روزنامه خراسان در سرمقاله خود نوشت:

ساختار تحريم ها از موضوعات مهمي است که به نظر مي رسد بايد واقعيت آن را با مردم در ميان گذاشت. حداقل از منظر کشورهاي غربي، مذاکرات کنوني بخشي از ساختار تحريم و در ادامه سياست تحريم به مثابه يک ابزار در سياست خارجي کشورهاي غربي است.

کشور آمريکا به تنهايي سال ها براي ايجاد اجماع بين المللي در تحريم هاي کنوني تلاش کرده است. بسياري از مقامات وزارت خارجه و وزارت خزانه داري آمريکا در 10 سال گذشته به يکايک کشورها سفر کردند و آن ها را براي اين تحريم ها متقاعد کرده اند. به علاوه اين که ساختار موازي قدرت در آمريکا و وجود 2 دسته تحريم هاي رئيس جمهور و تحريم هاي کنگره آمريکا از پيچيدگي هاي مذاکرات کنوني است.

همزمان بايد اين را هم در نظر بگيريم که در نگاه خوش بينانه 7 ماه ديگر تا زمان آغاز لغو تحريم ها زمان مانده است. اما در همين 7 ماه، با توجه به عدم کاهش سقف توليد نفت در اجلاس اوپک، پيش بيني مي شود که قيمت نفت تا سرحد کمترين قيمت نفت و گاز شل آمريکا، يعني 60 دلار کاهش پيدا کند. بر اين اساس درآمد دولت در 7 ماه تمديد پيش رو، حداقل 40درصد کاهش مي يابد.

عقل حکم مي کند در حالي که براي دستيابي به بهترين حالت تلاش مي کنيم، همزمان خودمان را براي بدترين حالت آماده کنيم. بر اين اساس اقتصاد کشور را بايد با فرض استمرار تحريم ها در چندين سال آينده مديريت کرد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388834

برچسب‌ها