محمدرضا باهنر در چرخشی آشکار،به جبهه پایداری چراغ سبز نشان داده است.

به نظر می رسد با نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم و تلاش اصلاح طلبان برای رفع اختلافات درونی و رسیدن به مدلی مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92، بخشی از اصولگرایان را به این فکر انداخته است که به هر قیمت - هرچند، متحد شدن با تندروها - کار را بر اصلاح طلبان سخت کنند.
تلاش برای رفع اختلافات، حتی به صورت مقطعی امری پسندیده است و در ساماندهی فعالیتهایی سیاسی منطبق با عرف به حساب می آید، اما نگاه باهنر به جریانی که هرگز قواعد بازی سیاسی را نپذیرفته اند، آزمودندوباره و چندباره یک راه خطاست. با این حال باید دید جبهه پایداری در یرابر سخنان مسالمت جویانه دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری چه واکنشی نشان خواهد داد.

اظهارات باهنر، نایب رئیس مجلس را که در گفت وگو با تسنیم بیان شده،مرور می کنیم.

*زماني ما مي‌گفتيم كه پايداري‌ها اصولگراي تند هستند و پايداري‌ها به ما مي‌گفتند اصولگرايي شما زير سوال است؛ اما الحمدلله هم‌اكنون اين دوره را گذرانده‌ايم و دوستان پايداري الان به ما محبت دارند و بارها گفته‌اند ما شما را اصولگرا مي‌دانيم و ما نيز آنها را اصولگرا مي‌دانيم؛ البته در موضوعاتي اختلاف مواضع داريم كه يا بايد اختلاف مواضع را كم كنيم يا در زمان انتخابات بايد از آن صرف نظر كرده و اختلافات را به حاشيه برانيم و به مسائل اصلي بپردازيم. من در مجموع فضا را مثبت مي‌بينم، كارها در حال انجام است و براي رسيدن به وحدت در ميان اصولگرايان تلاش مي‌شود.

* ما درباره اينكه جامعتين و آيت‌الله مصباح‌يزدي چگونه مي‌خواهند كنار هم بنشينند، دخالت نمي‌كنيم. ما به آيت‌الله يزدي نيز گفته‌ايم كه به عنوان جبهه پيروان خط امام و رهبري از گذشته همواره زير سايه جامعتين حركت كرده‌ايم و در آينده نيز اين كار را انجام خواهيم داد و از اين حركت نه‌تنها پشيمان نيستيم بلكه سود برده‌ايم.

*  اگر اخلاق اسلامي را كنار بگذاريم، ابزار كار حزبي يعني رقيب را متفرق كنند و خودشان منسجم شوند. بنابراين در راستاي همين موضوع اصولگرايان كاري مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان متحد نشوند و اصلاح‌طلبان كاري مي‌كنند كه اصولگرايان متحد نشوند و متاسفانه اين موضوع جزو كارهاي غيراخلاقي است كه معمولا در احزاب و رقابت‌هاي سياسي در دنيا وجود دارد و ما اين كار را نبايد انجام دهيم.

*  برخي از دوستان اصولگرا ممكن است وجود داشته باشند كه ائتلاف با معتدلين اصلاح‌طلب را از همكاري با اصولگرايان تندرو راحت‌تر بدانند. اما جبهه پيروان خط امام و رهبري و جامعه اسلامي مهندسين اين تحليل را قبول ندارد.
  اگر اصلاح‌طلبان نرم و معتدل و در چارچوب قانون اساسي باشند، به عنوان رقيب خوب مي‌پسنديم؛ اما به عنوان موتلف آنها را نمي‌پسنديم چراكه ما با هم در مسائل سياسي اختلاف نظر اساسي داريم ولي به‌عنوان رقيب خوب با «تبديل» آنها را مي‌پذيريم.


* برخي دوستان ممكن است تصور كنند كه با اصلاح‌طلبان بهتر از اصولگرايان تند مي‌توان كار كرد؛ ما دو توصيه داريم. اولا خواهش مي‌كنيم اين دوستاني كه اينگونه فكر مي‌كنند مثل گذشته فكر نكنند كه كلاه سرشان برود، چراكه اصلاح‌طلبان معتدل نيز متاسفانه نشان داده‌اند كه اگر به قدرت برسند، دوباره فضا را به دست راديكال‌هاي خودشان مي‌دهند و شايد هم ندهند، اما راديكال‌ها مي‌آيند و فضا را مي‌گيرند.  بنابراين با اصلاح‌طلبان نرم هم نمي‌توان كار كرد. البته ما از اصولگرايان تند و راديكال درخواست داريم كه كوتاه بيايند و ما آنها را به اصلاح‌طلبان معتدل ترجيح مي‌دهيم. اما براي اينكه طيف‌هاي مختلف اصولگرايي به هم نزديك شوند، بايد از خواسته‌هاي خود تنازل كنند.

*  آيت‌الله مهدوي‌كني در زمان حيات خود مي‌گفت كه ما وقتي سخن از وحدت مي‌گوييم، منظورمان وحدت فلسفي نيست بلكه ما مي‌خواهيم با اصولگرايان تند ائتلاف كنيم. بنابراين هر دو طرف بايد تنازل كنيم؛ يعني آنها بايد كوتاه بيايند و ما نيز تندتر شويم تا به هم برسيم.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    77 12
    عقلای اصولگرا هرگز با پایداری ها سر یک سفره نخواهند نشست . سخنان باهنر نظر شخص خودش هست فقط.
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    142 7
    ائتلاف هم بکنید در انتخابات شکست می خورید آقای باهنر
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    137 3
    مملکت ما ببین افتاده دست چه کسایی انگار میدون جنگه..همه دنبال حمله به حزب های دیگه اند. بیچاره مردم..چه مردم مظلومی هستیم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    14 3
    اعتلاف بين اضلاع متضاد اصولگرايي محال است
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    15 4
    پایداری هویت و ماندگاریش به استقلالش هست اگر با اصولگراها ادغام بشود یا ائتلاف بکند که دیگر پایداری وجود خارجی ندارد. مثل اینکه یک پارچ آب را با یک حوض آب مخلوط کنند در این صورت آنچه نشانی می ماند ازش حوض است فقط . اگر پایداری قرار بود ائتلاف کند که اعلان وجود نمی کرد.
  • مجید RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    18 21
    در یک انتخابات آزاد مطمئن باشید حتی اصلاح طلبان میانه رو هم بازنده هستند وای به حال شما.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    21 3
    باهنر فقط اختیار خودش را دارد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    12 11
    مرغ شده کلیویی هشت هزارتومان بروید فکر چاره بکنید
  • رضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    4 4
    واقع امر این است که جناب باهنر حسن نیت دارد اما از مسائل اطلاع کافی ندارد و یا بهتر اینکه بگوئیم شناخت درستی از بعض افراد و جریان ها ندارد. بعض جریان ها مثل سایه می مانند یعنی هرچه به طرفشان بروی از تو دور می شوند.