اختلافات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش روز به روز بیشتر و علنی تر می شود.

آریا صالحی / تیم های ملی فوتبال امید و بزرگسالان بهانه ای شده اند برای بیشتر به چشم آمدن اختلافات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش. تا چند ماه قبل این اختلافات زیاد به چشم نمی آمد. دو طرف خیلی زیرکانه در مورد این موضوع صحبت می کردند و اختلافات خود را بروز نمی دادند. وزیر ورزش ابتدا سعی می کرد با جواب ندادن به تلفن های مسئولان فدراسیون فوتبال، نشان دهد که مخالف راهی است که فدراسیون می رود و فدراسیون هم در این مورد واکنشی نشان نمی داد. اما این روند چندان پایدار نبود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روزی گزارش هایی به دست وزیر ورزش رسید که طبق آن، فوتبال بانوان مشکلاتی داشت و وزیر درخواست برخورد با عوامل این مسائل را داد. اما مدتی بعد تعدادی از همان نفراتی که طبق گزارش های وزارتخانه مشکل دار بودند، جایزه اخلاق را از دست مسئولان فدراسیون فوتبال گرفتند و این حرکتی معنادار در روابط وزارتخانه و فدراسیون فوتبال بود. اختلافات از همان جا علنی تر شد. وزیر دیگر ابایی نداشت که از کفاشیان بخواهد دبیرکل خود را برکنار کند. کار به جایی کشید که وزیر در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که فدراسیون ها به چنگ استکبار افتاده اند.
منظور او فدراسیون فوتبال بود که به اعتقاد وزیر، کارلوس کروش نقش زیادی در اداره آن دارد. البته وزیر در جلسه ای که با نمایندگان رسانه ها داشت گفت که حرفش درست منتقل نشده و این حرف را نزده است. اما بدون در نظر گرفتن این موضوع هم می شود به راحتی متوجه شد که فدراسیون و وزارت ورزش اختلافات عمیقی دارند. اخیرا نصرالله سجادی معاون ورزشی وزارت ورزش و جوانان در مصاحبه ای علاوه بر اینکه کفاشیان را مورد انتقاد قرار داده، از کروش هم انتقاد کرده و گفته: «اگر مشکل فنی وجود دارد آن را پای بودجه واعتبار نگذارند.به نظرم فرافکنی نکنند مثل همین موضوع را هم زمان جام جهانی راه انداختند و جالب اینکه هم اردوی افریقای جنوبی هم اردوی اروپا و هم اردوی برزیل را رفتند. وزارت به فدراسیون ها کمک می کند ولی وظیفه ندارد تمام هزینه های ان ها را تقبل کند. الان تکلیف رقم هایی که فدراسیون از فیفا گرفته اند هنوز مشخص نیست و کادر فنی ضعف های خود را برای دستکاری افکار عمومی متوجه دیگران می کند و این خوب نیست.»
البته کروش جواب سجادی را نداد و گفت: «وظیفه من این است فقط درباره تیم ملی صحبت کرده و درباره بازیکنان تیم ملی آن هم فقط زمانی که در اردو هستند، صحبت کنم. درباره عملکرد آنها و آنالیز بازیکنان نیز زمانی که در تیم ملی حضور دارند صحبت می‌کنم. در 4 سال گذشته یک کلمه هم درباره مسائل درونی باشگاه‌ها نگفته‌ام و هیچ‌گاه کار خودم را با مسائل باشگاه‌ها توجیه نمی‌کنم و بهانه نمی‌گیرم. هیچ‌گاه وظایفم در تیم ملی را با مسائل باشگاه‌ها مرتبط نمی‌کنم و برای من مرزی وجود دارد که بخواهم این‌گونه مسائل را با یکدیگر تلفیق کنم. من صحبت‌های سجادی را ندیده و نخوانده‌ام. یک خلبان ایرانی نمی‌تواند پروازی را آغاز کند وقتی در باک هواپیما بنزین نباشد. یک جراح بدون داشتن تجهیزات نمی‌تواند جراحی کند. من ترجیح می‌دهم در قبال این مشکلات سکوت کنم. هرچند حافظه خوبی هم دارم و می‌دانم قبل از جام جهانی چه اتفاقاتی برای من افتاد.»
با این حال سجادی دوباره امروز مصاحبه کرده و گفته: «‌به هر حال بهتر است که وقتی نزدیک مسابقات می شوند و احساس دارند که کمی در زمینه های فنی مشکل دارند، فرافکنی نکنند و ‌بهتر است بیشتر به اصل مطلب بپردازند تا تیم ملی کشور را آماده کنند. کروش همین برنامه را قبل از جام جهانی هم داشت ولی همه دیدند که تمام برنامه های او اجرا شد و اردوهای آفریقای جنوبی، اتریش و برزیل برگزار شدند و مشکلی هم پیش نیامد. اکنون هم فکر می کنم کمی فرافکنی است و مشکل پولی از نظر ما ندارند.»
اما این تنها مورد اختلاف فدراسیون و وزارت ورزش در یکی دو هفته گذشته نبوده. یکی از مسائلی که اختلافات را بیش از پیش نمایان کرد، رای ندادن به حضور کرانچار در تیم ملی امید بود. وزارت ورزش از طریق کمیته مربیان خارجی صلاحیت کرانچار برای نشستن روی نیمکت تیم امید را تایید نکرد. سجادی در مورد این موضوع، ضمن رد ماجرای اختلاف فدراسیون و وزارتخانه می گوید: «برای مربیان تیم های ملی هم در صورتی که خارجی باشد قطعا باید این مجوز گرفته شود. این کار در یک کمیته کارشناسی مطرح می شود و پاسخی که آن کمیته می دهد به معنای موافقت یا مخالفت نیست، بلکه از مجموعه جهات به جز مسایل فنی این مربی بررسی می شود. در هر صورت این مربیان از نظر حقوقی، ‏‌فرهنگی و اخلاقی بررسی می شوند که آیا این فرد می تواند مربی یا سرمربی تیم ملی در هر رشته ای شود یا خیر. به هر حال ما می خواهیم تیم ملی کشور را به یک خارجی بدهیم، پس نیاز به بررسی بیشتری دارد که در این کمیته بررسی و نتیجه آن اعلام می شود. در کل حاصل بررسی که در این کمیته در خصوص کرانچار صورت گرفت این بود که کرانچار را که برای تیم ملی امید انتخاب کرده اند، واجد شرایط لازم نیست.»
اختلافات موجود، تنها حاصلی که برای ورزش ایران داشته، مشکلاتی است که به مشکلات قبلی فدراسیون فوتبال اضافه می کند. تیم ملی امید که صعود به المپیک برایش تبدیل به رویا شده، دوباره باید در میان اختلافات داخلی لطمه ببیند. از طرفی تیم ملی بزرگسالان هم که برای جام ملت های آسیا آماده می شود، ناخواسته وارد دعوای مدیرانی شده که اگر تیم در جام ملت های آسیا نتیجه نگیرد، خود را پنهان می کنند تا دیگری را مقصر ناکامی جلوه دهند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    61 4
    وزير ميخواد ممد مايلي مربي اميد بشه
    • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      7 36
      خدا کنه
    • میثم IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      8 3
      یکی نیست به این وزیر بگوید بابا ما از موتور گازی خسته شده ایم. همه دنیا با تغییر نسل در بازیکنان در مربیان هم تغییر نسل ایجاد میکنند .حتی فرگوسن افسانه ای نیز با آن همه افتخار کنار رفت حالا نمیدونم چرا ما همش باید قیافه مایلی کهن و غیره و غیره را تحمل کنیم .
  • آرش RO ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    49 4
    کارهای این وزیر دانشگاهی دست کمی از کارهای علی آبادی ندارد چون هر دو جز به بیراهه کشیدن ورزش و نابودی آن با تصمبم گیری های ناشیانه اشان کار دیگری انجام نداده اند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    18 3
    برخورد وزارت ورزش با مربى با شخصيتى چون كرانچار نشان داد كه اين وزير هبچ تجانسى با دولت اعتدال جناب روحانى نداره و بيشتر از جنس رأست هاى افراطيه
  • علی A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    14 3
    این وزیر باید استیضاح بشه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    17 2
    این وزیر روی علی آبادی رو سفید کرده. فقط در پی کینه هاس شخصی خودشه و در این راه پرسپولیس تیم نلی امید و تیم ملی بزرگسالان رو قربانی می کنه. خدا ورزش رو از او و مشاورانش در امان بدارد و دوره وزارتش رو کوتاه کنه. وزیر بهداشت و امور خارجه و نفت در اوج منطق و پختگین و این وزیر ورزش یک وصله ناهمگون با کل کابینه است. خدا سایه فیفا رو لز سر فوتبالمون کوتاه نکنه وگرنه این آدم فوتبال رو نابود می کرد.
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    16 2
    تیم امید 40ساله که به المپیک نرفته و با بی کفایتی مدیران وزارت ،این حسرت 44 ساله میشه.اتفاق خاصی هم نمی افته و اقایون به لجبازیشون با فدراسیون ادامه میدند
  • ﻋﻠﻲ A1 ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    14 2
    ﻟﻂﻔﺎ اﺧﺘﻼﻑ ﻣﺜﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻓﺪﺭاﺳﻴﻮﻥ ﺩاﺩﻛﺎﻥ ﻧﻜﻨﻴﺪ. اﺯ ﺁﻥ اﺧﺘﻼﻑ ﺩﺭﺱ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﻠﻲ ﺭا ﻓﺪاﻱ اﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻧﻜﻨﻴﺪ. ﻭﺯاﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺎﻣﻲ ﺗﻴﻢ ﻣﻠﻲ ﺷﻮﺩ.