سایت صدای اقتصاد نوشت:

دو میلیون 648 هزار و 511 دلار اسب مسابقه در 9 ماه اول سال 93، وارد کشور شده اند. اسب هایی که طبق توضیحات تعرفه ای، «اسب برای مسابقه» هستند. ارزش ریالی این اسب های مسابقه شش میلیارد و 935 میلیون و 701 هزار 834 تومان بوده است؛ یعنی به اندازه یارانه نقدی 152 هزار و 433 نفر.

براساس گمرک، این اسب ها از کشورهای آلمان، بلغارستان، ترکیه و امارات متحده عربی بوده است. همچنین بیشترین اسب های مسابقه از کشور آلمان با ارزش یک میلیون و 948 هزار و 575 دلار بوده است. به این ترتیب بیش از نیمی از اسب های مسابقه وارد شده به کشور، از آلمان بوده است.

این میزان واردات اسب مسابقه در کشور در حالی رخ می دهد که تولید کنندگان داخل از این بابت ناراضی هستند این موضوع را بی اهمیتی به اسب های وطنی می دانند.

البته گمان می رفت که اسب هایی که از کشورهایی مثل آلمان وارد کشور می شود، اسب های آنچنانی با قیمت های آنچنانی باشد، اما مهدی شاکری‌منش که وارد‌ کننده اسب است، در گفتگوی با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اسب‌های گران‌قیمت به ایران وارد نمی‌شود. به این دلیل که سطح مسابقات، جایزه‌های آن و پیست‌های مسابقه به گونه‌ای نیست که اسب‌های گران‌قیمت چند 100 هزار یورویی به ایران وارد شود. چرا که با این وضعیت اگر چند بار اسب‌های مسابقه در این پیست‌ها مسابقه دهند امکان آسیب دیدن آن‌ها به دلیل استاندارد نبودن زمین‌ها وجود دارد؛ بنابراین سوارکاران ایرانی برایشان صرفه اقتصادی ندارد تا اسب‌های گران‌قیمت به کشور وارد کنند.»

اما این در حالی بود که در مرداد ماه، خبر واردات 65 اسب اصیل و گران قیمت با پرواز فرست کلاس از شرکت هواپیمایی لوفتهانزا فرانکفورت منتشر شد و حتی نمایندگان مجلس هم به ماجرا ورود کردند و سازمان دامپزشکی هم از توقف موقتی واردات اسب خبر داد.

براساس گزارش های منتشر شده، اسب‌های مسابقه سطح‌های بالا در دنیا معدود و کم هستند اما عمده اسب‌هایی که مبادله و به کشور وارد می‌شوند حدود 5000 تا نهایتا 7000 هزار یورو قیمت دارند؛ به عنوان مثال یک اسب نریان اخته چهار ساله نژاد هانووریان آلمانی به قیمت 3950 یورو عرضه می‌شود. اما اسب‌هایی در دنیا وجود دارد که تا 10 میلیون یورو هم قیمت‌گذاری شده و فروش رفته‌اند اما تعداد آنها بسیار معدود است.


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    6 0
    چيه نكنه دلواپسا ميخوان جلوي اينم بگيرن؟؟در ضمن اطلاعات تون خيلي صحيح نيست، چون اسبهايي كه وارد ميشن اكثرا از ٢٠ تا١٠٠ هزار يورو هستن و اسب ٤ هزار يورويي قابليت مسابقه نداره و به صرف نيست براي واردات چون بايد فقط ٨٠٠٠ يورو بده تا برسه به تهران،به علاوه كه توليد داخل فقط براي كورس مناسب هستند و براي پرش فقط تا رده نوجوانان١٢٠cmجوابگو هستند وبراي جوانان و بزرگسالان كه تا ارتغاع ١٤٥cm در ايران برگزار ميشه مجبور هستيم كه اسب وارد كنيم وما به علت نداشتن شرايط مناسب از قبيل مانژ هاي خوب و به روز نبودن علم سواركاري ٣٥ سال هست كه از تمامي ميادين جهاني حتي آسيا به دور هستيم در صورتي كه كشور هاي عربي الان در سطح دنيا مطرح هستن و اين ورزش به علت داشتن ٤ مدال در المپيك جزء مهمترين رشته هاست بچاپ لطفا