توضیحات دو استاد اقتصاد از آینده قیمت دلار/ مذاکرات هسته ای چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

جمشید پژویان و مهدی تقوی دو عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با تاثیر توافق هسته ای بر قیمت دلار توضیح می دهند.

بهاره چراغی: شمارش معکوس برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 آغاز شده است اما در این میان نکته‌ای که اکثریت بر آن اتفاق‌نظر دارند، این است که چه بر سر اقتصاد ایران خواهد آمد و در کنار چرخش سانتریفیوژ‌ها چرخ اقتصاد ایران چگونه خواهد چرخید؟ با این حال فارغ از این‌که طرفین به چه نتیجه‌ای خواهند رسید، پیش‌بینی اصلی این است که در هر صورتی، اقتصاد ایران در کوتاه‌مدت گرفتار موج نوسان خواهد شد، زیرا همه بازارها منتظر یک اتفاق جدید هستند. اتفاقی که ممکن است در هر حالتی شوک کاهشی یا افزایش در بازارهای اقتصادی ایران داشته باشد. بسیاری از اقتصادی ها همه تصمیم‌گیری‌های بزرگ خود را به بعد از سوم آذر موکول کرده‌اند.

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و تعیین کننده ترین بازارها، بازار ارز است و با توجه به این اهمیت، مهم‌ترین سوال این روزها که البته دولتمردان در آستانه فصل بودجه ‌نویسی هم قرار دارند، این است که مذاکرات به چه نتیجه‌ای خواهد رسید؟ واکنش اقتصاد ایران به هرکدام از دو روی سکه مذاکرات چه خواهد بود؟ سرنوشت دلار و ارزش آن در برابر ریال به کجا خواهد رسید و اصولا ارزش واقعی دلار درمقابل ریال ایران چقدر است و باید منتظر چه قیمتی باشیم؟

جمشید پژویان، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین معتقد است که هرگونه تغییری در توافقات هسته ای می تواند بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود:« از دیدگاه من قیمت دلار بستگی به شرایطی دارد که در حال وقوع است. اگر شوک منفی وارد شود و دوباره تحریم های که بر علیه ما صورت گرفته است به قوت خود باقی بماند شرایط دلار و قیمت آن به همین منوال و شرایط فعلی باقی خواهد ماند. از سوی دیگر تاکنون انتظارات مثبتی که در خصوص توافقات وجود داشت تا حدودی قیمت دلار را کاهش داده است.»

این اقتصاددان در ادامه خاطر نشان کرد:« به نظر من محدودیت بیشتر صادرات نفتی و سنگ اندازی در انتقال بانکی از سوی غربی ها می تواند باعث افزایش قیمت دلار شود اما اگر وضعیت در تحریم های که صورت گرفته است به همان منوال سابق وجود داشته باشد نباید انتظار داشت که قیمت دلار با افزایش زیادی روبه رو شود. وارد شدن شوک در این بازار می تواند قیمت ها را کمی جا به جا کند.

پژویان معتقد است که نرخ دلار یک متغیر کلیدی است و هرگونه تغییر در آن می‌تواند اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار دهد و بنابراین نمی‌توان به راحتی نرخ آن را تغییر داد.

 به گفته او اگر نرخ دلار در دوره‌ای نسبتا طولانی ثابت باشد فعالان اقتصادی بر مبنای آن تصمیم می‌گیرند و سیاست‌های اقتصادی را دنبال می‌کنند. در نتیجه باید دولتمردان در مورد این‌که در شرایط بحرانی چه سیاستی دنبال شود، تصمیم بگیرند.

همچنین مهدی تقوی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« تأثیر مذاکرات بر اقتصاد ایران قطعی است و تحولات گذشته نشان داده است که قطعا نتیجه‌ بخش بودن مذاکرات و رسیدن به توافق در کاهش قیمت دلار موثر خواهد بود.»

تقوی در ادامه افزود:« بعد از توافق ژنو نرخ دلار از 4 ‌هزار تومان به حدود 3 ‌هزار تومان رسید و در نتیجه می‌توان گفت که کاهش نرخ دلار تابع ثبات و امنیت در روابط سیاسی است. »

وی تأکید کرد: « بنابراین و با توجه به آنچه پیش از این دیدیم این احتمال وجود دارد که در صورت توافق در مذاکرات آینده باز هم شاهد کاهش قیمت دلار در بازار‌های داخلی باشیم که در چنین شرایطی قطعا شرایط اقتصاد کشور بهتر و وضع اقتصادی مردم نیز روند مثبتی خواهد داشت.»

این استاد دانشگاه درخصوص تأثیر به نتیجه نرسیدن توافقات هسته ای گفت:« براساس توافق اولیه در ژنو اموال ایران که به دلیل تحریم بلوکه شده بود به تدریج آزاد شد و همین امر هم تزریق بیشتر به بازار ارز و کاهش قیمت ‌ها را به دنبال داشت حال اگر توافقی هم در مذاکرات حاصل نشود این پول از ایران پس گرفته نمی‌شود. به همین دلیل باید گفت عدم موفقیت در مذاکرات قیمت ارز را افزایش خواهد داد اما این افزایش و تأثیر چندان پر رنگ نیست.»

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    52 3
    چرا شب خوابیدیم و صبح بیدار شدیم و دیدیم قیمت دلار 3 برابر شده؟ یکی برام توضیح بده که چرا؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    20 5
    اتفاقا افزایش بسیار پر رنگه ، بیخودی به خودتان دلداری ندید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    34 2
    قیمت دلار در صورت شکست کامل مذاکرات به حدود 3500 تومان افزایش و در صورت توافق به حدود 2800 کاهش و اگر مذاکرات تمدید شود حدود 3300 خواهد بود.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    23 3
    نظر جمشید بسم ال.. را باید می گذاشتی
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    20 2
    استاد آقای پژویان که با طرح تحول اقتصادی نشون دادند که چی در چنته دارند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    24 1
    اقای دکتر استاد پژویان شما میشه با نظرات اقتصادیتون اینقد اظهار فضل نفرمایید . بخدا بقال سرکوچه بیشتر از شما اقتصاد میفهمه .
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    26 6
    دلار باید هزار تومان بشه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    13 0
    باسمه تعالی ساختار اقتصاد ایران ساختار خاصی است .اولا هیچگاه نظرات صاحبنظران اقتصادی بازخورد ندارد تا صحت و سقم پیش بینی آنها با آنچه که واقعا اتفاق افتاده است مقایسه شود ،بعلاوه نمی توان رفتار مردم را در مقابل وقایع اقتصادی و سیاسی دقیقا پیش بینی کرد. در زمان خودش باید با توجه به رفتار های مردم تصمیم مقتضی اتخاذ کرد.ضمنا در رابطه با قیمت چهار هزار تومانی دلار که جناب آقای تقوی اشاره فرمودند ،قیمت اشاره شده در زمان خودش ناشی از سیاست غلط بانک مرکزی در رابطه با قیمت دلار بود ،آنها قیمت دلار را چوب می زدتد.والسلام
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    18 2
    دلار باید همان 1226 تومان شود تا ارزش ریال باز گردد.....
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    10 0
    بالا موندن دلار رو از بچه ی 8 ساله هم که بپرسی می دونه که دست دولته و لا غیر.