حرکت اقتصاد ایران به سمت خروج از رکود

حسین پناهیان

اقتصاد ایران هم اکنون در شرایط رکود تورمی است. تلاش دولت تدبیر و امید برای خروج از رکورد از طرق متفاوت در حال پی گیری است. به گمان اینجانب، مهمترین ویژگی این سیاست​ها، سازگار بودن آنهاست. این سیاست ها که در حوزه های متفاوت طراحی شده اند، به نظر سازگار می رسند و تضادهای در سیاست گذاری ندارد. براین اساس، برنامه دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، یک برنامه سازگار است.

سیاست های بسته خروج از رکود در چهار حوزه اصلی طبقه بندی شده اند که عبارتند از  سیاست های اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب وکار، تامین منابع مالی و در نهایت فعالیت ها و محرک های خروج از رکود. برای هر یک از این محورها مجموعه ای از راهکارها در نظر گرفته شده است.

سیاست​های اقتصاد کلان، به سه محوراصلی سیاست​های مالی، سیاست های ارزی و سیاست های پولی تقسیم شده است.

در حوزه سیاست های مالی، سه موضوع عمده مورد توجه قرار گرفته اند که عبارتند از راهکارهای مدیریت و تسویه بدهی های دولت، سیاست های بودجه ای و سیاست های مالیاتی. همچنین در بخش فعالیت ها و محرک های خروج از رکود به بخش های مسکن، صنعت و معدن، صادرات غیرنفتی، بخش انرژی و سایر بخش ها تقسیم شده اند.

این تقسیم بندی و توجه به مساله سازگاری سیاست​ها، زمانی می​تواند به تحقق اهداف مدنظر منجر شود که به مجموعه ظرفیت ها و موانع تحقق سیاست ها در افق های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت توجه شود و مستلزم شناخت موانع تحقق سیاست هاست.

شرکت بورس کالای ایران در برطرف کردن موانعی چون تنگناهای مالی و کاهش تقاضای داخلی، به عنوان یک نهاد نقش ­آفرین در بازار سرمایه، تاثیرگذار است. تامین منابع مالی و پشتیبانی از فعالیت­ها و محرک­های خروج از رکود، دو حوزه اصلی مرتبط با بورس کالای ایران در بسته مزبور است.

سیاست­ هایی همچون استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک­ها و موسسات دولتی، فعال­سازی ظرفیت ماده 33 قانون افزایش بهره­وری بخش کشاورزی در اجرای طرح قیمت تضمینی به ­جای خرید تضمینی کالاهای کشاورزی، تقویت بورس­های کالایی و حمایت از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت­ها در مورد کالاهای پذیرفته شده و همچنین تغییر نقش دستگاه­های دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین­ کننده سقف قیمت­ ها به پایش ­کننده بازار و اخذ تصمیمات و سیاست­های مناسب جهت حفظ بازار در شرایط رقابتی، و همچنین تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی از طریق شروع  تقویت معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در بورس­های مزبور و پیش­ فروش فراورده­های نفتی به­صورت سلف در بازار بورس کالا، مهم­ترین سیاست­ های مرتبط با بورس کالا در بسته خروج غیرتورمی از رکود دولت یازدهم هستند.

مديرعامل بورس کالا

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =