مهر نوشت:

محسن رهامی گفت: اگر فساد کسی در مجلس احراز شد، باید برای همیشه از حضور در مجلس محروم شود و نباید به بهانه از نصاب افتادن مجلس، این کار صورت نگیرد.

سیزدهمین کنگره حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری صبح امروز با حضور اعضای شورای مرکزی و نمایندگان استانی این حزب، در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

در این مراسم که محمدرضا عارف، حسین موسوی تبریزی و علی مطهری نیز با عنوان میهمانان ویژه حضور داشتند.

در این مراسم، محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات حزب مردم سالاری در سخنانی با بیان اینکه ما به قانون اساسی نظام با همه لوازم آن اعتقاد داریم گفت: لازمه جمهوریت گردش آزاد قدرت و حضور تمام عیار مردم و گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان است؛ ما نمی توانیم از این لوازم عقلانی که در دنیا حاکم است خودمان را جدا کنیم.

او بستن یک روزنامه را به منزله اعدام یک نفر خواند و گفت: لازمه گردش آزاد قدرت نیز همین احزاب هستند.

رهامی در ادامه با اشاره ضمنی به محاکمه برخی مدیران دولت گذشته به اتهام فساد مالی گفت: اگر افرادی به هر دلیلی در فساد نقش داشتند قوه قضائیه به جای اینکه یک روزنامه را به دلیل چاپ نامه آقای مطهری به این قوه تعطیل کند، باید بروند سراغ نمایندگان مجلس و ببینند که آیا صلاحیت حضور در مجلس را دارند یا خیر.

رئیس کمیته انتخابات حزب مردم‌سالاری در همین رابطه خواستار انحلال مجلس شد و گفت: اگر فساد کسی در مجلس در این جریان احراز شد، باید برای همیشه از حضور در مجلس محروم شود و نباید به بهانه از نصاب افتادن مجلس، این کار نشود؛ باید انتخابات مجلس جلوتر آورده شود و افراد صالح به مجلس بروند.

او با مدعی شدن نسبت به این موضوع که این حجم از فساد مالی و اداری در تاریخ حکومت ۲۰۰ ساله در کشور ما بی سابقه بوده است، گفت: چه کسانی باید نظارت می کردند که نکردند؟ اگر امروز فساد روبه افزایش است، آیا مسئول این فسادها کسانی نیستند که باید به جای این فسادها زمینه اشتغال و ازدواج را فراهم می کردند؟


رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در سخنانی با بیان اینکه در شرایط کنونی هشت سال انسداد سیاسی را پشت سر گذاشته‌ایم و حالا باید جبران کنیم، گفت: سال آینده دو انتخابات سرنوشت‌ساز را داریم که این کنگره ها می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

وی، حضار را که در این برنامه حاضر شده بودند، خطاب قرار داد و از خواست تا بر روی مساله رد صلاحیت‌ها کار کنند؛ منتجب نیا ادامه داد: از آیت الله هاشمی‌رفسنجانی نیز خواسته ایم که الان و در شرایطی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در صدد بازنگری قانون انتخابات است، این مشکل را برای همیشه حل کنند؛ از دوران پس از رحلت امام خمینی(ره) تاکنون مشکل رد صلاحیت ها وجود داشته که بیشتر هم شده است.

این چهره اصلاح‌طلب، با بیان اینکه هیچکس شک ندارد که باید یک فیلتر اما بدون سلیقه وجود داشته باشد، گفت: در زمان دولت های گذشته مشکل نظارت داشتیم اما در دوره های اخیر از مجریان به ناظران شکایت می بردیم، چراکه هیات های اجرایی منصوبین دولت ها بودند؛ امیدواریم وزارت کشور همت کند و دست برخی عوامل دولت گذشته را باز نگذارند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مشکل اصلی به هیات های نظارت برمی گردد؛ چراکه در مواردی با اینکه چهار مرجع مطرح در قانون، صلاحیت کسی را تایید کردند، اما هیات های نظارت صلاحیت آنها را احراز نکرده است؛ این غیرشرعی و غیرقانونی است که اصل را بر فاسد بودن بگذارند.

منتجب‌نیا در پایان با بیان اینکه این مشکل باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا مجلس شورای اسلامی حل شود، گفت: برای یکبار هم که شده باید ریشه این اختلاف و تنازع، حل شود تا در هر دوره ای، حیثیت نخبگان تا این حد در معرض تعرض قرار نگیرد.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =