پاسخ‌های جواد لاریجانی به CNN درباره ریحانه جباری، دستگیری روزنامه نگار آمریکایی-ایرانی و احمد شهید

دبیر ستاد حقوق بشر، در مصاحبه ای زنده با شبکه خبری سی ان ان ، کمپین رسانه ای و سیاسی غرب را عامل اصلی ناکام ماندن تلاش ها برای رضایت گرفتن از خانواده قربانی و جلوگیری از اعدام ریحانه جباری دانست.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی که برای ارائه دومین گزارش یو.پی.آر کشورمان در رأس یک هیأت بلند پایه به ژنو سفر کرده است در گفتگویی زنده با شبکه خبری سی.ان.ان قضاوت کشورهای غربی درباره مسائل مربوط به ایران که پرونده ریحانه جباری یکی از آنها است را غیرمنصفانه توصیف کرد و گفت این پرونده همه روال قانونی خود را طی کرده بود و همه قضاتی که طی هفت سال گذشته با این پرونده سرو کار داشته اند تایید کرده اند که او مرتکب قتل عمد با قصد قبلی شده و ادعای او مبنی بر دفاع از خود کذب محض بوده است.

لاریجانی افزود: قطعا ما از اینکه شخصی، فرد دیگر را بکشد و یا انسان دیگری اعدام شود خوشحال نمی شویم، اما شما می دانید که موقعیت ما بعنوان حکومت ]در موضوع قصاص[ میانجیگری برای گرفتن رضایت از اولیای دم مقتول است، اما متاسفانه کمپینی که از سوی رسانه ها و سیاستمداران غربی براه افتاد کاملا این فضا را مسموم کرد و تلاش ها برای گرفتن رضایت از اولیای دم را ناکام گذاشت.

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص دستگیری جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن پست نیز گفت: متاسفانه برخی افراد با عنوان روزنامه نگار به ایران می ایند اما بعد کار دیگری غیر از روزنامه نگاری می کنند. مقامات امنیتی ما معتقدند که او در فعالیت هایی شرکت داشته است که ورای حوزه روزنامه نگاری بوده است.

مایکل هولمز مجری سی ان ان در ادامه با استناد به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: ایران در خلال یک سال گذشته بیش از 200 مورد اعدام داشته است که نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته و برخی از این اعدام ها مربوط به جرایمی چون زنا و نوشیدن مشروبات الکلی بوده است.

دکتر محمدجواد لاریجانیدر پاسخ به این ادعا گفت: این گزارش نه موثق است نه منطقی. بله ما در ایران اعدام داریم اما عمده این اعدام ها بلکه بیش از 90 درصد این ها مربوط به جرایم مواد مخدر است که در واقع همه دنیا حتی ایالات متحده و جوامع غربی از این مبارزه ایران با مواد مخدر منتفع شده اند و حتی این کشورها باید از ایران به خاطر این مبارزه بی وقفه و یک جانبه با جرایم مرتبط با مواد مخدر ممنون باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر سپس با بی اساس خواندن ادعای اعدام افراد به خاطر زنا یا نوشیدن الکل گفت: هیچکس در این دوره زمانی که شما گفتید به خاطر زنا یا نوشیدن الکل اعدام نشده است .
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا ایران گزارشگر ویژه را نمی پذیرد و چه مشکلی با او دارد که مرتب از او انتقاد می کند گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با گزارشگری و مکانیزم های نظارتی آن، خصوصا مکانیزم یو.پی آر که اخیرا ارائه شده ندارد و از قضا با عمده آنها در تعامل بوده است و درخصوص مشارکت با گزارشگری و همکاری با سیتسم گزارشگری یو.پی. آر خیلی هم فعال بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: این اولین بار است که کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی که همیشه در صندلی قضاوت دیگران می نشستند و هیچ وقت مورد قضاوت قرار نمی گرفتند، خود در صندلی قضاوت نشانده می شوند و وضعیت حقوق بشر آنها مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.

رئیس هیأت بلند پایه حقوق بشری ایران در ژنو گفت: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چند گزارشگر ویژه به ایران امدند و البته بعضی از آنها نیز مورد استقبال قرار نگرفتند. همچنین تا کنون شش تا هفت گزارشگر موضوعی به ایران آمده است و بعدا این فرایند متوقف شد. اما دلیل اینکه ما ] این گزارشگر را نمی پذیریم[ خیلی روشن است. ما انتظار نداریم گزارشگر ویژه برای ایران کف و سوت بزند و یا گزارشی برای ما اماده کند که فقط از ایران تعریف کرده باشد ما گزارشگری می خواهیم که برپایه واقعیت های مستند عمل کند و یک متدلوژی عینی و ارزیابی شفاف داشته باشد و اصلا مهم نیست که مخالف ما باشد یا موافق .
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: متاسفانه این گزارشگر محترم ویژه ایران از دقیقه اولی که حکم ماموریت گرفت، از یک ایستگاه تلویزیونی به ایستگاه دیگر رفت و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد. این درحالی است که او به ظاهر هم که شده باید بی طرفی را حفظ کند. ما اهمیتی نمی دهیم که در قلبش چه می گذرد اما در واقع او باید به قوانین بی طرفی، پایبند باشد.
لاریجانی در پایان تاکید کرد: به عنوان نمونه او تروریست هایی را که در حین انجام اقدامات ترویستی دستگیر شده اند را به عنوان مدافعان حقوق بشر خطاب می کند، حالا ما چگونه می توانیم فعالیت های او را تایید کنیم. این ها اشکالات اساسی است که ما از لحاظ حرفه ای به کار او وارد می کنیم و مشکل شخصی با او نداریم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382967

برچسب‌ها