ایسنا نوشت:

فیلم کوتاه «پروانه» ساخته تلخون حمزوی،‌ در میان ده فیلم منتخب فهرست اولیه جایزه اسکار ۲۰۱۵ قرار گرفت.

تلخون حمزوی فیلمساز ایرانی مقیم سوئیس که سال 2013 با فیلم «پروانه» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه خارجی اسکار دنشجویی شد، امسال نیز با این فیلم کوتاه به فهرست اولیه ده فیلم کوتاه جوایز اسکار 2015 راه یافت.

حمزوی این فیلم کوتاه را به زبان آلمانی تهیه کرده و آن را از طرف کشور محل اقامتش سوئیس راهی اسکار 2015 کرده است.

«آیا» به کارگردانی «اودد بینن» و «میهال برزیس»، «مسی بغداد» ساخته «سهیم عمرخلیفه»، «بوگالو و گراهام» به کارگردانی «مایکل لناکس»، «کامیون پدر من» ساخته «موریسیو اوساکی»، «SLR» ساخته «استفن فینگلتن» و «تعطیلات تابستانی» ساخته «حوفش گادول» از دیگر فیلم‌های کوتاهی هستند که از میان ۱۴۱ فیلم شرکت‌کننده در این بخش، برای حضور در مراسم اسکار ۲۰۱۵ انتخاب شده‌اند.

تلخون حمزوی در سال ۱۹۷۹ در تهران متولد شده و در ۷ سالگی به سوئیس مهاجرت کرده است. او که دارای مدرک فوق لیسانس فیلم‌سازی از دانشگاه هنر زوریخ است، با فیلم کوتاه «پروانه» پیش از این در چند جشنواره خارجی دیگر نیز شرکت کرده است.

فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای «پروانه» درباره دختری افغان است که به اردوگاه پناهندگان سوئیس وارد شده، اما زمانی که از وضع بد سلامت پدرش آگاه می‌شود تصمیم می‌گیرد تمام پولش را که به شکل غیرقانونی به دست آورده، برای خانواده‌اش ارسال کند؛ او برای این کار مجبور است به شهر زوریخ برود و از آنجا که گذرنامه معتبر ندارد، قادر نیست پول را ارسال کند و در همین زمان با دختری به نام «امیلی» آشنا می‌شود و ماجراهایی برای این دو در ادامه فیلم رخ می‌دهد.

نامزدهای نهایی دریافت جوایز هشتاد و هفتمین مراسم اسکار در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ اعلام می‌شود و مراسم اسکار، شب ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ در سالن دالبی هالیوود برگزار خواهد شد.

امسال فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی به عنوان نماینده ایران برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان،‌ روانه اسکار شده است.

همچنین فیلم ایرانی «چند متر مکعب عشق»، ساخته جمشید محمودی نیز از طرف کشور افغانستان به اسکار معرفی شده است.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    24 2
    اگه ایران بود مثل این همه جون الان بیکار و افسرده بود. متاسفانه ما برای این آدمهای موفق هیچ کاری نکردیم ولی وقتی به موفقیت می رسن میگیم ایرانی
    • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      3 1
      دقیقا....در ایران با هوای آلوده سرطان می گرفت احتمالا