روند نزولی تورم در سال 1393 به عنوان یکی از دستاورهای مهم اقتصادی دولت یازدهم هواره مطرح بوده است.

سال 1393 در شرایطی به پایان رسید که بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران روند جهش دار تورم کنترل شد و بر اساس آن انتظار رفت سال 1394 با یک روند کاهشی تورم ادامه پیدا کند. میزان روند نزولی تورم در سال 1393 تا اندازه ای بود که همواره یکی از اصلی ترین اقدامات دولت یازدهم در زمینه اقتصادی نام گرفت تا با آغاز سال جدید این دغدغه برای بسیاری از شهروندان شکل گیرد که آیا این روند در سال 1394 ادامه خواهد داشت یا خیر. این دغدغه در حالی نزد بسیاری از شهروندان وجود دارد که شروع سال 1394 با مذاکرات سخت و فشرده هسته ای آغاز شده و بر اساس آن می توان نقش نتیجه های مختلفی از مذاکرات را بر روند تورم در سال 1394 بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در همین رابطه حمید زمان زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعتقاد دارد پاشنه آشیل تورم در سال 1394 مذاکرات هسته ای است: « به نظر می رسد پاشنه آشیل نرخ تورم در سال 94 تحولات مذاکرات هسته ای است که نتایج آن می تواند مسیرهای کاملا متفاوتی برای نرخ تورم ترسیم کند. »

او در توضیح بیشتر خود به سه سناریو و نتایج آن بر تورم اشاره کرد:« در موضوع مذاکرات هسته ای می توان سه سناریو برای نرخ تورم تصور کرد. در صورت شکست مذاکرات و حاکمیت رژیم سخت تحریم، انتظار می رود نرخ تورم در سایه صعود مجدد نرخ ارز و انتظارات رو به بالا تورمی، سیر صعودی در پیش گیرد. اگرچه به نظر نمی رسد نرخ تورم در سایه سیاست های معقولانه دولت یازدهم ارقامی فراتر از 30 درصد را مجددا تکرار کند. در صورت تمدید مجدد مذاکرات و تداوم رژیم جاری تحریم، انتظار می رود در سایه تداوم ثبات ارزی( با وجو افزایش نسبتا محدود نرخ ارز) و حفظ ثبات پولی، نرخ تورم در محدوده 15 تا 20 درصد قرار گیرد. و در نهایت حضول توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی از مسیر کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی، می تواند نیروی کاهنده برای آغاز فاز جدید نزول نرخ تورم احتمالا تا سطوح تک رقمی تا پایان سال 1394 فراهم کند. »

او ادر ادامه تحلیل خود به بزرگ بودن پیامدهای ناشی از تحولات مذاکرات هسته ای تاکید کرد:«  بنابراین اگرچه متغیرهای متعددی در تعین نرخ تورم آتی موثر هستند، اما پیامدهای ناشی از تحولات مذاکرات هسته ای آنقدر بزرگ هست که نقش سایر عوامل را در تعیین مسیر نرخ تورم در سال 1394 کمرنگ کرده و خود بدل به عامل کلیدی تعیین روند تورم در سال پیش رو خواهد شد. »

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    44 80
    خیر با توافق هسته ای به دلیل ازاد شدن دارایی های ایران تورم کمی افزایش یا در همین سطح خواهد ماند
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
      87 8
      دارایی های ایران مگه قراره بره تو جیب من و شما که تورم زا باشه ؟ میره تو خزانه انشاله سرعت پروژه های عمرانی با مشارکت شرکت ها ی بیا المللی بیشتر میشه و اقتصاد کشور مجدد رشد میکنه قشر متوسط رشد میکنه و اگر بزارند یه نفسی بعد این 8 سال مردم می کشند. انشاله
  • جورج A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    13 53
    توافقی در کار نیست شاید۶ ماه دیگر ان هم در صورتی که ایران مذاکرات را ترک کند الان برگردد انان خواهند فهمید چ فرصتی را از دست داده اند
    • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      0 1
      پس حالا ببین چه توافقی هم شد
  • شیخ سجادیه A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    42 60
    خانه نخرید. اگر توافقات انجام شود مسکن تا پنجاه درصد سقوط دارد.. این گفته یک متخصص اقتصادی است که همه حرفاش مدرک است. پس دست نگه دارید.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    35 9
    چه ربطی به خانه داشت؟ تورم یعنی افزایش قیمت. یعنی اگر تورم نک رقمی هم بشود, مثلا ۸ درصد , ۸ درصد افزایش قیمت داریم در همه چیز حالا چه جوری نصف می شود قیمت ها به گفته اقتصاددان شما ما نمی دانیم
  • آدرین A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    79 3
    آیا در شرایط سود بانکی بالا حاضر به سرمایه گذاری هستید؟ این جمله را در رابطه با خودکفایی باید قاب گرفت تولید ،تولید،تولید ولی در شرایط فعلی که هیچکاری نکنید بهتر است فایده ای دارد؟پس دولت باید در وحله اول فساد را ازبین ببرد و سود بانکی را مثل کشورهای پیشرفته پایین آورد کاری که سران بی کفایت قبلی به بدترین شکل ممکن انجام دادن.یعنی خیانتی که احمدی نژادها کردن, مغولا در حق مردم نکردن.
  • عليرضا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    17 0
    به نظرم قبل از توافق هسته اي دغدغه دولت محترم و ملت عزيزمان بايد ريشه كن كردن اختلاص باشد
  • بازرگان A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    8 0
    به دوستان عزيز دو نكته رو ياد آور شوم كه دولت قبل از سال ٩٤ ارزش گمركي كالاهاي وارداتي را بين ٥ تا ٦ برابر كرده و خود اين تصميم باعث گراني بي حدي خواهد شد و البته خلاف انتظار مردم. قديميها يادشون هست بعد از قطعنامه ٥٩٨ چه اتفاقي رخ داد. موفق و مويد باشيد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    2 24
    به نظر من خونه گران میشه چون تقاضای خرید خونه زیاد میشه و گرون شدن به اندازه نرخ تورمه.