یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از تبعات منطقه‌ای و بین‌المللی حکم تبرئه حسنی مبارک می‌گوید.

 

سعید جعفری پویا - روزگار همیشه بر یک قرار نمی ماند. بالا دارد، پایین دارد، فراز دارد و فرود دارد. روزی مبارک بر عرش است، فردا در کف زندان و به اتهام کشتار مردم محکوم به حبس اسد، حالا اما تبرئه می شود و مرسی باید انتظار شنیدن حکم دادگاه را بکشد. روزگار مصر عجیب حکایت های پرماجرا دارد این سالها. غریب شده روز و شب سیاستمدارانی که گهی زین به پشت شده اند و گهی پشت به زین. قوه قضائیه مصر در دادگاه قرن حسنی مبارک را از اتهام به کشتار مردم مصر مبری دانست و حکم حبس ابد رئیس جمهور پیشین این کشور را ملغی نمود. اعلام این حکم هرچند قابل پیش بینی بود اما شاید عواقب سنگینی را برای سیسی و دوستان به همراه داشته باشد. جعفرقنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین از تبعات این تصمیم قوه قضائیه مصر می گوید.

جعفر قنادباشیحسنی مبارک از اتهام کشتار مخالفین تبرئه شد. جرمی که اصلی ترین اتهام وارده به او بود. نظرتان در باره این حکم چیست؟

این حکم را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد. بعد نخست اعلام چنین حکمی این است که حسنی مبارک را پس از آن همه جنایات تبرئه می کند و نوعی پیام به جامعه مصر وبین الملل می دهد، بعد دوم آن اما از این منظر حائز اهمیت است که درست فردای روزی که مخالفین به خیابان ها می آیند و طرفداران اخوان المسلمین در شهرهای مختلف مصر فریاد اعتراض خود را به گوش رژیم مستبد کنونی می رسانند، حکم تبرئه فردی که خون ها برای مبارزه با او ریخته شده، اعلام می شود. به عبارت دیگر این حکم نشان می دهد که رژیم مستبد مصر از التهاب فضای مصر خبر ندارد و یا شاید هم می خواهد این پیام را به آنها منتقل کند که وقعی به این اعتراضات نمی نهد و درست فردای اعتراضات چنین حکمی را صادر می کند. مورد دیگری که باید با اعلام این حکم به آن توجه کرد فساد دستگاه قضایی مصر است. قوه ای که حتی پس از انقلاب مردم مصر و به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و محمد مرسی کوچکترین تغییری نکرد و همان مهره ها و نیروهایی که در زمان مبارک در مسند قدرت و مقام قضا حضور داشتند همچنان در جایگاه خود باقی ماندند و از جای خود تکان نخوردند. مسئولان این قوه طی این مدت اقداماتی را انجام داده اند که هیچ کدام کوچکترین سنخیتی با نظر مردم نداشته است. هرچند می شد پیش بینی کرد که مبارک حکم تبرئه می گیرد و با مجموعه اقداماتی که از سوی رژیم برآمده از کودتا دیده بودیم صدور چنین حکمی به هیچ وجه دور از ذهن و انتظار نبود. ضمن اینکه این تنها اتهام و حکم حسنی مبارک نبود و اتهامات دیگری هم متوجه دیکتاتور مصر شده است. اما حضور مردم در خیابان ها نشان از کار سخت رژیم حاکم دارد.

اما تصاویر و اخباری که در رسانه های عربی و مصری منتشر شده نشان می دهد حضور مردم در روز جمعه چندان هم گسترده نبوده و یا به دلایل امنیتی و یا رضایت جامعه مصر از این وضعیت فراخوان اخوان با استقبال چندانی مواجه نشده است.

برای اینکه تهدیدهای امنیتی بسیار جدی بوده است. دستگاه سیاسی مصر اعلام کرده هرکسی که در تظاهرت شرکت کند 20 سال حبس در انتظارش خواهد بود. این اتفاق کاملا بی سابقه است که شما فقط به دلیل حضور در تظاهرات به بیست سال زندان محکوم شوید. این فضا به این دلیل ایجاد شده که به طرفداران مبارک اطمینان دهند که پشتشان گرم است و رژیم مستبد کنونی اجازه نمی دهد مخالفان قدرت را به دست بگیرند و با تمام توان در مقابل هر نوع اعتراض می ایستد.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه سران اخوان هم به شدت قلع و قمع شده اند، آیا چشم اندازی به تغییر اوضاع و تاثیرگذاری این جریان وجود دارد؟

ببینید باید این سوال را در دو صحنه جواب دهیم. در درجه نخست اینکه آیا مردم مصر با حکمی برای مبارک صادر شده او را بخشیده و یا می بخشند؟ به عبارت دیگر آیا نظر مردم مصر هم همان نظر دادگاه و قوه قضائیه این کشور است؟ پاسخ این سوال یقینا منفی است و ما دیدیم پس از اعلام حکم اعتراضات خیابانی در این رابطه مشاهده شد. بعد دیگر این مسئله منظر بین المللی این حکم است. آیا جامعه جهانی که خود اعتراف کرده بود مبارک دیکتاتور بوده و اعمال او را مورد نقد جدی می خوانده حالا با این حکم چه می کند؟ یقینا اگر دستگاه قضایی مصر حکم به تبرئه مبارک نمی داد می توانست اعتباری برای خودش ولو اندک به دست آورد. آنها حتی می توانستند او را به جریمه و حبس و امثالهم محکوم کنند، اما اینکه به یکباره مبارک را تبرئه کنند خشم عمومی را در جامعه ملتهب مصر بر می انگیزد و می تواند زمینه اقدامات آتی علیه رژیم را برانگیزد.

آیا مخالفان این توان را دارند که دولت را به چالش بکشند؟ شما پتانسیلی برای صحنه آرایی میان اپوزوسیون و رژیم حاکم متصور هستید؟

به هر حال مسلم است که در طی این مدت دلارهای عربی و به ویژه از سوی عربستان که به این کشور سرازیر شده کمک های بسیاری به سیسی و رژیم او کرده است و این در جهتی بوده که بتواند صدای انقلاب مصر را خفه کند، اما به هر حال تحولات اخیر نشان می دهد که این صدا همچنان زنده است و مردم و مخالفین حاکمان فعلی مصر مترصد فرصتی هستند تا صحنه آرایی ها مصر را تغییر دهند. شاید این اتفاق در کوتاه مدت نیفتد و مانند انقلاب ایران در وضعیت سال 42 باشد ولی تردیدی نیست که شرایط به همین منوال ادامه پیدا نخواهد کرد.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    37 11
    یادمه که وقتی غربیان دنبال بهانه بودند که به عراق حمله کند حسنی مبارک پیغامی به صدام فرستاد که شجاعت این نیست که ملت خود را به ورطه هلاکت بفرستی بلکه آنها را از جنگ و خونریزی نجات دهی و آن زمان من فکرم این بود که این با توجه به این که دستنشانده آمریکاست که این چیزها را می گوید ولی وقتی مردم مصر قیام کردند خیلی آرامش کناره گیری کرد و حتی گفت از مصر هم بیرون نمی روم و با این کارش مصر را از چندگانگی و تفرقه نجات داد و بر خلاف قذافی و صدام عمل کرد و متوجه شدم که حرفی که آن زمان به صدام زده بود از باورش بود نه از سر سپردگیش به آمریکا و تحلیلگران اول خدا را در نظر داشته باشند بعد جان و مال مردم دنیا هر چه آرام تر باشد زیبا تر است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    34 7
    بخاطر اینکه مردم مصر اجازه ندادند کشورشون دست تندروهای افراطی بیافته
  • حسن IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    42 7
    فرعون اصلی مرسی و اخوان و تکفیری ها بودند که شرشان از مصر کنده شد.
  • علی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    15 6
    بروید از کسانی که از بیداری اسلامی حرف می زدند بپرسید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    13 5
    بجای ارزوی مرگ داشتن برای دیگران که ربطی هم جز فرا فکنی برای ملت ندارد به فکر مردم بدبخت و بیکار خودمان باشیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    10 8
    ترسیدن افراطی ها بیان سر کار .لیبی بشه مملکتشون .خوب شد برای مصری ها خوشحالم وایی به حال ترکیه
  • بی نام RO ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    16 4
    آیا شما اجازه می دهید دیگران در احکام قضایی شما دخالت کنند؟ترجیع بند حرفهایتان این است که دخالت در مسائل داخلی پس به صدا و سیمای جمهوری اسلامی بگید در امور داخلی مصر دخالت نکند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    3 9
    باید به دمکراسی اعتماد کردو اجازه رشد به ان داد. وقتی علیه دمکراسی کودتا می شود زمینه برای رشد افراط گری فراهم می شود.اخوان در جریان کودتا هزاران کشته داد و طرفدارانش الان زیر شکنجه هستند.ولی هنوز دست به اسلحه نبرده.