سایت صدای اقتصاد نوشت:

نصرالله محمدحسین فلاح، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت ایران و از مهندسان باسابقه کشور و تحصیل کرده خارج از کشور است که در مراسمی ویژه از سوی فرهنگستان علوم کشور به عنوان مهندس برتر سال انتخاب شد، با او درباره این موفقیت گفت و گو کرده ایم:

برای انتخاب مهندس برتر سال چه فرآیند و روندی طی می شود؟

فرهنگستان علوم فرآینده پیچیده و سختی را در انتخاب مهندسان برجسته و برترسال دارد؛ معمولا از یک سال قبل از اعلام نتایج نهایی گروه های مختلف علمی کاندیداهای خود را به فرهنگستان معرفی می کنند و پس از آن گزینه ها در مجامع علمی و انجمن های وابسته به فرهنگستان بررسی می شوند تا فرد یا افراد نهایی انتخاب شوند البته باتوجه به اینکه انجمن های مختلف در گروه های مختلف مهندسی فرهنگستان حضور دارند معمولا در مراحل مختلف انتخاب هرکدام از انجمن ها از کاندیداهای خود دفاع می کنند و در نهایت انتخاب گزینه نهایی برعهده فرهنگستان و شاخه مهندسی آن است که باید از بین کاندیداها نهایی که از فیلترهای مختلف عبور کرده اند رای نهایی را بدهد.

هرسال چند نفر به عنوان مهندسان برتر سال انتخاب می شوند؟

تجربه سال های گذشته در انتخاب افراد نشان داده است که فرهنگستان علوم و شاخه مهندسی آن براساس ضوابطی که وجود دارد برخی سال ها تنها یک نفر و برخی سال ها سه نفر را انتخاب می کند که امسال سه نفر را انتخاب کردند و خوشحالم که یکی از این افراد بنده بود. از یک سال پیش که از سوی انجمن علمی متالوژی و ریخته گری ایران به عنوان گزینه به فرهنگستان معرفی شدم در جریان قرار گرفتم که ممکن است انتخاب شوم.

باتوجه به سابقه طولانی کار علمی و عملیاتی در حوزه مهندسی آیا پیش از این نیز به عنوان مهندس برتر سال انتخاب شده بودید؟

از سوی فرهنگستان خیر ولی پیش از این دو جایزه ارزنده در حوزه مهندسی کسب کرده ام. در سال 1382 از سوی انجمن مهندسین مکانیک به عنوان مهندس برتر سال انتخاب شدم و در سال 1391 نیز از سوی انجمن علمی ریخته گران و مهندسین متالوژی به عنوان مهندس برتر انتخاب شدم.

فرهنگستان علوم برای انتخاب نهایی افراد به عنوان مهندس برتر سال چه معیارهایی دارد؟   

معیارهای فرهنگستان متنوع و مختلف است اما مهم ترین این معیارها نقش این مهندسان در سازندگی کشور، اجرای طرح های بزرگ صنعتی، مدیریت شرکت های بزرگ کشور، انجام خدمات و فعالیت هایی برای بنیان گذاری بنگاه های بزرگ، کمک به اشتغال، توسعه فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی، کمک به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، گام برداشتن در جهت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و مورادی از این دست است.

به طور طبیعی این جایزه نباید تغییر جدی در روند رفتاری یک فرد به وجود بیاورد اما اثری که دریافت این جایزه دارد یادآوری دو نکته است؛ نکته اول از این جهت است که جامعه نظارت بر فعالیت های مثبت دارد و از آن ها تقدیر می کند و دوم اینکه نباید احساس خستگی کرد و فعالیت ها را در جهت اهداف سازندگی، ایجاد اشتغال، توسعه و کارآفرینی و دادن امید به نسل آینده ادامه داد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 1
    مهندس های 40 سال ثابقه ی کار هنوز با حقوق نا چیز .خجالت هم خوب چیزیه .