بگویید "صیغه دائم"، نگویید "ازدواج سفید"

ازدواج عقد دائم است و رابطه ای که عقد دائم تعریف نمی شود در عرف و شرع و قانون همان صیغه است. اگر برای این رابطه مدت محدودی هم تعیین نشده باشد می شود صیغه دائم، همان که به صیغه 99 ساله معروف است. پس نگویید ازدواج سفید چرا که ازدواج عقد دائم است، بلکه بگویید صیغه دائم.

چند وقتی است که رسانه ها کلمه "ازدواج سفید" را برای نوعی از زندگی مشترک به کار می برند که این نوع زندگی در حوزه شرع و قانون همان صیغه است که نه مدت دار، بلکه دائم مورد نظر است.

چرا این نوع زندگی "صیغه دائم" است و "ازدواج سفید" واژه نادرستی برای آن است؟

ازدواج عقد دائم است و تکالیف مشخصی را برای زن و مرد تعیین می کند. صیغه یا عقد موقت هم در شرع و عرف و قانون تعریف شده و قوانین خودش را دارد که رضایت طرفین شرط اول آن است و سایر شرایطی که خود می گذارد از تعیین مدت و مقدار مهریه. بعضی این رابطه را در عین حال که عقد دائم نمی کنند در عمل صیغه دائم می کنند و نمی خواهند مدت ارتباطشان محدود تعیین شود از قدیم هم این گونه صیغه بوده که آن را صیغه 99 ساله می خوانده اند. ارتباطی که امروز رسانه ها آن را ازدواج سفید نام نهاده اند همان صیغه دائم است که در آغاز مدت محدود برایش نمی گذارند.

واژه ازدواج سفید از کجا آمده؟

ازدواج سفید "white marriage" برگرفته از معادل فرانسوی آن است که به معنای یک ازدواج ناتمام یا غیرکامل می باشد. یک ازدواج ثبت شده بدون ارتباط واقعی ازدواج که در واقع یک ازدواج صوری و روی کاغذ است. در این ازدواج اهداف اقتصادی، اجتماعی یا حقوقی و از این قبیل مورد نظر است مثل گرفتن کارت اقامت و و یزا و غیره. ازدواجی برای پوشش که در کاربرد نقطه مقابل مفهومی است که در رسانه ها به کار می رود.

آن چه رسانه ها از ازدواج سفید می رسانند زندگی مشترک است بی آن که ازدواجی ثبت شده باشد و این در واقع همان صیغه است که در عرف و شرع و قانون دیده شده. این نوع ارتباط در مفهوم غربی نه ازدواج سفید بلکه زندگی دو نفر به عنوان دوست است که با هم به خانه مشترک آمده اند نه آن چه ازدواج سفید در آن جا کاربرد دارد.

چند نکته قابل تامل مرتبط:

• صیغه در جامعه ما به دلیل سوء استفاده هایی که از آن شده بار منفی داشته که ذهنیت جامعه را نسبت به آن منفی کرده است. از جمله خیانت مردان متاهل نسبت به زندگی مشترک و آسیب های همراه با آن برای خانواده بوده است، یا بهره بری کارگری جنسی از زن که کرامت انسانی او را خدشه دار کرده. این کاربردها می تواند از عوامل مهم در عدم به کارگیری این واژه برای این نوع ارتباط باشد که با تبیین و قانونمند کردن صیغه و کاربرد آن در جامعه متناسب با واقعیت های امروز به دور از سوء استفاده ها از آن می توان آن ذهنیت را اصلاح کرد.

• قانونی مدون لازم است تا ابعاد و زوایای این زندگی را ببیند و از آسیب هایی که برای جوانان و خاصه زنان به همراه می آورد کم کند. به عنوان مثال یک سری قوانین که در صورت تداوم یک مدت از این نوع زندگی قانون از زنان حمایت کند. خاصه که در این نوع زندگی زن از همان ابتدا نقش اقتصادی پررنگی ایفا می کند و مهریه ای با ارزش مالی مطالبه نکرده است. خشونت خانگی در این نوع زندگی و ابزارهای حمایتی در مقابل آن برای زن دیده شود.

• لازم است کودک حاصل از این زندگی حمایت های کامل تر و همه جانبه داشته باشد. زوجی که زندگی خود را بر اساس توافق های شخصی شروع کرده اند فرزند آن ها حمایت های قانونی احتیاج دارد. به علاوه حمایت های مالی مصوب برای مادر در این نوع زندگی لازم است. قرآن در مدت شیردهی مخارج مادر کودک را به عهده پدر فرزند گذاشته است.

• با توجه به واقعیت های موجود در جامعه از جمله نقش اقتصادی و توانمندی های زنان، و نقش و جایگاه انسانی آن ها قوانین مدنی در حوزه خانواده احتیاج به اصلاح و رفع خلاء قوانین متناسب با این جامعه دارد. از طرف دیگر آموزش ها و فرهنگسازی لازم است که همه اعضای خانواده را در جایگاه انسانی قرار دهد و روابط را این گونه ببیند و آموزش دهد. کم کاری در این زمینه ها و مشکلات موجود در روی آوردن جوانان به این نوع زندگی مشترک موثر است.

• بلوغ اقتصادی آخرین مرحله بلوغ است که وقتی یک دختر بتواند زندگی خود را به لحاظ اقتصادی مدیریت کند به مرحله ای رسیده است که بتواند شریک جنسی خود را هم انتخاب کند. یا وقتی دختری به این سن رسید می تواند از طرف پدر در این انتخاب وکالت داشته باشد.

• اجازه فسخ و خارج شدن از این رابطه برای هر دو طرف منظور می شود همچنان که شرکت هر دو در مخارج زندگی و کارها از جمله عواملی هستند که در گزینش این زندگی برای جوانان نقش دارند.

• اگر نظر کارشناسان بر این است که انتخاب این نوع زندگی آسیب زا و فرصت سوزی است بهتر است در جهت رفع مشکلات بر سر راه ازدواج و سلامت خانواده اقدام کنند و به جامعه نیز آموزش های لازم را بدهند.

• این مهم نیست که دو نفری که ازدواج می کنند چه دین و چه آیینی دارند مهم این است که قوانین به گونه ای باشند که جامعه به سمت قانون شکنی نرود. در یک جامعه مدنی فارغ از اعتقادات فردی قانون شکنی خود جرم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 136
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    بدم نیست ها کاش مجرد بودم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      12 2
      بالاخره این جوونها بدون اینکه بروی خودشون بیارن دنبال صحبت مسئولین راه افتادن و صیغه ای زندگی می کنن. نمی خوان قبول کنن که صیغه ای زندگی می کنن ولی واقعیتش همینه صیغه ای زندگی می کنن. استفاده از کلمه ازدواج سفید برای گول زدن کسانی است که با این ازدواج مخالف هستن .
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      موافقم اگر مجرد بودم منم دنبالش میرفتم البته بشکل صیغه طولانی که حرام نباشه الان با300 سکه مهریه یه خانم معمولی نمیتونم نفس بکشم
    • زهرا A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      آقای بی نام 17:03:40............ یه خانم معمولی؟؟؟ مگه زن میگیرید که تو ویترین به نمایش بذارید که به معمولی و غیر معمولی دسته بندی میکنید. برای شریک زندگیتون ارزش و احترام قائل بشید.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      26 10
      d
    • مرد مجرد EU ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      به نظر من این رابطه که منجر بشه به رابطه جنسی بین دختر و پسر باعث نابودی روح انسانی و پاکی نفس میشه من مذهبی نیستم ولی این بی بندی باری ها هم قبول ندارم و مطمئنم دختر خانواده دار به این کثافت کاریها تن نمیده یک پسر هم همینطور ، قضیه دوست دختر و دوست پسر فرق داره با این کارهای کثیف
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      46 17
      کثافت کاری ها عجب. ولی منظور نویسنده مقاله اصلا کثافت کاری نبودها. حالا شما اگر به ذهنت اینطور رسیده البته اشکالی هم ندارد. هر کسی از ذن خود شد ....
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      50 29
      کار خوبیه برای خاموش کردن شهوت.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      40 25
      به همه ی کسانی که این کار را می کنند .مردها خواهر ومادرتون .ودخترتون هم صیغه بشن .مرگ خوبه برای دیگری.من اعتماد دارم که خواهر ومادر ودخترتون هم این کار را می کنند در خفا وشما نمی دانید .
    • یک مجرد EU ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      50 4
      آقا ی بی نام دختر و پسر نمیرن زیر یک سقف خاله بازی کنن شما اگر بحث این چیزا نبود خونه پدر مادرشون میموندن شما هم بهتره از خیالات کودکانت بیای بیرون شاید هنوز به سن بلوغ نرسیدی یا خیال میکنی دختر پسر همش بهم میگن دوستت دارم عشق پاکم :
    • مجرد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      30 4
      واقعا جای تعجب داره که بالای 70 در صد مشتریان زنان خیابانی افراد متاهل هستند، اونوقت حکومت برای کاهش این مورد، جوانان را تشویق به ازدواج می کند. پس معلومه مشکل از جای دیگری هست.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    بگوئید خوش باشی بی خیال باشی ونهایتاهرجائی کردن یک دوشیزه بدبخت غرب پرست که باتاثیرگیری ازتلویزیونهای ماهواره ای که خیلی بما علاقه دارندومیخواهند مارامدرن کنند الهام گرفته شده بیچاره ماکه بعلت ایرانی بودن وتمدن کهن داشتن چقدرموردتوهین غرب زدگان قرار میگیریم کمی بخودمان بیائیم.....سالهادل طلب جام جم ازمامیکرد انچه خودداشت زبیگانه تمنا میکرد.
  • احسان A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    حالا چه طور میشه برای این طرح ثبت نام کرد ؟ :دی
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      95 14
      :D
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      منم می خوام.
    • نوید IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      86 8
      بابام بیشتر از من پیگیر ثبت نام شده کمکککککک :
    • نصراله رنجبر A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      10 2
      خوب یا بدی صیغه بستگی به موقعیت داره مثلا شخصی ک همسرش مرحوم شده یا به هر دلیلی متارکه کرده لازمه که به زندگیش سرو سامون بده بی دردسر ترین راه صیغه ست
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    اينقدر الكى باكلمات بازى نكنيد.بالاخره معضلىست درجامعه.حالاشماهرچى دوسدارى صداش كن.
    • زهرا A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      50 30
      مهم اینه که زن رو کالا نبینی،وگرنه اگر قرار باشه هوس افسار وجودت رو بدست بگیره و صرفا با خوندن صیغه بخوای شرعی کار کرده باشی،پیش خدا رو سیاهی پیامبر در تمام طول زندگیش با حضرت خدیجه هیچ زن دیگه ای رو نپذیرفت. این مسئله زن صیغه کردن هم شده بازیچه دست هوس بازای از خدا بیخبرآقایون نمی دونن که اجازه ازدواج دوم و...بخاطر همخوابگی اونها با زنها صادر نشده،اهداف مهم تری مد نظر بوده اونهم در شرایط خاص
  • فلوس از قم A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    من به عنوان یک مرد این صیقه موقت را تجاوز به حقوق زنان میدانم.
    • هادی EU ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      برو یه مقدار اطلاعات شرعی و قانونیت را بالا ببر.اگه شیعه هستی باید خدمتتون عرض کنم که از لحاظ مذهب شیعه ازدواج موقت اشکالی نداره ... حالا اگه یه عده دارن سو استفاده میکنن دلیل بر بد بودن این نوع ازدواج نیست
    • 111 IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      هیس نظرت مفت ارزش نداره خخخخخخخخخخ
    • بی نام RO ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      64 95
      به این می‌گن کاسه داغ‌تر از آش ...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      42 72
      بابا عزیزم مردی که زن داره همینطور نمیتونه بره صیغه کن یکی از شرایط صیغه اینه که شرایط ازدواج نباشه یا زنت مشکلی داشت باشهپس اگه کسی سو استفاده میکنه دلیلی بر بد بودن اون نیست
    • سارا A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      88 34
      زن و شوهرى مدت دار,متاسفم.مثل قرار داد آقاى ...
    • سارا A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      36 20
      فلوس هزار تا لايک دارى
    • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      32 20
      بی نام آخر چرا الکی حرف می زنی؟ صیغه اصلا نیازی به اطلاع همسر اول هم نداره یعنی زن عقدی حتی اگه سالم باشه و حتی در یک شهر باشید ولی مرد دلش کی دیگه ای رو بخواد صیغه کنه اونی که میگی توجیه صیغه هست که الان میگن اصل صیغه ماله وقتیه که دسترسی به زن دایم نداری
    • بی نام EU ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      30 19
      من راضی اون راضی .
    • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      76 11
      باید به اقایون موافق صیغه موقت بگم شما ها اول بروید نمازتون به وقت بخونید بعد بیایید دم از قانون خدا بزنید خدا روزه گرفتن ونماز خواندن و ندیدن فیلم ها و عکس های مبتذل را برای کاهش شهوتت را اورده پس چرا به اینها عمل نمیکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      20 5
      بى نان 18:23به خاطر همينه که ميگن اسلام دين برابرى زن و مرده و به زنها ارزش ميده؟
  • رضا A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    83 7
    این مهم نیست که دو نفری که ازدواج می کنند چه دین و چه آیینی دارند مهم این است که قوانین به گونه ای باشند که جامعه به سمت قانون شکنی نرود. در یک جامعه مدنی فارغ از اعتقادات فردی قانون شکنی خود جرم است. این نکته بسیار مهم است. قانون شکنی خودش جرم است پس بهتر است رسانه ها طوری ننویسندکه انگار این جوانان قانون شکنی می کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    41 79
    یکی هست به داد دل من برسه؟بعد از چندین ماه برگشته میگه من و تو فقط یه دوستیه ساده داشتیم میگه تو بد برداشت کردی.. دارم دق میکنم پس خدا کجاست
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      یعنی چی خدا کجاست؟ عقل خودت کجا بود؟ معلومه که بعد از چند ماه همین را می گه. وقتی یک رابطه بدون این که مسائل جانبی آن نگاه شود برقرار شود همین است دیگر. با تو همدردی می کنم ولی بلایی است که خودت سر خودت آوردی. اول کسی که باید احترام خودش را حفظ کنه و دلش به حال خودش بسوزه و مواظب خودش باشه خود آدم است. وقتی خود من برای حقوق خودم احترام قائل نشم دیگران حتما همین طور عمل خواهند کرد. متاسفم
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      خدا گفته باید عقد کنید تا نسبت به هم مسئولیت داشته باشید شما به قانون خدا عمل نکردید و اون رو نقض کردید الآن به یاد خدا افتادید و از خدا طلب کار هم هستید؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    54 70
    یکی نیست بگه شما که میخواین با هم زندگی کنید خوب یه خطبه عقد جاری کنید چیزی که ازتون کم نمیشه. کسی که حاضره اینطوری زندگی کنه که مهریه نمیخواد.
    • جیم جارموش A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      64 33
      خوب احتمالا اون طرف چون میدونه اگه به هر طریقی این مساله جایی ثبت بشه میتونه باعث درد سر و مهریه و نفقه و این چیزا بشه ترجیح میده که اینکارو نکنه.رجوع کنید به خبر جدایی رضا شفیعی جم و عواقب و بلایی که سرش اومد تو همین خبر آنلاین خودمون بعد ببین آدم عاقل خودشو دستی دستی میندازه تو دردسر ؟ در ضمن هیچ کس اولش نمیگه من مهریه میخوام همه میگن خودتو عشقه با یه لقمه نون پنیر ولی به محض جاری شدن خطبه عقد مهریه عندالمطالبه میشه و مشکلاتی که مربوط به مهریه هست پیش میاد.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      36 6
      منظورش عقد ازدواج دائم نیست فکر کنم. تو عقد ازدواج دائم نفقه بامرد است تو صیغه نیست.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      3 6
      حقوقی که ازدواج دائم از زن میگیره، در صیغه برای زن محفوظ میمونه از جمله یه جورایی حق طلاق
  • صالح A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    28 80
    اینها را که می بینیم اگرچه ناراحتی در عمق وجودمان نقش می بندد اما خوشحالیم که ظهور آقامون عج نزدیک است
  • بی نام FI ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    58 6
    اسم فامیل دارید بازی میکنید؟ بازی با کلماته؟ صیغه دائم دیگه چه صیغه ایه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    49 6
    کاش خانم دکتر در کنار خیانت های مردان به بهانه صیغه اشاره ای هم به خیانت های ... متأهل که در سال های اخیر بسیار علنی شده هم چیزی می گفتن و تحلیلی ارائه می کردن.
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    25 6
    اسلام گفته اگه تونستی هیچ فرقی بین زنها نزاری میتونی بری صیغه کنی واقعا کسی تو خودش میبینه یه همچین چیزیو ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    87 7
    جو سنگین شد یک صلوات بفرستید
  • پدرام 25 از تهران A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    به نظرم داشتن زن صیغه ای کار زشتی نیست و از شیر مادر هم حلال تره. از نظر شرعی هم که اشکالی نداره پس دیگه چی؟؟؟
    • فاطمه A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      96 13
      حالا که اينقدر بهش افتخار ميکنى وقتى رفتى خواستگارى بگو قبلا صيغه اى داشتى ببين کدوم دختر با اصالت و نجيبى زنت ميشه.بعد ميفهمى از شيره مادر حلال تره يا نه
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      65 9
      درود بر فاطمه خانم. حرف حق و حساب شده
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      56 5
      کاش همه زنان امثال فاطمه خانم بودند دو هزار لایک
  • احسان IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    46 9
    ارزش این مطلب از حیث حقوقی " هیچ " است.اصلا ما در قانون چیزی به اسم "صیغه" نداریم در قانون " ازدواج " داریم که آن هم دو نوع است، یکی دائم و دیگری موقت و هر دو نیز احتیاج به "صیغه عقد نکاح " دارد.
  • کام.میم EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    سلام ازدواج سفید ... برداشتی که من از ازدواج سپید دارم این هست که دختر و پسری بدون خواندن صیفعه و ... در زیر یک سقف زندگی مشترکی آغاز می کنند و... چندین سوال وجود دارد که به شرح آن ها خواهم پرداخت: 1در اسلام برای ازدواج دختر باکره رضایت پدر شرط است . آیا در این نوع ازدواج رعایت می شود؟ 2حال گوئیم رضایت پدر اهمیتی ندارد اما هنگامی که این ازدواج در سازمان های دولتی ثبت نشود ضرر متوجه دختر است یا پسر؟ مسلما دختر متوجه ضرر خواهد شد 3وقتی دختر و پسر نامحرم با یکدیگر ارتباط جنسی داشته باشند این رابطه زنا نامیده نمی شود؟و اگر فرزندی از این ازدواج بوجود آید این فرزند حرام زاده نامیده نمی شود؟ 4آیا چنین ازدواج هایی نوعی قانون شکنی محسوب نمی شوند؟ و اینکه آیا قانون شکنی جرم نیست؟
    • بی نام RO ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      26 4
      سلام. میشه خواهش کنم یه تعریف دقیق از ازدواج ارائه بدین؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      پروفسور اون دو نفر قاعدتا مذهبی نیستن و دیگه زنا و حروم زاده معنی نداره
    • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      24 12
      دوست من کلا راهو اشتباه رفتید . در ازدواج شرط لازم و کافی رضایت طرفینه و حتی اذن پدر هم قاطعانه نیست . نیازی هم نیست کلمات قلمبه سلمبه به کار برد . در شرع به هر زبان و هر کلامی رضایت دو طرف حادث باشه ازدواج صحیحه . میمونه بحث عرف و قانون . در قانون الزامی برای ثبت ازدواج بجز ازدواج دایم وجود نداره . تنها مورد باقیمانده عرفه که این موضوع رو نمی پسنده . لطفا قسمتی از جامعه رو زانی و فرزندان جامعه رو حرام زاده نکنید . در عرف هم بیشتر ازدواج موقت متاهلین قبح داره و نه ازدواج دو مجرد . البته به نظرم کسانیکه به اصطلاح دنبال ازدواج سفید میرن ظرفیت شرع و قانون رو نمیشناسن . مثلا برای مهریه و ... ویا تقسیم هزینه زندگی یا جدایی بی دردسر این نوع زندگی رو انتخاب میکنن که شرع و قانون ظرفیت پوشش داره
    • کام.میم EU ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      27 6
      سلام. میشه خواهش کنم یه تعریف دقیق از ازدواج ارائه بدین؟ به نظر شما میشه ازدواج رو در یک جمله،متن و ... تعریف کرد؟ فکر کنم از نوع صحبت شما ، سطح فکری شما در باب ازدواج نهایتا به یک رابطه جنسی ختم پیدا کند.... پروفسور اون دو نفر قاعدتا مذهبی نیستن و دیگه زنا و حروم زاده معنی نداره تنها مسئله مذهبی و ... نیست اینکار یک نوع قانون شکنی محسوب میشه و قانون شکستن هم جرم است. علاوه بر جرم بودن باعث بوجود آمدن یک نوع رابطه خلاف شرع خواهد شد و مسلما نتایج نامطلوبی در بر خواهد داشت
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    51 23
    اونایی که امکان ازدواح دائم ندارن به هر دلیلی،مثلِ من،چه گناهی دارن؟باید چیکار کنن؟نابود بشن که جامعه دید منفی نداشته باشه؟خسته شدم دیگه :
  • رضا A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    صیغه 99 ساله , حق مسلم ماست...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      9 0
      صیغه 99 ساله؟ مطمئنم شما بعد از 9 ماه میری و یه صیغه 99 ساله دیگه انجام می دی . کسی که نمی خواد تعهد رسمی داشته باشه به 99 سال متعهد میشه؟
  • بی نام BY ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    22 97
    همه چیز به زودی درست میشه این صدای حکومت بقیه الله است که می آید
  • احسان A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    22 77
    صیغه از نظر اسلام هم هیچ مشکلی نداره و حق شرعی و قانونی ما مردهاست.
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      21 5
      مشکلی نیست. اگر زنی مثل خودتون داوطلب این کار بود، حتما لایق هم هستید. مبارک باشه.
  • سید محمد علی اسلامی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    12 45
    بله بهتر است علما فتوا بدهند در مساجد این نوع صیغه به صورت قانونی انجام شود
  • بی نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    48 9
    ما که 25 سال وارد مقوله ازدواج دائم شدیم واقعا از این وضع گذران ازندگی راضی نیستیم و فقط اوضاع رو آبرو مندانه مدیریت میکنیم و چون دیگه وارد شدیم .به شنا در این دریای نابسامان و طوفانی.همون بهتر که جدیدها از همین نسخه دمو این کار استفاده کنن چون بندگان تازه کار حتما از پا در میان در صورت ازدواج دائم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    60 9
    همه چی دست خودته تو ازدواج سپید. آ قا شما بیا وضعیت اقتصادو درست کن تا جوونها مجبور به ازدواج سپید یا از نظر شما صیغه دائم نشن. من راضی اون راضی ...پدر ناراضی خیلیم عالیه.یه جورایی جوونا دارن خودشونو سازگار میکنن با شرایط سخت اجتماع.... بازم ول کن نیستن. چشم نداری. اینم ببینید؟راحت بگم جلوشو نمیتونید بگیرید.تا ده سال دیگه کاملا جا میوفته.
    • بی نام ES ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      11 1
      اقاجان اون پسری که خونه داره و یه همخونه میاره تو خونش به اسم صیعه یا سفید یا سیاه ، خرجی طرف رو هم میده، وضع مالیش خوبه اینقدر بهونه پول نیارید.
  • سارا A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    93 17
    من کارى به درست يا غلط بودنش ندارم ولى خارجيها هم همين کارو ميکنن فقط شما يه کلاه شرعى به نام صيغه داريد.خوبه آدم عقل داشته باشه وجود انسان با ارزش تر از اين کارهاست
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      13 74
      کلاه شرعی نیست خانم سارا. این حقیه که خدا به ما پسرها و مردها داده.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      26 63
      سارا جان درسته که وضعیت جامعه خرابه اما ما هنوز به دین و ایمانمون پایبند هستم. صیغه هم مغایر با اسلام نیست.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      15 57
      سارا جان شما احتمالا هیچی از اسلام نمیدونی که این حرفو میزنی. یه خورده مطالعاتت رو در زمینه دین اسلام زیاد کن.
    • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      45 6
      حرف حق جواب نداره افرین سارا
    • حامد A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      38 6
      درود بر شما سارا خانم.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    49 13
    نکنه حسودیتون میاد خودتون ازدواج کردید دیگه ازدواج سپید نمیتونید کنید؟خخخخخ
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    افرادی که در رابطه با ازدواج موقت نظر منفی دارند ، باید به اعتقاداتشان نسبت به دین مبین اسلام شک نمود زیرا این نوع ازدواج همانطور که مستحضر هستید و به فتوای آیات عظام ف ازدواجی کاملاً شرعی می باشد ، پس اگر فردی در این مورد اظهار نظر منفی نمود ، قطعاً در دین او باید شک کرد /
    • حامد A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      103 7
      صددرصد که شک داریم. تو جامعه ای که ارزش دختر رو بیایم به خاطر بوالهوسی افرادی مثل تو که فقط جاهایی که دین به نفعشون هست قد علم میکنند ازشون بگیریم؟
    • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      58 2
      پس با صیغه خواهر و مادر خودت هم موافقی نگو مخالفی چون که خدا صیغه را حلال کرده
    • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      44 2
      بی نام اولی شما نماز اول وقت و روزه و زکات و خمست برقراره؟؟جناب مسلمان شما بخشندگی و وقفت پابرجاست یا صرفا بخاطر جهاد در راه صیغه محرمیت به ایمان و اسلامت می نازی؟؟؟
    • سارا A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      29 0
      باريکلا حامد جان
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    14 7
    الان شرایطی هست که باید در اعلام نظراتتان تغییر ایجاد کنید.
    • محمد A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      25 26
      ازدواج دائم همون ازدواج مد نظر اسلام است . باقی آن زناست. خودتان راگول نزنید. الله اعلم
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    35 4
    کلا ه شرعی
  • پدرام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    48 2
    رابطه دختر و پسر و زن و مرد تا وقتي که پاي خيانت به همسر در ميان نباشد يک مسئله کاملا شخصي است که متاسفانه درکشور ما در حريم خصوصي افراد دخالت و قضاوت ميکنند موسي به دين خودش عيسي هم به دين خودش کشور ما اين همه مشکلات و مفاسد اقتصادي داره آن وقت عده اي گيردادن به اين مسائل در کشوري که در يک شب ارزش پول ملي يک سوم ميشه نبايد توقع داشت کسي تن به ازدواج دائم بده مگر اينکه پولش از پارو بالا بره بقيه بايد همون ازدواج سفيد کنند خيلي هم خوبه دل مسئولين خوش خبر آنلاين نظر منو ثبت کن
  • فرزاد IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    68 2
    به نظرم حکومت نباید اینقدر وارد جزییات روابط شخصی ادما بشه اگر دولت بلده قیمت گوجه فرنگیو کنترل کنه نمی خواد وارد حوزه روابط شخصی ادما بشه 90 درصد بچه های فال فروش تو خیابون خونه زندگی درست ندارن
  • سارا A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    66 6
    قداست ازدواج رو به گند کشونديد با اين صيغتون.آقايون هم که خوششون مياد.براى خودتون خوبه ولى واسه خواهرتون يا دخترتون بد.
    • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      17 2
      سارا خانم نظرت درسته و اینکه ازدواج دائم برای تربیت نسل سالم است اگر ازدواج سفید اینقدر به مزاق آقایون خوش اومده دقت کنن که اگر از ازدواج سفید فرزندی به دنیا آمد و مسئولیتش که حتما با پدر است دیگر هیچ زنی راضی به ازدواج سفید با شما نخواهد شد و مادر فرزندتون میره با یه مرد دیگه ازدواج سفید بکنه خواهشاً فکر همه جوانب باشید نه فقط جنبه...
  • سیامک A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    5 63
    این حق ما مردهاست که زن صیغه ای داشته باشیم و دین ما هم هیچ محدودیتی برای این کار نگذاشته.
    • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      44 6
      شمابرو اول ببین بهت زن میدن بعد بیا برای ما ادعا صیغه هم بکن خدا گفته فیلم و عکس مبتذل نبین نمازت بخون صدقه بده مواظب چشم و زبانت باش و قران بخون به کدوم از اینها واقعا عمل کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟که الان دم از صیغه میزنی و دم از قانون خدا میزنی این حرفم با تمام موافقان صیغه بود
    • بی نام US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      41 3
      برای خواهر و دخترهای نزدیک خودت هم همین رو میگی؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    53 4
    در صدر اسلام ایران فرهنگ بسیار بالاتری از اعراب داشته
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 64
    به نظرم صیغه برای مردهایی که همسر هم دارن هیچ اشکالی نداره. اگه اشکال داشت دین اسلام حرام اعلامش می کرد به قول یکی از دوستامون ... ما که هیچکدوم از دستورات اسلام رو اجرا نمی کنیم حداقل این یکی رو اجرا کنیم.
    • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      22 2
      وقتی به نفع ما باشه اسلام
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      10 2
      آخه شما كه اسلام رو اصلا نميدوني چرا ميگي اسلام اين رو ميگه ، صيغه براي يه شرايط خاصه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    47 2
    مگر صد سال پیش شناسنامه وجود داشت ؟ ویا قانون حمایت از خانواده بود؟ مگر صیعه ازدواچ را به فارسی هم نمی شود خواند ومگر نه اینکه هدف از خواندن ان گرفتن رضایت طرفین است ؟ چرا نمی شود جوانها بدون تشریفات پر دردسر راخت زتدگی کنند ؟ ایا این ازدواج به ضرر دختران است که خود به بلوغ فکری واقتصادی رسیده اند ونیازی به مهریه وهتی نفقه ندارند ؟یا ازدواجهای دخترهای کم سن وسال که هنوز خوب وبد را تشخیص نمی دهند وبسیار اسیب پذیر هستند ؟ ایا از ااوصاع واجوال جامغه نمی توان فهمید که باید کمی در نگاهمان به ازدواج تجدید نظر کنیم ؟ /
    • دوست IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      15 7
      فقط صد سال پیش یه جو غیرت بود هر چی هم نبود. مرد و زن همدیگر رو متعلق به زن و شوهرشون می دانستند نه ازدواج سفیدی که هیچ تعلقی درش نیست. هر ازدواجی به نفع آقایون است به غیر از ازدواج دائم. که اونهم باز به نفع آقایون است به غیر از مهریه که دستور قرآن است و این ایراد را افراد لاابالی میتونند بگیرند و لاغیر. صیغه شرایطی داره حتی برای خانم هم رعایت عده داره. نه اینکه هر روزی صیغه یه مردی بشه.
  • احسان A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    45 1
    به نظرم تا چند وقته دیگه جامعه ما اختلافش با جامعه اروپا بسسسیارررررررررر کم میشه... وضع اقتصادی جونا از یه طرف و نیاز طبیعی اونا به ارضای جنسی از طرف دیگه نمیزاره که سنت پابرجا بمونه
  • بی نام EU ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    7 5
    میگیم صیغه سفید
  • negar A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    10 20
    طرح خوبیه . خیلی از جوونا به خاطر نداشتن شرایط ازدواج و یه کارای دیگه معتاد می شن . خانومها هم اگر دوست ندارن خب زورکی نیست نشن
    • رعنااصفهانی A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      14 12
      دوست عزیز یادمون باشه توی شرایط عالی و مرفع هم هرکسی میتونه ادعای مسلمانیش بشه . مسلمان واقعی و انسان واقعی کسی است که توی شرایط سخت زندگیش هم مانند انسان زندگی کنه ایا انسان افریده شده فقط برای صیغه کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما انسان ها از لحاظ علمی هم خیلی تشنه علم هستیم و خیلی به علم نیاز داریم پس چرا دنبال او نمیرویم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و فقط زوم کرده ایم روی نیاز جنسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پس اراده و صبری که خدا به انسان داده ولی به حیوان نداده کی به دردش میخوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دقیقا این اراده و صبر در شرایطی سخت به درد میخوره
  • بهنام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    38 7
    خیلی هم عالی، وقتی اینهمه سختگیری و بار مالی برای ازدواج هست این روش خیلی هم عالیه.
  • يك دوست IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    7 16
    طبق قانون مدني و منبعث از فقه شيعه نكاح موقت بايد داراي زمان و مهر معين باشد در صورت فقدان يكي عقد باطل است از خبر انلاين بعييد بود همچين مطلبي البته مي دونم چاپ نمي شه نظرم
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      8 4
      این هم که گفته زمانش می شه 99 ساله و مهرش هم به خودشون بستگی داره. چه خلافی گفته شده؟
    • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      25 4
      اونایی که دوست دارن اینجوری زندگی کنن مذهبی نیستن حالا شما هی بند و تبصره رو کن
    • يك دوست IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      14 0
      والله بخش نكاح قانون مدني از فقه شيعه گرفته شده و قانون حمايت خانواده هكذا سو تفاهم شده براي شما بحث اينه كه حمايت قانوني روي اين روابط وجود نداره و احتمال تضرر طرفين بالاست خلاصه اينكه در همون كشور هاي غربي بستر قانوني اين روابط وجود داره ولي در ايران بستر قانوني چنين روابطي وجود نداره و الا كي بحث مذهب و لا مذهب كرد بحث من قانونه كه همه موظفيم احترام بگذاريم
    • سارا A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      24 6
      بى نام 19:43 ما مذهبى نيستيم ولى با اصالتيم و از اين کارها نميکنيم.اتفاقا مذهبيها به صيغه اعتقاد دارن
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    7 4
    یک سر به دادگاه خانواده بزنین تا دردسر مهریه و خرج ازدواج و مراسم عروسی و اجاره مسکن را کاملا تفهیم شوید. سفید و داییم وصیغه و 99ساله خرجش بالاتر از درامد یک ادم حقوق بگیر سالم است
  • بی نام US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    16 3
    می گوییم صیغه دائم نمی گوییم ازدواج سفید.. الان حل شد مشکل؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    11 8
    این مزخرف بازیا رو نیارینچیزی به نام صیغه دایم تو دین نداریم
    • بیطرف IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      15 11
      ماشالا همه متخصص دین اسلام شدن بدون خوندن قرآن و حدیث
  • بی نام US ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    25 5
    این قدر ازدواج سخت شده که جوون ها برای فرار از ازدواج و تنهایی و فشار جنسی حاظر به مخاطرات زیادی هستند و این قدر مشکل در سر راه زوج های جوون وجود داره که پسرها از قدم در راه ازدواج میترسن و الان امار دخترهای مجرد که سن بالا دارن هم داره هر روز زیاد تر میشه، چطور انتظار دارین که جوونا به گناه نیفتن؟
  • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    29 1
    اهای اقایون موافق صیغه شما ها تاحالا به کدوم از دستورات مستحبی خدا مبنی بر روزه مستحبی و نماز شب و صدقه دادن عمل کردید که الان دم از صیغه میزنید؟ صیغه هم واجب نیست این موارد هم واجب نیستند ولی شما که میگی خدا برایتون صیغه حلال کرده پس نماز شب و روزه مستحبی و صدقه را هم حلال کرده موافقان صیغه با صیغه خواهران و مادران خود موافقید ؟ خدایی که صیغه را حلال کرد گفته انچه را که برای ناموس خود نمیپسندی برای ناموس دیگران هم نپسند
    • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      4 28
      شما برو صبرت رو بکن اینقد هم حرف مفت نزن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده
    • رعنااصفهانی A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      13 0
      خلایق هرچه لایق
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    44 3
    من خودم پسرم و مجردم. اما صیغه و ازدواج موقت همش کلاه شرعیه. همون دوستی هستش که تو خارج وجود داره. الکی هم اسلام اسلام نکنید. از یه طرف دنبال هوس بازی هستید از یه طرف هم پای خدا رو وسط میکشید.... اگه بر فرض هم که خدا حکمی داده عقل هم داده که تحلیل کنید. اصلا سخت نیست که بشه فهمید کلاه شرعیه
    • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      28 3
      بى نام 20:13 اى کاش همه پسرا مثل تو ميفهميدن
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    38 10
    شمایی که موافق هستین راضی میشی خواهرت اینجور رابطه ای داشته باشه ؟ اونایی که وافق هستن منفی بدهند..
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    24 3
    ایدز
  • رعنااصفهانی A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    21 2
    ایمان واقعی در شرایط سخت معلوم میشود وگرنه در شرایط عالی و مرفع هم شیطان پرست / هم مسلمان میشود مسلمان واقعی در شرایط سخت مسلمان بودنش ثابت میشود وگرنه در شرایط عالی هم هر کسی میتواند ادعای مسلمانی کند خوشا به حال با ایمانان واقعی که در شرایط سخت جهان هم ایمان خود را از دست نداده اند و تن به صیغه نداده اند مردان و زنان پاک برای یکدیگرند
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    14 19
    اگر سن ازدواج بیاد پایین همه این مشکلات حل میشه اگه پسر ها و دختر ها بین 18 تا 22 سالگی ازدواج کنن اونم از نوع ساده بدون تجملات همه چیز خود به خود به تعادل کشیده میشه اونایی که موافقن لایک کنن
  • بیطرف IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    16 21
    اونایی که بحث خواهر و مادر رو وسط میکشن بله من راضی هستم به رضای خدا شما هستین که دینتون انتخابی هست من بنده مخلص خدا هستم و هرچی بگه راضیم به رضاش خواهرم اگه به سن بلوغ رسیده بود میتونه طبق شرع مقدس هر نوع ازدواجی که بخواد داشته باشه در واقع خواهرم که داره ازدواج میکنه نه من و هیچ اجباری نیست
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      8 4
      آقای بیطرف یه سوال: آیا در ازدواج دایم و موقت فرقی در رفتار فیزیولوژیکی بدن زن و مرد برای تولید مثل هست؟؟؟ اگر نه که صد در صد نه .چرا عده ی زن در ازدواج دایم 4ماه و 10روزه ولی در ازدواج موقت 2 ماهه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      11 3
      چون اصلا دين رو نفهميدي كه ميگي مادر و خواهرت رو به اين راحتي صيغه اي مي كني ، تو دين گفته شده صيغه تنها براي شرايطي خاصه
    • ولی مراد A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      3 7
      با سلام و در ارتباط با عده باید بگویم: در عده فقط موضوعات فیزیولوژیک مطرح نیست. موضوع پیوندهای عاطفی هم مطرح است همین طور مسائل اقتصادی و امنیت روحی. در ازدواج دائم و قطع آن عده برای ترمیم شکستن آن ارتباط عاطفی و توجه به ابعاد مورد نیاز زن است. کما این که عده 4 ماه و 10 روز برای عده فوت است و برای طلاق 3 ماه و 10 روز و برای قطع ارتباط در صیغه 1 ماه و 10 روز.
  • لیلا A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    21 12
    من که کلا اعتقادی به ازدواج ندارم. توی هر رابطه ای هم قرار بگیرم تعهد دارم و دروغ نمیگم دروغم ببینم نشد درست بشه راحت تموم میکنم. ولی حیف که دلم خیلی نی نی میخواد :
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    6 6
    خداوند ازدواج موقت برای جلوگیری ازگناه برای کسانیکه واقعا مشکل دارند قرارداده اما بعضی مردا فکرمیکنن اگرزنی مردش ازدستداد حتما به این بهانه که خدا قرارداده به خواسته های اونا جواب بدن
  • عليرضا A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    5 0
    اونابيي كه صيغه موقت ميكنن ميگن صيغه است ولي منظور از ازدواج سفيد اونايي هستن كه بدون صيغه كنار هم زندگي ميكنن و من خيلي ها رو ميشناسم كه به همين روش زير يه سقف هستن كه دارن تو جامعه ما همين جوري زندگي ميكنن
  • ناشناس IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    16 7
    بدبختی دنیا و آخرت است. آخر الزمان است هر کس دین را به نفع خودش تفسیر می کنه.انسان سالم اینجوری زندگی نمی کنه. یک آینده تاریک
  • علی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    14 0
    چی آدم بگه صلاح مملکت خویش خسروان دانند
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    22 4
    انقدر کثافت کاری بکنید تا هزار تا مریضی بیاد تو جونتون .خود کرده را تدبیری نیست .خانواده های خوب واصیل این کار ها را نمی کنند زن یکی ومرد یکی خدایکی .تا مرگ از هم جدا شون کنه .تا مرگ انها را تنها کند .وبا هم خوب هم باشند .
    • بی نام US ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      5 2
      یه دوست داشتیم می گفت خدا یکی زن یکی یکی...
  • خانم IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    1 0
    من هستم ولی بینام باحرفات موافق نیستم
  • سیستم مدیریت یادگیری الکترونیک IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    3 4
    فقط یاد گرفتیم با کلمات بازی کنیم اصل کار مشکل داره نه اسامی
  • حامد IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    5 3
    یه آمار معتبر 85 درصد دانشجویان و 60 درصد دانش آموزان ما دچار فساد اخلاقی ان...تا 10 تا 15 سال دیگه تعریف فساد اخلاقی عوض میش...سفید باش یا صورتی یه روندی که داره اپیدمی میش فقط اگه مذهب نبود من و شما نمی دونستیم پدر و مادرمون کی هستند؟
  • وجدان A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    16 1
    مردم ایران این قسمت خبر را دوست دارند برو تو قسمت کتاب وفرهنگ ودانش کسی نیست .بین الملل هیچ کسی نیست .این قانون ها برازنده ملتی مانند شما است .نوش جان .فکر نکنید برای همسایه هست چند روز دیگه سر خانواده ی خودتون می اید ..نسل بعد نسل بچه های ضیفه ایی ها است ونوش جانتون ما که سر سفره ی پدر مادر بزرگ شدیم اینه وایی بر انها
  • بیتا A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    3 0
    من راستش حوصلم نشد کاملا بخونم یکی لطف کنه بهم بگه معنی ازدواج سفید چیه؟؟ ممنونتون میشم جواب خلاصه و در عین حال کاملی بهم بدین.
  • علیرضا A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    4 6
    واقعا متاسفم برای نظر دهنده های عزیز شما چه جور شیعه ای هستین آخه . نمیشه که یک بو م ودو هوا . علیرضا هستم 44 ساله سه ساله متارکه کردم و تو این مدت نتونستم یه شریک خوب پیدا کنم و الان تنها و مجرد زندگی میکنم . چند مورد خانم برای ازدواج پیدا کردم که شرایطشون بامن همخوانی داشت ولی تو تحقیقاتم فهمیدم مشکل اخلاقی دارن . خوب پیشنهاد شما چیه تا زمانی که همسر مناسب پیدا کنم برم و زنا کنم یا اینکه یه خانم که مشکل مالی داره را پیدا کنم وصیغه اش کنم . اسلام و بخصوص مذهب شیعه دین کاملیه و فکر همه چیز را کرده حتی برای آدمهایی مثل من .
    • ساینا IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      2 0
      توقعتو بیار پایین خوب درست میشه دنبال میان بر نرو
  • مینا A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    5 2
    یه نظر محکم بدم؟
  • جانباز گمنام A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    4 0
    با سلام خدمت اقايان و خانمهای نظر دهنده نظرات تک تک شماها را مطالعه نمودم،خدا شاهد اشکم سرازير شد، چرا که که اين موضوع نبايستی رسانه ای شود،ما که همه مسلمان يا غير مسلمان هستيم،هر کس با هر مذهبی قوانينی دارد،به آن مراجعه کند،هر کس هر دينی که می پرستد،ما در جنگ تحميلی شهدای مسلمان،شيعه،سنی،زرتشتی،کليمی،اشوری و اژطز ديگر مذاهب داشتيم با اين نظرات شما و توهين به همديگر چگونه قيامت مي خواهيد جواب شهدا را بدهيد،واقعا"شرم آور است با اين نظراتی که من خواندم برويد از پروردگار يکتا طلب عف کنيد،و انچه خدا و پيامبرانمان گفته عمل کنيم، وسلام ومن الله التوفيق
  • ارام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    1 0
    سلام چرا این لجام گسیختگی وشهوترانی را شکل قانونی میدهید به دور ازچشم همسران اول و فرزندان یک خانواده نه شما مردان حضرت علی هستید نه همسران ما فاطمه ی زهرا/ارکان خانواده ها تبدیل میشود به کانون خیانت زن تبدیل میشود به حرمسرا /الله اکبر/ هم اینکه پدر خانواده تبدیل میشود به جاذبه ی دافعه و بی ارز ش که حتی برای گورش هم فاتحه ای نخواهد بود