ایرنا نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح مهمترین تصمیمات شورای عالی اشتغال گفت: در حالی که اولین جلسه این شورا فروردین ماه امسال با حضور رییس جمهور تشکیل شد، سومین جلسه شورای عالی اشتغال که آخرین نشست بود، بتازگی برگزار شد.

علی ربیعی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان آنکه بین دو جلسه شورای عالی اشتغال حدود 12 نشست کمیسیون های فرعی این شورا تشکیل شده است، گفت: علاوه بر این در کنار بحث هایی که دولت برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار داشته، دو جلسه شورای مشاغل خانگی نیز برپا شده که امور آن از طریق دبیرخانه شورای عالی اشتغال پیگیری شده است.

او گفت: در مجموع با لایحه حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار و تصمیماتی که در شورای عالی کار اتخاذ گردید، مقدمات افزایش ایجاد اشتغال در کشور فراهم شد.

او گفت: در دورانی که ما از رکود خارج می شویم و در دوران خروج از رکود و برای ایجاد اشتغال نیاز به مداخله جدی دولت ها وجود دارد.

ربیعی گفت: ما یک برنامه داریم که متکی به رشد اقتصادی کشور است زیرا با اتکا به این شاخص، بحث بهبود اشتغال را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به طور تقریب محاسبات نشان می دهد هر یک درصد رشد در ایجاد حدود 120 هزار شغل به طور مستقیم تاثیر دارد اما وقتی می خواهیم از دوران رکود و رشد منفی خارج شویم، این رشد تاثیر خود را به سرعت در اشتغال نشان نمی دهد.

ربیعی گفت: این پیشرانه هایی که رشد کشور از آنها آغاز می شود تا به جلو حرکت کنند آثار اشتغالزایی خود را در سال های بعد خواهد گذاشت.

او گفت: با توجه به آنکه بیش از 90 درصد سهم اشتغال کشور در بنگاههای کوچک و متوسط است و از سوی دیگر این دسته از بنگاهها اولین ضربه خور در رکود هستند، بنابراین دولت تصمیم گرفت مداخله و از طریق این بنگاهها تحرک اقتصادی ایجاد کرده و آنها را کمک کند. بی تردید این قبیل بنگاهها می توانند ظرفیت ایجاد اشتغال کشور را افزایش دهند.

ربیعی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه شورای عالی اشتغال مطرح شد موضوع تسهیلات و سرمایه در گردش بنگاهها و رابطه سیاست های پولی، تسهیلات و اشتغال بود.

او گفت: علاوه بر این، در نشست شورای عالی اشتغال وزارتخانه های جهادکشاورزی، صنعت و معدن، راه و شهرسازی و سایر دستگاهها، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را پیرامون اشتغال مطرح کردند.

ربیعی گفت: آنچه در جلسه شورای عالی اشتغال تاکید شد این بود که تصمیم نداریم به سیاست های اجباری و تکلیفی بازگردیم و منابع را از سمت بانک ها بیاوریم و یک هجومی برای کسب منابع بانکی بوجود آید. بنابراین سیاست های بانکی باید به سمت تولید و به صورت موثرتر گرایش یابد.

او گفت: در حال حاضر 50 درصد از تسهیلات به سمت نگهداری وضع موجود تولید رفته است. قرار شد بانک ها 280 هزار میلیارد تومان را وارد چرخه تولیدی و اقتصادی کشور کنند که حدود 60 درصد آن مربوط به سرمایه در گردش است.

او گفت: در نشست شورای عالی اشتغال ایده نحوه ارایه خدمات ویژه بانک ها به بنگاههای کوچک و متوسط مطرح شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: همچنین قرار شد بین دبیرخانه شورای عالی اشتغال و ریاست بانک مرکزی که دیدگاههای ویژه ای نسبت به تولید دارند و بطور علمی از تولید حمایت می کنند، تعامل صورت گرفته و نحوه کمک بانکها به بنگاههای کوچک و متوسط مشخص شود و یا یک بانک را برای کمک به بنگاههای کوچک و متوسط تعیین کنند.

او گفت: البته یکی از مشکلات ما نحوه تضمین این بنگاهها است که با روال بانکی، تضمین هایی که می توانند آنان از یکدیگر داشته باشند از سوی بانک ها پذیرفته نمی شد که در جلسه شورای عالی اشتغال موضوع شرکتهایی که برای ریسک سرمایه گذاری و تضمین هایی که از این نوع شرکتها می کنند نیز پذیرفته شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ربیعی گفت: از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه شورای عالی اشتغال نحوه ارایه خدمات به کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید برای ایجاد اشتغال حمایتی بود. همچنین یک طرح در شورای عالی اشتغال تصویب شد که بتوانیم در قالب پشتیبان ها به بنگاههای خرد وام بدهیم. این در حالی بود که پیشتر این وام به افراد پرداخت می شد و نه به پشتیبانی که چند نفر را به کار می گیرد.

او ادامه داد: همچنین مقرر شد که با بانک مرکزی در مورد آیین نامه نویسی و تغییر رفتار در روش وام دهی تعامل و همکاری داشته باشیم.

ربیعی گفت: از دیگر مصوبات شورای عالی اشتغال طرح تکاپو است که این طرح در سطح استانها، شهرستانها و روستاها نیازهای اشتغال را بررسی می کند. همچنین براساس این طرح سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مطابق نیاز اشتغال در سطح روستا و شهر برنامه ریزی های آموزشی خود را انجام خواهد داد.

او گفت: براساس این طرح زمینه های اشتغال در استانها، شهرستانها و روستاها شناسایی شده اند که در این ارتباط دولت کمک می کند تا تسهیلات بانکی به آنها پرداخت شود.

ربیعی گفت: همچنین در جلسه شورای عالی اشتغال موضوع یارانه های تسهیلات هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مقرر شد معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهد تا در جلسه آینده شورای عالی اشتغال بتوانیم یارانه تسهیلات را تعیین کنیم.

ربیعی با اشاره به دیگر موضوعات نشست شورای عالی اشتغال، گفت: موضوع مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از موارد مهم این نشست بود که قرار شد وزارت علوم با همکاری شورای عالی اشتغال در جهت سمت و سو دادن رشته های تحصیلی به بازار آینده اشتغال کشور تعامل داشته باشند.

 

231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام RO ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 0
    حرف زدن و طرح دادن مشکلات کشورو حل نمیکنه. بهتره عمل کنید