مصطفی رحماندوست گفت: معتبرترین جایزه داستانی ما یا جایزه جلال است یا جایزه کتاب سال اما شما کتابخوان‌ها تا به حال کتابی دیده‌اید که رویش مهر کتاب سال یا جایزه جلال بخورد؟ در حالی که ناشر پشت جلد کتاب برای خودش می‌نویسد «ناشر برگزیده نمایشگاه کتاب» اما هیچ وقت نمی‌نویسد که این کتاب در فلان سال کتاب سال شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور که شب گذشته در مسجد جواد‌الائمه برگزار شد با بیان اینکه «براي من افتخاري است كه در اين مجلس شريف و مغتنم حضور دارم» عنوان کرد: اين جايزه از جهات مختلفي اهميت دارد و ارزشمند است. از يك طرف جايزه‌اي مسجدي است و با آن تحليل و تفسيري كه تفكر ديني ما از مسجد ارائه مي‌كند كه مسجد پايگاه دين و دنياست، انطباق دارد. اين جايزه زير سقف مسجد شكل و با مسجد بال پر گرفته است و هم اكنون هم با مسجد راهش را ادامه مي‌دهد.

سید عباس صالحی ادامه داد: ويژگي دیگر جشنواره شهيد حبيب غني‌پور، مؤسس آن زنده‌ياد اميرحسين فردي است؛ كسي كه با نفَس او اين جايزه پا گرفت و اين جايزه به نفَس او وابسته بود و تا وقتي نفَس داشت به اين جايزه پايبند بود. شخصيتي كه بسياري در سه دهه متوالي كه در همين فضا زيستند وام‌دار او هستند. او روزگاري مي‌گفت در ايام انقلاب ما هفت هزار عضو داشتيم كه اصلاً جا و امكاني براي پذيرايي از انديشمندان و جامعه كتابخوان در اين محيط فراهم نبود. فردي در اين مسجد و براي اين جايزه عمر گذاشت.


صالحي يادآور شد: آنچه با اخلاص شكل بگيرد مي‌ماند، نيت‌هايي كه با تقوا و اخلاص كارهايي را پديدآورند مثل آنچه به خدا منتسب است، مثل خود خداوند باقي‌اند. ويژگي ديگر اين جشنواره نام شهيد غني‌پور است؛ شهيدي كه بسيجي و داستان‌نويس بود و هنوز مي‌بينيم پس از چند دهه مي‌توان از او آثار و كتاب‌هايي از فعاليت‌هاي هنري او جمع‌آوري كرد تا عرضه شود. نام اين شهيد به اين جشنواره طراوت مي‌دهد و اين جشنواره را شاداب نگه‌داشته است و بالاخره اين جشنواره به اين دلايل جشنواره‌اي مردمي است.

وي ادامه داد: جشنواره شهيد حبيب غني‌پور جشنواره‌اي است كه به دولت‌ها وابسته نيست. دولت‌ها بيايند و چه بروند تأثيري بر اين جشنواره نمي‌گذارد چون به مردم تعلق و ريشه در مردم دارد. بي‌تكلف، بي ادعا و با صداقت پيش مي‌رود و اين همان نكته‌اي است كه اين جشنواره را زنده نگاه داشته است. اميدوارم اين وجوهي كه به اجمال به آنها اشاره كردم و وجوهات ديگري كه فرصت بيانش نيست جشنواره شهيد غني‌پور را بيش از گذشته در كمك به ادبيات انقلاب، ادبيات دفاع مقدس، كودك و نوجوان و فضاهاي آزاد ادبيات‌داستاني پايدارتر و شكوفاتر كند. اميدي كه در دوره‌هاي گذشته پربارش كرده و در دوره‌هاي ديگر پربارتر خواهد شد.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: به تصمیم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد معادل مبلغی که این معاونت برای خرید کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال در نظر گرفته است نیز برای خرید کتابهای برگزیده جایزه شهید حبیب غنی پور نیز تعلق می‌گیرد و در سال‌های آینده نیز این روند ادامه پیدا می کند.

به بچه‌هاي اين محل حسادت مي‌كنم
مصطفي رحماندوست نيز در مراسم چهاردهمين دوره جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور گفت: كمي حسودي‌ام مي‌شود كه از اول رفيق بچه‌هاي مسجد جواد الائمه نبودم. آنها بچه‌هاي با وفايي‌اند و 28 سال پس از شهادت حبيب همچنان هوايش را دارند، البته در نهايت حبيب بايد هواي آنها را داشته باشد كه ان‌شالله دارد.

وي افزود: چهارده سال است كه اين برنامه ادامه دارد و دو سال بعد از درگذشت اميرحسن فردي كه خدا رحمتش كند به ياد او و با برنامه او سايه‌اش را بالاي سر بچه‌ها نشان مي‌دهند. خوش به حال شما كه در اين محل زندگي مي‌كنيد. مطمئن باشيد كه تأثير اين همدلي و دوستي بر تك‌تك اهالي اين محل وجود داشته و دارد. همين حالا به ذهنم رسيد كه كاش دوستان اين مسجد تلاش كنند همه آن افرادي كه در اين كلاس‌ها و نشست‌ها و كتابخانه دور و بر هم جمع مي‌شدند به همين مناسبت گرد هم آورند.

وي افزود: مي‌شود مناسبتي تعيين كرد و به طور مثال اين دوستان از اذان ظهر تا نماز مغرب و عشا در كتابخانه با هم صحبت كنند و عكس شهدايي را كه در اين كتابخانه بودند دور و بر خودشان بچينند. اين كار در دنيا رسم است كه بنا به مناسبتي، آدم‌ها با عقايد فكري متفاوت، يعني افرادي كه در جواني و نوجواني با هم بودند گرد هم جمع مي‌شوند و يادي از گذشته مي‌كنند. شايد خوب باشد كه از سال آينده به طور مثال آقايان و خانم‌هايي كه در طول اين سال‌ها در اين كتابخانه بوده‌اند و به جايي رسيده‌اند بنشينند و با هم گپ بزنند و و براي گسترش اين دوستي و مهرباني فعاليت كنند.

رحماندوست توضيح داد: در حال حاضر اصرار دارند كه بگويند جايزه شهيد حبيب‌غني‌پور جايزه‌اي مادي نيست و اين هم خيلي خوب است. جايزه هانس كريستين اندرسون هم مادي نيست. 6 سال پيش يكي از كتاب‌هاي من در ايتاليا برنده كتاب سال شد. من از اينجا به ايتاليا رفتم و خواستم ببينم چند سكه به ما مي‌دهند اما وقتي در مراسم مفصل آنجا شركت كردم دريافتم كه فقط كاغذي به ما دادند كه نشان مي‌داد ترجمه كتاب «لاك‌پشت تنها» در ايتاليا برنده كتاب سال شده است! اما يك اتفاقي آنجاها افتاده كه كاش اينجا هم مي‌افتاد. در حال حاضر معتبرترين جايزه داستاني ما يا جايزه جلال است يا جايزه كتاب سال اما شما كتابخوان‌ها تا به حال كتابي ديده‌ايد كه رويش مهر كتاب سال يا جايزه جلال بخورد؟ در حالي كه ناشر پشت جلد كتاب براي خودش مي‌نويسد «ناشر برگزيده نمايشگاه كتاب» اما هيچ وقت نمي‌نويسد كه اين كتاب در فلان سال كتاب سال شده است.

وي يادآور شد: دومين پيشنهادي كه دارم اين است كه به دليل مردمي بودن اين جايزه دوستان مسجد تلاش كنند با ناشران تماس بگيرند و خواهش كنند كه بر جلد كتاب‌هاي برگزيده اين جشنواره در سال‌هاي آينده و در چاپ‌هاي بعدي با افتخار مهر و نشان جايزه‌اي را كه به كتاب‌هايي برگزيده جشنواره شهيد حبيب غني‌پور تعلق گرفته چاپ كنند تا شايد حركتي مردمي شروع شود و حركت‌هاي دولتي هم به ساماني برسد.

وی ادامه داد: بيش از 30 دوره است كه جايزه كتاب سال برگزار مي‌شود ولي در هيچ جا مهر و نشان برگزيده شدن نويسنده كتاب و كتاب مورد نظر روي جلد كتاب قيد نمي‌شود؛ در نتيجه اين جايزه به جايي مي‌رسد كه نويسنده فكر كند چند سكه مي‌خواهند به او بدهند.

رحماندوست اضافه كرد: اگر به اعتبار ملي چنين جوايزي اهدا شود آن موقع براي من نويسنده مهم مي‌شود كه اين نشان روي كتاب من ظهور و بروز دارد يا نه. جايزه زماني مهم است كه اعتبار ملي و مردمي داشته باشد. جايزه غني‌پور حسنش اين است كه از مسجد سرچشمه گرفته و در مسجد ادامه پيدا كرده و زمينه اعتبار ملي و زمينه غير دولتي بودن در آن زياد است و اگر روي اين موضوع از سوي دوستان مطبوعاتي‌مان كار تبليغاتي و فرهنگي صورت گيرد به سادگي مي‌توانيم اميدوار باشيم كه اين عنوان و مهر و نشان، نشان اعتبار كتاب است و فروش رفتن نسخه‌هاي كتاب، جايزه مهمي براي نويسنده باشد.

اين شاعر كودك و نوجوان يادآور شد: اميدوارم جايزه غني‌پور همچنان در مسجد برگزار شود و جايزه دهندگان پدران بزرگوار و خانواده شهدا باشند تا اين ارزش ملي همواره حفظ شود.


کتابخانه‌های تعطیل شده اند
بخش دیگری از این مراسم به سخنان محمد ناصری دبیر این جشنواره اختصاص داشت که او نیز به فعالیت کتابخانه مسجد جواد الائمه از سال 57 اشاره و اظهار کرد: از سال 1357 به بعد دوشنبه‌های هر هفته چراغ این مسجد به خاطر ادبیات فاخر روشن بوده است.

ناصری سپس گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور ارائه کرد و گفت: در مرحله اول این جایزه 882 کتاب طبق فهرستی که خانه کتاب در اختیار ما قرار داد بررسی شدند که از آن میان 105 کتاب به مرحله‌ای رسیدند که باید به صورت جدی بررسی و داوری می‌شدند.

دبیر دائمی جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی آثار فاخر داستانی و ترویج مطالعه برگزیده‌های آن عنوان کرد و گفت: انتخاب‌های ما براساس نگاه مسجدی و شورای نویسندگان این مسجد است که تجربه نوشتن دارند. ممکن است آثار ارزشمند دیگری تا مرحله پایانی این جایزه رسیده باشند که از لحاظ کیفی و فنی در سطح بالایی باشند، اما از نگاه ما شاید آثار دیگری برتر باشند که اعلام می‌کنیم.

او در ادامه بخشی از وصیت‌نامه شهید حبیب غنی پور را که در آن به کتابخوانی تاکید شده بود خواند و گفت: متاسفانه امروز کتابخانه‌های مساجد و مدارس ما تعطیل شده اند در حالی که چیزی که یک مدرسه یا مسجد را احیا می کند، کتابخانه است.

برگزیدگان این دوره نیز (اینجا) که جوایز خود را از دست پدران شهدا دریافت کردند هر یک در سخنان کوتاهی از خرسندی خود برای دریافت این جایزه مردمی سخن گفتند. احمد غلامی برگزیده کتاب سال رمان در بخش آزاد نیز، جایزه نقدی 2 میلیون تومانی خویش را به مسجد واد الائمه(ع) اهدا کرد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =