فارس نوشت:

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران گفت: همه فعالان اقتصادی عمله (کارگر) نظام بانکی شده و فضای کسب و کار کشور هزینه‌زا است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی استان تهران امروز در همایش ملی کارآفرینی با اشاره به ضرورت حمایت از کارآفرینان اظهار داشت: این موضوع برای همه روشن است و عدم حمایت از کارآفرینی به منزله عدم استفاده از پتانسیل بیشتر است.

وی با بیان اینکه تولید ملی یک عنوان نیست، تصریح کرد: این موضوع برآیند بسیاری از مسائل دیگر است و باید بسیاری از امور شکل بگیرد، تا تولید ملی رشد کند و نظام کشور در حوزه اقتصاد اگر شایسته و بایسته نباشد، بقیه نهضت توان، سرمایه‌گذاری، هزینه و منابع از بین می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به تولید ملی عنوان کرد: سیاست‌های کلان، ثبات اقتصادی، روابط بین‌المللی، شفافیت و بهبود فضای کسب و کار در کنار چگونگی برخورد با فساد باید شکل بگیرد، گفت: این مباحث باید در کنار مدیریت هزینه وجود داشته باشد و تا این موضوعات آماده نشود، تولید ملی شکل نمی‌گیرد.

به گفته وی، فضای کسب و کار با ۱۱ شاخص و اولویت در کنار تخصیص منابع و جهت‌گیری مجموعه آن منجر به تولید ملی می‌شود و در حقیقت نقش زیادی دارد که تا نباشد، تولید رشد نمی‌کند.

آل اسحاق یکی دیگر از مسائل را در تولید ملی، موضوع کارآفرینی دانست و گفت: چگونگی حمایت از کارآفرینان در سطح ملی باید مطرح شود، بنابراین کار بسیار بزرگ و با ارزشی بوده که این همایش به آن پرداخته است.

وی در مورد کارآفرینی یادآور شد: در گام اول باید مفهوم مشترک و اینکه به چه کسی کارآفرین گفته می‌شود و حد و حدود آن کجاست، در کنار موانع و راهکارهای آن مشخص شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران به تعریف مشترک کارآفرینی پرداخت و ادامه داد: فرایند نوآوری بهره‌گیری از فرصت با تلاش و پشتکار همراه با ریسک مالی، اجتماعی، روانی که با انگیزه سود مالی و استقلال و فرصت طلبی همراه است، گفته می‌شود. کارآفرینی موجب اشتغال مولد، تولید ثروت و توسعه تکنولوژی خواهد بود.

وی در باره انواع کارآفرینی بیان داشت: کارآفرینی مستقل، سازمانی و شرکتی و نیز هماهنگ با سازمان‌های بین‌المللی و یا موضوعات اجتماعی از جمله دسته‌بندی‌های آن بوده است.

وی ادامه داد: کارآفرین فردی است که خطرپذیر بوده، روحیه فعالانه و قدرت تحمل در ابهام داشته باشد و با وجود تنش‌های زیاد کارایی خود را حفظ کند و کنترل درونی، خلاق و استقلال داشته باشد.

آل اسحاق افزود: این افراد خود اشتغال بوده و برای دیگران نیز اشتغال ایجاد می کنند.

این فعال بخش خصوصی به ضرورت توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: این ضرورت باید در کشور مضاعف شود و یا ترکیب جمعیتی، مسئله بیکاری و تعداد فارغ التحصیلان که در سال‌های آینده حدود 5 میلیون نفر خواهند شد، باید با توسعه کارآفرینی حل شود، اکنون استاندارد موجود برای ایجاد شغل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و با این وجود سرمایه‌گذاری عظیمی برای حل مسئله بیکاری نیاز است.

آل اسحاق افزود: همچنین شرایط نفت نیز در تحریم‌ها مشخص است که برنامه‌های توسعه‌ای را با مشکل مواجه کرده‌ایم، با همه اینها برای توسعه اقتصادی و ملی باید به راههای دیگری فکر کنیم که یکی از این راه‌ها کارآفرینی است.

به گفته وی، خروجی کارآفرینی را افزایش نوآوری، ارتقاء سطح فناوری و تولید دانش دانست و افزود: ایجاد اشتغال، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه از جمله این خروجی‌ها است.

آل اسحاق با بیان اینکه موانع کارآفرینی، محیط کسب و کار و عوامل ضد انگیزشی را شامل می‌شود، یادآور شد: اکنون رتبه ایران در کسب و کار ببهبود یافته، ولی باز هم جایگاه خوبی نیست و افراد خلاق ابداعات خود را نمی‌توانند عملی کنند و مورد حمایت نیستند و زیرساختهای فیزیکی برای رشد و توسعه برای شرکت‌های در حال رشد و رونق تولید وجود ندارد.

وی در مورد عوامل انگیزشی در ایران گفت: اکنون با ریسک‌هایی که وجود دارد، یک کارآفرین باید سرمایه خود را بدهد و موانع اداری و نگرانی از عدم رعایت آن‌ها و فقدان مهارت از دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی نگرانی‌هایی را برای این بخش به همراه دارد، بسیاری از ابداعات کارآفرینان به دلیل عدم حمایت و سرمایه‌گذاری فراموش شده و عملی نمی‌شود، اما در بسیاری از دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که ریسک آن را قبول کرده و در اجرای آن شریک می‌شوند و در حقیقت این ابداعات را جزء سرمایه‌های شرکت خود محسوب می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به راهکارهای توسعه کارآفرینی اظهارداشت: توسعه زیرساختهای ارتباطی برای فضای کسب و کار از مهمترین عوامل بوده و تا زمانی که حل نشود، هزینه‌های مدیریت کاهش نمی‌یابد و در حقیقت فضای کشور هزنیه‌زا است.

وی تاکید کرد: سیاستها جایگاه سهولت کسب و کار و مجوزها در کشور پر هزینه بوده و با یک فساد اداری کل سرمایه از بین می‌رود، اکنون همه فعالان اقتصای به بخش خصوصی عمله نظام بانکی شده و تمام زندگی مدیران تحت این موضوع است، چرا که باید کسی که می‌خواهد کار کند، منت برخی ادارات را بکشد و به همین دلیل است که می‌گویند جایگاه ایران در فضای کسب و کار معنادار است.

آل اسحاق اضافه کرد: ارائه تسهیلات فنی و توسعه حمل و نقل در بخش صنایع کوچک در کنار تعیین نهاد متولی برای کارآفرینی و ارائه وام و ایجاد شرکتها و نهادهای مخاطره پذیر ضروری است. برخی از کشورها چنین شرکت‌هایی دارند که ریسک ابداعات را خریده و در ایده تا عمل شریک می‌شوند، امروز ضرورت دارد، شرکت‌های بزرگ نهادی را در این زمینه تاسیس کنند تا کارآفرینانی که ابتدای راه هستند، با آنها شراکت کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    7 0
    متاسفانه کسی توی ایران زورش به بانک ها نمیرسه . با پولاشون پول مردم هر کار میخوان انجام میدن
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    5 0
    ای کاش فقط عمله بود حقوق که نمی گیری تازه باید از جای دیگر هم بگیری تا دیر کرداد برسه
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    جمال بي نقطه بانك هستيم ايران ٣٠ درصد تركيه ٣ درصد