چهارشنبه 29 شهریور 1396
یکشنبه 24 اسفند 1393 - 10:24:11 چاپ

داستان موفقیت دومین تولیدکننده اسباب بازی در جهان

اقتصاد > اقتصاد کلان - چیزی نمانده بود که افزایش اقبال کودکان به جهان مجازی باعث شکست کامل شرکت لگو بشود.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هرچند فروش قابل توجه فیلم لگو (The Lego Movie) به شهرت این اسباب بازی ها افزود اما پیش از این نیز آجرهایی که با آن ها می توان بسیاری از اشکال را ساخت بسیار مشهور بودند. در واقع کارخانه لگو تاکنون آنقدر قطعه تولید کرده که به ازای هر نفر در جهان 86 قطعه لگو وجود دارد. طی یک دهه اخیر درآمد شرکت تقریبا چهار برابر شده و این شرکت از سال 2012 نیز به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اسباب بازی جهان شناخته شده است و البته همه این ها از شهری بسیاری کوچک در دانمارک شروع شده است. اوله کریک کریستیانسن در سال 1949 شرکتی برای ساخت اسباب را در شهر بیلوند (Billund) دانمارک تاسیس کرد و نام لگو "lego" را از ترکیب حروف دو کلمه دانمارکی "leg" و "godt" که به معنی "خوب بازی کردن است" برای آن برگزید. در واقع شهر بیلوند آنقدر کم امکانات بود که بعدها شرکت لگو مجبور شد برای آن هتل و فرودگاه بسازد.

جالب اینجاست که اسباب بازی های لگو توانسته اند در روزگاری دوام بیاورند که کودکان بیش از همیشه به بازی های دیجیتالی روی آورده اند و البته حقیقت این است چیزی نمانده بود شرکت لگو در مقابل این چالش به طور کامل شکست بخورد. اسباب بازی سازی لگو برای اینکه در دنیایی که بازی های مجازی در آن محبوب ترند دوام بیاورد روی به فعالیت های دیگری از جمله تولید پوشاک و ساعت با برند لگو کرده بود و در سال 2003 نیز تقریبا سقوطی کامل را تجربه کرد. پس از آن بود که تغییر مدیر این شرکت روند نزولی لگو را متوقف کرد. رئیس جدید خیلی زود اعلام کرد که شرکت باید به آجرها بازگردد. منظور او از آجر همان تکه های کوچک لگو است که سرهم کردن آن ها اشکال کامل تری را می سازد و البته بازگشت به آجرها باعث نشد که شرکت لگو از پیشرفت تکنولوژی غافل شود. آن ها شروع به تولید اسباب بازی هایی کردند که اگرچه ساختار سنتی را حفظ می کرد اما در نهایت به اشکال مدرن تری مانند فضاپیماها و خودروهای پیشرفته تبدیل می شد. فیلم لگو که اخیرا به نمایش درآمده در واقع آخرین نمونه از مواردی است که نشان می دهد شرکت لگو چگونه توانسته به رغم تاکید بر ساختار ساده آجرها، وارد فضاهای تازه و مجازی از جمله جهان سینما بشود.

پس از یک دهه موفقیت، اکنون سوال مهم در مورد لگو این است که آیا این شرکت می تواند به روند رو به رشدش ادامه بدهد یا خیر؟ رشد شرکت در سال 2013 تنها 9 درصد بود که در مقایسه با رشد 23 درصدی در سال 2012 از کند شدن رشد حکایت دارد اما بیشتر به نظر می رسد که این کند شدن آهنگ رشد به دلیل اشباع بازار باشد و نه افت شرکت لگو. شرکت لگو به تازگی با جدیت بیشتری حضور در بازار چین را نیز دنبال می کند. رشد درآمد چینی ها باعث شده که مدیران لگو امیدوار باشند خانواده های چینی برای فرزندانشان محصولات نسبتا گران لگو را خریداری کنند؛ به خصوص که شرکت لگو ادعا می کند که بازی با محصولات این شرکت باعث افزایش خلاقیت در میان کودکان می شود و این دقیقا همان امتیازی است که چینی ها امروز در به در به دنبال آن هستند.

3535

 

کلید واژه‌ها : موفقیت -
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x