گزارش ارسالی تفریغ بودجه سال 1392 شهرداری تهران که توسط حسابرس منتخب شورای شهر تهران ارائه شده است، به دلیل مشکلاتی دارای ایراد ساختاری است.

درخصوص لایحه «تفریغ بودجه سال 1392 شهرداری تهران» کارگروهی تشکیل شد و جمع بندی نسبت به آن صورت گرفت. که این موارد در شش بند عنوان می شود؛

1- گزارش ارسالی تفریغ بودجه اعداد و ارقام مربوط به عملکرد مالی و بودجه مصوب سال 1392 شهرداری است و از آن حیث که تفریغ بودجه جدا از اعداد و ارقام عملکرد مالی؛ می بایست به طور دقیق و مستدل انحرافات مساعد و نامساعد و توضیحات و دلایل انحرافات را بیان کند، تفریغ بودجه ارسالی فاقد این شاخص است. بنابراین لایحه تفریغ بودجه سال 1392 از این حیث که در گزارشات پیوست دلایل انحرافات را مطرح نکرده است، فاقد کارآمدی لازم برای حوزه تصمیم­گیری و تسویه بودجه و عملکرد سال 1392 شهرداری تهران است.

2- اطلاع و آگاهی شورای شهر درخصوص انحراف بودجه سال 1392، عملاً رافع دلایل انحراف نیست، لذا جدا از احصاء و ارائه انحرافات مساعد و نامساعد در کل بودجه سال 1392 شهرداری تهران مشتمل بر مناطق، سازمان­ها، شرکت­ها و موسسات تابعه «به طور جداگانه که آن هم صورت نگرفته است» درج دلیل و یا دلایل انحراف از مصوبه در بخش­های سرمایه­ ای، نگهداشت و جاری در دو بخش نقدی و غیر نقدی توسط شهرداری ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تصمیم­ گیری درخصوص تفریغ بودجه سال 1392 است.

3- گزارش تفریغ بودجه، آئینه تمام نمای فرآیند و عملیات اجرایی تحقق و یا عدم تحقق «افزایشی، کاهشی و یا جابه­‌جایی» بودجه واحد اجرایی است، به همین دلیل لازم است به طور یکپارچه تمام فرآیندهای بودجه سال 1392 در حوزه­ های اجرایی شامل موسسات، شرکت­ ها و سازمان­ ها را پوشش دهد، با توجه به عدم ارائه گزارش تفریغ بودجه سازمان­ ها، شرکت­ ها و موسسات تابعه شهرداری در تفریغ بودجه سال 1392 عملاً لایحه ارسالی از این حیث دارای ایراد ساختاری است.

4- هرگونه تفریغ بودجه بایستی براساس مقایسه بودجه نهایی ابلاغی و عملکرد حسابرسی شده صورت پذیرد، همانطور که در گزارش موسسه حسابرسی و خدمات مالی سنجیده روش آریا «حسابرس منتخب شورای شهر» به صراحت در بند 2 ذیل بخش (ت) به آن اشاره شده است، گزارش ارسالی تفریغ بودجه سال 1392 شهرداری تهران از آن حیث که فرآیند حسابرس قبل از تفریغ بودجه را طی نکرده است، فاقد وجاهت کارشناسی و فنی جهت سیر مراحل مقررات­گذاری و تصمیم­گیری نظارتی است.

5- همانطور که موسسه حسابرس منتخب شورای شهر در گزارش مختصر خود ایراداتی را در حوزه کلان تفریغ بودجه مطرح کرده است، لازم است برای هر بند انحراف مطرح شده، شهرداری تهران گزارش های مربوطه و دلایل فنی انحراف جهت تصمیم­ گیری ارائه کند. به عبارت روشن­‌تر شهرداری باید دلایل مستدل درخصوص ایرادات مطرح شده توسط حسابرس منتخب شورای شهر را ارائه داده و کمیسیون اصلی «کمیسیون برنامه و بودجه» به عنوان کمیسیون تخصصی در این خصوص تصمیم­ گیری­ های مربوطه را انجام دهد. از آن حیث که گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه همان گزارش حسابرس منتخب شورای شهر است. بنابراین کمیسیون برنامه و بودجه «به عنوان کمیسیون اصلی» نظرات حسابرس منتخب شورای شهر را پذیرفته و قابل قبول دانسته است، بنابراین گزارش تفریغ بودجه سال 92 ایرادات ساختاری مندرج در گزارش حسابرس منتخب شورای شهر را رفع نکرده است؛ و به همین واسطه هرگونه اعلام نظر درخصوص تفریغ بودجه مشروط به رفع ایرادات حسابرس منتخب شورای شهر است.

6- با توجه به آنکه بودجه سال 1392 دارای 44 تبصره بوده است و قاعدتاً در تفریغ بودجه باید گزارش عملکرد حسابرسی شده تبصره مندرج در بودجه ارائه شود، از آن حیث که در تفریغ بودجه موضوع گزارش تبصره­ ها «همانطور که در بند (پ) گزارش منتخب شورای شهر به آن اشاره شده است»، ارائه نشده است، تفریغ بودجه از این لحاظ هم دارای ایراد اساسی است.

از این رو با توجه به موارد مطرح شده، لایحه تفریغ بودجه سال 92 «به عنوان نهایی­‌ترین اقدام نظارتی شورای اسلامی شهر بر شهرداری» دارای ایرادات ساختاری، اساسی و محتوایی است و لازم است مجدداً تفریغ بودجه براساس مقایسه نهایی بودجه ابلاغی و عملکرد حسابرسی شده صورت گیرد و جهت تصمیم­‌گیری به شورای شهر ارسال شود. بنابراین کلیات و جزئیات لایحه به دلایل مطرح شده رد و مستلزم بازنگری مجدد است.

نکته: این یادداشت پیش از این در روزنامه شرق منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =