ماجرا از یک پیام در شبکه های اجتماعی آغاز شد که در آن از تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در عربستان سعودی و در بازگشت از مراسم عمره آغاز شد.

رفته رفته تکذیب ها و تایید ها آغاز شد و پس از روشن شدن اصل ماجرا واکنش ها به آن ها در رسانه ها و از جانب اشخاص و چهره ها شدت گرفت. حتی برخی از مراجع عظام تقلید نیز به این خبر واکنش نشان دادند. اما ماجرا به همین جا خاتمه نیافت. انواع کمپین ها و پیام ها در شبکه های اجتماعی درباره ضرورت برخورد با دولت عربستان شکل گرفت و حتی عده ای به فکر تحریم مناسک حج عمره افتادند. کم کم ابعاد این مسئله گسترده تر شد تا اینکه گروهی از مردم جلوی سفارت عربستان در تهران تجمع کردند و مراتب اعتراضشان را به دولت عربستان با انواع و اقسام شعارها نشان دادند. در تمام این مراحل هم نقش شبکه های اجتماعی پررنگ تر از همیشه و بود و انواع و اقسام اخبار رسمی و غیر رسمی، خبرهای موثق و شایعات و حتی لطیفه و هجویات و غیره دست به دست می شد.

آیا این نخستین بار است که اتفاقاتی از این دست درباره اتباع ایرانی در نقاط مختلف دنیا می افتد؟ پاسخ قطعا منفی است. نگاهی به آمار ایرانیان زندانی در کشورهای دیگر از جمله در همین عربستان نشان می دهد که این نخستین باری نیست که با ایرانیان خارج از کشور بد رفتاری می شود. اما این حادثه نقاط مبهم بسیاری دارید این نوشتار در ادامه سعی می کند نگاهی گذرا به آن ها داشته باشد:

1.اصل حادثه:

دو مامور سعودی در خروجی یک فرودگاه از میان مسافران یک کاروان دو کودک را جدا می کنند و می برند. سوالی که مطرح است این است که واقعا خطر چنین اقدامی در یک فرودگاه برای کسی که می خواهد چنین اقدام خلافی را بکند آن هم در شرایطی که مامور رسمی دولت است تا چه اندازه است؟ آیا این مسئله آنقدر تعجب آور نیست که شک نکنیم که این اقدام برنامه ریزی شده باشد؟

2.گسترش وسیع خبر

در روزهای نخست ماجرا در حالی که بسیاری از رسانه های رسمی سکوت کرده بودند، در سطحی وسیع در شبکه های اجتماعی این خبر دست به دست می شد. این در حالی است که رسانه های رسمی داخلی ایران در مواجهه با این مسئله همانند موارد مشابه قبلی برخورد کرده و تنها به منابع رسمی اکتفا کردند. هماهنگی تجمع مقابل سفارت عربستان نیز از سوی شبکه های اجتماعی صورت می گرفت.

3.سازماندهی محتوای اعتراضات

محتوای پیام های منتقل شده علاوه بر اعتراض به نفس ماجرا حاوی محتواهایی با مضامین ضد عربی یا مضامینی بود که شیعه و سنی را در تقابل هم قرار می دهد. در حقیقت به نظر می رسد موج خشم مردمی از این اتفاق بستری را برای پررنگ کردن نزاع های قومی و مذهبی در ایران فراهم کرده است.

نگاه از بالا به حوادث

باید در نظر داشت که نمی توان به صورت قطع یقین گفت که حتما دست هایی پشت پرده به دنبال گل آلود کردن فضا هستند. اما اگر از منظری فراتر از یک اتفاق ساده و واکنش جامعه به آن به مسئله روابط ایران و عربستان در جامعه نگاه کنیم ممکن به تحلیل های دقیق تری دست یابیم.

تقابل ایران و عربستان در منطقه نکته ای نیست که از کسی پوشیده باشد. این مسئله عمری چند دهه ای دارد. با این وجود در سال های اخیر به خصوص بر سر جریان سوریه، این تقابل شکلی عینی تر به خود گرفته است. با این تفاوت که ایران در معادلات منطقه ای دست بالاتر را دارد. از سوی دیگر رویارویی ایران و عربستان محدود به مسئله سوریه و بحرین نماینده است و اکنون پس از سرنگونی حکومت در یمن و قدرت گرفتن حوثی ها که به ایران نزدیک تر هستند، رویارویی دو کشور به حیاط خلوت عربستان نیز کشیده شده است. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای یمن طبق سیاست اصولی خود در سایر نقاط خاورمیانه عمل کرد، یعنی هیچگاه دخالت مستقیمی در امور داخلی نداشت و طبق اظهارات رسمی بر حق سرونوشت مردم یمن نیز تاکید کرد. اما عربستان سعودی مدعی است که ایران از انقلابیون حوثی حمایت نظامی می کند. به صورت خلاصه آتش جنگ در یمن و دخالت مستقیم عربستان در این کشور بیش از همیشه ایران و عربستان را در منطقه در مقابل هم قرار داده است.

با توجه به همه ملاحظات بالا، حالا به چند سوال خواهیم پرداخت:

اگر فضای تقابل عرب و عجم شکل بگیرد چه منفعتی برای ایران دارد؟

 پاسخ به این سوال بسیار ساده است. نه تنها منفعتی برای ایران ندارد ، بلکه بسیار هم ضرر خواهد داشت. دولت سعودی ها در عربستان و همپیمانانشان با توسل به ابزار وسیع تبلیغاتی که دارند در سال های اخیر به شدت موضوع عرب در برابر عجم را در راستای سیاسی ایران هراسی تبلیغ کرده اند. این در حالی است که این فضا در ایران اگرچه ممکن است در لایه های کوچکی از جامعه وجود داشته باشد اما هیچگاه فضای عمومی جامعه ما این مسئله را بر نمی تابد. به خصوص که بخشی از مردم ایران که خود را ایرانی هم می دانند، در جنوب عرب زبان هستند. بنابر این دامن زدن به دعوای عربی و عجمی در تقابل مستقیم با امنیت ملی ایران دارد.

دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی چه منفعتی برای ایران دارد؟

این مسئله هم کاملا مشخص است که نه تنها منفعتی ندارد بلکه در ضدیت با منافع ایران دارد. اولا که در جای جای ایران شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می کنند و دامن زدن به این اختلافات در تباین با امنیت ملی ایران است. از سوی دیگر با توجه به سیاست ها و نقش آفرینی های ایران در منطقه به خصوص در مقابله با گروه های تروریستی درمنطقه مانند داعش نیز دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی دست ایران را بیش از پیش بسته خواهد کرد.

دمیدن در اختلاف عرب و عجم یا شیعه و سنی به سود کیست؟

اولین کسی که از این مسئله منتفع می شود، گروه های افراطی منطقه به خصوص تروریست های داعش هستند که نان مخالفت با ایران را می خورند و بیشترین یارگیری را از میان افراد کم اطلاع تر و گروه های پایین اجتماعی می کنند. آن ها از هیجانی و قطبی شدن منطقه بیشترین منفعت را دارند. دولت های حامی این گروه ها نیز به تبع از این مسئله بیشترین سود و منفعت را خواهند برد.

راه جلوگیری و مقابله با مسائلی شبیه آنچه که در فرودگاه عربستان افتاد، چیست؟

در روزهای اخیر به خصوص در شبکه های اجتماعی از دولت و مسئولین خواسته می شد که مناسک عمره را تعطیل کنند. همچنین از مردم می خواستند که به عمره نروند تا از این راه دولت عربستان به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گیرد. اولا باید گفت که سعودی ها خود نیز به دنبال این هستند که سهمیه ایران از حج و عمره را کاهش دهند و با تحریم ایران نه تنها بر آن ها فشاری وارد نمی شود بلکه آن ها استقبال هم خواهند کرد. جدای از اینکه سهم ایران از میان زائرانی که همه ساله به حج می روند درصد بسیار پایینی است و تاثیری در اقتصاد عربستان نخواهد گذاشت. از سوی دیگر پس از گذشت تب و تاب مربوط به این حادثه، همچنان تعداد کثیری از ایرانیان خواهند بود که متقاضی رفتن به عمره خواهند بود. در حقیقت خواست انجام حج و عمره یک خواست دائمی و خواست تحریم حج یک خواسته گذراست و عملا تحریم حج نتیجه عکس خواهد داد. به نظر می رسد تنها را مقابله با حوادثی از این دست، هوشیاری بیشتر مسئولان برای جلوگیری از چنین اتفاقات است و در ادامه و پس از روی دادن این اتفاقات پیروی از پروتکل های بین المللی و راه های قانونی است.  

نتیجه گیری

عملی که در فرودگاه جده رخ داده است، بسیار شنیع است و قطعا مسئولان امر باید با قدرت آن را پیگیری کنند، اما واکنش های مردمی نیز نیازمند توجه و هوشیاری جدی مردم و مسئولان است.نباید بگذاریم که یک حادثه در این سطح کل معادلات منطقه ای ایران و با همسایگانش را زیر سوال ببرد. همچنین باید توجه داشت که به واسطه درگیر شدن در احساسات و هیجانات امنیت ملی داخلی خود را تحت الشعاع قرار دهیم. همچنین باید مراقب باشیم که دست بالای خود در منطقه را با هیجانات واحساسات متزلزل نکنیم. اینکه این حادثه نقشه ای برای دامن زدن به ایران هراسی  و قطبی شدن معادلات منطقه ای باشد دور از ذهن نیست.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 140
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن کرد A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    بسیار مقاله آگاهانه ومنطقی بود . ممنون
    • فرشاد IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      هموطن کرد، به نظر بنده اصلا مقاله جالبی نبود. شما چه توقعی از مردم دارید؟ اینکه در مقابل یک تعرض خاموش باشند و اعتراض نکنند؟ اگر کسی این کار را با خود شما انجام دهد واکنش شما چیست؟ واقع بینانه و با توجه به نزاع شیعه و سنی و عرب و عجم و... واکنش نشان می دهید؟ مشکل در ضعف دیپلماسی کشور است. اگر یک دیپلماسی قوی در منطقه داشته باشیم هیچ کشوری جرات چنین تعرضاتی را نمی کند. خبر لطفا منتشر کن
    • محمد A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      این مقاله در حد متوسطی بود و دارای اشکالاتی است. شما که میگی از این دست اتفاقات برای ایرانیها در سراسر جهان میوفتد من هم قبول دارم ولی سوال اینجاست در بقیه جاهایی که شما میگی آیا اون سفر تفریحی بوده یا مذهبی؟ این اتفاق برای زائرین افتاده دوست عزیز نه گردشگران بعد شما راه حل میدی که مسولین هوشیار باشن به چی هوشیار باشن؟به رفتار ماموران فرودگاه جده؟ منم مخالف واکنش نشون دادن هستم ولی سکوت تا کی؟هر کاری خواستن بکنن بعد ما سکوت کنیم؟راه حل همینه؟
    • مسلم A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      127 8
      دوست عزیز فقط این تعرض که به قول نویسنده مقاله برنامه ریزی شده بوده نیست که. به قول خودشان این اتفاق دفعه اول نبوده و قابل تکرار هم خواهد بود . مسئله بعدی در خصوص بی احترامی های اخیر این رژیم با کشور جمهوری اسلامی ایران هست که میتونید در خبرگزاری ها اخبار مربوط به لغو پرواز هاو عدم صدور ویزا از جانب این کشور رو دنبال کنید تا به این درک که این رژیم با شیعه جماعت و ایرانی جماعت کلا مشکل داره برسیم. یا علی
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      176 7
      ما عادت کردیم همه چیز رو ببریم زیر پوشش مصلحت .مصلحت نیست فلان کار بکنیم .در برهه زمانی کنونی مصلحت نیست . فلان حرف نزن مصلحت نیست .مصلحت کی تشخیص میده؟؟ یه عده ادم متوهم .باید جلوی این بی حرمتی ها گرفته بشه حالا هر جور که میخواد باشه من شاهد عینی دارم که زنان ما رو در عربستان میدزدن و پلیس عربستان هم چون ایرانی بودن هیچ پیگیری نمیکنه اونا که مکه رفتن میدونن .مکررا توصیه میشه که تنها بیرون نرن و مواظب افرادی که دم در هتل کمین کردن باشن .
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      174 8
      رئیس اون کاروان از همه مقصرتره حتی از پدرو مادر دو نوجوانکاروان ها این همه پول میگیرن برای چی؟یعنی نباید از تک تک زایرین و حجاجی که میبرن مراقبت کنن؟
    • امیرعلی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      105 2
      یکی از مشکلات اساسی روسای کاروانها هستند که بعضا بصورت رابطه ای مجوز میگیرند و نظارتی بر کاروانها ندارند.اگه به سفر حج بروید متوجه این موضوع خواهید شد
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      39 2
      تنها راه تسکین درد قلب من ایرانی اعدام این میمون های متجاوز است.والسلام...
  • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    بهترين راه نه تحريم حج، بلكه اولويت دادن به اعزام افراد بالاي 60 سال است.
    • احسان IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      چرا همه الان به فکر تحریم حج و ... افتاده اند ، فقط به خاطر این حادٍه فرودگاه جده ؟؟؟؟؟ چرا ان زمانها یا بهتر بگویم تمام زمانهایی که با نگاهها و الفاظ ... مزاحم زنان و مادران و همسران ما در عربستان می شنود چه پلیس یا همون شرطه ها و چه مردم عادی و چه مسافرکشان . در کل وا غیرتا
    • مسعود A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      42 16
      به نظر من هم صرف نظر از بعد سیاسی موضوع بهتر است افراد سن بالا اولویت داشته باشند و مردم ما باید کمک به هموطنان را به عمل مستحب ترجیح بدهند
    • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      37 26
      اينا همه يه بازيه، معلوم نيست از كجا آب ميخوره، كاش مردم عاقلانه تر برخورد كنن.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    باید منطقی فکر کرد البته شرقی ها بیشتر احساسی هستند
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    کاملا درست می فرمایید.... درگیری و جنگ در این منطقه در کوتاه مدت و دراز مدت به ضرر مستقیم ایران است....
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      58 5
      ما با جنگ و درگیری در منطقه مخالفیم ولی ایران باید تو منطقه قدرتش به همه نشون بده تا عزت و سر بلندی ایران زیر سئوال نره
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      32 5
      کلا منطق نویسنده و شما اینجوریه، سکوت کنید وگرنه جنگ میشه؟ اتفاقا سکوت نتیجش جنگ میشه، مسئولین امور خارجه باید قضیه رو تا گرفتن حکم اون دوتا عوضی پیگیری کنند و قاطعانه برخورد کننبا دولت عربستان تا نه تنها اونا بلکه همه دنیا بفهمند این کارها عواقب سیاسی بدی داره براشون و جلو این تندروی ها رو بگیرند، اگر سکوت کنیم کم کم این رویه میشه و خداداند چی پیش میاد، ضمنا وقتی یک قضیه با حرف حل میشه چ احتیاجی به جنگ داریم؟
  • بی نام A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    آفرین...جالب بود
  • بی نام IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    اگر این حادثه خارج از اراده حکومت سعودی باشد که در ظاهر امر نیز چنین است منطقی نیست که این اتفاق بسیار زشت و ناپسند دو مامور سعودی که هم اکنون در بازداشت بسر می برند را بصورت سیاسی و تقابل دو حکو مت ایران و عربستان جلوه دهیم . مردم باید از مواضع احساسی و خارج از منطق دوری کنند و نگذارند از احساسات آنان سوء استفاده شود. دولت عربستان قطعا یکی از رقیبان و در بعضی از مواضع منطقه ای دشمن ما بوده است اما انصاف و اخلاق به ما حکم می کند که هر عملی را بصورت منطقی بررسی و نسبت به وزن همان عمل موضعگیری کنیم . دشمن تراشی های بی مورد خارج از منافع ملی و به نفع بدخواهان ایران است.
    • داریوش A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      36 4
      جناب بی نام اگر جلو همچین حرکتی سکوت شود فردا این ال سعود به خودشان اجازه میدهند هر کاری با مردم ایران انجام دهند برادر من این کار هماهنگی شده بوده مگر میشه به راحتی چنین کاری کرد اون هم در یه مکان عمومی ما هرچه مکشیم از همین ال سعود است. پس شما نفرما نباید با این مسئله احساسی برخورد کرد. مرگ خونین بهتر از زندگی نگین است.
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      23 16
      البته من موافق هستم که ممکنه این توطئه جهت اختلاف باشه اما از اینکه فقط ما باید دنبال وحدت باشیم داره حالم بهم می خوره باید هر کشوری که خطائی در برابر ایران انجام میده چنان تاوانی بده که در صورت تکرار خود اون کشور دنبال رفع مشکل باشه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    از یه طرف اگه این قضیه این قدر وسیع بازتاب نداشت خوب بود چون الان اون دو تا کودک و خانوادشون معلوم نیست چه حالی دارن..حتی نمیشه رفت به خانوادشون دلداری داد..از یه طرف هم بازتاب نداشتن و مسکوت موندن باعث می شد کسی توجه نکنه و مشمول مرور زمان بشه و فراموش بشه و این یعنی پر رو شدن طرف مقابل.. هر وقت رابطه ما با دنیا داره خوب میشه کشورها منطقه شروع می کنن خراب کاری
  • مصطفی A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    عالی و بینظیر.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    به نظر من در کل باید گفت ... مرگ بر ال صعود مرگ بر عربستان مرگ بر وهابی مرگ بر داعش
    • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      سعود
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      16 47
      عزیزم ، شما یه کم مطالعه کنی ضرر نمی کنی. اسم یک گروه را اشتباه می نویسی ولی شعار "مرگ بر" می دی. اجازه بده اول مغزت کار کنه بعد زبونت.
  • مهرداد IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    اتفاقا از این راه ایران میتونه یه جبهه جدید علیه عربستان باز کنه.عربستان هر وقت میخواد با ایران لجبازی کنه تولید نفت رو افزایش میده تا قیمت نفت پایین بیاد ولی ایران هیچوقت از این برگش استفاده نمیکنه.
    • ملت A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      پس خودتون هم میدانید که عربستان میتونه قیمت نفت رو بیاره پایین پس چرا با تفرقه افکنی زیاد ،بهانه میدهد دست عربستان؟
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    يعني شما كه نشستي اين همه تحليل كردي هنوز نفهميدي كه دشمني ايراني ها با سعودي هاي جنايتكاره و نه با عرب زبانها.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      22 3
      ببین کیا تحلیل می کنند :/
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    79 86
    از نتیجه گیری خوبتون ممنون... عامل تمام جنگها و خصومت ها همین افراط و تفریط ها هست
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    83 21
    این تنش ها، بستری است برای جنگ، همه باید مراقب باشند.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    70 9
    اگر هدف از این عمل، خصومت بین ایران و اعراب و ناامن کردن منطقه بوده باشه، طراحان این حادثه به هدفشون رسیدن
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    عجیبه عرب ستیزی موجود در جامعه، خیلی خطرناکه این روحیه.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    72 11
    وقتی با گفتگو و مذاکره با امریکا و کشورهای اروپایی، میتونیم صلح و آرامش بیشتری در ایران حکمفرما کنیم، گفتگو و تعامل با حکومت های اسلامی هم، فارق از فرقه ها و گروه های به ظاهر اسلامیشون، میتونیم راهگشا باشه
  • ایرانی A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    80 26
    با اون مساله تقابل عرب و ایرانی، و شیعه و سنی کاملا موافقم. مردم حق دارن اعتراض کنن ولی این اعتراض نباید تفرقه انگیز باشه. عربستان هم تنها کشور عرب یا سنی منطقه نیست. وقتی اونها رو طرف دعوا قرار میدیم، غیرمستقیم خیلی دیگه از کشورها هم ممکنه واکنش نشون بدن.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      15 4
      تقابل شیعه و سنی نیست تقابل تکفیری با بقیه مسلمانهاست
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      26 3
      نه تنها با کشورهای عرب و سنی دیگه تقابل میکنیم یادمون باشه هموطنان عرب و سنی هم تعدادشو ن کم نیست و نباید بگونه ای باشد که غیر مستقیم به آنها بی احترامی بشه و تفرقه انگیز.....
  • علی A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    اینکه تحریم حج عمره ضرر قابل توجهی به عربستان نمی زند درست است.اما نرفتن به حج عمره هم مشکلی برای ایرانی ها ایجاد نمی کند.حداقل نشانگر اعتراض می تواند باشد.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      18 1
      دقیقا همین طوره این یک اعتراض مسالمت آمیز و بدون تنشه مهم نیست برد اقتصادیش چقدره مهم اینه که ایران اعتراض خودش رو به روش مدنی نشون بده بی معنیه که توهین کنن و ما با ولع بیشتری بریم عمره ضمن اینکه برخلاف دیدگاه شما گردش مالی سفرهای عمره بسیار بالاست و برای تجار عربستانی زیان هنگفتی محسوب میشه
    • مهرداد IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      30 1
      به نظر من ضرر میزنه،ببینید چندین هتل در مدینه و مکه متعلق به ایرانه که خب قطعا همه اونها باید مالیات بدن و از کارگرها استفاده کنن،دوم اینکه اگه به عمره تشریف ببرید میبینید که 90درصد زائرا ایرانی هستن که همه هم با اقامت در هتل و غذا و.... هستن.سوم اینکه رسم و سنت سوغاتی رو فقط ایرانیا دارن که درآمد عظیمی در بازار عربستان به وجود میاره.
    • سینا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      36 2
      نرفتن به حج عمره اساسا باعث بوجود آمدن دو حالت میشود : 1 حفظ ارز و جلوگیری از خروج آن چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومانبا ذکر این نکات :1این مبلغ معادل بودجه عمرانی کل کشور است 2توجه کردن به تحریم ها و حفظ ذخایر ارزی و استفاده از آن در جهت منافع ملی 3افزایش بیکاری جوانان و لزوم سرمایه گذاری در این بخش 2با توجه به دست و دل باز بودن ایرانی ها در خرید از این اماکن و سود هنگفتی که کسبه ها در آنجا میتوانند داشته باشند با این عمل نرفتن خود به خود باعث بوجود آمدن نوعی نارضایتی در بین مردمان آنجا میشودکه این مورد میتواند مورد توجه قرار گیرد. نتیجه گیری: با سبک سنگین کردن این قضیه میتوان به این نتیجه رسید ک بهترین عمل آنست ک عجولانه تصمیم گرفته نشود تا آنجایی ک کرامت ایرانی حفظ شود.
    • فرزاد A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      9 6
      بهنرین کامنت
  • مهبد IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    22 0
    ممكنه با تحريم حج عربستان ضرر زيادي متحمل نشهكه ميشه اما ايران از هزينه ارز صرفه جويي شده در داخل كشور بسيار منتفع خواهد شد، به نظر شما واجبات بيشتري در كشور نسبت به اين عمل مستحبي نيست، حتي يك ريال از پول اين مردم هم كه صرف سلاح براي تروريستهاي داعش نشه غنيمته.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    16 0
    تمام حرف های شما درست ومتین ولی با درج خبر اگر هم شیوع شایعه باشد باید مردم کاری می کردند .تا زنده بودن یک ملت را نشان دهد حتی اگر یک نفر شکایت کند . حج باید تعطیل بشه .تا درستی یا غلط بودن ان ثابت شود
  • اهوازي A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    21 6
    بخشي از ايران درجنوب ايران عرب هستند اضافه اش كنيد كه حداقل ٤مليون عرب ايراني درخوزستان زندگي ميكنن كه از اين الفاظ عرب ستيزي ناراحتن ماعرب ايراني هستيم لطفاماروهم جزجمعيت ايران حساب كنيد ويكمي احترام بزاريد
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      10 7
      اون روز که عراق به ایران حمله کرد عرب های ایران هم کلی شهید دادن......مخاطب هیچکس عرب های ایرانی نیست...... مشکل کل ایرانی ها با کشورهای عربی گستاخه...... من نمیفهمم این وسط یه عده چرا به خودشون میگیرن؟؟مگه به خودتون شک دارید؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    16 0
    سلام بنظرم عمره باید تحریم شه؛آبروی نداشته ی سعودی ها باید برود بخصوص در جهان اسلامجدا باید کمپین هایی تشکیل بشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 6
    بسیار عالی بود
  • مهاباد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    4 13
    دریک جعبه سیب سالم یکی دوتاسیب کندیده پیدامیشوداین مسائل به دولت عربستان ندادروفقط عده ای بابزرگ نمایی بعضی ازمسائل وهیزم بیاراین آتش میخواهندسنی وشیعه رارودروری هم قراردهندوفقط بایداین مسببین این حادثه به مجازات خودبرسندتادرس عبرتی بشه برای دیگران
  • طاهره IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    22 1
    این بی غبرتیه که ما بی اعتنا به ابن موضوع به عمره رفتنمون که امر واجبی هم نیست ادامه بدبم
  • مصطفی موسوی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 0
    تا حالا خودتون جای خانواده اون دو نوجوان گذاشته اید. تابحال شایعاتی از این دست در گذشته رو نشنیده اید که چقدر بی احترامی میشود به ایرانیان در عربستان اکنون چه خوب چه بد یک ماجرا که بارها تکرار شده حداقل در شایعات باعث شده کمی احترام رو نه به خاطر اینکه مسافر خانه محبوب هستیم بلکه چون میهمانان پر برکتی برای عربستان هستیم. شاید تفکر من غلط باشه اما این که به من در همه دنیا احترام بزارن جزو کوچک ترین خواسته بنده است
  • ایرانی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    26 0
    عزت ایرانی را باید چنان حفظ کنیم که نه تنها یک دولت عربی بلکه هردولتی به خود اجازه کوچکترین جسارتی به ایرانی را ندهد و اگر جزئی نیز در کشورش کوچکترین جسارتی کرد سریعا در عذرخواهی و جبران نماید نه اینکه بی تفاوت باشد مانند سعودی ها. ای ایرانی .... ایرانی باش
  • کارشناس روابط بین الملل IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    20 1
    با نوسنده مقاله موافق نیستم تحریم حج عمره قبل از این که ضربه اقتصادی به آل سعود با شد یک ضربه سیاسی و اخلاقی به آل سعود در جهان اسلام است که مشروعیت شان برای اداره حج زیر سئوال می برد که این موضوع برای شان بسیار سنگین است و لاجرم آنها را وادار به تغییر برخی سیاست های شان در برابر ایران می کند.
  • علیرضا A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 1
    به نظر شما سالی حدود چندین میلیارد دلار درآمد از زائران ایرانی در آمد زیادی نیست ؟؟ چه لزومی داره این همه زائر و این همه رقابت در رفتن به حج عمره از طرف ایرانی ها با این همه مشکلات اقتصادی و تحریم ها ؟؟؟ ... شما هم که داری به این مقاله غیر مستند و غیر مستدل به به و چه چه میکنی احساسی نیستی ؟ در ضمن این مسئله ربطی به هموطنان عرب زبان و سنی ما نداره ما همه ایرانی هستیم و مسئله به دولت سعودی و بی احترامی به ایران و ایرانی مربوطه... نه هموطنان عرب و سنی... ایرانی ایرانیه با هر قومیت زبان و مذهبی که باشه .... مگه تو بازی با پرسپولیس ندیدید که لباس کماندوئی پوشیده بود تیم النصر و تو بازی رفت بعد از گل بازیکنان و هوادارانش سر ایرانی ها رو با اشاره داشتن میبریدن و ...
  • مهدی RO ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 2
    اخه این کاره کثیف چه ربطی به شیعه و سنی داره این از بی اعتباری ماست .شاید قبلا هم از این اتفاق زیاد افتاده باشه
  • RO ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 0
    مطالبتان دارای تحلیل محتاط گونه و آگاهانه ست اما این گونه توهین نشانه رفته به غیرت و ناموس یه امت مردم جواب میخوان مردم عکس العمل قاطع میخوان . همین
  • اسداله RO ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 2
    عمل ماموران سعودی غیرقابل توجیه وقبل پیگیری است.امابایدتوجه داشت چرادرحالیکه هستندافرادسن بالایی که به قول معروف پایشان تب گوراست وآرزوی زیارت خانه ی خدا رادارند ازاین معنویت محرومندودوات باتدابیرناصحیح اقدام به اعزام دانش آموزان ودانشجویان می کند که ممکن است مسائلی ازاین دست رابوجود آورد پس میتوان ضمن پیگیری موضوع درامر اعزام زائران نیز تجدید نظر ومدیریت کرد.
  • علیرضا RO ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    14 1
    بهتر است نویسنده مقاله خودش را جای والدین این کودکان بگذارد، چرا این همه هزینه را مابدهیم؟ چرا آنها هزینه ای ندهند؟ و صدها چرا دیگر؟؟؟؟؟؟؟
  • احسان A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    9 0
    درود شما کامل به این موضوع نپرداختید این کار ال سعود توهین به حیثت ایرانی می باشه تعرض به دو نوجوان 16 ساله مساله کوچکی نیست که ساده ازش گذشت از لحاظ روحی و روانی و اجتماعی این دو نوجوان در اینده به مشکلات زیادی برخورد میکنند عزت شرف ایرانی از هر چیزی بالاتر است ما 8 سال با تمام دنیا جنگیدیم بخاطر عزت ,ناموس,....کاری که ال سعود با مردم و کودکان بی دفاع یمن کردند که اسرائیل غاصب با مردم غزه انجام داده ...
  • نسل دو سر سوخته IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    37 0
    درسته تحریم حج عمره برای عربستان مهم نیست بلکه از خداشه اما آقای محترمی که اومدی تحیلی میکنی؟ این رو بدون در کشوری مثل ایران که مردم با فقر و گرفتاری دست و پنجه رنم میکنند، چرا باید سالیانه 10 هزار میلیارد تومان مساوی با بودجه عمرانی کشور خرج عمره ای بشه که خدا در کنار همسایه شماست در جایی که مرد خونه نداره شهریه دانشگاه دخترش رو بده نداره جهیزیه دخترش رو بده نداره خرج عمل بچه اش رو بده تا به کی خواب خرگوشی؟ بیدار شید ای خفتگان آب برده البته خبر آف لاین طبق معمول بسانسور
  • رسول A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    18 2
    دشمنی ما با آل سعود و وهابیت است نه اهل سنت بحث شیعه و سنی و عرب و عجم نیست چطور هنوز نفهمیدید......
  • زهرا A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 2
    هر وقت رابطه ما با دنیا داره خوب میشه کشورها منطقه شروع می کنن خراب کاری
  • ملت فهیم IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    6 0
    به نظر من عربستان موقعیتش رو داره تو خطر میبینه و برای نجات از اون هرکاری می کنه و آبروش هم براش مهم نیست چون میدونه کشورهای خریدار نفت به این مسائل توجه نمی کنند. اول اومد نفت رو تا می تونست قیمتش رو پایین آورد بعد جنگ یمن رو راه انداخت و الان به این مسئله دست انداخته. همه اینها برنامه ریزی شده هستند
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    2 9
    به هیچ وجه تنش در منطقه به مصلحت کشور و مردم ایران نیست؛ عقلای کشور باید مراقب باشند که عده ای با تحریک احساسات ملت، ایران را در این برهه حساس درگیر تنشی جدید در داخل و خارج نکنند.
  • l IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 1
    واقعا متاسفم برا این دوست عزیز که این مقاله رو نوشتند یعنی از اعراب چه استفاده ای برا ایران حاصل میشه؟ مگه غیزه اینه که ثروت ملی ما به جیب این حضرات میره که اونا هم در جوابش به عفت ایران تعرض میکنند ؟ ما به کسی نیاز نداریم / باید دنیا به ما نیاز داشته باشه؟ ما روبط سیاسی با هر کشوری رو به هر ذلت نمیپذیریم یکم عزت نفس هم خوبه والا
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 3
    عربستان بخاطر ناخشنودی از توافق هسته ای بدنبال داخل کردن ایران در جنگی نابرابر هست که مطمئنا به نفع ایران نیست
  • علی EU ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    18 1
    به چه دلیلی کودکان به حج میروند آیا واجب است ؟اگر منظور صواب است درمملکتی که هزاران فقیر ومحتاج حتی درهمسایگی منزلمان قراردارندکمک کردن به آنان عین صواب نیست؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 8
    امید داشتم ملتی که هشت سال جنگ ویران کننده و دوازده سال تحریم کمرشکن را مستقیما تجربه کرده، و به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر چندین جنگ منطقه ای قرار گرفته، خردمندانه تر برخورد کند و از بروز تنشهای بی دلیل بر حذر باشد. اما ...
  • اكبر IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    12 2
    به نظر اينجانب كساني كه با وجود ابن مسايل مخا لف تحريم عمره هستند داراي منافع ميباشند يعني كه دكان بازاري درست شده كه منا فع انها در خطر است كلي پول وارد عربستان ميشه كه از همين پولها داعش وداعشي حمايت مي شوند پس غرور و عزت ملي ما چي ميشه كي جواب اين طفلهاي معصوم را ميدهد .باور كنيد از نارحتي اگه كسي دق كنه حق داره بگذريم من به عنوان شيعه هيچ مشكلي با اهل تسنن ندارم كه هيچ بلكم بهترين دوستان نيز سني هستند . بايد هوشيار باشيم اين عربستان دشمن شماره يك ايران و ايرانيه شكي توش نيست بايد روابط را در حد كمترين كاهش بديم .مرگ بر وهابيون كه در ان دنيا حتما به سزاي اعمال پليدشون ميرسند
  • احمدي A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    6 0
    سمبل كردن و حتي از مردم خواستن كه انها هم رسمي باشند در اين مقاله جاي سوال دارد مگر در دنياي ازاد و مردم كشورهاي توسعه يافته در موضع گيري نسبت به مسايل اخلاقي و اجتماعي ملاحظات سياسي و همكاريهاي منطقه اي را كه نويسنده توصيه كرده را رعايت ميكنند
  • مهدی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    9 0
    دوست گرامی کلا ما در این گونه حوادث منفعل عمل کرده ایم و می کنیم مثلا در حادثه توقیف قایق های ایرانی در دریای خزر و در هر کجای دنیا که حادثه ای از این قبیل بوجود میاید شدیدترین کاری که کرده ایم این ات که گفتیم چه کار بدی کردید اما اگر به واکنش دیگر کشورها نسبت به تعرز کشوری به مردم کشورش مثلا کانادا که در مورد خبرنگار ایرانی الاصلش که در ایران بازداشت شد چه کارا که نکرد بهتر است بجای مصلحت اندیشی ابوموسی یی فکری بحال عزت و اقتدار ایران و ایرانی بکنیم تا کسی جرات فکر تعرز هم به ایرانی در هر کجای جهان هم نکند
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 2
    مقاله راه عملی را نشان نداد عملا چکار باید کرد؟
  • ایرونی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    8 0
    اول اینکه یه بچه چه میدونه حج چیه که میبریدش آخه؟؟؟؟ من موندم از مدارس دانش آموز میبرن یا دانشجو میبرن چی رو حل میکنه؟؟؟؟؟ دوم اینکه ما ایرانیا وقتی میبریم تو همین کشورای عربی سرمایه گذاری میکنیم و خونه و ویلا وشرکت میسازیم خوب معلومه که اونام از اون پولا برعلیه خودمون تبلیغ میکنن من بجای ایرانیا بودم کل پولمو از کشورای عربی میکشیدم بیرون تا توبه کنن در هر صورت از ماست که برماست
  • رضا A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 23
    مقاله هوشمندانه ای بود.یاشد که مسولین تمام بعد ماجرا را بنگرند
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    20 0
    پدرم ازرفتن به عمره منصرف شد قرارشد تابستان بریم قلعه بابک خرمدین
  • موسی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 1
    سلام کلا ازرفتن به عربستان تازمانی که این قوم شوم بران حاکم است ازنظرمن حرم است اگر این بلای که سراین هم وطن عزیزمان امد سرماها می امدبازم این حرفارامیزدید باید سفارت عربستان تو ایران باید تعطیل بش
  • کامران IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    23 1
    پارسال به اتفاق همسر و بستگان رفتیم عمره . اول از همه تو فرودگاه مدینه برای تحویل گرفتن چمدانهامون یک طناب دور محوطه ای کشیدند و تمام چمدانها رو گذاشتند وسط اونجا تا آخرین چمدان، بعد یکدفعه طنابها رو برداشتند که بریم چمدونهامونو برداریم .طبیعتا ازدحام و شلوغی پیش می اومدو پلیسهاشون از این وضعیت لذت میبردند و نگاه تمسخر آمیزی به همه داشتند. بعد ریس کاروان به همه مدام هشدار میداد که مبادا اول دختر یا همسرتونو سوار تاکسی کنید بعد خودتون سوارشید چون ممکنه طرف تا موقع سوار شدن گازشو بگیره و بره. بعد موقع زیارت در مسجد الحرام پلیسهای اونجا به روحانی کاروان گیرمیدادند که تجمع و صحبت ممنوع است. متاسفانه تو تموم فروشگاهها ایرانیها پر بودند. بی تجربه بودم ولی عهد بستم که دیگه عربستان سفر نکنم.
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      11 2
      من هم سه سال پيش پس از بازگشت از سفر حج همين تصميم رو گرفتم حتي عتبات عاليات هم نخواهم رفت و هرسال هزينه اين سفر رو به بنگاه‌هاي خيريه كشور هديه مي‌كنم اينجوري دل خودم و خانوادم رضايت بيشتري داره.
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 1
    ما ملت کلا سریع جوگیر میشیم سریع هم فراموش میکنیم
  • امیر A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    21 6
    هه تحلیل افتضاح بود با کلش مخالفم تا کی باید سکوت کنیم ؟؟غیرت کجا رفته؟؟ جمع کنید بابا
  • علی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 18
    بابا منطق بابا با کلاس یعنی این رو هنوز قبول ندارین که این اقدام کاملا سیاسی بوده و دستور از بالاست؟؟ 2 تجاوز در یک روز توسط دو فرد مختلف ؟؟؟؟ یعنی چه ؟ یعنی دستور داریم و میخواهیم به حیثیت ایران و ایرانی توهین کنیم. به خاطر شکستشان در سوریه عراق و یمین و لبنان و حالا هم مذاکره اتمی اونها دنبال جو سازی و تشنج هستن ما نیابد در تله انها بیافتیم ولی جواب انها را هم باید درست در همین جبهه ها بدهیم و بهترینش هم حمایت علنی از رزمندگان یمنی است.
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 14
    اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام این عبارت از ادعیه معصومین نشان می دهد که تحریم حج اصلا کار درستی نیست بلکه باید از راهکارهای قانونی و رسمی موضوع هتک حرمت پیگیری شود و ضمن اطلاع رسانی دقیق و به موقع مراجع ذیربط تب و هیجان جامعه را فرو نشاند.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      12 2
      تو بيشتر ميدوني يا مراجع تقليد كه خودشون گفتن نياز به رفتن حج عمره نيست درضمن حج بيتك الحرام منظور حج تمتع كه به كسي واجب ميشه كه تمكن مالي داره يكم تو خبرا درمود صحبتهاي آيت اله مكارم و همداني سرچ كن تو اينترنت دستگيرت ميشه همه شدن مفسر ايات و ادعيه واقعا كه لطفا يك دست باشيد هرچند مخالف ولي يك دست
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 4
    ما همیشه ملت جوگیری هستیم . فلان سرمایه دار میلیاردها تومان پول می دهد تا اعراب برای فوتبال نیابند اما همین آقا برای کمک به کودکان کار و خدمات کانون اصلاح وتربیت کودکان ووو هزاران معضل که کودکان مارا تهدید می کند حاضر به پرداخت چند میلیارد تومان است؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    21 0
    بهترین راه قطع سفرهای حج هستش......
  • محسن IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    19 0
    اگر برای دولت عربستان مبلغ چندانی نیست ولی برای مردم ایران پول زیادیه ....
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    2 6
    واقعا وقت آن رسیده که دعواهای عرب و عجم و شیعه و سنی و از این دست مهار شود و جای خود را به مناسبات متعالی بر مبنای مصلحت طرفین بدهد و تمرکز نیروها و حواسها بر پیشرفت و تعالی جوامع قرار گیرد.
  • حسن CA ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    14 0
    به نظر شما اگه ملت شریف ایران در مقابل این جور حوادث ساکت باشند خوبه ؟ یا سیلی محکمی بزنند به توحش آل سعود حالا به قیمت ناراحتی مثلا عده ای ؟
  • ugd IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    30 1
    دوست عزیزی که این مطلب رو نوشتی هزینه ای که صرف عمره میشه شاید واسه عربستان مهم نباشه ولی واسه کشور خودمون خیلی مهمه اگر آمارها رو ببینی سالانه 1500 میلیارد تومان هزینه عمره میشه که میشه با هاش چه خدمتی به این ملت رنج کشیده در ایران کرد
  • على IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    23 2
    تحليل پوچ وبز دلانه اى بود. بهر حال حج عمره تعطيل شودوبا سعوديهاى جاهل برخورد شود
  • گمنام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 30
    مقاله خوبی بود. واقعا خیلی زمان و هزینه می بره تا به بعضیها ثابت کنیم که ما باسعودی ها مشکل داریم نه با عرب. مگه امامان ما عرب نبودند. باتوجه به این حجم بالای شبکه های ضد ایرانی ایرانی ها باید خبلی هوشیار باشن.
  • مظفرخان IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    20 0
    رفتن به حج در شرایط وخیم اقتصادی کشور معنایی ندارد باید پنجاه سال تحریم بشود
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    22 8
    بی غیرتی تا کجا مقاله نوشتی توجیه کنی این کار زشت رو؟ تا زمانی که پول عمره خرج کارهای تروریستی و کثافتکاری آل سعود بشه باید تعطیلش کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 18
    این احتمال وجود دارد که 2 پلیس سعودی وابسته به داعش هستند و عمدا" برای تشدید اختلافات فرقه ای و قطع رابطه ایران و عربستان چنین نقشه ای را عملی کرده اند / وگرنه چطور عقل سلیم می پذیرد در گیت یک فرودگاه پر تردد و جلوی چشم هزاران دوربین مداربسته چنین اتفاقی بیفتد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی احمدی A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    22 0
    از نگاه خوشیبنانه شما متاسفم عربستان سالهاست که عناد و دشمنی خود را با ایران نشان داده است حج عمره یک کار مستحبی است و انجام این عمل شنیع اگر با عذر خواهی مسئولان عربستان صورت نپذیرد باید تعطیل شود آنها به بهانه های مختلف متاسفانه ایرانیان را در اعمال حج اذیت می کنند . یادتان رفته که امام حج تمتع را سالها تعطیل کرد . دولت عربستان باید عذر خواهی کند و دو مامور مجازات شوند . عزت ما بالاتر از این حرفهاست
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 0
    وقتی پولهای عمره صرف جنگ با مسلمانها میشود افراد برای خوشگذرانی میخواهند به خانه خدا بروند بروند جاهای دیگر
  • مهدی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    16 0
    بنظر بنده با تحریم عمره قطعا به عربستان فشار اقتصادی وارد میشود چرا که تمام بازارچه ها و فروشگاهها مملو از ایرانی هاست، ضمنا این عربستان مثل حیوان وحشی که زخم خورده به هرچه که میبیند حمله میکند و دیر یا زود مطمئنم ارتباط دیپلماتیک و حج قطع میکنه و عزت ما زیر سؤال میره پس چه بهتر ما پیشقدم بشیم و گوشمالیش بدیم
  • lمسلمان A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    28 0
    باید حج عمره تحریم بشه مردم ایران در خود ایران هم میتوانند حج کند البته با اعمالشان ،با اخلاق اسلامیشان ،با کمک به مستمندان ،به نظر من خداوند حج این افراد را از حج افرادی که به مکه میروند بعد از برگشت هیچ تغییری در اعمال ورفتارشان بدشان دیده نمشود بیشتر قبول می کند.
  • حسین IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 10
    نه‌تنها ضرر نمیکنند بلکه سود میکنند چون مانع روبرو شدن شیعیان ایرانی با مردم کشورهای دیگرمیشود ودرواقع این مورد از درجه اهمیت بیشتری برای آنها برخوردار است ظرفیتی که ما به آن بی توجه بودیم
  • علیرضا A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 0
    رئیس سابق باشگاه الهلال عربستان طی یک اقدام بی سابقه و غیر حرفه‌ای حضور ۱۰۰ هزار تماشاچی در استادیوم آزادی را تروریسم ورزشی خواند. سوشا مکانی : النصری‌ها این مسابقه را با جنگ اشتباه گرفته بودند. لباسی که بر تن داشتند موید همین موضوع بود. حاج رضایی: حرکت طارمی را سرزنش نمی‌کنم اما حرکتش را دوست هم نداشتم، اما پوشیدن لباس پلنگی حس بدی را در بچه‌ها ایجاد کرد . فریدون معینی : خوشحالی بعد از گل طارمی طبیعی بود چون استقبال خوبی از بچه‌ها در عربستان به عمل نیامد بوده است.
  • امیرحسین IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 7
    واقعا تمام این حرفها درسته این کارها فقط برای ایران هراسی و اختلاف بین شیعه و سنی میباشد پس ما باید هشیارانه عمل کنیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 1
    حرف شما متین . فقط به من بفرمائید اگر این نونجوان برادر، فرزند و یا خود شما بودید از من هموطن و مسئولین کشورتان چه انتظاری داشتید؟ ابرو و عزت خود و خانواده را با ملاحظات سیاسی معامله می کردید؟ شما درست میفرمائید این بار اول نیست و ما در همین عربستان هموطنانی داریم که برای حج رفتند و سر از زندان درآوردند. در کشورهای دیگر هم همینطور. اما واقعیت این است که اگر تا کنون اشتباه کردیم بازهم باید ادامه دهیم؟ دولتهای بسیاری نسبت به هرگونه تعرض به شهروندانشان عکس العمل های بسیار شدید نشان میدهند هرچند که بیشتر اهداف سیاسی را دنبال میکنند ولی با این کار به شهروندان خود و همه جهان پیام مهمی را میدهند : شهروند من برای من مهم است
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 15
    این سناریوی بسیار خطرناکی است که ماهرانه توسط عدهای طراحی شده است تا احساسات ایرانیان را بر انگیزد اگر این شعله برافروخته شود و مراسم حج نیز سیاسی شود خدا به داد مردم ایران و مردم منطقه برسد.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      5 1
      اصلا موضوع تقابل سیاسی نیست . اولا به جناب تحلیلگر باید گفت ایرانیها انقدر می فهمن ک عرب زبان ایرانی با عرب سعودی هرگز یکی انگاشته نشده و نمیشه دوم اینکه این ارزی ک از مملکت خارج میشه به منظور امور مستحبی و به گفته تحلیلگر محترم اصلا واسه عربا درصدی به حساب نمیاد برای خیلی از امور واجب در سرزمینمون اتفاقا مبلغ بسیار چشمگیری هم هست . حالا سوال اینه ،مسوولین در این اوضاع اقتصادی ک امیدواریم پایدار نماند در این قسمت چرا جلوی خروج ارز رو نمیگیرن وتدبیری نمی اندیشند تا این سرمایه به نفع ایران و ایرانی مصرف بشه
    • mohsen IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
      1 0
      این از ضعف ماست که خودمون رو وابسته به یک کشور عقب مانده و ضعیف مثل عربستان بدونیم . این چه منطقی است که ایران از دشمنی و تهدید اسرائیل به عنوان یک قدرت منطقه ای آسیب نمیبیند ولی نباید به اعراب اخم کنیم چون منافعمان تهدید میشود چرا باید منافع ما با کشورهای عقب مانده . درگیر جنگ و طایفه ای پیوند خورده باشد . وقت آن رسیده سیاست را از بقیه مسائل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی جدا کنیم .
  • علیرضا A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    18 0
    هاشمی رفسنجانی در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1394د با محکوم کردن شدید فاجعه پیش آمده برای دو نوجوان ایرانی در جدّه، این عمل را رسوایی جدّی برای نظام عربستان و دستگاه امنیتی این کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به برخی سوءعملکردهای گذشته مقامات فرودگاهی عربستان با روحانیون کاروان‌های زائرین، متأسفانه این اقدامات زشت به صورت زنجیره‌ای در حال تکرار است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری قانونی و جدّی انجام شود.
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    18 1
    ايران بايد كلا حج رو تحريم كنه و به كشورهاي اسلامي ديگه هم بگه حج رو تحريم كنن نه تنها بخاطر تعرض اخير بلكه به اين دليل كه پول هاي كه عربستان از اين راه بدست مياره در نهايت تبديل به خريد تسليحات و حمايت از گروهاي تروريستي و تكفيري براي كشتن خود مسلمانان ميشه
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    20 0
    مشخص است كه از شما دچار توهم توطئه هستيد . دو مامور پليس فرودگاه به دو نوجوان تعرض كردند و اين قضيه به اثبات رسيده است . اولا كه مقايسه اتباع ايراني كه در خارج از ايران زنداني هستند با دو نوجوان مسافر كه كاملا قانوني قصد خروج از اين كشور را داشتند ، مقايسه معقولي نيست . ثانيا ممكن است در ديگر نقاط دنيا با ايراني ها بد رفتاريهايي نظير انگشت نگاري ، بي احترامي و... صورت گرفته باشد اما به ياد نداريم كه چنين عمل شنيعي از سوي ماموران رسمي يك كشور صورت گرفته باشد.ثالثا اين تعرض نه تنها از لحاظ كرامت انساني ، نقض حقوق بشر و نقض قوانين توريستي غير قابل توجيه است كه به لحاظ شرعي هم بلا شك محكوم است. و آخرين نكته اين است كه اين اتفاق در كشور عربستان افتاده كه قرار است محل امن و آرامش براي مومنين باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    14 0
    به نظر می رسد خواسته تحریم عمره بایستی در سطح مردم اتفاق بیفتد تا مسولان.مقاله جنابعالی فاقد این نکته بود که علیرغم تاثیر اندک اقتصادی تحریم عمره بر عربستان،سیاست حمایت از مظلوم و زمانی که می دانیم در فلسفه سیاسی شیعه همراهی با ظالم هر چند به میزاناندک باشد قطعا محکوم استرجوع به روایت صفوان جمال بهتر است به مردم در قبال این عبادت مستحب اطلاع رسانی بهتری شود.
  • دکتری روابط بین الملل IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    17 0
    متاسفانه نویسنده مقاله از تاثیرات سیاسی تحریم حج بر اعتبار دولت عربستان غافل مانده است. و ایشان باید این نکته را بداند که دفاع از اتباع کشور در همه دنیا جزوء منافع ملی یک کشور است . کشورهای ضعیف در دفاع از آن ناتوان و کشورهای قوی در دفاع از آن موفق هستند. در این مورد دفاع از حریم شخصی دو نوجوان که به بدترین شکل آن مورد تعرض قرار گرفته می تواند جزوء منافع حیاتی یک کشور هم قرار بگیرد. هر گونه مسامحه در این مورد تحت هر عنوانی که نویسنده آن را موجه دانسته در حوزه روابط بین الملل صلاح نیست.
  • ناشناس A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    16 0
    این رو قبول داریم که از نظر اقتصادی عربستان ضرر نمیکنه و درصدد کاهش سهمیه ایران است ولی محدویت در عمره باعث ارتقاءتکریم به خودمون میشه و این مسئله مهم به خود مردم بستگی داره که تا چه حد به امنیت و شخصیت خود ارج مینهندو در واقعا برای انجام یک عمل مستحبی حاضر نباشند حفظ جان و امنیت و ناموس خود را به مخاطره بیاندازند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    4 9
    تو این مقاله نوشته باید از جنگ جلوگیری کنیم بعد یه عده به این نکته پاسخ منفی دادن. یعنی چی؟ یعنی بعضیها دوست دارن جنگ بشه؟ میدونید تبعات جنگ چیه؟ یه لحظه تصور خرابی و کشت و کشتار رو بکنید. چقدر ملت جوگیری هستیم ما. خجالت داره.
  • رحمان IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    17 3
    با سلام و احترام آقاي نويسنده بسيار آشكاره كه با بيان اين مطالب در نظر داريد اين درك رو در ديگران ايجاد كنيد كه متفاوت هستيد،اما متاسفانه شما متفاوت نيوده بلكه انساني هستيد كه خودتون در جاي يك بزه ديده قرار نداده و فقط به فكر معرفي كردن خودتون هستيد.براتون متاسفم
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      4 2
      چه ربطی داشت.... انتقادتون منصفانه نبود اقا. قضاوت نادرست. منکه از این متن اینو فهمیدم که منظور ایشون این بود که برخورد صحیح منطقی و هوشمندانه نه از روی احساس.
  • کیوان A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 0
    سلام خسته نباشید حرفای شما متین است اما این تعرض چیز معمولی نیست که راحت از کنارش عبور کنیم و بخاطر اینکه رابطه مان با کشورهای عربی خوب باشد سکوت کنیم این سکوت نشانه بی اهمیت بودن ملت دربرابر ظلمی است که به ایرانیان شده و ما ملتی هستیم که ددر برابر ظلم طاقت نمی آوریم این گفته امام خمینی ره است پس از شما خواهش میکنم از ملت ایران انتظار سکوت نداشته باشید
  • باني IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 8
    این سناریوی بسیار خطرناکی است که ماهرانه توسط عدهای طراحی شده است تا احساسات ایرانیان را بر انگیزد اگر این شعله برافروخته شود و مراسم حج نیز سیاسی شود خدا به داد مردم ایران و مردم منطقه برسد.
  • مسعود IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    8 0
    در این مقاله شما گقتین چون هر کاری کنیم تاثیری نداره پس سکوت کنیم و فقط "قطعا مسئولان امر باید با قدرت آن را پیگیری کنند" خوب این پیگیری نهایتا به کجا منجر خواهد شد؟ در بهترین حالت میگن اون دو نفر مجازات خواهند شد. و قطعا توی این شرایط خبری از عذرخواهی رسمی عربستان خبری نخواهد بود. و آیا این در جواب توهین و شکستن حرمت یک ملت کافی است؟
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 0
    سلام به نظر من حداقل به مدت یکسال بایستی حج عمره را تحریم کنیم من خودم به حج عمره رفتم همه کسبه عرب متق القول از ایرانی ها و خریدهای کلانشان تعریف میکنند یادم هست که هتل بغلی ما به مالزی ها داده شده بود و کسبه هتل میگفتند هیچ خریدی نکردند اطمینان داشته باشین که نرفتن ایرانی به حج عمره تاثیر زیادی روی افکار عمومی مردم مدینه و مکه خواهد گذاشت و هزینه این عمل زشت را برایشان بالا خواهد برد
  • علی اکبر IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 8
    سلام،متاسفانه نگاه احساساتی خیلیا باعث میشه مطالب کاملا منطقی این مقاله رو نخوانند.مبلغ حج ایرانی ها خیلی داره اغراق میشه.کل درآمد عربستان از عمره و حج در سال گذشته از تمام حاجیان دنیا20میلیارد دلار بوده که حاجیان ایرانی شاید یک میلیارد دلار اون رو محقق کنند.پس اغراق نکنی.ضمنا حضور ایرانی های شیعه اونجا آل سعود و آل شیخ رو ناراحت می کنه چون تبلیغات میلیارد دلاری اونا تو ماهواره ها و تمام دنیارو خنثی می کنه.این یه جنگ نرمه.به ویژه بعد از انقلاب.هزینه یک میلیاردی ایرانی ها در برابر هزینه های چندمیلیارد دلاری ضد شیعی اونا هیچی نیست.پس دقت کنید تو دام سیاست های آل سعود،وهابیت و صهیونیسم نیفتیم.
  • hossein EU ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    7 1
    با تشکر از آقای صادق روحانی از نقطه نظرات منطقی ایشان و همچنین سایر دوستان که نظرات خودشان را داده اند ولی بنده به جای توجیح این مسئله یا ایراد گذاشتن چند سئوال دارم که انتظار دارم آقای روحانی به آنها پاسخ دهند اولاَ به نظر شما مطمئن هستید این وقایع و اتفاقات برای اولین بار افتاده و خیلی افراد بخاطر آبرویشان چیزی نگفته اند دوماَ سعودی های از راه های مختلف نسبت به تخریب شیعیان مخصوصاَ ایرانی ها اقدامات مختلفی انجام داده اند حتی کلاس های قبل از حج روسای کاروان تذکر و هشدارهای متعددی به زائرین محترم میکنند ولی آنان به هر شکل نسبت به تحقیر و بد رفتارهای ایرانیان مضایقه نمی کنند سوماَ اگر این اتفاق برای شما یا یکی از نزدیکانتان می افتاد با هیمن نظرات و استدالالها برخورد می کردید.
  • والي IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    2 20
    از نرفتن ايرانيها نه‌تنها ضرر نمیکنند بلکه سود میکنند چون مانع روبرو شدن شیعیان ایرانی با مردم کشورهای دیگرمیشود ودرواقع این مورد از درجه اهمیت بیشتری برای آنها برخوردار است ظرفیتی که ما به آن بی توجه هستيم
    • مجید IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      1 0
      اره راست میگی پیرزن پیرمردا ما که سالی 2 بار میرن هرچی جنس اشغالو میخرن برای ایران و شیعه تبلیغات میکنن
  • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    2 0
    نویسنده محترم مقاله بهتره بدونید در مکه و مدینه تمام کسبه به زبان فارسی مسلط هستند و دلیلش این است که تمام اجناس بونجل را به ایرانیان می فروشند شما با چه منطقی می فرمایید عدم حضور ایرانیان به اقتصاد سعودی ها لطمه نمی زند فکر می کنید زائران ترکیه یا اندونزی و هند از عربستان اصلا خرید می کنند ؟ در دولت قبلی که مدتی اعزام عمره به تعویق افتاد تمام کسبه مکه و مدینه به چه کنم و چه کنم افتاده بودند همچنین بهتر است بدانید عکسی که 40 سال قبل از کعبه و مسجد الحرام گرفته شده موجود در موزه کعبه در شهر مکه فقط دارای 2 نفر زائر می باشد و ایرانیان شکل دهنده و گسترش دهنده عمره بین سایر ملل بوده اند
  • ایرانی A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 2
    الان سالهاست مشکل روابط ما ودنیا بخاطر حمایت از همین هاست .وجالب اینکه حتی در شرایط بحرانی برای سفرهیچ جای دنیا ارز نداشتیم ولی سفر عربستان حدالمقدور استثنا بوده بنظر شما رفتار ما تا بحال سعودیها رادچار توهم نکرده ؟پس بهتر است بجای کوبیدن بر طبل اختلاف و...وبرخورد احساسی رفتار خودمان را بازنگری کنیم تا باعث توهم طرف مقابل نشویم .
  • اورجینال برند A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 0
    واقعا من با نظر نویسنده موافقم خیلی کار زشتی بوده
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    4 0
    وقتی تبریز زلزله اومده بود بجای سر زدن به مردم داغ دیده، چمدون می بندن میرن اجلاس عربستان .... بایدم اینطور باهامون رفتار کنن
  • جابر A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 5
    سلام بنظرم تحلیل نویسنده کاملا منطقی است. نهایت امر هرگونه تحرکی و اقدامات تلافی جویانه به نفع کسانی خواهد بود که مترصد عدم وحدت شیعه و سنی هستند و یا از اختلاف این دوفرقه منتفع میگردند.
  • رسول A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    این عمل ننگین نیازبه تحقیق زیادازسوی دولت عربستان ندارد.اگران دولت خودراواقعامبرادانسته واین عمل رافقط یک عمل شیطانی متوجه آن دومامورمیداندهرچه زودتر حکم اعدام انان رابا حضور قربانیان وپدرانشان ااجرانموده وبه افزایش اختلافات میان دوملت وکشوردامن نزند.
  • ایرانی IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    جواب هرچیزی مخصوصا موضوع به این مهمی باید داده شود .اتفاقا این به مصلحت کشورهست..
  • مهدی A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    4 0
    دوست عزیز اولا که هموطنان خوزستاني عرب زبان هستند نه عرب دوما تاکی باید دربرابر بی حرمتی کشورهای عربی ساکت باشیم
  • سعید طهمورثی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 3
    اینکه درخصوص اتفاق پیش آمده بایدبرخورد وپیگیری نمودشکی نیست ولی باچه قیمت وهزینه ای این رابایدبراساس مصالح ومنافع ایران با همسایگانش درنظرگرفت و اتخاذتصمیمات مهم درچارچوب هیجانات نه تنها راه گشا نیست بلکه ممکن است دردرازمدت وحتی کوتاه مدت نیزتبعات آن گریبانگیرایران شود
  • محمود A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    7 0
    باید با چنین رفتار هایی محکم برخورد کرد و این تجمع ها بی تاثیر نیست اما باید با سیاست و درایت این گونه مسایل را مدیریت کرد .تا هم غرورمان راحفظ کنیم هم تصمیم احساسی نگیریم
  • ظهراب اصلانی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    8 0
    سلام باید هر طوری که هست جواب قاطعانه با عربستان داد و هر چه زودتر هم از طرف مراجع تقلید و هم از طرف دولت حج عمره که یک امر مستحبی است تحریم شود والسلام
  • حسن A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    6 0
    مرگ با عزت بهتر از زندگي باننگ است . بايد پاسخ رژيم آل سعود را با درايت و سياست داد و از حريم ايران و ايرانيان دفاع نمود
  • ستاراحمدی A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 10
    حرفاتون وتحلیل شما بسیار منطقی بود تشکر دوست گرامی
  • سید مجید IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    4 2
    به نظر حقیر باید از این دوستمان سؤال شود:اینکه می گویند نزاع عرب وعجم ،فقط کشور عربستان عربند؟آیا کشور های لبنان،سوریه،عراق،بحرین ویمن که رابطه خوبی بامردم آنها داریم عرب نیستند؟درحالی که کشور عربستان درکشورهای دیگه برخلاف منافع ایران عمل می کند،تاکی بایدمراعات کشور عربستان را بکنیم که مبادا از ما ناراحت شوند؟
  • جواد A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    4 3
    سلام به نظرم مقاله بسیار سنجیده ای بود و از تمام جهات به موضوع نگاه کرده بود. اصلا چرا ما وقتی چننین مشکلی پیش اومد کلا دولت عربستان رو زیر سوال بردیم و درخواست بررسی در مورد اون نگهبانان فرودگاه نکردیم میتونستیم در فضای آروم تری به موضوع بپردازینم ، چطور وقتی یک مسئول ما رفت کره و با یه همچین موضوعی پیش اومد چطور دولت کره کل ایران رو همچین آدم هایی فرض نکرد .. مسلما هستند تند روهایی که میخوان اختلاف بندازند
  • میثم IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    13 2
    قشنگ نوشته ولی متأسفانه همه چیزوباهم قاطی کرده،جواب های،هوی است. اگه عربستان بدنبال حذف سهمیه ایران از حج هستش پس بهتره همین الان ایران تحریمش کنه تا حذف نکرده،وایران نباید جواب این بی حرمتی عربستان رو فقط با تحریم حج بده،تنش میان عربستان و ایران سالهاست که وجود داره والان بیشتروبیشتر شده واین تنش تا زمانی هستش که حکومت عربستان دست آل سعوده،توی جنگ اگه فرمانده رو زودتر بکشی لشکر دشمن از هم میپاشه. در آخر سیاست درقبال عربستان باید تغییر کنه،همه میدونیم خانه خدا اونجاست ولی تازمانی که خاندان آل سعود رأس کارن همون آش و کاسه است،از علمای دینی خواهش میکنم همکاری کنن...
  • mohsen IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 0
    اگه منظور آقای نویسنده از دست بالای ایران در منطقه توان نفوذ سیاسی در منطقه هست که درسته ولی باید پرسید ما این دست بالا رو به چه قیمتی به دست آوردیم . اگر قرار است به خاطر رسیدن به اهداف سیاسی تاوان و هزینه اون رو که خیلی وقتها سنگینه مردم بپردازند و از طرفی همین مردم در داخل هم با انواع واقسام مشکلات اقصادی فرهنگی و اجتماعی دست و پنجه نرم کنند پس سود این قدرت منطقه ای رو چه کسی میبره و مردم تا کی قراره هزینه هایی به این سنگینی بپردازند . آیا بهتر نیست قبل از اینکه مردم دنیا رو نجات بدیم کمی هم به مردم خودمون توجه داشته باشیم .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 1
    این اعمال شنیع با برنامه ریزی قبلی و بدستور وهابیت و اسراییل و نوکر آنها داعش هست