پنج شنبه 26 مرداد 1396
دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:05:08 چاپ

آیا مرتضی پاشایی نماد فرهنگ این سرزمین است

وبلاگ > موسوی، سیدعبدالجواد -


ظاهر ماجرا چیز مهمی نیست. یک خبرگزاری طبق روال هر ساله یک نظر سنجی گذاشته تا کاربران چهره سال را انتخاب کنند و این جور که باد می آید و شاخه می جنبد تا اینجا آقای مرتضی پاشایی با فاصله زیادی از دیگران پیشی گرفته. نگارنده اگرچه هیچ شانی برای موسیقی و صدا و کلامی که توسط آقای پاشایی ارائه می شود قائل نیست اما معتقد است این مسئله به خودی خود خیلی جای نگرانی ندارد.

یعنی ایرادی ندارد که جمع کثیری از مردم ایران که تاریخ چند هزار ساله در پس پشت دارند و اگر هر کدامشان تریبونی در اختیارشان قرار بگیرد از حافظ و سعدی و مولانا به عنوان مفاخر خود یاد می کنند این روزها پاشایی را به عنوان چهره سال انتخاب کنند. ایرانی ها از این کارها زیاد می کنند. روزگاری کارو را به عنوان شاعر بزرگ به عرش رساندند و دیگر روز مهدی سهیلی را چنان تحویل گرفتند که مجموعه شعرهایش در نفیس ترین شکل منتشر می شد و عین ورق زر آن را روی دست می بردند. چرا راه دور برویم؟جوان ترها مریم حیدر زاده را خوب به خاطر دارند. ترانه سرایی که در مدتی کوتاه توانست همه شاعران کلاسیک و مدرن را پشت سر بگذارد و بشود سرآمد همه شاعران سرزمین باستانی ما. خب حالا همین مردم که دیگر نه کارو را به خاطر دارند و نه مهدی سهیلی را و نه مریم حیدر زاده را شده اند طرفدار مرتضی پاشایی و می خواهند این شخصیت را به عنوان چهره سال انتخاب کنند. جای نگرانی دارد؟ نه. اگر فقط کمی حافظه مان را به کار بیندازیم میبینیم تاریخ ما پر است از این اتفاقات. اتفاقاتی که اگر به چشم تامل در آن نگاه کنی خیلی هم اتفاقات هولناکی نیستند و تهدیدی برای فرهنگ و هنر به شمار نمی آیند. استاد ابتهاج در کتاب خواندنی پیرپرنیان اندیش خاطره ای نقل می کند که بسیار شیرین و شنیدنی است. ایشان از خواننده ای به نام بانومهوش نام می برد که ظاهرا نه صدایی داشته و نه سیمایی.این خانوم که بیشتر در کافه ها می خوانده و حرکات موزون! انجام می داده و دوستان کلاه مخملی از طرفداران پر و پا قرص ایشان بوده اند تصنیفی خوانده بود که به کی میگه کجه؟ مشهور شده بود. البته بانو مهوش هر بار که این ترجیع ادیبانه کی میگه کجه را می خوانده حرکاتی انجام می داده که در این یادداشت نمی توان به جزئیات آن اشاره کرد.القصه کار این تصنیف به روایت استاد به آنجا می کشد که مردم اعم از پیر و جوان در کوی و برزن آنرا زمزمه می کردند و دم میگرفتند: کی میگه کجه؟ باقی ماجرا را از زبان استاد بشنوید: قمر وقتی مرد پنج شش نفر دنبال جنازه اش بودند...عجیب بود هرجا تو هر خانواده ای می رفتی این تصنیف بود. مرد هشتادساله بشکن می زد و می گفت: کی میگه کجه؟ اصلا مضحکه ای شده بود.یه رادیو نیروهوایی هم بود هی این تصنیفو پخش می کرد. اون رادیو از هفت دولت آزاد بود...کتاب خاطرات هم داشت. خاطرات بانو مهوش. خودم تو خیلی خونه ها به چشم دیدم خاطرات بانو مهوش رو گذاشتن کنار شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی. اگر مرگ داد است بیداد چیست کنار کی میگه کجه!!

ملاحظه فرمودید.غوغای عوام الناس همیشه و همه جا فرجامی واحد دارد. ایرادی هم ندارد فقط مشکل اینجاست که سلیقه نازل و سطحی تاویلات شبه فیلسوفانه و شبه حکیمانه پیدا کند. طرف مثلا دکترای پژوهش هنر داشت و آن وقت به من می گفت آقای موسوی شما باید در مجله تان به مسئله اسطوره شدن پاشایی عمیق تر بپردازید. گفتم حضرت استاد شما یا معنای اسطوره را نمی دانید و یا رسما کلاهبردارید و می خواهید از اقبال عوام استفاده کنید و برای خودتان از این نمد کلاهی ببافید. اسطوره کجا بوده برادر من. چند صباحی صبر کن آن وقت اگر اسمی از این بنده خدا در تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین باقی ماند بعدا از این احکام مشعشع صادر بفرما! ادامه بحث با حضرت استادی امکان چاپ ندارد واگرنه می نوشتم تا اوقاتتان خوش شود. مخلص کلام این که غوغای عوام تا وقتی صورت جدی به خود نگیرد خیلی جای نگرانی ندارد. نوعی سرگرمی است که در همه جای دنیا رواج دارد. در آن طرف دنیا هم به احتمال قریب به یقین ارنعوتی مثل فیفتی سنت  به اندازه صدها شاعر و نویسنده و فیلسوف جدی ارج و قرب دارد اما هیچ کس آن موجود نتراشیده و نخراشیده را کنا ر موتزارت و بتهون قرار نمی دهد و هیچ نشریه و رسانه جدی ای هم او را هنرمند خطاب نمی کند. یعنی هر چیز به جای خویش نیکوست. در مورد مرحوم پاشایی هم اگر حفظ مراتب کنیم و ایشان را در جایگاه حقیقی خودش تعریف کنیم هیچ ایرادی ندارد اما اگر شان حقیقی الفاظ را رعایت نکنیم و فی المثل ایشان را به عنوان نماد فرهنگ و هنر این سرزمین معرفی کنیم آن وقت است که موضوع کمی پیچیده می شود و کار به همین جاهایی می کشد که ملاحظه می فرمایید!

54 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:13:34
    پاسخ
    36 18

    خير، در حقيقت ايشان كه جواني دوست داشتني و هنرمند و انصافا خوش صدا بود و خدا مورد مغفرتش قرار دهد، نماد و نشان دهنده جوزدگي و تندروي مردم ايران است

    • بی نام
      سه شنبه 19 اسفند 1393 - 02:22:04
      27 24

      من نمیدونم چرا یه عده به نظر مردم احترام نمیزارن؟..اگه اینطور بخوای نسخه بپیچی که همه چیزمون رو داری زیر سوال می بری.. جو زده و تندرو اونه که هنوز مجلس و دولت تصمیمش رو اعلام نکرده از دیوار سفارت رفته بالا و... چه ربطی داره به این بنده خدا؟..اینم یه نظر مردمی بود مثل بقیه نظرها..مثل جشنواره ها که سیمرغ میدن از دید تماشاگران..جایزه منتقدان هم جداست..دلیلی نداره که نظر عقل کل ها و منتقدها و روشنفکرها با نظر عوام یکی باشه.. دلیلی نداره که معنای"اسطوره"واسه شما و من یکی باشه.. مرتضی پاشایی زمان کمی داشت اما راه صدساله خیلی ها رویک شبه طی کرد واز نظر من خیلی دلیلهای دیگه داره واسه موندگار شدن.. 50 سال دیگه هم مردم آهنگاش رو مثل آهنگ"زمستون"افشین مقدم و"بوی عیدی"فرهاد و... گوش میدن و به یادش هستن

    • ستارالعيوب
      شنبه 23 اسفند 1393 - 23:19:51
      18 10

      جناب موسوي تعداد زيادي هم وجود دارند كه شاني براي اظهارنظرهاي توهين اميز و مشعشعانه شما عليه يك جوان هنرمند و خوش صدا و با شخصيتي متين،نجيب، صبور و مقاوم، قائل نيستد. ولي كلا عاشقتيم كه آنقدر درگير پاشايي و هوادارانش هستي.شمردي ببيني چند تا مقاله عليه اين جوان و دوستدارانش در اين چهار ماه گذشته نوشتي. معلومه بد دغدغه اي برايت درست كرده. ما ميزان موفقيتمان را از تعداد دشمنانمان ميسنجيم، شما چطور.....خبرانلاين لطفا بيطرفانه نظرات انتقادي به اين مقاله توهين أميز به هنرمندان اين مرز و بوم را منتشر كن.سپاس

    • بی نام
      دوشنبه 25 اسفند 1393 - 13:01:16
      6 5

      اقا ما درتضاد هستیم بودن یا نبودن . همه اینها کشکه من زندگی با موسقی را دوست دارم بعضی ها دوست ندارند و فشار به مردم یعنی من پاشایی مرده را هم دوست دارم مرگش هم برام عزیزه .اگه زنده بود دوست داشتن ما براش درد سر می شد و عادی .من هایده را دوست دارم اون خاطره وروز گار وتاریخ من بوده درج نکن فقط بخون من دوست دارم زندگی را ولی او مرده انها مرده اند ولی باز به من زندگی می دهند من به انها گوش می کنم

  • محمد
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:15:23
    پاسخ
    65 13

    با احترام به روح آقای پاشایی باید بگم البته که نماد فرهنگ ایران نیست و این جو به وجود آمده حاصل کمبود جوانان این مرز و بوم است

  • علی
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:20:12
    پاسخ
    23 34

    در حیرتم از مرام این مردم پست این طایفه ی زنده کش مرده پرست تا هست به ذلت بکشندش به جفا تا رفت به عزت ببرندش سر دست

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:23:18
    پاسخ
    16 4

    والا او مرد راحت شد

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:24:16
    پاسخ
    25 22

    مرحبا به شما در جامعه امروز ما احساس جائ منطق را گرفته است

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:33:16
    پاسخ
    12 13

    آقا سید دلمون باز شد . جای تعجب داره که این دکترهای پژوهنده کم نبودند و هرکسشان به طریقی در این وادی قلم نواخت از قافله عقب نماند . جدا مردیم از این همه بی نمکی جوزده ها .

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:35:45
    پاسخ
    15 13

    واقعا حقيقت رو گفتي

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:43:04
    پاسخ
    10 9

    خیر. خدا رحمتش کنه. ولی نماد فرهنگ این سرزمین فردوسی و حافظ و سعدی است و از هنرمندان هم استاد بزرگوار محمد رضا شجریان.

  • حمید
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:50:57
    پاسخ
    7 13

    حتماً هست دیگه متاسفانه ...

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:55:27
    پاسخ
    10 9

    خیلی خوب بود :

  • پوریا
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 12:56:09
    پاسخ
    7 8

    حقیقت بود و تلخ.ممنون از نگارنده

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:03:43
    پاسخ
    3 3

    خیر

  • فلورا
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:06:35
    پاسخ
    20 14

    واقعا برای مملکتی که نماد فرهنگش مرتضی پاشایی باشه باید گریست .....

    • بی نام
      دوشنبه 31 فروردین 1394 - 15:41:35
      0 0

      ببخشید اشتباهی منفی دادم. 100 مثبت

  • پویا
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:07:14
    پاسخ
    19 12

    "نگارنده اگرچه هیچ شانی برای موسیقی و صدا و کلامی که توسط آقای پاشایی ارائه می شود قائل نیست".ایشون با این جمله چه انتظاری دارن که من و امثال من شانی برای نوشته های ایشون که محض چهره سازی و شخصیت سازیبرای خودشون نوشته شده قایل بشیم.هدف من تایید مرحوم پاشایی به عنوان نماد فرهنگ یک ملت نیست ولی توهین های یک به ظاهر نویسنده رو هم نمیشه نادیده گرفت.

    • بی نام
      سه شنبه 19 اسفند 1393 - 02:34:56
      21 8

      خیلی تعجب میکنم چرا در مورد پاشایی اینطور حرف میزنن؟ چرا باید حسادت کنید به اونایی که با صدای پاشایی زندگی کردن؟ تو مراسمش شرکت کردن براش اشک ریختن؟ هیچ هیچ هیچ دلیلی نداره که همه نظرشون یکی باشه اما می تونیم به اعتقادات هم توهین نکنیم............. شما خوب عاقل آقای خــاص ، منطقی ،با فرهنگ بکر و خالص و اصیل........... ما بد احساسی بی منطق جوگیر تندرو کج فهم شکست خورده غمگین ضد فرهنگ و ضد سعدی و ضد فردوسی و... اینم نتیجه تحلیل شما

    • فرهاد
      سه شنبه 19 اسفند 1393 - 09:03:40
      10 15

      توهین چیه عزیز من؟ نظرش رو گفته. اتفاقا کاملا هم درسته. به نظر من هم نه تنها صدا و کلام شخص مورد بحث که الته خدا رحمتش کنه، بلکه به طور کلی موسیقی پاپ ما به جز در موارد معدود، موسیقی دلنشینی نیست، لااقل در مقایسه با موسیقی سنتی، یا محلی و یا حتی نمونه های خوب غربی. این یه واقعیه. من خودم 23 سال دارم، ولی تقریبا میتونم بگم هیچوقت وسوسه نمیشم که موسیقی پاپ گوش بدم. البته اشخاص محترمی هم در این عرصه در حال فعالیت هستن که نمیخوام همه رو در یک دسته قرار بدم. هرچند این نظر شخصیه، ولی افراد زیادی رو میشناسم که همین نظر رو دارن.

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:14:10
    پاسخ
    3 11

    موافقم.

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:27:16
    پاسخ
    14 4

    مثلا ما که به احمدی نژاد رای دادیم به عنوان "نماد اقتصاد ایران" کار بدی کردیم؟ شان اقتصاد ایران رو پایین اوردیم؟ پاشایی نماد فرهنگ ایران نبود تاثیری که مرگ اون سر مردم گذاشت امسال انکار نشدنیه...جزء چهره های سال بود همین....البته بنظر من اینا مهم نیست، مهم آخرشه .. که برای دومین سال متوالی دکتر ظریف بعنوان چهره سال انتخاب میشن و این مشت محکمی است بر دهان استکبار داخلی و خارجی

  • اشکان
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:30:51
    پاسخ
    10 18

    یکی از بهترین مطالبی که تو این 34 سال از خبرآنلاین خونده بودم.

  • بهروز
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:36:12
    پاسخ
    15 1

    جـــــــان؟؟؟

  • مینو
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:40:16
    پاسخ
    8 15

    جانا سخن از زبان ما میگویی...

  • مهر
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:42:04
    پاسخ
    19 7

    این جماعتی که به طورهیجانی وافراطی از پاشایی اسطوره می سازند با آن استاددانشگاهی که هیجانی وخشم آلود به او توهین میکند عملا در یک مسیر حرکت میکنند.

  • حسین
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:50:19
    پاسخ
    3 8

    کاملا درست است

  • اشکان
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:55:03
    پاسخ
    19 6

    مرتضی پاشایی رو شاید الان نشه اسطوره خوند ولی الان تو قرنی هستیم که هنر و عشق آدما بیشتر به یاد همه ممونه چون چیز کمیابی شده. وگرنه سردار و جنگ آور تو همه دوران تاریخ بوده. امثال چاوشی و پاشایی صدایی بودن که سکوت این مردم غمگین شکست خورده رو فریاد زدند و برای همه مردم ارزشی بیشتر از جنگ طلب ها و سیاسیون دارند

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:57:32
    پاسخ
    3 28

    عالی عالی عالی

  • احسان
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:58:23
    پاسخ
    5 24

    ایا مرتضی پاشایی در مجموع 30 ترانه خومده که بخواد نماد فرهنگ بشه؟بیشتر معروفیت ایشون به خاطر بیماری و مقاومتشون در مورد خاص بوده که باعث شدخ مردم از اون به نیکی یاد کنن

    • محمدرضا
      پنجشنبه 21 اسفند 1393 - 14:02:53
      10 3

      60تا آهنگ خوند. اگه اطلاعاتون کمه اظهار نظر نکنید

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 13:58:48
    پاسخ
    7 18

    استاد اباذری هم دقیقا همینا رو گفتن کم مونده بود بیچاره رو به قتل برسونند. همیشه حرف حق تلخ بوده

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 14:02:32
    پاسخ
    3 15

    آفرین خیلی خوب بود

  • مجتبی
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 14:24:39
    پاسخ
    8 9

    با سلام با نظر آقای موسوی موافقم . اما باید به چند نکته هم توجه داشته باشیم که در هنگام فوت مرحوم پاشایی : 1 جامعه ما مخصوصا" جوانها از لحاظ شادی تو وضعیت مطلوبی نیستن . 2 حرکت پرشور مردم در هنگام تشییع جنازه و بعد از اون صرفا" به خاطر خود مرحوم پاشایی نبوده و شاید معنای دیگه ایی داشته.....

  • مسعود
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 14:26:53
    پاسخ
    4 12

    بسیاااااااار عالی .... کاملا موافقم

  • مصطفی
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 14:38:14
    پاسخ
    6 4

    کلا نباید نگران باشیم ، هرکس سزاوار انتخاب هایی است که می کند

  • بابك
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 15:21:28
    پاسخ
    4 7

    ما در قرن پايان همه چيز زندگي مي كنيم آقاي موسوي، همه جاي دنيا محل جولان ميان مايگان شده و رسانه و تبليغات افسار هنر و سياست و اجتماع رو به دست گرفته؛ مسئله صرفا محدود به ايران نيست، فقط تو ايران به دليل اين كه فرهنگ غالب قشر متوسط وارداتي هست اين مسئله بيشتر به چشم مي آيد، چون حتي همون جنس بنجل فرهنگ غربي هم اصلش به ايران نميرسه

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 15:33:48
    پاسخ
    5 13

    آیا عوام موقعی خوبند که هر چه از تریبون گفته شد تایید کنند.آن گاه از برخی خواص نیز اگاه تر میشوند؟ اسطوره شدن پاشایی خیلی ساده است : واکنش جمعی جوان اغلب بیکار بی اینده و بی امیدکه از سر لج با تریبونهای رسمی در افتاده اند.اگر از اقبال عوام استفاده کردن بد است همه جا بد است کدام نماد غیر خودی فرهنگ و هنر این سرزمین را پاس داشته ایم؟ اصلا" در جمع خودی های فعلی چند اسطوره فرهنگی هنری به جوانها نشان بدهید که او را نرنجانده منزوی و یا مجبور به ترک وطن نکرده ایم اقای عبدالجواد، اسطوره ها در گمنامی نامرادی و نامهربانی پرورده نمی شوند .در بین مهاجرین بیش از 6000 نخبه سرآمددر علم هنر و فن اوری داریم انها را دریابید.زیاد به امثال فیفتی سنت توجه نکنید و اخبار اسطوره زدایی شهرها را مرور کنید

  • مینو
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 18:11:41
    پاسخ
    3 12

    جانا سخن از زبان ما می گویی...

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 22:12:29
    پاسخ
    5 11

    دقیقا. منم با این که کارهای مرحوم پاشایی رو گوش میدادم با مقاله فوق کاملا موافقم

  • بی نام
    دوشنبه 18 اسفند 1393 - 23:08:18
    پاسخ
    8 6

    این فرهنگ کجه؟ نه ..... مرگ من کجه؟

  • بی نام
    سه شنبه 19 اسفند 1393 - 09:02:26
    پاسخ
    22 4

    نیازی نیست اینقدر پیچیده فکر کنید مرتضی پاشایی در اوج بیماری کارهای ماندگاری ارائه داد که به دل مردم نشست.همون مردمی که شما با لحن تحقیر آمیز عوام خطابشون می کنی،می تونن باعث مشهور یا منفور بودن یک شخص حقیقی یا حقوقی بشن مریم حیدر زاده هم به خاطر سبک نویی که آورد محبوب شد ولی کم کم گرد کهنگی روی آثارش نشست و البته مدیر برنامه های خوبی نداشت که بتونه تبلیغات لازم رو انجام بده... در ضمن، آقای محترمکمی مودبانه تر سخن بگو

  • مامان کسری
    سه شنبه 19 اسفند 1393 - 12:53:32
    پاسخ
    10 3

    بنظر من بهتر بود چهره های سیاسی و هنری و علمی در این لیست جدا میشدند همه افراد این لیست قابل احترام هستند اما نمی توانیم اقای ظریف سردار سلیمانی و... را با شادروان پاشای واقای چاوشی و... را با هم سنجید عرصه سیاست دنیای خودش را دارد و هنر وعلم نیز دنیای خودشان را دارند.درود بر تمام ایرانیانی که برای سربلندی و عزت کشورمان بدون هیچ گرایش سیاسی افراطی در زمینه علمی وهنری واجتماعی تلاش میکنند .

  • سميرا
    چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 14:41:36
    پاسخ
    10 16

    كجاي اين خدابيامرز به فرهنگ ربط داشته من نميدونم خدا عاقبت به خيرمون كنه صلوات...

  • محمد
    جمعه 22 اسفند 1393 - 09:21:22
    پاسخ
    3 6

    متاسفانه ما مردمی احساسی هستیم در تمام کارها و مراسم و رفتارمان شاهد آن هستیم البته تبلیغات رسانه ها من جمله صدا و سیما نیز در این مسایل نقش زیادی دارند کلا ما هر کسی را از دست می دهیم برایمان عزیزتر می شود.

  • مهران
    شنبه 23 اسفند 1393 - 02:01:18
    پاسخ
    5 3

    آقای موسوی انشااله خداوند به شما و همه ما مردم این سرزمین سعه صدر و فکری به معنای واقعی آزاد اندیش عطا بفرماید که اگر مقوله ای یا شخصی مورد پسند ما نبود اینطور بی انصافانه اون رو به باد استهزا نگیریم. شما بدونید که اون مرحوم با وجود سن کم خیلی مردانه تر و هنرمندانه تر از خیلیها زندگی کرد و ماندگارتر از اونی شد که شما و خیلی های دیگه فکرش رو بکنید هم به خاطر هنرش و هم به خاطر اخلاق و انسانییتش . والسلام

  • ناظر
    شنبه 23 اسفند 1393 - 16:06:01
    پاسخ
    13 0

    خبرآنلاین خوش انصاف نظرات منتقدینی که روز پنجشنبه و جمعه کامنت گذاشتن رو هم منتشر کن. یک خسته نباشید جانانه خدمت جناب موسوی که تمام خواب و خوراکشان شده پرداختن به مرتضی پاشایی نازنین تو گویی دیگرهیچ دغدغه ای ندارداین موسوی جزتخریب وتحقیر مردمی که به پاس قدردانی و احترام به هنریک جوان فقیدبپاخواستندجوانی که با تحمل یکسال درد و رنج سرطان لحظه ای میدان خالی نکرد و تا سکرات مرگ برای زندگی مقاومت کرد.جوان باشرفی که شخصیت والایش قابل قیاس با طرز تفکروکلام خیلی از به اصطلاح روشنفکران نبوده و نیست.افسوس وصدافسوس که هرچه میکشیم از این قشر به اصطلاح روشنفکر نما میکشیم.ایران هر کجا به سقوط و انحطاط رفت با افکار همینان رفت که خود را ذهن و اندیشه برتر میدانند و کوچکترین شناختی از احساس وعرف مردم ندارند

  • جواد
    دوشنبه 25 اسفند 1393 - 23:03:56
    پاسخ
    2 5

    با تشکر از آقای موسوی آخر الزمان است و معکوس شدن جاها ولی باید در این لجبازیهای سیاسی علتهای دیگر را جستجو کرد نکنه این تجمعهها علت دیگری دارد و ما از آن غافلیم یا خود را به غفلت زده ایم

  • حسین
    چهارشنبه 26 فروردین 1394 - 05:06:50
    پاسخ
    0 1

    مرتضی پاشایی نماد فرهنگی ما نبود بلکه نماد وضع موجود ما بود

  • سمانه
    جمعه 28 فروردین 1394 - 10:19:00
    پاسخ
    3 1

    اصلا از این متن خوشم نیومد.مرتضی پاشایی تو روح و وجودش چیزی داشت که مردمو مجذوب خودش کرد وگرنه این همه هنرمند تو سن جوونی میمیرن چرا هیشکی کاری با اونا نداره؟ من به خاطر پاشایی پا شدم رفتم بهشت زهرا سر خاکش چون اون آدم روح بزرگی داشت.

  • بی نام
    شنبه 29 فروردین 1394 - 23:48:34
    پاسخ
    5 0

    نويسنده عزيز متن متوجه نشدن چهره سال يعني كسي كه زياد خبر سازي كرده و اسمش بيشتر شنيده شده و جامعه رو تحت تاثير قرار داده است تو اون سال؟ انصافا شوك بزرگي بود فوت مرحوم پاشايي و اين يراي چهره سال شدن كافيه ديگه. نماد فرهنگي كسي نميخواست انتخاب كنه كه به اين عزيز نويسنده انقد برخورده.

  • بی نام
    یکشنبه 30 فروردین 1394 - 03:11:51
    پاسخ
    1 0

    نمیدونم چرا هر کس همه چیز را با هم مقایسه و قاطی میکندضمن اینکه مرتضی پاشایی مرحوم هم بله قسمتی از فرهنگ موسیقی کشورمان بخصوص اگر در اشعار آهنگهایش دقت شود

  • بی نام
    یکشنبه 30 فروردین 1394 - 03:19:03
    پاسخ
    7 0

    شما هم که پا جای آقای اباذری گذاشتین من نمیدونم چرا شما و امثال اباذری ها این رو درک نمی کنند که سلایق متفاوته.شما یا آقای اباذری برین بتهون گوش بدین اگه کسی معترض شد؟ول کند این جوان مرحوم را که با نوشتنتون میخواهید خودتون رو مطرح کنید

  • بی نام
    یکشنبه 30 فروردین 1394 - 03:22:50
    پاسخ
    8 0

    مرتضی پاشایی مرحوم روح بزرگی داشت . بخاطر مطرح کردن خودش دیگران رو خراب نمی کرد به هیچکس بی احترامی نکرد اما خیلی ها خواستن از جو ایجاد شده خودشان را مطرح کنندواقعا متاسفم و قشر مثلا روشنفکر ما همیشه به مردم خیانت کردنداین قشر متوجه نیستند یا خودشان را به کوچه علی چپ میزنند؟ آیا این نوعی دیکتاتوری و خودخواهی نیست که هرچی شما دوست دارین من وعی هم باید دوست داشته باشم یا برعکسش؟شما نشستین به شعور دیگران توهین میکنید هر کس در حدی که دوست دارد و درک میکند دوست دارد هر آهنگی که خواست گوش بدهد یعنی شما تا این حد به شخصی ترین اتخاب دیگری توهین می کنید و کار دارین

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700