نسیم نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه استفاده از صندوق توسعه ملی برای دولت‌ها ممنوع است، گفت: در بودجه جدید به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده مبلغی به صنعت کشور کمک کند.

احمد توکلی پنجشنبه‌ شب در همایش دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند که به منظور بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نقد سیاست‌های دولت برگزار شده بود موضوع اقتصادی مقاومتی را مبحثی جدید در ادبیات اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی از آن جهت مهم است که خودمان تصمیم می‌گیریم که به کدام طرف حرکت کنیم و دیگر به خارج وابسته نیست.

وی افزود: در دل اقتصاد مقاومتی یک حماسه وجود دارد اما خود آن یک اصطلاح حماسی محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رشد ناپایدار و نوسانات شدید اقتصادی را از نتایج استفاده از بانک‌های جهانی خواند و گفت: مسئولان باید توجه کنند که بیش از اندازه وابسته به خارج نشوند و از منابع داخل بهره گیرند.

وی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب برای اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های زیادی ذکر کرده‌اند که هنوز در دست بررسی است، تاکید کرد: ایراد اساسی زمان طولانی بررسی این مؤلفه‌ها از سوی مسئولان است.

توکلی با اشاره به تحولات قیمت نفت و نگرانی دولت از کاهش کم سابقه قیمت تاکید کرد: نفتی بودن بودجه بسیار خطر دارد و از جمله آثار اقتصاد نفتی، رکود تورمی است.

وی افزود: طبق بررسی‌ها کشورهایی که از منابع نفتی زیادی برخوردار هستند در بلندمدت دچار رکود تورمی می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نفت را برای کشور از جهتی نعمت و جهتی عامل پیشرفت خواند و یادآور شد: در دوران سازندگی به دلیل ورود زیاد کالا به کشور و در دولت‌های نهم و دهم خرج بدون مدیریت پول نفت، کشور را با مشکلاتی مواجه کرد.

توکلی با بیان اینکه همه می‌دانیم بازار نفت نوسانات شدیدی دارد و کشور را بارها دچار شوک منفی کرده است، افزود: بعد از انقلاب دولت اصلاحات نخستین اقدام را برای جدا کردن بودجه از نفت انجام داد و اقدام به تأسیس حساب ذخیره ارزی شد که هر سال مقداری از ارز کشور به آن واریز می‌شد.

وی گفت: مجالس ششم، هفتم و هشتم به خوبی به اهداف صندوق ذخیره ارزی توجه نکردند و از ۱۶۷ میلیارد دلاری که در طول سال‌ها به آن واریز شد، دولت‌ها ۱۶.۵ میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری و ما‌بقی را صرف بودجه خود کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری دستور تاسیس صندوق توسعه ملی را داده‌اند که ابتدا ۲۰ درصد درآمد نفتی به آن واریز و از سال دوم به بعد هر سال سه درصد به آن اضافه می‌شود.

توکلی افزود: استفاده از صندوق توسعه ملی برای دولت‌ها ممنوع بوده که این اقدام نقطه عطفی در اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این موضوعات در بودجه جدید نیز آمده است که به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود مبلغی به صنعت کشور کمک کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =