مهدی کامرانی:لیگ چین مثل ایران به پست‌های یک و 5 خارجی وابسته است/اینجا آرامش دارم

مهدی کامرانی، گارد رأس تیم‌ ملی بسکتبال ایران این روزها در تیم جیانسو تنگ شی توپ می‌زند.

پریسا غفاری:او که همراه همسرش به چین رفته تا برای اولین بار بازی در لیگ خارجی را تجربه کند، حالا یکی از مهره‌های کلیدی تیمش است. البته دو هفته‌ای هم اسمش در جمع بهترین‌ها بود. خودش معتقد است: «چین یکی از قوی‌ترین لیگ‌های آسیا را دارد ولی مثل ایران در پست‌های یک و 5 بسیار وابسته به خارجی‌هاست.» 

از ليگ چين چه خبر؟
ليگ چين با قدمت 150 ساله‌‌اش يكي از بهترين‌هاي ليگ آسياست. نه فقط به خاطر بازيكنانش بلكه به خاطر شرايطي مثل اسپانسر، جذب بازيكن، امكانات، سالن برگزاري، تماشاگران، قانون‌ها، قراردادهاي مالي، پرداختي‌ها، همه و همه حرفه‌اي است. ليگ آن مثل NBA حرفه‌اي عمل مي‌كند و بازيكنانش هم متعهد مي‌شوند.

مي‌گويند بازيكن در چين وقت آزاد ندارد.
بله، همين ‌طور است. تيم‌ها در هفته 3 بازي دارند؛ دو تا در خانه و يك بازي خارج از خانه. پس هر روز در تمرين يا مسافرت هستي. تعداد مسابقات آنقدر زياد است كه ديگر وقت آزادي نمي‌ماند. البته بايد گفت بازيكن در اين ليگ از همان اول كار مي‌داند چه روزي و چه ساعتي مسابقه دارد. حتي از ساعت و ايرلاين پروازش هم باخبر است. پس وقتي همه چيز حرفه‌اي باشد، بازيكن هم با اين سختي كار كنار مي‌‌آيد چون مي‌داند بهترين شرايط براي او فراهم شده است.

همه تيم‌ها شرايط و امكانات يكسانی دارند؟
همه تيم‌ها صاحب يك سالن مجزا، حداقل با ظرفيت 4 هزار نفر هستند. بهاي هر بليت هم از 20 دلار به بالاست. باشگاه‌ها همه موظف به اجراي قوانين حرفه‌اي هستند.

رابطه‌ات با هواداران تيم چگونه است؟
تيم ما تماشاگران ويژه و متعصبي دارد. وقتي گل مي‌زنم همه يكصدا تشويقم مي‌كنند. آنها با من هم مثل يك سوپراستار رفتار مي‌كنند. عكس بزرگي از مرا در سطح شهر و سالن زده‌اند. بعد از هر مسابقه يك ساعت و نيم طول مي‌كشد تا بتوانم به هتل برگردم چون در اين مدت به هواداران امضا مي‌دهم. همين حمايتي كه تماشاگران مي‌كنند، مرا براي بازي بهتر تشويق مي‌كند.

وضعيت تيم چگونه است؟
تيم جوان با ميانگين 20 تا 24 سال داريم. بعضي از بازيكنان اولين بار است كه در CBA بازي مي‌كنند. نسبت به بقيه تيم‌ها كمتر تدارك ديده‌ايم اما تمام توان خود را براي برد به كار مي‌بريم.

اما يكي از تيم‌هاي مدعي را برديد!
تيم‌هايي مثل بيچينگ و گواندونگ نزديك به 5 بازيكن ملي دارند كه تنها در بازي‌هاي حساس بازي مي‌كنند. اين تيم‌ها بازيكن خارجي نمي‌گيرند و رويارويي با آنها شرايط ويژه‌ای دارد. ملي‌پوشان آنها تنها در بازي سخت به زمين مي‌آيند. براي بقيه بازي‌ها استراحت و تنها تمرين مي‌كنند.

و رابطه‌ات با مربي تيم؟
انسان بسيار آرام و خوبي است، خودش را زياد درگير نمي‌كند. شخصيت او مثل مهران حاتمي است.

از لحاظ مالي راضي هستي؟
خيلي خوب. مبلغ قرارداد سرموقع پرداخت مي‌شود و دغدغه‌هايي مثل ايران ندارم كه هنوز که هنوز است پولم را نگرفته‌ام.

با اين شرايط تيم‌ ملي چين بايد هم وضعيت خوبي داشته باشد!
در هر تيم حداقل دو بازيكن بالاي 18/2 سانتي‌متري هست و برنامه‌ريزي دقيقي روي آنها شده است. چين نزديك به 12 ميليون بسكتباليست دارد و براي هر اردو دو هزار نفر دعوت مي‌شوند كه همين مسئله دست مربي را باز مي‌گذارد. فدراسيون چين هر ساله 2 تا 3 بازيكن بالاي 21/2 متري را به NBA مي‌فرستد تا حرفه‌اي شوند. اسپانسرها روي آنها سرمايه‌گذاري خاصي انجام مي‌دهند.

يعني در آينده دوباره حريف اصلي تيم ‌ملي در آسيا مي‌شوند؟
بله، آنها در پست‌هاي بالا بسيار قوي هستند ولي در گاردرأس و سنتر، من تاكنون بازيكن شاخصي نديده‌ام. در اين پست‌ها هم اغلب بازيكنان خارجي خوب جذب مي‌كنند مثل ايران در آينده برايشان دردسر‌ساز مي‌شود. 

با حامد حدادي و ارسلان كاظمي در ارتباط هستي؟
با حدادي در ارتباط هستم. او در تيمش بسيار خوب بازي مي‌كند و با تجربه سال قبل، محبوبيت خوبي هم دارد و مردم دوستش دارند. حامد ستاره تيمش است اما به خاطر دوري شهر زياد با ارسلان ارتباط ندارم ولي هر 3 نفر ما سعي مي‌كنيم نمايندگان خوبي براي ايران باشيم.

دوست داري سال ديگر هم در اين ليگ بازي كني؟
پيشنهاد خوبي شود حتماً قبول مي‌كنم چون در اينجا آرامش دارم و برخوردها حرفه‌اي است. به ‌خاطر يك باخت همه عليه‌ات شمشير نمي‌كشند. از بازي در اينجا لذت مي‌برم.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =