۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸

آیا توقع از مجلسیان در پیروی از منطق قانون و از اهالی رسانه در رعایت اخلاق و انصاف زیاده‌خواهی است؟

به بهانه دو اتفاق شگفت‌آور در عرصه فرهنگ سیاسی جامعه در روزهای اخیر، که تنها با رویکرد منافع فردی، قومی، منطقه‌ای یا حزبی و جناحی، نه منافع کلان ملی و اسلامی توجیه‌پذیر است این نوشتار شکل گرفته، بدان امید که دستاویز اهل غوغا و بلوا قرار نگیرد. یکی از آن رخ‌دادها به قوه مقننه بر می‌گردد و دیگری به رکن بزرگ رسانه.

اما آن چه درباره قوه مقننه، یعنی مجلس شورا که در زبان مرحوم امام، عصاره ملت نام گرفته، قابل توجه است، نوع مواجهه‌ای است که دسته‌ای از اهل آن با یکی از همطرازان خود داشته‌اند. این نوشتار بی آن که بخواهد به ارزیابی سخنان او بپردازد، متعجبانه به رفتار مجلسیان می‌نگرد که قانون‌گذاران مملکت و طبعا الگوی قانون مداری‌اند.

به راستی در تعامل با یک نماینده مجلس که دغدغه انقلاب، نظام، رهبری و ارزش‌های اسلامی انسانی دارد، هر چند به خطا رود، جز تعامل اخلاقی، قانونی و منطقی انتظار می‌رود؟ شعار مرگ بر، آیا شایسته کسانی است که در ذهنیت مردم، درجه خردمندی و عقلانیتشان حداقل از سطح متوسط جامعه باید بالاتر باشد؟ آیا از چنین رفتاری می‌توان الگوی رفتار عقلانی برای توده مردم در تعامل با دیگران طراحی کرد؟ بی گمان در مجلس شورا مثل هر جای دیگری برخی به ناشایستگی وارد شده‌اند، اما آنان که به حق در آن جا حضور دارند، انتظار می‌رود در آگاهی و هدایتشان بکوشند تا چهره جمهوری اسلامی که داعیه مدیریت سیاسی ارزشی دارد، بیش از این مخدوش نشود.

اما مورد دیگر به جبهه‌گیری‌های پاره‌ای از رسانه‌ها به نوشته‌ای از یک بلاگر در رسانه همکارشان بر می‌گردد که به زعم خویش در صدد رمزگشایی از سخنان رییس جمهور برآمده بود و صد البته همچون بسیاری از آدمیان سخنان غث و ثمینی را به هم درآمیخته بود و می طلبید تا نوشته‌اش به نقد عالمانه گرفته شود، اما برخی بی توجه به نقش رسانه و قلم، از آن فرصت بهره جسته به گوینده، خواننده، سایت و خبرگزاری و از آن بالاتر به هر کسی که وجودشان را نمی‌پسندیدند حمله و هجمه کردند و به اتهاماتی نواختند!

چرا یک رسانه از نقش بیدارگری خود فاصله می‌گیرد و صرفا به مثابه تریبون جناحی یا صنفی یا هر عنوان دیگر عمل می‌کند و عملا موید همان چیزی می‌شود که دغدغه رییس محترم جمهوری و نویسنده مقاله بود؟ و چرا نباید رسانه‌ها نسبت به یکدیگر به حکم مأموریت والایشان تعلق صنفی داشته باشند و در کنار یکدیگر به انجام وظیفه بپردازند؟

به هر حال، از مجلس انتظار قانون‌مداری و از رسانه‌های جمعی توقع آگاهی‌گستری می‌رود و دوری هر یک از وظیفه خویش، ظلمی بزرگ است به جامعه، دین و اخلاق. این چه رازی است که مدعیان قانون و ارزش خود از آن فاصله می‌گیرند؟ توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    158 4
    در خانه اگر کس است ، یک حرف بس است. حرمت خانه ملت را ساکنان آن باید نگهدارند.خدا نکند بر شاخه نشینیم و بن آن ببریم.
  • یک دلواپس A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    271 7
    آزادی یعنی من حق دارم حرف بزنم اما مخالفم غلط کرده حرف بزنه...
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    73 5
    جناب آقای واسعی مطهری سخن غث و ثمینی رو به هم نبافته، حتی یک «واو» خطا و من‌غیرحق در حرف‌هاش وجود نداره و نماینده‌های مجلس چون استدلالی برای حرف‌هاش ندارن به سمتش یورش بردن و باش درگیر شدن
    • بی نام RO ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      8 1
      مطهری رو نگفتا. گفت یه بلاگر خبرآنلاین سخنان غث و ثمینی گفته بود که نیاز به نقد عالمانه داشت. اشاره به مطلب هفته پیش خبرآنلاین که حمله فارس، تسنیم، جوان و کیهان رو باعث شده بود.
    • واسعی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      2 6
      جناب بی نام عزیز با سلام و احترام. بنده آن مقاله رمز گشا را حاوی غث و ثمین دانستم. مجدد مراجعه فرمایید. یا حق
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    18 2
    بی گمان در مجلس شورا مثل هر جای دیگری برخی به ناشایستگی وارد شده‌اند، اما آنان که به حق در آن جا حضور دارند به عنوان مثال: نایب رئیس مجلس آقای ابوترابی فرد، انتظار می‌رود در آگاهی و هدایتشان بکوشند تا چهره جمهوری اسلامی که داعیه مدیریت سیاسی ارزشی دارد، بیش از این مخدوش نشود.
  • بی نام US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    30 2
    آزادي يعني در همه مطالب و خبرها بخش ارسال نظر فعال باشد تا خوانندگان نظرات خود را بنويسند و ديگران با نظر دادن آن نظرات را قضاوت نمايند
  • بی نام RO ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    48 4
    متاسفم كه مجلس رنگ و بوي افراطي گري ميدهد
    • سید مهدی سیدی A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      6 0
      سلام برادر عزیز. خب وقتی بسیاری از مردم نمیان رای بدن برای مجلس همین میشه دیگه. خصوصا تهران
  • روانی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    63 3
    وقتی با علی مطهری که هم پسر شهید مطهری هستند و هم در منطق و ازادی خواهی مورد قبول هر دو جناع سیاسی کشور هستند اینگونه برخورد میشود . وای بر مردم عادی وای بر مردم عادی وای بر مردم عادی
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    44 8
    وقتی در خیابانهای شهر قدم میزنم احساس غرور میکنم و به این نماینده خود میبالمزنده باد مطهری
  • ذبيح IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    15 2
    رسانه هاي مورد نظر شما حمايت صنفي ندارند. به جاي پرده پوشي خطاهاي يكديگر كه هم دستور دين است و هم آيين حرفه اي، عيب يكديگر مي جويند و اعتبار كل صنف را نزد مخاطب مي برند و رقابت را تا حد اعدام خواهي همديگر ادامه مي دهند. مايه خجالت است
  • علي IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    5 77
    تو مجلس همه گفتند مرگ بر فتنه گر تشکر میکنم از همشون
    • بی نام IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      19 0
      همه نگفتن دلواپسان گفتند
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    61 3
    آزادی از نظر اکثریت مجلسیان را فهمیدیم پنج سال مدام علیه یک جریانی تهمت و افترا بزنی و اگر درخواست برگزاری دادگاه کنی با مشت و لگد جوابت را دهند .اینه منطق مدعیان مدیریت جهانی.
  • طاهره A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    48 7
    آزادی بیان؟؟ منطق قانون؟؟احترام به نظرات؟؟ اینها در قاموس کشور متمدن ایران تعریف شده اند؟
  • احمد A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    25 2
    احسنت به آقای مطهری واقعا تو مملکت آزادیه ....که اینجوری با ایشون رفتار می شه .
  • بی نام A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    4 0
    چرااهرکی انتقادی میکنه میشه فتنه گر .چرا دعوا جای گفتگو مگه مانبایدبه قران عمل کنیم.فقط باید همایش برگذار کنیم.تک صدایی محکوم به شکست است .این اتحادی هست که امام میخواست.
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    جناب اقای مطهری بنده شهامت شما را میستایم که ایگونه در مقابل این افراط گرایان ایستادین
  • عبدالله A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    1 0
    درودخدا برهمه آزادگان جهان ودرودبر تو: علی مطهری ک انصافا اثبات کردی فرزند خلف شهید مطهری هستی.چشم بدخواهانت کور وزبانشان لال باد. واین هم باید بگویم اگر افراطیون نبودند آزادگی شما جلوه گر نمی شد. دمت گرم
  • قاسم ییلاقی A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    1 0
    گذشته از حق قانونی وشرعی ادب حکم میکند وقتی یک نفر حرف میزند بقیه باید گوش کنند وبعد از تمام شدن حرفش آغاز سخن کنند وقتی اصول اولیه ادبی در مجلس رعایت نمشود