حسن هانی زاده

جدائی جزیره بحرین از پیکره ایران بزرگ که در نتیجه توطئه مشترک انگلیس وامریکا شکل گرفت ،زخم عمیقی است که همچنان روح وجان ملت غیور ایران را آزار می دهد.
شاه زبون ،بی اراده وضعیف سابق ایران  که برای حفظ تاج وتخت خود تن به جدائی ذلت بار جزیره بحرین داد نتوانست از ظرفیت های آن زمان ایران برای مقابله با توطئه جدائی بحرین از پیکره ایران بزرگ، استفاده کند.
این جزیره درسال 1971طی یک همه پرسی ظاهری و فریبنده با کارگردانی انگلیس وامریکا از پیکره ایران بزرگ جدا شد .
 دولت وقت انگلیس شرط بقای شاه ایران در قدرت را موافقت وی با جدائی بحرین دانست وشاه زبون وبی اراده ایران نیز تن به این ننگ ابدی داد. 
در جریان این همه پرسی، دولت وقت انگلیس هزاران نفر از اتباع هند ،پاکستان وبنگلادش را وارد این جزیره کرد و با پرداخت مبالغی پول آنان را در این همه پرسی ظاهری شرکت داد.

در همان زمان بسیاری از نویسندگان منصف جهان این همه پرسی را طنز تلخ تاریخی توصیف کردند وشاه ایران را به خاطر گذشت از این " گوهرناب" سر زنش کردند.

اوتانت دبیر کل برمه ای"میانمار" وقت سازمان ملل با برگزاری این همه پرسی که سازمان ملل هیچگونه نقشی درآن نداشت بشدت مخالف بود اما انگلیس وآمریکا توجهی به این مخالفتها نکردند.
انگلیس که شناخت دقیقی از بافت قبیله ای جزیره العرب داشت از اوایل قرن نوزدهم میلادی  خانواده آل خلیفه را از جزیره العرب به بحرین انتقال داد.
دولت قاجاریه در ایران که اهمیتی به تحولات پیرامونی خود نمی داد در برابر انتقال تدریجی خانواده آل خلیفه به جزیره بحرین واکنشی از خود نشان نداد.
خانواده آل خلیفه پیوندی قبیله ای و عقیدتی با آل سعود در جزیره العرب دارند و بخشی از وهابیت منطقه ای را تشکیل می دهند.
تا قبل از سال 1821 میلادی خانواده ال خلیفه در نجد و حجاز به راهزنی دریائی و حمله به کاروانهای تجاری در مسیر شام به حجاز اشتغال داشتند.
هم دولت وقت انگلیس وهم عثمانی ها که از شرارت خاندان آل خلیفه به ستوه آمده بودند علیرغم وجود اختلافات سیاسی ،با انتقال خاندان خلیفه به رهبری شیخ سلمان بن احمد بن محمد بن خلیفه به جزیره بحرین موافقت کردند.
هدف این بود که اقلیت وهابی آل خلیفه تحت تاثیر فضای داخلی جزیره بحرین که اغلب ساکنان آن را شیعیان ایرانی الاصل تشکیل می دادند ، قرار گیرند.
پس از جدائی دردناک جزیره بحرین از پیکره ایران بزرگ ،خاندان خلیفه که تنها 10 درصد از جمعیت بحرین را تشکیل می دهند با کمک انگلیس اهرم های قدرت را در دست گرفتند.
80 در صد ازکرسی های پارلمان انتخابی و انتصابی بحرین که ترکیبی از مجلس شورا وسنا است در اختیار خاندان خلیفه قرار دارد .
 پارلمان بحرین که کاریکاتوری ازکنگره آمریکا است 80 عضو دارد که 40 نفراز اعضای آن توسط مردم و40 نفر دیگر توسط پادشاه انتخاب می شوند.
از 18 وزارتخانه موجود در بحرین 15 وزارتخانه کلیدی در اختیار خاندان خلیفه قرار دارد در حالی که 3 وزارتخانه خدماتی به افرادی خارج ازدایره رژیم آل خلیفه واگذار شده است.
جزیره بحرین برای آمریکا از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست زیرا مقرناوگان پنجم دریائی امریکا در منامه پایتخت بحرین قرار دارد.
به همین دلیل با آغاز تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین علیه حاکمیت این جزیره به دستور امریکا وانگلیس دوگردان کماندوئی عربستان برای سرکوب ملت بحرین به این جزیره اعزام شدند.
اغلب افراد این دو گردان کماندوئی که آموزش های ضد شورش را زیر نظر افسران امریکائی وانگلیسی طی کرده اند، وهابی هستند.

سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشرغرب نیز که کمک مالی از عربستان دریافت می کنند طی 45 ماهی که از تظاهرات مردم بحرین می گذرد هیچگونه واکنشی نسبت به کشتار مردم بحرین توسط رژیم آل خلیفه ازخود نشان نداده اند.
از آنجائی که رژیم آل خلیفه بویژه پادشاه بحرین حاضر نیست به مطالبات مشروع اکثریت مردم بحرین پاسخ دهد لذا تنها یک راه باقی می ماند و آن برگزاری رفراندم برای تعیین آینده سیاسی بحرین است.
در این رفراندم باید موضوع بازگشت جزیره بحرین به آغوش ایران بزرگ طی یک همه پرسی در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد .
برآیند گزارش های میدانی نشان می دهد که رژیم آل خلیفه اصلاح پذیر نیست وملت بحرین دیگر مایل نیست که تحت حاکمیت ظالمانه آل خلیفه باقی بماند.
بنا براین مردم بحرین باید در تظاهرات آینده خود باز گشت مجدد جزیره بحرین به ایران را به عنوان شعار اصلی خود مورد توجه قرار دهند .
 سازمان ملل نیز باید برای جلوگیری از تشدید بحران ومنع کشتار مردم بیگناه موضوع همه پرسی آینده سیاسی بحرین را به عنوان خواست عمومی ملت بحرین بطور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388692

برچسب‌ها