تولید کتاب در سال 2014 در ترکیه رشد چشم‌گیری داشته و اکنون سرانه کتاب در این کشور برای هر نفر به بیش از هفت جلد رسیده است.

ایسنا گزارش داد: در سال 2014 میلادی بیش از 561 میلیون جلد کتاب در ترکیه تولید شد که این به معنای سرانه بیش از هفت جلد کتاب برای هر یک از شهروندان این کشور است.

بر اساس گزارشی که اتحادیه ناشران ترکیه منتشر کرده‌، 71 درصد این آثار در حوزه آموزشی و 11 درصد کتاب‌های غیرداستانی بوده‌اند. همچنین 9 درصد این آثار مذهبی‌، پنج درصد ادبیات کودک‌، سه درصد ادبیات‌ داستانی بزرگسال و یک درصد نشر دانشگاهی بوده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد 59.5 این کتاب‌ها در استانبول، 27.5 درصد در آنکارا و 13 درصد دیگر در شهر ازمیر به چاپ رسیده‌اند. در مقایسه با سال 2013 میلادی تولید کتاب در این کشور، رشدی 4.6 درصدی داشت و سودی دو میلیون و 300 هزار دلاری را نصیب ناشران کرد.

به گزارش حریت دیلی نیوز‌، وزارت آموزش ترکیه اعلام کرد 261 میلیون جلد کتاب به طور رایگان در سال گذشته در اختیار دانش‌آموزان ابتدایی و دبیرستانی قرار گرفته است.

بنا بر گزارش‌های انجمن ناشران بین‌المللی‌، صنعت نشر ترکیه رتبه دوازدهم را در میان کشورهای جهان داراست.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    53 3
    بفرما ، اونوقت ما چه انتظاری داریم ؟ مردمی که کتاب نخونن و شرایط کتاب خوندن فراهم نباشه بیچاره اند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    47 4
    آفرین. مسئولین یاد بگیرن
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    34 31
    قیمت کتاب انقدر گرونه که در سال بیشتر از دو سه جلد نمیتونم بخرم...وگرنه ما هم دوست داریم کتاب بخونیم
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      16 7
      دیگه دانلودی غیر دانلودی و دست دوم و ... همه جا هست قیمت بهونه است
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      10 5
      کاملا باهات موافقم؛ چند روز پیش بعد از مدت ها تصمیم گرفتم یک یا چند تا کتاب غیر درسی بخرم؛ اما این قدر گرون بود که فعلا بی خیال شدم
    • حقیقت گو IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      14 3
      البته شما می تونید به کتابخانه های عمومی هم مراجعه کنید و با ثبت نام و پرداخت هزینه ای ناچیز، به کتاب های زیادی دسترسی پیدا کنید. هر چند در کتابخانه ها هر کتابی پیدا نمی شود، ولی تا حدی جوابگو هست تا شما بتونید در سال بیشتر از دو سه جلد کتاب بخوانید.
  • سیا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 2
    هرسال به مدارس بن خرید کتاب میدهند ، به مدرسه بچه ما هم همینطور هر سال 350 هزار تومان، دو سال پیش که بعنوان نماینده رفتیم تقریبا 4 تا چرخ کامل برای مدرسه خرید کردیم، پارسال شد3 تا ولی دریغ از امسال فقط تونستیم یک چرخ خرید کنیم، اوم فکر نکنید دایرهالمعرف یا غیره که گرونند، یک سری داستان فقط. مسولین متشکریم فکر کنم سال دیگه دو تا کتاب بگیریم دستمون بیاییم بیرون.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    18 1
    کتابخانه های عمومی کتاب امانت نمی دن که مردم بخونن؟پس علت گرانی کتاب نیست بروید بببینید مراجعه کنندگان کتابخانه های عمومی کیستند؟کنکوری ها وصد البته که برای استفاده از سالن مطالعه ملت اگه اهمیتی که به کفش و لباس و جراحی زیبایی و ماشین قسطی خریدن می دادن به کتاب خوندن می دادان.... ملت ضرورتی دز کتاب خوندن حس نمی کنن
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 2
    عمده کتاب های کشور 3 نوع هستند. اول کتابهای آموزشی کنکور ، دانشگاه و زبان های خارجی که معمولا کتابهای آموزش زبان و برخی کتب دانشگاهی که خارجی هستند بدون اجازه در ایران چاپ کپی می شوند. دوم کتابهایی که برخی نهاد ها و ارگانها نشر میکنند یا جنبه تبلیغی دارد و معمولا به کتابخانه ها و یا مشتریان خاصی که دارد هدیه داده می شود. سوم کتابهایی است که بیشتر از این که یک کتاب باشد یک مخدر است و برای ارضای حس خود شیفتگی مردممان مانند کتابهای مصوری با عکس هایی از ارگ بم، تخت جمشید و .... و معمولا نوشته زیادی ندارد و یا مثنوی ، شاهنامه و ....با چاپ نفیس که برای زیبا کردن دکور خانه های لوکس چاپ می شود . ترکیه هم از ناشر و هم از فروشنده مالیات میگیره ولی ایران نه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    18 0
    مردمى كه كتاب نمى خوانند بايد تاريخ را دوباره تجربه كنند