عباسپور:برخی از تندروی های اخیر در مجلس مورد تایید اصولگرایان نیست/وحدت اصولگرایان جمع اضداد است

نماینده سابق مردم تهران در خانه ملت می گوید: فاصله زیادی در جبهه اصولگرایان وجود دارد، به طوری که هم تفکرهای معتدل و منطقی در این تشکل وجود دارد و هم تندروی هایی در آن مشاهده می شود.

عبدالله احمدی: علی عباسپور تهرانی فرد، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در گفتگو با خبرآنلاين به موضوعاتی همچون انتخابات مجلس دهم در سال 94 و وحدت اصولگرایان اشاره کرد.  

مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

آقای دکتر!حضورتان در عرصه سیاسی کمتر شده است، دلیل آن چیست؟

من 4 دوره در مجلس بودم و به همین دلیل فرصتی نشد برای تحصیل و تدریس بنابراین بعد از اینکه دیگر توفیق حضور در خانه ملت را نیافتم، فرصت خوبی پیدا کردم که به دوران تدریس و تحصیل و تحقیق برگردم.

البته دلیل دیگر این است که شاید دیگر حرفی برای گفتن نداریم ، بالاخره باید چیزی برای گفتن داشته باشیم.در کنار این، در یکی دو سال گذشته  نیز دوستان از من برای مدیریت دانشگاه دعوت کردند بنابراین و با این وجود، این مشغله ها دیگر فرصتی که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهید به شما نمی دهد ضمن اینکه می توان گفت به دلیل عدم حضور در مجلس زمینه هم برای کار سیاسی وجود نداشت و من در این مدت به فعالیت اصلی ام یعنی حضور در دانشگاه برگشته و خیلی حضوری در عرصه سیاست نداشتم.

در انتخابات مجلس 94، شرایط را به گونه ای می بینید که برای راه یابی به مجلس دوباره نامزد شوید؟

 نمی دانم، هنوز درباره آن فکری نکرده ام.

به عنوان کسی که در مجلس هشتم از نمایندگان  اصولگرایی بودید که نظرات منتقدانه و مستقل خود را داشتید و همواره بر اعتدال نیز تاکید می کردید، نظرتان درباره حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت مجلس که نزدیکان رئیس مجلس در حال راه اندازی آن هستند، چیست؟

آن موقعی که ما در مجلس بودیم، رهروان ولایت شکل گرفته بود، البته در مجلس هشتم سعی می شد همان گفتمان اصولگرایان باشد. همان زمان یک اجتماعی به نام رهروان ولایت شکل گرفته بود و هماهنگی هایی انجام می شد ولی خیلی در صحن مجلس علنی نشد. در مجلس هشتم هم بحث اینکه آیا می شود فراکسیون خاصی تشکیل گردد که به عنوان یک حرکت سیاسی در کشورتلقی شود و بتواند اصولگرایان را به صورت یکپارچه درآورد، شکل نگرفت اما در مجلس نهم، این تلاش جدی تر شد و فراکسیون رهروان ولایت شکل گرفت و بحث حزب شدن آن نیز این روزها مطرح شده است.

به هر حال ما در کشورمان خلا احزاب منسجم داریم بنابراین جا دارد که چنین احزابی فعال شوند. الان ما یک حزب داریم به نام موتلفه اسلامی است که حزب بسیار باسابقه ای است. این حزب فعال است اما سلیقه های جامعه متفاوت است و می طلبد که ما احزاب قوی دیگری داشته باشیم که بیایند برنامه خود را عرضه کنند و به هر حال رهروان ولایت نیز حرکتی است که می تواند منجر به یک حزب مقتدر شود اما باید دید که دوستان قصد این کار را دارند یا نه چراکه من در حال حاضر با دوستان در ارتباط نیستم و از تصمیمات آن ها در جلسات فراکسیونی اطلاع ندارم که آیا می خواهند این فراکسیون قوی را که تشکیل داده اند به عنوان یک حزب امتداد دهند؟

به نظر شما در صورتي که حزب رهروان ولايت تشکيل شود، مي تواند جايگاه خود را به عنوان يک حزب اصولگرا در ميان ساير احزاب باز کند؟
 دارند ارزیابی می کنند که به عنوان یک حزب در عرصه حضور پیدا کنند چراکه حضور به عنوان یک حزب هم کار ساده ای نیست تازه اینکه باید ببینند این حزب مورد استقبال قرار گیرد و موفق باشد. اعضای رهروان در مجلس بوده و به عنوان یک فراکسیون در مجلس فعال هستند و شکل حزبی آن را در رسانه ها شنیده ایم که در حال بررسی هستند  و از آنجایی که من با مجلس در تماس نبودم در جریان تصمیم گیری نیستم ولی به طور کلی با توجه به شناختی که از دوستان در مجلس هشتم دارم که بعضی از آن ها  در مجلس نهم نیز حضور دارند، رهروان ولایت را حزب معتدلی دیدم که نهایتا می تواند پاسخ گوی بخشی از نیازها و سلایق مردم جامعه باشد.

وضعیت اصولگرایان را در انتخابات پیش رو و مجلس آینده چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به هرحال، همانطور که می دانید مردم ما تندروی را دوست ندارند حال این تندروی چه از سوی اصولگرایان و چه از جانب اصلاح طلبان باشد.

به طور کلی، الان اصولگرایانِ یکپارچه هم وجود ندارند و شما در بدنه اصولگرایان هم نگاه کنید سلایق مختلف را تحت عناوین رهروان، موتلفه و پایداری می بینید. البته در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از تندروی‌هایی در اخیرا در مجلس صورت گرفته مورد تایید اصولگرایان هم نیست. به خاطر همین،  فعلا میان نیروهای اصولگرا یکپارچگی وجود ندارد مگر اینکه ضرورت انتخابات آن‌ها را به همدیگر نزدیک کند.

 وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم نیز بسیارشکننده و صوری واقع شد که گروهی تحت عنوان 7+8 شکل بگیرد اما در همان زمان نیز، اختلاف نظرها خود را نشان داد و این گروه به صورت جامع  به طوری که همه طیف ها را در بر بگیرد، هیچ گاه شکل نگرفت و 7+6 باقی ماند و نشان داد که اصولگرایان در پشت پرده نتوانستند در انتخابات مجلس نهم به یک جمع بندی کامل برسند و افرادی همچون آقایان لاریجانی یا قالیباف هر چند که نمایندگانی در این ائتلاف داشتند اما در حقیقت در 7+6 به بازی گرفته نشدند و این نشان می دهد که این مدل در گذشته خیلی کارایی نداشته و اگر قرار باشد این تفکرها و سلایق به هم نزدیک شود،باید فکر جدیدی کرد.

در حال حاضر نیز به نظر می رسد که فاصله در جبهه اصولگرایان وجود دارد به طوری که از تفکرهای معتدل و منطقی در این تشکل حضور دارند تا جمعی که گاهی تندروی هایی نیز دارند و می توان گفت که بالاخره وحدت اصولگرایان همچون جمع اضداد است اینکه این جمع اضداد چگونه می تواند دوام پیدا کند، خودش جای سئوال دارد.

29220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 2
    ادم خوبی است ایشان