دنیا می‌بندد ولی آیت برای تصویب آن پافشاری کرد و این ناشی از آینده‌نگری وی بود که آینده انقلاب اسلامی و حضور در بن‌بست‌های سیاسی را می‌دید. روزی که این قانون توسط مجلس تصویب شد آیت به شدت شادمان بود که به نظر من اگر یک عمل برای او ثبت شود همین اصل ولایت فقیه کفایت می‌کند.

کاظمی گفت: شهید آیت قبل از ترور جسمانی به طرق مختلف ترور سیاسی شده بود ولی به اندازه‌ای جرأت داشت که از این تخریب‌ها نمی‌هراسید. بعد از اینکه بنی‌صدر با رأی اکثریت مجلس انتخاب شد، یکی از کسانی که علیه وی موضع گرفت شهید آیت بود که در آن زمان روزنامه‌ها با عنوان کودتای آیت تیتر زدند.

وی افزود: مؤلف کتاب «اسرار آیت» نیز فردی است که در وهله اول بسیار جرأت داشت. اگر آیت کسی بود که جرأت داشت و برای انقلاب از خودش خرج کرد، نویسنده کتاب وی نیز فردی با جرأت است زیرا عده‌ای کمتر زیر بار این موضوع می‌روند و حاضر نیستند آینده حرفه‌ای خود را فدای حقایق کنند.

*آیت از حیثیت خود گذشت

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام مهدوی رئیس مؤسسه و انتشارات اشراق حکمت گفت: ما سه نهضت اصلی در تاریخ معاصر ایران داریم، نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی که نهضت اول و دوم به رهبری روحانیت و سیدین صورت گرفته، ولی از طریق جریان روشنفکری و محافل مخفی، کاری صورت گرفته که رهبری جریان از دست آنها خارج شود. در جریان نهضت مشروطه کاری کردند که روحانیت از جریان این جریان خارج شود و حرکت مشروطه به دست افراد ضدارزشی و روشنفکر بیفتد. در جریان نفت هم قضیه به همین شکل است که روحانیت را کنار زدند و قضیه را مصادره کردند.

 

 

وی اضافه کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی نیز روحانیت به رهبری حضرت امام خمینی(ره) این کار را کلید زد و توانست به پیروزی برساند، ولی این‌بار با هوشیاری حضرت امام (ره) اجازه نداد تا همانند دفعات قبل نهضت از دست روحانیت خارج گردد، البته در این میان عده‌ای بودند که ازحیثیت خود گذشتند تا این خط حفظ شود و شهید آیت یکی از این افراد است. آیت به عنوان نماینده مجلس توانست جلوی رئیس‌جمهور وقت بایستد و وی را شکست دهد، هر چند عده‌ای بودند که خواستند وی را از خاطره‌ها پاک کنند.

مدیر انتشارات اشراق حکت گفت: ما در جریان نخست‌وزیری میرحسین می‌توانیم بگوییم که حداقل یک نفر را داریم که پی به واقعیت تاریخ برده است. حضور افرادی مانند جواد موگویی این نوید را می‌دهد که روایتگران صادق در انقلاب همچنان حضور دارند و دشمنان انقلاب و آیت بدانند که این خط ادامه دارد.

 

*تا زمانی که ما روایت نکنیم دیگران روایت می‌کنند

در انتهای این مراسم، جواد موگویی نویسنده «اسرار آیت» گفت: در این کتاب سعی کرده‌ایم که نگرانی و تلاش آیت برای نگرانی خود از انحراف انقلاب را نشان دهیم. از سال 89 کار این کتاب را آغاز کردیم و از همان سال مصاحبه‌ها را برای یک فیلم مستند شروع کرده بودیم. در همان زمان لیستی از دانشجویان شهید و نخبه در دست داشتیم که شهید آیت نیز در آن قرار داشت. شهید آیت فردی منحصر به فرد و دارای برجستگی‌های شخصیتی بوده است.

وی گفت: اتفاقات سال 88 موجب شد تا برگردیم و تاریخ انقلاب را ورق بزنیم و فراز و نشیب‌های پشت‌سر گذاشته شده توسط انقلاب را دوباره بخوانیم. متأسفانه یکی از ضعف‌های ما این است که روزشمار درستی از اتفاقات انقلاب اسلامی نداریم. ما باید برای وقایع انقلاب منابع بسیاری داشته باشیم و تاریخ انقلاب را از طریق آنها روایت کنیم، برای مثال در جریان قضیه مک‌فارلین و یا عزل آیت‌الله منتظری از جانشینی امام(ره) منابعی در اختیار نداریم.

موگویی اضافه کرد: چند سالی است که می‌بینیم شبکه‌های ضدانقلاب در حال پخش مستندهای تاریخ انقلاب هستند و تا زمانی که ما روایت نکنیم دیگران روایت می‌کنند. در بازدیدی که چند سال پیش رهبر انقلاب از مرکز اسناد انقلاب اسلامی داشتند فرمودند که «قضایای 88 را بنویسید و تا کسی این کار را نکرده است آن را به انجام برسانید.» ما حتی برای زندگینامه امام خمینی(ره) و یا شهید مطهری، اثر درستی نداریم که مدون و منظم باشد. در قبال کم‌کاری ما، دشمنان در حال کار هستند.

*اتفاقات سال 88 برای انقلاب برکت داشت

نویسنده کتاب «اسرار آیت» گفت: در تحقیقاتی که در مورد میرحسین موسوی انجام داده‌ام متوجه شدم که در دوره نخست وزیری وی نقدها و صحبت‌هایی در موردش شده است که تا قبل از سال 88 کسی اینها را بازتاب نداده بود. اتفاقات سال 88 واقعاً برای ما برکت داشته و حداقل برکت آن این بود که ما فهمیدیم شهید دیالمه‌ای وجود داشته که میرحسین موسوی علیه وی صحبت کرده بود، در حالی که این فرد عمر سیاسی‌اش بیش از 4 یا 5 سال نبوده است.

وی به روند شکل‌گیری این کتاب اشاره کرد و گفت: در ابتدا خواستم زندگینامه شهید آیت را بنویسیم ولی دیدم بهتر است به جای زندگینامه، روزگار وی را روایت کنم. برای این کتاب به بیش از 12 استان سفر کردم و گاهی برای یک مصاحبه یک سال انتظار کشیدم. در مورد شهید آیت، پیش از این هیچ صوت، تصویر و سندی وجود نداشت و تمام اینهایی که امروز موجود است حاصل تلاش این چند سال است. برای هر فصل از این کتاب سعی کردم به اندازه یک کتاب تحقیق کنم و فیش بردارم و شاید اگر یک روز فرصت پیدا کنم حتماً کتابی در مورد بنی‌صدر بنویسم زیرا مطالب در مورد وی بسیار است.

*خبر غیبی که آیت به عسگراولادی داد

موگویی اضافه کرد: برای مثال، در فصل پایانی این کتاب و در بخش آخر بعد از اینکه ورود آیت به حزب جمهوری را آورده‌ام به عملکرد دولت میرحسین موسوی نیز پرداخته‌ام. در خاطر دارم در گفت‌وگویی که با مرحوم عسگراولادی داشته‌ام می‌گفت در جریان رأی اعتماد مجلس به وزارت خارجه میرحسین موسوی، اول مخالف وی بودم ولی با دفاع شهید بهشتی نظرم عوض شد و رأی مثبت دادم، اما بعد از جلسه، آیت به من گفت کار بدی کردی زیرا اولین کسی را که میرحسین می‌زند خود تو هستی، که ایشان می‌گوید این خبری بود که آیت از غیب به من داد و میرحسین در سال 61 من را برکنار کرد.

وی در پایان یادآور شد: نخست‌وزیر امام(ره) عنوانی است که به وی می‌دهند تا کسی نتواند دوران وی را نقد کند و این اشتباه بزرگی است که در مورد آن دوران انجام می‌دهند. یکی از دلایلی که آیت را از جریان انقلاب حذف کردند همین بود که با میرحسین موسوی مخالفت کرده بود. در جریان بخشی که مرتبط به ترور آیت بود در این کتاب مراجع قضایی با ما همکاری نکردند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382423

برچسب‌ها