نمایندگان پارلمان اسپانیا طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن، دولت این کشور موظف است در چارچوب سیاست‌های اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش کند.

محمود فاضلی:

نمایندگان پارلمان اسپانیا طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن، دولت این کشور موظف است در چارچوب سیاست‌های اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش کند.319 تن از نمایندگان پارلمان به این طرح رای مثبت و تنها دو نماینده با آن مخالفت کردند. در این طرح از دولت آقای «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا خواسته است کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد که البته اجرای آن برای دولت الزام آور نیست و از طرفی در خود طرح هم هیچ ضرب الاجلی در این زمینه برای دولت تعیین نشده است.گفته می‌شود مادرید ساعاتی پیش از رای گیری و با هدف اجتناب از هر گونه چالش با اسرائیل یکی از پاراگراف‌های این طرح که بشدت از اسرئیل انتقاد می‌کرد را حذف کرده است.در این سند اگرچه هیچ تهدیدی علیه اسرائیل مبنی بر اجرایی شدن این مهم در صورت عدم از سرگیری مذاکرات مطرح نکرده است اما از اهمیت اساسی این مصوبه پارلمانی، چه در داخل اسپانیا و چه در خارج از کشور نمی‌کاهد.
78 نماینده اسپانیایی پیش از تصویب این طرح، متنی را امضا کرده بودند که در آن از دولت این کشور خواسته شده است «پیش از آنکه خیلی دیر شود»، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. این نمایندگان که از همه گروه های پارلمانی بجز حزب مردمی و حزب حاکم کاتالونیا بودند، تاکید کردند به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی اقدام علیه هیچ کسی حتی اسرائیل محسوب نمی‌شود و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی در حقیقت با هدف اجرایی شدن قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در زمینه تحقق پیشرفت واقعی در گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین انجام می‌شود.
پارلمان همچنین از دولت خواست تا به طور هماهنگ در داخل اتحادیه اروپا، به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل را در چارچوب روند صلح خاورمیانه ترویج دهد. طرفداران این طرح بر این باورند به رسمیت شناختن کشور فلسطین به دستیابی به صلح با اسرائیل کمک خواهد کرد. این طرح از سوی حزب اپوزیسیون کارگران سوسیالیست اسپانیا مطرح شده بود و حزب حاکم نیز پس از چند اصلاحیه، با آن موافقت کرد. در این قطعنامه از نخست وزیر اسپانیا خواسته شده است در همکاری با اتحادیه اروپا، فلسطین را به عنوان یک کشور خودمختار، یکپارچه، دموکراتیک و مستقل به رسمیت بشناسد.مصوبه پارلمان اسپانیا برای دولت الزام‌آور نیست اما ابعاد نمادین آن برای حل بحران خاورمیانه حائز اهمیت است. این اقدام پارلمان اسپانیا البته با واکنش‌های منفی بعضی از روزنامه‌های اسپانیا روبرو بود. بزعم چنین نشریاتی این اقدام پارلمان «عجولانه و نامناسب» در رویکرد مناقشه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به شمار می‌رود.
مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه اسپانیا که یکی از حاضران در پارلمان بود، از اکثریت آرای به دست آمده میان همه احزاب سیاسی مجلس در این زمینه استقبال و ابراز امیدواری کرد بیانیه پارلمان اسپانیا برای حذف موانع در روند صلح در منطقه کمک کند. وی اظهار امیدواری کرد این ابتکار نمایندگان اسپانیا کمکی به از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در چند سال گذشته باشد، چرا که باید کاری کرد وگرنه تحقق یک کشور مستقل فلسطینی عملا و به دلیل توسعه شهرک سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی غیرممکن خواهد شد.
به گفته وی اتحادیه اروپا باید در زمان تصمیم گیری در مورد به رسمیت شناختن فلسطین بعنوان یک دولت، با اجماع عمل نماید. اسپانیا وقتی این کار را انجام خواهد داد که این عمل به نفع مذاکرات صلح فلسطين و اسرائیل باشد و یا متقاعد شود که اين اقدام به پیشرفت مذاکرات طرفین كمك خواهد کرد. به نظر من دولت‌های عضو اتحادیه نباید نمایش زمان تصویب فلسطین بعنوان دولت ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل را تکرار کنند و این بار باید به اتفاق عمل نمایند.از دیدگاه ما هیچ راه حل دیگری غیر از راه حل دو کشور وجود ندارد. راه حلی که حتی اسرائیل به آن علاقه نشاننمی‌دهد چرا که باعث استقرار یک نوع آپارتاید خواهد شد که در کوتاه مدتمشکل جمعیتی آنرا به شکست سوق خواهد داد. از دیدگاه وی راه حل دو کشور تنها زمانی عملی خواهدبود که بین دو طرف توافق وجود داشته باشد، زیرا آنها باید به تنظیممرزها، مسئله پناهندگان، آب و آینده بیت‌المقدس بپردازند و این مشکلات راحل نمایند. بنابراین، هر گونه حرکتی که در فلسطینصورت گیرد باید به منظور ترویج راه حلی برای مذاکره میان دو دولتانجامشود. در دراز مدتاگر بخواهیم حیات فلسطین از نظر اقتصادی ممکن باشد، باید یک منطقه تجارت آزاد میان این دو ایجاد کنیم.
خانم «ترینیداد خیمنس» وزیر اسبق خارجه اسپانیا از حزب سوسیالیست که از طراحان این ابتکار عمل بود، نیز حمایت پارلمان اسپانیارا بهترین کمکی دانست که مجلس می‌تواند برای صلح در خاورمیانه انجام دهد. وی رفتار رژیم اسرائیل را در ادامه دادن کارشکنی‌ها برای تشکیل یک دولت فلسطینیرا مورد انتقاد قرار داد و تاکید داشت«اکنون باید یک گام بیشتر برداریم و فقط درخواست مذاکرات نکنیم بلکه باید یک پیام سیاسی را به اسراییل و فلسطین‌ها برسانیم. اقدام کنگره اسپانیا و دیگر پارلمان‌های اروپا در حمایت از به رسمیت شناختن فلسطین، یک پیشرفت تاریخی است و نوعی کمک به تشکیل یک اراده سیاسی اروپایی به شمار می‌رود.
ترینیداد جیمینز سیاستمدار حزب مخالف در پارلمان اسپانیا نیز اعتقاد دارد ما دیدگاهی بسیار خوشبینانه داریم. ما می‌خواهیم به دو طرف کمک کنیم با یکدیگر مذاکره کنند. این اقدامی سازنده برای رسیدن به صلح است. البته موضع رسمی دولت اسپانیا این است که تشکیل کشور فلسطین باید نتیجه مذاکرات بر اساس راه حل دو کشور باشد نه اینکه نتیجه اعلام یکجانبه باشد. نمایندگان پارلمان اسپانیا از بن بست فعلی در روند صلح در خاورمیانه بسیار سرخورده هستند و می‌خواهند با این رای به طور جدی نگرانی خود را از ادامه این وضع اعلام کنند. البته این رای الزام آور نیست یعنی دولت مجبور نیست آن را به عنوان سیاست رسمی خود اتخاذ کند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام اسپانیا را «شجاعانه و تاریخی» توصیف کرد. ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین نیز پس از حمایت قاطعانه پارلمان اسپانیا از تشکیل یک کشور فلسطینی، از اسپانیا و همه احزاب سیاسی این کشور برای این اقدام تاریخی قدردانی کرد. به اعتقاد وی رای پارلمان اسپانیا در به رسمیت شناختن کشور فلسطینی نشان دهنده روابط محکم میان اسپانیا و مردم فلسطین است و این اقدام نشانه‌ای از تعهد این کشور به قطعنامه‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل است.
سفیر فلسطین نیز در اسپانیا که در جلسه رای گیری پارلمان حضور داشت رای پارلمان را به این طرح حیاتی دانست و از اسپانیا و حزب‌های سیاسی آن و به ویژه حزب‌هایی که باعث تحقق این اقدام مهم و تاریخی شدند، تقدیر کرد. از دیدگاه وی این اقدام موضع تاریخی و رو به جلویی را در مسیر روابط دوستانه و دوجانبه میان اسپانیا و فلسطین ایجاد می‌کند. این به رسمیت شناختن نتیجه فعالیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و مردمی است که وزارت خارجه فلسطین از طریق سفارتخانه‌های خود در خارج از کشور برای تحقق حقوق قانونی مردم خود، انجام داده است. به گفته وی به رسمیت شناختن کشور فلسطین راه حل دو کشور را نجات خواهد داد، این راه حلی است که جامعه بین‌المللی هم آن را قبول دارد. به علاوه به رسمیت شناختن کشور فلسطین به این معناست که نوعی توازن میان دو طرف در مذاکرات وجود خواهد داشت. ما تمایل داریم به مذاکراتی که میان دو کشور باشد، یک کشور تحت اشغال و کشور دیگر به عنوان نیروی اشغالگر، بازگردیم.
همانطور که انتظار می‌رفت این اقدام پارلمان اسپانیا با واکنش سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل روبرو بود به گفته وی«متأسفانه ما در اروپا شاهد حمایت فزاینده از راهبرد یکجانبه فلسطینی‌ها هستیم. این حمایت کورکورانه از فلسطینی‌ها برای مذاکره و آرمان صلح مفید نیست.اقدام اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اسرائیل را ناامید کرده است. ما فکر می‌کنیم اعلام چنین حمایت‌هایی در پارلمان کشورهای اروپایی فقط چنین احساسی را برای فلسطینیان ایجاد می‌کند که نیازی به مذاکره نیست. شاید به همین دلیل است که فلسطینی‌ها نمی‌خواهند با اسرائیل مذاکره کنند و در محافل بین‌المللی دست به اقدامات یک جانبه می‌زنند. اسرائیل از تصمیم پارلمان اسپانیا ناامید شده است. چنین تصمیمی با وجودی که الزام‌آور نیست، فایده‌ای نیز ندارد.بیانیه پارلمان اسپانیا تنها بخت اسرائیل و فلسطین را برای دستیابی به راه حل کمتر می‌کند زیرا فلسطینی‌ها را به اتخاذ مواضع افراطی‌تر تشویق می‌کند».
رای مثبت پارلمان اسپانیا نشان می‌دهد این کشور بمانندتعدادی از اعضای اتحادیه اروپا رفتار کرده است و به دلیل شکاف موجود میان احزاب سیاسی و شهروندان چاره‌ای پذیرش خواست مردم نداشته است.اگرچه امکان اینکه در میان اعضای اتحادیه اروپا یک اجماع در این زمینه شکل بگیرد ضعیف است اما مادرید تلاش دارد از طریق هماهنگی با هم پیمانان دیگری همچون فرانسه (که مجلس آن در تاریخ 28 نوامبر یک طرح مشابه طرح اسپانیا را به رای نمایندگان خود خواهد گذاشت) برای چنین مهمی تلاش نماید.
بسیاریاز اروپایی خواستار ایجاد کشور فلسطینی هستند و آن را تنها راه حل موثر برای حل بحران خاورمیانه می‌دانند.پیشتر انگلیس و ایرلند نیز طرح‌های مشابهی را تصویب کرده بودند. تنها دولت سوئد در روز 30 اکتبر به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.«مارگوت وال‌استورم» وزیر خارجه سوئد در آن مقطع،انتقادهای آمریکا را رد کرد و تاکید داشت«این آمریکا نیست که برای سیاست ما تصمیم می‌گیرد».
طبق اعلام تشکیلات خودگردان فلسطین، نزدیک به 135 کشور، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند که علاوه بر سوئد،‌ هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله مجارستان،چک، لهستان، رومانی،بلغارستان، قبرس و مالت از جملهاین کشورها هستند. این کشورها پیش از عضویت در اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. پارلمان فرانسه نیز به درخواست نمایندگان حزب سوسیالیست این کشور 28 نوامبر برای «‌دعوت» پاریس به رسمیت شناختن کشور فلسطین رأی گیری خواهد داشت. این رأی‌گیری غیرالزام‌آور اما نمادین پیش از رأی گیری دیگری که 11 دسامبر در سنا پیش‌بینی شده است انجام خواهد گرفت. همچنین کمیته سیاست خارجی پارلمان اسلوونی نیز اقدام و به ابتکار حزب اپوزیسیون لیست متحد از جناح چپ‌گرا در پارلمان این کشور نشست فوق‌العاده‌ای را در 28 نوامبر برای گفتگو در باره به رسمیت شناختن فلسطین تشکیل خواهد داد.
مجمع عمومی سازمان ملل در 29 نوامبر 2012 به ارتقا جایگاه فلسطین به کشور ناظر غیر عضو رای داده بود.ارتقای وضعیت فلسطین به جایگاه ناظر، دسترسی فلسطینی‌ها به نهادهای سازمان ملل و دیوان بین‌المللی کیفری را فراهم نموده و آن‌ها می‌توانند شکایات رسمی خود علیه رژیم اسرائیل را در این دیوان مطرح کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =