یادداشت صادق زیباکلام تحت عنوان 3772+1

1+۳۷۷۲: اندر حکایت خلقیات ما ایرانیان

می‌خواستم در خصوص رای نیاوردن وزیر علوم برای «کتاب هفته» بنویسم که خانم آزاده میرشکاک، از مسئولین «کتاب هفته» که با من برای یادداشت‌هایم همیشه در تماس هستند، پیشنهاد کرد که به مناسبت 18 آبان، سالگرد تولد مرحوم محمدعلی جمالزاده، پیرامون «خلقیات ما ایرانیان» بنویسم که از جمله موضوعات مورد علاقه آن مرحوم هم بوده و نوشته مفصلی هم در این خصوص تحت عنوان «خلقیات ما ایرانیان» دارند. خانم میرشکاک را هیچ¬وقت ندیده‌ام اما از پشت سیم تلفن آنقدر مودب هستند که دلم نیامد به ایشان نه بگویم. به بهانه نداشتن آن کتاب خواستم از انجام تکلیف پیشنهادی شانه خالی کنم که خانم میرشکاک با همان ادب گفتند که کتاب را الساعه برایم «دانلود» می‌کنند. عملا دیگر بهانه‌ای نداشتم. در حدود یک¬سوم کتاب را خواندم که بیشتر کلیات بود و عمدتا نظر فرنگی ها در مورد ما. و اینکه به هر حال اگر ما ایرانیان صفات، رفتار و خلقیات نامطلوبی داریم بهتر است راه تواضع و فروتنی در پیش بگیریم و در صدد اصلاح برآییم و... که تماس تلفنی اصغر محمد‌زاده همه چیز را بر¬هم¬ریخت. کار خاصی نداشت و می‌خواست بگوید که کار خانم مهسا جزینی را انجام داده. خانم مهسا جزینی می‌خواهد با من تز فوق لیسانس بگیرد و پس از حل و فصل موضوع، برای نحوه پر کردن فرم مربوط به پروپوزال به محمدزاده معرفی‌اش کرده بودم که کمکش نماید.
مشکل بعد از خداحافظی با محمدزاده شروع شد. به خودم گفتم چه فایده دارد که من بیایم کلی مطلب بخوانم ببینم که محمدعلی جمالزاده پنجاه سال پیش معتقد بوده که آیا ما ایرانیان خلقیات خاصی داریم یا نداریم؛ فرنگی ها اساسا در مورد ما ایرانی ها چه گفته اند و خلقیات نامطلوبمان را چگونه می‌بایستی اصلاح نماییم وقس علیهذا. صحبت با اصغر محمدزاده همه آن فضایی را که خواندن مقاله مفصل مرحوم جمالزاده برایم ایجاد کرده بود را شخم زد و بر هم ریخت. یک جورهایی احساس کردم که چه فایده دارد که ما کلی مطلب بخوانیم و بررسی و تحقیق کنیم که آیا ما ایرانیان خلقیات خاصی داریم یا نه؟ وقتی من دارم اصغر محمدزاده را جلوی چشمانم می‌بینم که چه می‌شود و چه بر سرش می‌آید که رفتار،سلوک و همه چیز این جوان زیر و رو می شود، چرا بایستی به دنبال موضوعی انتزاعی به نام «خلقیات ما ایرانیان» بروم؟ وقتی من دارم زندگی یک ایرانی به نام اصغر محمدزاده را در جلوی چشمانم می‌بینم و وقتی دارم مثل روز روشن می‌بینم که رفتارهای فردی و جمعی این فرد ملهم و متاثر از کدام مسائل اجتماعی است که در زندگی وی نقش داشته، چرا می‌بایستی بروم در خلأ و به دنبال یک سری ویژگی‌ها و علل و عوامل پیچیده و پنهانی باشم که رفتار فردی و جمعی اصغر محمدزاده را می‌سازند؟
عنوان یادداشت را گذاشته‌ام «3772+1». عدد بزرگ‌تر در حقیقت تعداد کسانی است که در دوران تصدی اصولگرایان در دولت آقای احمدی‌نژاد بالاخص در دور دوم دولت ایشان بورسیه شدند. عدد «یک» در حقیقت اصغر محمدزاده است که بورسیه نشد. یعنی این توفیق را پیدا نکرد که جزو آن ۳۷۷۲ نفر شود. من نمی‌خواهم در خصوص بورسیه‌ها مطلبی بنویسم. صورت مساله روشن‌تر از آن است که اساسا نیازی به توضیح باشد. ۳۷۷۲ نفر در فاصله۹۲ - ۸۸ بدون آنکه امتحانی بدهند، یا در مصاحبه‌ای شرکت کنند، یا تحقیقات و مقالات علمی مستندی نوشته باشند، یا اساسا یکی، دو نفر صلاحیت‌ها، شایستگی‌ها یا توانایی‌های علمی آنان را بررسی کرده باشند و نه هیچ بررسی و رسیدگی دیگری در موردشان صورت گرفته باشد، شدند «بورسیه» وزارت علوم. یعنی این افراد در دوره دکترا پذیرفته شدند. هزینه تحصیلشان را هم وزارت علوم می داد، و بالاخره و مهم‌تر از همه، شدند هیأت علمی و استاد دانشگاه. تنها شرطی که این ۳۷۷۲ نفر آدم خوش‌شانس می‌بایستی می‌داشتند آن بود که یکی از دانشگاه‌های کشور، یا وزارت علوم یا یکی از دستگاه‌های دولتی می‌بایستی وی را برای گرفتن بورس به وزارت علوم معرفی می‌کردند. یعنی یکی ازدانشگاه‌های کشور یا یکی از سازمان‌های دولتی کشور و یا خود وزارت علوم می‌بایستی اعلام می‌کرد به وزارت علوم که ما به وجود صادق زیباکلام نیاز داریم و ایشان را به عنوان بورسیه به وزارت علوم معرفی می‌کرد. البته در آیین‌نامه‌‌ای که برای پذیرش این افراد تعیین شده بود شرط معدل ۱۴ در دوره لیسانس و ۱۶ در فوق لیسانس به علاوه سن ذکر شده بود. یعنی اگر صادق زیباکلام معدل لیسانس ۱۴ و معدل فوق لیسانسش ۱۶ می‌بود و سنش هم از فلان مقدار بیشتر نبود، می‌شد بورسیه دانشگاه تهران و وزارت علوم کلیه هزینه‌های تحصیلش را می‌داد و چون بورسیه دانشگاه تهران بود، بعد از اخذ دکترا می‌شد استاد دانشگاه تهران. حتی در «کویت»هم اینجوری ، به این مفتی و فله ایی کسی بورسیه و استاد دانشگاه نمی‌شود. اما اصولگرایان برای خدمت به علم و دانش و پیشرفت علمی مملکت، این انقلاب بزرگ را انجام دادند. جالب است که برخی از متقاضیان حتی معدل ۱۴ و ۱۶ هم نداشتند اما آنها هم پذیرفته شدند. برخی سنشان بیشتر بود، آنها هم پذیرفته شدند. خیلی نیازی به حدس و گمان نیست که این ۳۷۷۲ نفر دختران، پسران، خواهرزاده‌ها، برادرزاده‌ها و...منسوبان چه کسانی بودند. و ایضا خیلی نیازی نیست که پس‌فردا که این نزدیک به ۴۰۰۰ نفر( که عمدتا هم در رشته‌های علوم انسانی هستند) وارد دانشگاه‌های کشور خواهند شد چه تحول عظیم علمی در آموزش عالی کشور بوجود خواهند آورد و بالاخص چه تکانی به حوزه‌های علوم انسانی مان خواهند داد. انسان نمی‌داند از شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌بایستی بابت این انقلاب علمی سپاسگزاری نماید یا از مجلس اصولگرا که شبانه‌روز به فکر حفظ و حراست از منافع ملت است یا از دولت خدمتگزار کریمه دهم که به جز اجرای عدالت هدف دیگری نداشت. می‌رسیم به آن یک نفر: اصغر محمدزاده. پای او چگونه به این انقلاب علمی که اصولگرایان عدالت‌طلب در فاصله ۸۸-۹۲ در کشور ایجاد کردند کشیده شد؟ و اصلا موضوع بررسی "خلقیات ما ایرانیان" از سوی مرحوم محمدعلی جمالزاده چگونه مرتبط شد به داستان بورسیه‌های دوران زمامداری اصولگرایان؟
اوایل مهر سال ۸۷ بود و ترم تازه به راه افتاده بود که یک روز سر و کله یک جوان بیست و چند ساله در دفترم پیدا شد. اصرار داشت وقتی همه رفتند مرا ببیند. رفت و بعد از ظهر آمد. گفت: شما مرا یادتان نمی‌آید ولی سال ۸۵ که برای مراسم سیزده آبان به دانشگاه فردوسی مشهد آمده بودید من از طرف انجمن اسلامی میزبانتان بودم. حسب معمول اینگونه ملاقات‌ها رفتم سر اصل مطلب و‌‌ همان جمله معروفم را ازش پرسیدم: "کارت با من چیه؟" گفت: من رشته بیولوژی در دانشگاه سبزوار خوانده‌ام اما به واسطه علاقه به علوم سیاسی در آزمون ارشد شرکت کردم و قبول شده‌ام دانشگاه تهران، اما «ستاره دار» شده‌ام و مشکل گزینش دارم. بی‌اختیار گفتم: «وای خدای من! یک دیوانه دیگر! آخر چرا رشته خودت را ول کردی؟ والله بالله این علوم سیاسی که شما اینجا می‌خوانید به لعنت خدا نمی‌ارزد». گفت: «ما چگونه ما شدیم؟» شما من را از راه به در کرد و دبیرستان که بودم آن را خواندم. گفتم: «حالا مشکلت با گزینش چیه؟ چیکارکردی؟» گفت: «من مسئول انجمن اسلامی دانشگاه سبزوار...» حرفش را قطع کردم. یک یادداشت برای حراست وزارت علوم نوشتم. به نحو معجزه‌آسایی یکی از فارغ التحصیلان خودمان آنجا یک کاره‌ای شده بود و حرمتم را نگه می‌داشت. یکی، دو هفته بعد برگشت. گفت: «نامه‌تان موثر شد و ازم تعهد گرفتند که وارد انجمن نشوم و کار سیاسی نکنم». بعد هم برای اینکه یک ترم عقب نیفتد یک کاغذ دروغ نوشتم برای دکتر داود آقایی، معاون آموزشی دانشکده که سر کلاس‌ها حضور داشته و خلاصه با دو، سه چهار هفته تاخیر ثبت نام کرد. خدائیش خیلی با استعداد بود و هست. بعضی وقت‌ها ورقه‌های امتحانی‌ام را می‌دادم تصحیح می‌کرد و برخی از دانشجویانی را که برای تحقیق یا رساله می‌آمدند پیشم، می‌فرستادمشان پیش اصغر و کلی کارشان جلو می‌افتاد. عنوان رساله‌اش هم در مورد سقوط دولت مرحوم مهندس بازرگان بود. دکتر کیومرث جهانگیر، معاون اداری و مالی دانشکده و مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران که عضو گروه علوم سیاسی خودمان بود داور رساله‌اش شد و جلسه دفاع تار مویی با گلاویز شدن من با استاد جهانگیر فاصله داشت. من آخرش هم نتوانستم این نکته ابندایی را حالی برخی از همکارانم بنمایم که ما حق نداریم افکار و عقاید خودمان را به دانشجویی که با ما رساله گرفته بنماییم. با هر سماجتی بود نمره 5/18 را از استاد جهانگیر گرفتم در حالیکه به نسبت رساله های دیگر واقعا حقش بیست بود. اما استاد جهانگیر از ۱۶ بالاتر نمی آمد. اصغر محمدزاده در سال ۸۹ از میان ۵۴ فارغ التحصیل مجموعه رشته‌های علوم سیاسی دانشگاه تهران ( گرایشات مطالعات منطقه‌ای، جامعه‌شناسی، مسائل ایران، سیاست‌گذاری و اندیشه سیاسی) با معدل ۱۹ رتبه اوّل را کسب کرد. همان سال در آزمون دکترای علوم سیاسی که توسط وزارت علوم برگزار شده بود، جزو ۳ نفر اول شد و در مصاحبه شفاهی آزمون دکترا که توسط اساتید گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار گردید رتبه اول را به دست آورد(فقط برای یک لحظه کارنامه اصغر محمدزاده را مقایسه کنید با آن ۳۷۷۲ نفر).
از‌‌ همان ابتدا تلاش زیادی کردم که او را بورسیه کنم. در حالی که ۳۷۷۲ نفر در‌‌ همان سال‌ها بورسیه شدند، هیچ خراب شده‌ای را نتوانستم پیدا کنم که تمایلی به بورسیه کردن اصغر داشته باشد. بسیاری از مسئولین دانشگا‌هها اصولگرایانی بودند که سایه من را با تیر می‌زدند. نا‌امید از بورسیه کردنش، چند ترمی رفت دانشگاه سبزوار اما بواسطه پرونده دوران لیسانسش و با اینکه از ۸۷ به بعد در دانشگاه تهران دست از پا خطا نکرده بود، اما گزینش وزارت علوم یا همان دانشگاه سبزوار با استخدام و بورسیه شدنش موافقت نکردند؛ با اینکه به او احتیاج داشتند و آن چند ترمی که می رفت سبزوار برای تدریس دانشجویان ازش خیلی راضی بودند. مدتی علاف دانشگاه خرم آباد شد و دو سه دانشگاه دیگر. اما هیچ کدام آنها علیرغم معرفی های من و اطمینان دادن به مسئولین در خصوص توانایی های علمی اصغر، حاضر نشدند او را بورسیه نمایند.نا‌امید از دانشگاه‌های سراسری، دست به دامان دانشگاه آزادی‌ها شدم. دست به دامان دکتر مهرداد نوربخش از مسئولین آن دانشگاه، دکتر علی عباسپوراز بزرگان دیگر دانشگاه آزاد، خانم دکتر فاطمه هاشمی، آقای طلایی رئیس گزینش واحد علوم و تحقیقات، رئیس واحد تهران مرکز و... شدم. اما به واسطه ابتلای اصغر به بیماری «جذام» و «ابولا» هیچیک از واحدهای آزاد هم حاضر نشدند او را بگیرند.
با اینکه هنوز از رساله‌اش دفاع نکرده اما معدل دوره دکترایش در ردیف بالا‌ترین‌ها -اگر نگفته باشم بالاترین- است. برای تزش هم بر روی این سوژه که «اسلام گرایان فقاهتی چگونه در دهه ۱۳۶۰ توانستند هژمونی انقلاب را به دست بگیرند» کار می‌کند. مخصوصا دفاع نمی‌کند چون بعد بایستی برود سربازی.
اصغر محمدزاده دانشجوی پرتحرک، توانمند و با استعداد دهه ۱۳۸0، تبدیل شده به یک انسان واداده، نا‌امید و سرخورده. خیلی کم می‌آیددیگر به دانشکده. تلفنی هر از گاهی ازم احوال پرسی می‌کند. به من نگفته ولی ظاهرا با نوشتن رساله، مقالات علمی و ISI، اموراتش را می‌گذراند. با یکی از دختران هم رشته‌اش می‌خواست ازدواج کند اما آن را هم رها کرد. ازش پرسیدم که چرا پس با...؟ گفت: استاد من چه کاره هستم؟ به خانواده‌اش بگویم من کارم و زندگی‌ام چی هست؟
سوال: آیا رفتار «اصغر محمدزاده» و «اصغر محمدزاده‌ها»؛ "محمد تقی(بابک) ابراهیمی خوجینی" و.... معلول شرایط اجتماعی هستندکه در آن قرار می‌گیرند و حاصل بلاهایی که ما برسر آنها می آوریم، و یا معلول یک سری ویژگی‌های انتزاعی ثابتی هستندکه مرحوم محمدعلی جمالزاده ۵۰ سال پیش از آنها به عنوان «خلقیات ما ایرانی‌ها» نام می‌برد؟ آیا احساس انزوا، نا‌امیدی، سرخوردگی و بی‌اعتمادی به همه که امروز بر روح و روان اصغر محمدزاده و بابک ابراهیمی که یک روز می‌خواستند دنیا را تغییر دهند حاکم شده، ناشی از بلاهایی است که ما برسر آنان آوردیم، یا احساس بدبینی و بی‌اعتمادی اساسا جزو لاینفک «خلقیات» ما ایرانیان است؟

ایام بکام باد

صادق زیباکلام

19 آبان یکهزار و سیصد و نود و سه

منبع: نشریه کتاب هفته 18 ابان 1393

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    9 77
    به به اقای طرفدار کره شمالی و شوروی قبل از انقلاب و طرفدار عربستان سعودی و انگلیس بعد از انقلاب. تنها ویژگی ثابت این آقا در تمام دوران دشمنی با ایران بوده.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    47 3
    واقعا خواندنی بود. طبق معمول. و بسیار غم انگیز.
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    23 1
    حق محمد علیزاده رو دزدیدن دارن پاهاش پز میدن
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    18 2
    دكتر جون اين يه نفر رو گفتي عوضش شرح حال اون 3772 تاي ديگه رو هم در نظر بگير. چه لذتي ميبرن از زندگي. با يه نامه بورس شدن حالا ام هيئت علمي دانشگاه معتبر. چه نيازيه كه برن كويت؟
  • sina A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    31 2
    یاشاسین استاد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    6 3
    پس چه باید کرد دکتر؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    21 6
    اصغرزاده های با استعداد باید بمانند تا پارتی زاده های بی استعداد بورسیه بگیرند تا دل کیهان و دلواپسان نلرزد
  • حسین A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    9 9
    خدا جزاشون دولت دهم و اونایی که چشمشون رو بستن تا این قضیه اتفاق بیفته رو تو روز محشر میده
  • ahmad IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    10 4
    خیلی خوب بود استاد، شرایط سیاسی و اقتصادی کاری با خلقیات ما ایرانیان کرده که هممون مبتلا به "درماندگی آموخته شده" شدیم
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    9 5
    این است حکایت هزاران تن از جوانان ایرانی که به بلای شمایان گرفتار آمده اند.
  • ج ک A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    10 6
    استاد واقعا متشکرم خیلی خوب واقعیت را بیان کردید من دانشجوی دانشگاه تهران بودم من و خواهرم و دوست انم هم سرخورده شدیم مملکت ما این بلا را سر ما اورده است فکر کنم فقط خدا باید جواب اینها را بدهد چون ما زیاد حرف بزنیم زندانی می شویم
  • سیدعلی موسوی A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    5 6
    جالب بود. بنظر من بشخصه باید جایی باشه تا از این افراد حمایت مادی و معنوی بشه اینارو باید پرورش داد برای بهتر شده جامعه وپیشرفت کشورمان تا کی باید یکعده بله قربان گو میزهای ریاست و دانشگاهها را پر کنند و بعنوان الگو و فرد متفکر به جامعه نشان داده بشه؟
  • وحيد عاشق دكتر زيباكلام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    7 7
    سرم را براي تعظيم به استاد و اصغر جان پايين مياورم.علي يارتون
  • سلطان IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    64 7
    این آقا صادق خیلی کارش درسته، ای کاش از این جمله آدم ها زیاد بودن...
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    10 5
    معرککککککککککککککککککککککککه بود استاد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    6 3
    عالی بود دکتر عالی...................
  • شیدا EU ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    5 8
    دکتر جان. این حکاییت خیلی از ماها شده. افراد و امثال اصغر که از موهبت خدادای پارتی بی نصیب موندیم. ولی من مطمئنم این موضوع ناشی از شرایط زمان است نه خلقیات ما ایرانی ها.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    9 7
    زنده باد دکتر. پس از آنکه مملکت تحت مدیریت همین 4000نفر و امثالشان در منجلاب فرهنگی بیشتر و بیشتر فرو رفت آنموقع است که همه تقصیرها را گردن ماهواره دیدن مردم میاندازیم.
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    45 7
    عالی بود مث همیشه
  • پویا A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    8 8
    مرسی استاد وجودت کیمیاست .
  • محمد حسن IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    7 1
    جناب استاد مهم نیست چه بر سر این آدم و مشابه هاش می آد مهم اینه که دولت پر توان بتونه به قیمت نابودی ایران به دانش هسته ای بومی دست پیدا کنه مهم اینه دلواپس ها دلواپس نشن یه وقت...
  • بی نام A1 ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    7 5
    عالی
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 4
    جالب بود و غم انگیز البته دروغ هم کمی چاشنی داستانش کرده دکتر من خودم دانشجوی زیبا کلام بودم هم ورودی محمدزاده از جزئیات باخبرم. در توانایی های آقای محمد زاده شکی نیست ولی زیبا کلام هم خودش رفیق بازه و رفیقاش تو اولویت هستند ما ایرانی ها فقط بلدیم خوب حرف بزنیم در عمل همه عین هم هستیم
  • علیرضا A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    ضمن تشکر از آقای دکتر . من خودم زمانی هم دوره و هم کلاس و بچه محله اصغر آقا بوده ام اما مدتی است ازش خبری ندارم .ولی همینجا به همه اعلام میکنم اصغر واقعا کارش درست بود . امید وارم به جایگاه واقعی خودش برسه.
  • احمد مهاجرانى NL ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام بر دكتر صادق مردم اگر به نظرات بالا نگاهى بيندازيد بغير از يك نفر همه اسم كوچك يا بى نام دارند ،چرا؟ اين دليل وعلت شرايط موجود است اما در باب اصغر ها بايد عرض كنم اگر اصغر،اكبر مى شد وآن اكابر ٣٧٧٢ نفر اصغر كه اينجا كشور جهان سومى يا در حال توسعه يا نخوانيد عقب ،افتاده نمىشد در طول تاريخ اين كشور كدام اهل علمى سر سالم بر سنگ لحد گذاشت ؟ گمان نمى كنم هـيچ دولت يا حكومتى تقصيرشان از مردم بيشتر بوده باشد . اى روشنى عقل تو بر ما بلا شدى. سعدى اصغرها ى عزيز شما نه بدولت ونه به ملت توجه نكنيد براى دانش خودتان زحمت بيشتر بكشيد ؟ از كجا بخوريد وچطور زندگى كنيد ؟ من نميدونم