برزخی به نام پیش فروش خودرو / خودروسازان در اکثر مواقع به تعهدات خود عمل نمی کنند

ایرنا نوشت:

گروه خودروسازی سایپا در حالی پیش فروش خودروی های جدید خود را آغاز کرده که این خودروساز هنوز به تعهدات خود در پیش فروش های قبلی عمل نکرده است و مشتریان همچنان در انتظار تحویل خودروهای ثبت نامی خود هستند.

پیش فروش خودرو هم اکنون در دنیا به عنوان یک روش مرسوم برای عرضه به مشتریان مطرح است، اما این روش در کشور مان نه تنها دسترسی متقاضیان به خودرو را تسهیل نمی کند، بلکه اغلب اوقات آنان را مصائبی دست به گریبان می سازد.

تاخیر در تحویل خودروهای پیش فروش شده هم اکنون به یک رویه برای خودروسازان داخلی تبدیل شده به گونه ای که مشتری تا زمان تحویل خودروی خود باید در یک برزخ قرار گیرد.

اگرچه خودروسازان به مناسبت های مختلف اقدام به پیش فروش خودرو می کنند اما در اکثر مواقع نه تنها به تعهدات خود عمل نمی کنند بلکه بدون آنکه به مشتریان در خصوص تاخیرهای متوالی و طولانی پاسخگو باشند، همچنان به رویه تاخیری خود ادامه می دهند.

یکی از خریداران که اواسط مهرماه سال جاری اقدام به پیش خرید یک دستگاه خودرو در یکی از نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا کرده، به خبرنگار ما گفت: در مهرماه سال جاری سایپا اقدام به پیش فروش نقدی و ثبت نام یک دستگاه خودرو از طریق مراجعه به نمایندگی این خودروساز کردم. در آن زمان اعلام شد که تاریخ تحویل خودرو بین اول تا سی ام آذرماه است اما اکنون که از پایان ماه آذر روزها می گذرد، هیچ گونه زمانی را برای تحویل خودرو به من اعلام نکرده اند.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: این در حالی است که در تماس با نمایندگی سایپا، هیچ توضیحی در خصوص اینکه چه زمانی خودرو تحویل اینجانب خواهد شد، ارایه نشد.

خریدار این خودرو با بیان آنکه تمام وجه خودرو را در زمان اعلامی واریز کرده است، گفت: اگر با این پول به بازار آزاد مراجعه کرده بودم هم سریعتر به خودرو دسترسی پیدا می کردم هم آنکه می توانستم خودروی ارزانتری خریداری کنم.

وی افزود: اگر ظرفیت تولید وجود ندارد و خودروسازان به موقع نمی تواند به تعهدات خود عمل کند، چرا اقدام به پیش فروش خودرو می کند و مردم را سرگردان و بلاتکلیف می سازد.

علی رحیمی یکی دیگر از خریداران خودروهای سایپا نیز به خبرنگار ما گفت: فروردین ماه سال جاری اقدام به پیش خرید خودروی تندر 90 کردم و قرار بود در شهریورماه این خودرو را تحویل دهند اما با کلی دوندگی و پیدا کردن آشنا توانستم خودروی تندر 90 ثبت نامی را اواخر آذرماه تحویل بگیرم ضمن آنکه تندر 90 ایی 2 ثبت نام کردم اما بالاجبار پارس تندر به من تحویل دادند که مجبور شدم مابه التفاوت آن را نیز پرداخت کنم.

وی افزود: بیشتر ثبت نام کنندگان هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفتند و هیچ توضیحی در خصوص زمان تحویل به آنها داده نمی شود.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) اخیرا سیزدهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را انجام داد که براساس آن گروه خودروسازی سایپا در بین 12 شرکت عرضه کننده خودروی سواری رتبه دهم را از آن خود کرد.

سیزدهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودر وهای سواری مربوط به نیمه اول سال 1393 انجام شد و طی آن با 108 هزار و 4 نفر خریدار خودرو از 12 شرکت عرضه کننده خودروی سواری که بیش از 67 مدل خودرو را عرضه کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. نتایج این بررسی ها افت 1.6درصدی رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال 92 را نشان می دهد.

مشتریان میزان رضایت خود از فروش خودروهای سایپا که 41 درصد از سهم بازار کشور را در اختیار دارد، با ارایه 578 امتیاز از 1000 نشان داده و آن را در رده دهم جدول جای داده اند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    9 2
    مردم باید تحریم کنن و نخرن . دست دولت و خودرو سازها برای سرکیسه کردن مردم و کلاهبرداری تو ی کاسه .
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    6 2
    دیگه این گفته خیلی تکراری شده ولی تا زمانی که تعرفه ها بالا و بازار انحصاری باشه همین آش هست همین کاسه. هیچ شورا و نهادی هم نمیتونه حریف این خودروسازا بشه چه تو قیمت چه کیفیت چه تحویل دادن و خدمات
  • مجد EU ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    9 2
    من درفروردین ماه با پرداخت40 میلیون تومان خودرو وارداتی برای تحویل خردادماه از سایپا پیش خرید کردم. در شهریور ماه حدود 30 میلیون تومان وجه باقیمانده را دریافت کردند ولی تا امروز که اول بهمن ماهه هنوز خودرو تحویل نشده. به این میگن مشتری مداری به سبک ایرانیاسلامی . بعد مدیر سایپامدنی میگه مدیریت سایپا از جنرال موتورز هم مشکلتره واقعا که..
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    11 3
    سلام اینجانب در اسفند سال ۹۲ مبادرت به ثبت نام ال ۹۰ از نمایندگی سایپا نموده ام وقرار بود در مردادماه تحویل شودولی تاکنون حتی دعوتنامه هم ارسال نشده هر وقت به نمایندگی مراجعه می کنم می گویند هنوز خبری نشده و احتمالا به شما پراید داده می شود وجالب اینه که هنوز پیش فروش می کنند
  • ali IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 2
    این صنعت بی خاصیت خود رو سازی اینقدر قدرت داره هیچ رییس جمهوری زورش به ایتها نرسیده ونخواهد رسید وهر طوری دلشان خواست با مردم رفتار می کنند بابا تا تعرفه واردات خودرو برداشته نشه اینا به خودشون نمیان وقدر این مردم نمی دونن
  • یاسر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 2
    اقا سایپا 2ماهه پول انصرافی40میلیون من را نمیده بخش فروششم ده تا خط داره هیچکی بر نمیداره چون توی قرار داد نوشته حداکثر 30 روز از انصراف پولو میدن ولی برای بیشتر از اون اگه شد برای مشتری حقی در نظر نگرفتن اگه 20 ماهه هم بدن همون پولو میدن بدون جریمه ای چیزی کسی یا ارگانی نیست به قرار دادای پیش فروش حداقل این دوتا خودروساز انحصاری رسیدگی کنه؟
  • ایرانی RO ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 2
    با سلام من مدت4 ماه است که برای پارس تندر ثبت نام کردم اما پشیمان شده ام چون می بینم این خودرو بصورت فروش فوری به بازار وارد می شه وچرا باید ماه اینقدر انتظار بکشیم برای خرید یک خود رو همیشه خدا کشور ما مثل قحطی زده ها است وحقوق مردم نادیده گرفته می شه اگر این تعرفه احمفانه نبود این همه بلا بر سر مردم نمی امد حق مردم ضایع نمی شد.