۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

سال هاست که از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می گذرد.

اما آنچه که تمام ناشدنی است فداکاری‌های جوانان از جان گذشته این سرزمین است. آنانی که هر آنچه داشتند در طبق اخلاص نهادند و جز نام و یاد و خاطره‌ای از آنان باقی نماند. هر روزی که بر ما می‌گذرد یاد یکی از هزاران هزار فداکاری‌هایی است که در جنگ هشت ساله رخ نمود.

چگونه می شود که یاد و خاطره آن روزها را فراموش کرد و از یاد برد. چه بخواهیم و چه نخواهیم این دوران برگ زرینی از افتخارات ملت ایران است که در آن زمان همه آنچه داشتند گذشتند برای آنکه ایران اسلامی پایدار و استوار بماند.

امروز 20 بهمن ماه است 29 سال پیش در چنین روزی ساعت 22:10 «در مرز جنوبی خوزستان، در جنوب جزیره آبادان، عملیات والفجر 8 که نتیجه اش تصرف جزیره مهم و استراتژیک فاو بود با رمز مقدس "یا فاطمه الزهرا" با عبور غواصان خط‌ شکن از اروندرود آغاز گردید در حالی که نم نم باران می‌بارید.

...این عملیات شکست مهمی را برای ارتش عراق رقم زد. عبور از اروندرود، قدرت‌های جهانی را مطمئن کرد که ایران می‌تواند در جنگ به یک پیروزی سرنوشت ساز برسد. همچنین عملیات فاو که بزرگترین پیروزی رزمندگان اسلام پس از فتح خرمشهر در سال 1361 بود، 3سال پس از عملیات بیت‌المقدس، آغاز یک تحول مهم و گشایش عمده در جبهه‌های جنگ بود و به فتوحات دیگری مثل عملیات کربلای 5 و والفجر 10 در سال‌های بعد انجامید.

عملیات والفجر 8 از پیچیده‌ترین طرح‌های نظامی و نقطه عطفی برای جمهوی اسلامی ایران بود که با موفقیت کامل اجرا شد. این عملیات برای ارتش بعثی نیز یک "حمله ناگهانی" و "غیر منتظره" بود. اجرای طرح این عملیات از نظر تاکتیکی انواع نبردها را درپی داشت؛ نبردهایی همچون عبور از رودخانه،‌ جنگ با موانع،‌ عملیات در دشت، ساحل، دریا، شهر، جنگل و زمین پست و سست.

والفجر8 به دلیل نوع طراحی، اهمیت زمین منطقه عملیات، سرعت عمل پیروزی بر دشمن، آتش دقیق و مناسب پشتیبانی، غافلگیر نمودن دشمن و همچنین توان و پایداری و مقاومت طولانی 75 روزه در برابر پاتک‌های دشمن، از جذاب ترین و مهم‌ترین نبردهای دوران هشت‌ساله دفاع مقدس بوده است.» (روند جنگ ایران و عراق، نویسنده: دکتر حسین علایی)

یاد و خاطره همه عاشقان بیدلی که شب زنده داری کردند و نگذاشتند دشمنان این سرزمین حتی رویای تسلط بر این کشور را در ذهن های خواب آلودشان  بپرورانند، گرامی باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =