معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو اعتقاد دارد که با وجود وضع نسبتا مناسب بارندگی ها در پاییز سال جاری بحران آب جدی است.

هر چند میزان بارندگی ها در پاییز سال جاری مورد رضایت مسئولان وزارت نیرو است اما به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی بحران آب هنوز رفع نشده و باید تدابیر مناسبی در این رابطه در نظر گرفته شود.

جدی بودن بحران آب موضوعی که علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین آن را تایید کرد و گفت: « با وجود وضع نسبتا مناسب بارندگی ها در پاییز سال جاری اما بحران آب جدی است. »

دایمی در رابطه با میزان بارندگی ها در فصل پاییز اینگونه توضیح داد: « میزان بارندگی کل کشور تا شانزدهم آذر در حدود 61 میلی متر بوده است. این میزان بارندگی که تا حدود میانه آذر مطرح شد را اگر بخواهیم با دراز مدت مقایسه کنیم وضعیت نسبتا خوب است.  یعنی حدود 33 درصد میزان بارندگی های کل کشور افزایش پیدا کرده است. »

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در ادامه توضیحات خود گفت: « اگر بخواهیم میزان بارندگی را با سال گذشته مقایسه کنیم باید گفت که در ابتدای سال آبی جاری که همان آغاز قصل پاییز است،  بارندگی های خوبی انجام شده است. نسبت به سال گذشته هم میزان بارندگی های انجام شده 5 درصد بیشتر بوده است.»

او در پاسخ به پرسشی در رابطه با نحوه توزیع بارندگی های انجام شده در پاییز به این نکته اشاره کرد که از این زاویه یک توزان خوبی وجود ندارد و جزییات آن را به این شکل شرح داد: « البته توازن بارندگی ها به این خوبی نبوده است. یعنی ما در قسمت هایی از کشور از جمله حوزه دریاچه ارومیه بارندگی های بهتری داشتیم. 132 میلی متر در حوزه دریاچه ارومیه بارندگی داشتیم که این میزان بارندگی نسبت به سال گذشته حدود 111 درصد افزایش داشته است. بر این اساس می توان گفت که بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه تقریبا دو برابر شده است.»  

دایمی در ادامه به بحران آب در قسمت های شرقی تاکید کرد و گفت: « در قسمت های شرقی بارندگی های انجام شده  چندان خوب نبوده است. به عبارت دیگر می توان گفت که میزان بارندگی در شرق کشور کم بوده است. این موضوع در قسمت های مرکزی نیز وجود دارد و بنابراین می توان اعلام کرد که بارندگی های انجام شده در قسمت مرکزی هم خیلی خوب نبوده است.»

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو میزان بارندگی های انجام شده در شرق کشور را 5 درصد اعلام کرد: «  در قسمت شرق کشور بارندگی های انجام شده  حدود 5 درصد بوده است. یعنی استان های شرقی هنوز با کمبود آب مواجه هستند. »  

او در ادامه پیرامون ذخایر آبی پایتخت نیز ابراز نگرانی کرد و جزییات آن را مطرح کرد: « سد های اطراف تهران هنوز خیلی قابلیت آبگیری پیدا نکرده اند. یعنی اگر بخواهیم درست بگوییم ما هنوز به شدت با مشکل کم آبی مواجه هستیم.»

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو  افزود: « ما اساسا در بخش خشک جهان هستیم. بر این اساس به جز خشکسالی ها  که جایگاه خودش را دارد ما با مشکل تغییر اقلیم  نیز مواجه هستیم.»

بر اساس گفته های دایمی رشد مصرف آب نیز دلیل دیگری است که می توان آن را از علائم بحران ساز آب عنوان کرد: «  از یک سو میزان مصارف در کشور هم بالا رفته است. ما مخازن استراتژیک آب زیر زمینی مان به شدت کاهش پیدا کرده است.»

او اعتقاد دارد که مشکل کمبود آب بسیار جدی است: « مشکل کمبود آب جدی است و نمی توان آن را نادیده گرفت.  نباید بارندگی هایی که در فصل پاییز اتفاق می افتد منجر به این شود که از برنامه های بهره وری آب و کاهش مصرف آب غافل شویم.»  

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 1
    آقا جلوی صادرات آب رو بگیرید تا مشکل حل شه
  • حمید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خوب خدا رو شکر فهمیدیم پس مشکل حل شد