بشر تنها موجودی است که در کوتاه ترین زمان ممکن از انقلاب صنعتی چنان سرنوشت کره زمین را تغییر داده است که در میلیون ها سال تاریخ زیست در این کره بی سابقه بوده است.

هادی معیری نژاد- هم اکنون انرژی های تولید شده توسط بشر و تبعات آن مانند گازهای گلخانه ای و زباله های مختلف حیات آیندگان را تهدید می کند.

گرچه در این راه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته اقدامات جدی عملی دارند اما اقدامات نمادین نیز لا اقل برای توجه دادن عامه مردم به این مهم برگزار می شود یکی از این اقدامات ساعت زمین نام گرفته است.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود.

خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند و هدف این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان فرهنگ سازی شود.

ساعت زمین همه‌ساله در آخرین شنبه ماه مارس، از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ ، به وقت محلی شرکت کنندگان، برگزار می‌شود.

شاخه صندوق جهانی طبیعت (WWF) در استرالیا پنج سال پیش حرکتی را آغاز کرد که این روزها به جنبشی جهانی تبدیل شده است؛ ساعتی برای خاموشی چراغ‌ها.

برای چندین دهه، مقابله با آثار تغییرات اقلیمی، دغدغه اصلی فعالان محیط زیست در سراسر جهان بوده است و اختصاص ساعتی مشخص در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع‌رسانی درباره تغییرات اقلیمی، اقدام بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود که با اقبال جهانی روبه‌رو شده است.

ساکنان سیدنی در سال ۲۰۰۷ میلادی، اولین گام را برای ثبت "ساعت زمین" برداشتند؛ طبق داده‌های کلیک سایت رسمی ساعت زمین، روز ۳۱ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی، رأس ساعت ۷ و نیم عصر به وقت محلی، نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۲ هزار موسسه و شرکت تجاری در حرکتی هماهنگ، برای یک ساعت چراغ‌های ساختمان‌های خود را در سیدنی خاموش کردند.

یک سال بعد، در شرایطی که فعالان محیط زیست به دنبال ترغیب ساکنان بقیه شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند، مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند و در فاصله‌ای اندک ۳۷۱ شهر در ۳۵ کشور جهان به این جنبش پیوستند.

ساعت زمین اولین‌بار ساعت ۷ و نیم عصر در سیدنی آغاز شد و یک سال بعد، به ساعت ۸ عصر منتقل شد، اما سرانجام برنامه‌ریزان آن توافق کردند که ساعت ۸ و نیم تا ۹ و نیم عصر آخرین شنبه مارس هر سال به عنوان ساعت زمین تعیین شود.

بر اساس داده‌های سایت رسمی ساعت زمین، در سال میلادی گذشته صدها میلیون نفر در ۱۳۵ کشور جهان در خاموشی یک‌ساعته "ساعت زمین" مشارکت کردند و حتی برخی از آنها برای نشان دادن حمایت بیشتر، مدت خاموشی را از یک ساعت نیز فراتر بردند.

ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷ ، زمانی مطرح شد که ۲٫۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند

ساعت زمین در ایران

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد.

در سال های بعد تعداد بیشتری از شهرها سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، و پل سفید اهواز نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.

سومین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان، رشت و قم صورت گرفت. در تبریز، سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز، به مدت ۱ ساعت خاموش شد. امسال هم برج میلاد ساعت ۸ و نیم شب به عنوان یکی از نورانی ترین سازه ها و نمادهای تهران برای یک ساعت خاموش می شود. 

طبق برآوردها، اگر ۳۰ میلیون مشترک برق در ایران، هرکدام، تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در روز هشتم فروردین ماه خاموش کنند، موجب صرفه جویی سه هزار مگاواتی مصرف انرژی می شوند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =