مصطفی افضلی فرد، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اعتقاد دارد که خرید و فروش رأی نمونه‌های عینی دارد‌ و حتی در برخی ‌مناطق کشور این کار، ‌امری عادی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که حتی مسئولان رغبتی برای مقابله با آن ندارند.

افضلی فرد با بیان دوباره اینکه خرید و فروش رأی نومنه عینی دارد و در گذشته از این اتفاقات زیاد بوده، ‌در گفت‌و‌گوی خود با تابناک اظهار داشت: در انتخابات، آنچه ‌باید برای مسئولان امر مهم‌ باشد، اجرای قاطعانه و بدون اغماض و بدون تبعیض در همه مراحل باشد.

وی با اشاره به ضعف مسئولان اجرایی در این گونه مواقع گفت: متأسفانه ضعف‌ مسئولان اجرایی در برخورد با تخلفات انتخاباتی، زمینه را برای تضییع حقوق مردم و کسانی که پایبند قانون هستند، فراهم کرده است. یکی از این تخلفات، خرید و فروش آرا یا ‌تطمیع رأی دهندگان است که به عناوین گوناگون انجام می‌شود.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: اگر ما در بحث خرید و فروش آرا ـ که از جمله فرایند‌های زشت انتخابات است ـ قاطعانه مقابله نکنیم و مسئولان از خود ضعف نشان دهند و به خاطر اینکه در بخشی از حوزه‌ها فراگیر شده است عمل نکنند، باعث خواهد شد، به امری فراگیر ‌تبدیل شود. همچنین قانون شکنان ‌تشویق خواهند شد تا بار دیگر این کار را ‌انجام دهند.


در صورت حمله به کشتی های ایران پاسخ سختی داده خواهد شد

المیادین- سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که آنچه که در یمن رخ می دهد نتیجه شکست طرح‌های آمریکایی در منطقه است. وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها و همپیمانان آن در منطقه نتوانستند نظام سوریه به ریاست بشار اسد را ساقط کنند. وی گفت: حوثی‌های قبل از حمله به یمن ۵۰ درصد از اراضی یمن را در اختیار داشتند، اما امروز۹۰ درصد از آن را در دست دارند. وی تاکید کرد: همه گزینه‌ها در یمن برای مقابله با تجاوزات سعودی باز است، زیرا انصارالله به تجهیزات موشکی دور بُرد مجهز است. علاوه بر آن انصارالله این توان را دارد که خود را به سرعت به مناطق عربستان برساند. وی تصریح کرد: به هیچ کس اجازه حمله به کشتی ما در دریای سرخ را نخواهیم داد و در صورت تجاوز به شدت پاسخ خواهیم داد. سردار سلامی گفت: ایران قدرت دریایی بالایی دارد و اگر کسی در حساب‌های استراتژیک خود خطایی مرتکب شود، به شدت پاسخ داده می‌شود.
4 سناریوی سنای آمریکا درباره مذاکرات هسته ای

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهور آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

در طرح جدید از رئیس جمهور خواسته شده ظرف 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره 30 روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند. در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود.

از سوی دیگر در صورت مخالفت کنگره با توافق، رئیس جمهور آمریکا 12 روز فرصت دارد رای کنگره را وتو کند و آنگاه کنگره 10 روز وقت دارد دوباره درباره طرح خود رای گیری کند و در صورت کسب 67 رای اعضای سنا، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود.
درباره علت تصویب چنین طرحی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چهار سناریوی مختلف را می توان بررسی کرد.

سناریوی اول - رقابت حزبی در داخل آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان قطعا تمایل ندارند به مدت حداقل چهار سال دیگر از کاخ سفید دور باشند. حل مسئله هسته ای ایران در کنار موضوع تحول رابطه با کوبا بی شک امتیاز مهمی برای دموکرات ها محسوب می شود. از این رو جمهوری خواهان که اکنون اکثریت کنگره را در دست دارند تلاش می کنند مانع از توافق اوباما با ایران شوند.

در این سناریو هدف جمهوری خواهان (اکثریت کنگره) حل مناقشه هسته ای ایران نیست، بلکه ممانعت از دستیابی دولت دموکرات آمریکا به یک موفقیت مهم در عرصه سیاست خارجی است. لذا اگر این سناریو درست باشد کنگره با سنگ اندازی و وضع شروط سخت مانع از انجام توافق خواهد شد. (البته تعداد جمهوری خواهان در کنگره آنقدر نیست که مانع از حق وتوی اوباما شوند مگر آنکه دموکرات های کنگره نیز با آنها همراهی کنند)

سناریوی دوم - جنگ زرگری برای دریافت امتیاز بیشتر از ایران: برخی معتقدند اختلاف کنگره و دولت آمریکا یک جنگ زرگری است که قصد دارند از این طریق ایران را در مذاکرات تحت فشار قرار داده و امتیاز بیشتری بگیرند. از این منظر اقدامات دولت و کنگره آمریکا هماهنگ و حساب شده است و لذا امکان شکست مذاکرات کم است مگر آنکه ایران حاضر نشود امتیازات موردنظر را بدهد.

سناریوی سوم - اختلاف نظر واقعی میان دولت و کنگره آمریکا: تفاوت این سناریو با سناریوی اول در این است که در سناریوی اول جمهوری خواهان کنگره اساسا به دنبال شکست مذاکرات هستند اما در این سناریو آنها به دنبال توافق خوب (از منظر خود) با ایران می باشند. به عبارتی ممکن است ادراک جمهوری خواهان کنگره از ایران و برنامه هسته ای این کشور متفاوت از دولت آمریکا باشد و لذا راه حل های متفاوت و شروط سخت تری را مدنظر داشته باشند.

نقش اسرائیل و لابی یهودی در آمریکا و همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون عربستان در ساختن چنین ادراکی بی تاثیر نیست. در این سناریو جمهوری خواهان کنگره قصد دارند شروط سخت تری بر توافق احتمالی وضع کنند و لذا امکان شکست توافق وجود دارد. (باز هم همچون سناریوی اول در صورت سلب حق وتو از اوباما)

سناریوی چهارم - شراکت کنگره در حصول توافق: ممکن است هدف سنای آمریکا از تصویب این طرح حفظ شان و جایگاه کنگره باشد. به عبارتی به لحاظ رقابت های موجود در ساختار سیاست داخلی آمریکا، اعضای کنگره قصد دارند با نظارت و تاثیرگذاری بر چنین توافقی مهم و تاریخی نشان دهند کنگره در آمریکا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. باید اذعان کرد رقابت میان دولت ها و مجالس همیشه و در همه کشورها وجود دارد که نمونه آن را چند سال قبل در ایران و در دولت دهم شاهد بودیم. لذا طبق این سناریو احتمال مخالفت جدی و اساسی کنگره با توافق احتمالی اندک است و اعضای کنگره قصد دارند صرفا خود را در حصول این توافق سهیم نشان دهند.

چرا رهبر انقلاب با مذاکرات هسته ای موافقت کرده اند؟
به مناسبت بیانات مهم رهبر انقلاب درباره مسئله هسته‌ای در روز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به یازده پرسش درباره مسئله‌ی هسته‌ای با استفاده از بیانات رهبر انقلاب در چندماه اخیر پاسخ می‌دهد.
موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد...هدف آنها این است که با این بهانه، فضای بین المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا این جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود. ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمیکنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پای میز مذاکره، نه، [این‌طور نیست]. ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم [که] نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
امیر پوردستان: اس۳۰۰ تهدیدی برای دیگران نیست
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان صبح امروز در حاشیه رژه نیروهای مسلح در حرم مطهر امام(ره)، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دریافت سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» توسط ایران یک تهدید برای اسرائیل محسوب می‌شود؟ اظهار داشت: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بازدارندگی است؛ ما اهل تجاوز و تعدی نیستیم، اما قابلیت‌های خود را ارتقا می‌دهیم تا در برابر تهدیدات، توانمندی‌های لازم را داشته باشیم و با اقتدار می‌ایستیم.
وی با اشاره به ارتقای قابلیت‌های دفاعی نیروهای مسلح به ویژه یگان‌های ارتش، گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی نیروهای مسلح، نمونه‌های تجهیزات دفاعی، تولید می‌شود و پس از ارزیابی، این نمونه‌ها در اختیار صنعت دفاعی کشور قرار می‌گیرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه برسد و در اختیار یگان‌ها قرار گیرد.
دفاع مجدد فیروز آبادی از مذاکره کنندگان هسته ای
سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی امروز و در حاشیه برگزاری مراسم روز 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت:مذاکره کنندگان هسته اي با نیروهای مسلح یک دل و هم زبانند و مسلما اگر دیپلماسی با شکست روبرو و جنگ محقق شود، آن زمان نیروهای مسلح به میدان نبرد آمده و دشمن را با اقتدار متوقف می کنند.
در مورد واگذاری سامانه «اس 300» از سوی روسیه به ایران نیز تصریح کرد: در این رابطه با روسیه قرارداد رسمی به امضا رساندیم و تاکنون بخشی از پول آن را پرداخت کرده و مطمئن هستیم که رییس جمهوری روسیه که فردی منطقی و دنیا دیده است، طبق معاهده امضا شده با ایران رفتار می کند.
کارت زردی که می‌گویند یعنی چه و از کجا آمده است؟
ماجرای کارت زرد در عالم سیاست بیش از آن که منشاء قانونی داشته باشد، اصطلاحی است که از سوی برخی نمایندگان منتقد و رسانه های همسو با آن ها رایج شد و داستان آن به مجلس هشتم و بازنگری قانون آیین نامه داخلی مجلس باز می گردد.
این موضوع در اصل در مجلس هشتم و در زمان اصلاح آیین نامه مجلس مطرح شد و از آن جا که وکلای ملت به دنبال تقویت یکی دیگر از وظایف خود یعنی بُعد نظارت بر دولت وقت (دولت اول احمدی نژاد) بودند، مصوب کردند تا پس از سوال از وزیر، موضوع به رای نمایندگان نیز در صحن مجلس گذاشته شود و تمامی مجلس درباره وارد بودن یا نبودن آن سوال اظهار نظر کند.
با تغییر آیین نامه داخلی مجلس و بر اساس ماده 211، هرگاه در هر دوره مجلس سه بار با رای اکثریت نمایندگان حاضر، سوالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود؛ طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل 88 قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
اما این اصل 89 قانون اساسی است که ساز و کار روشنی درباره نحوه استیضاح را مشخص کرده است و به صراحت در این اصل عنوان شده که نمایندگان مجلس می توانند در مواردی که لازم می دانند وزیر یا هیات وزرا را استیضاح کنند؛ استیضاح زمانی در مجلس قابل طرح است که با امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان تقدیم مجلس شود.
این اصل قانون اساسی به قدری صراحت دارد که سبب شد تا مصوبه اولیه مجلس هشتم درباره فرجام سوالات نمایندگان از وزرا به استیضاح آنان ختم نشود و شورای نگهبان قانون اساسی با استناد به همین اصل 89 قانون اساسی که ساز و کار استیضاح وزرا را به وضوح روشن کرده، مصوبه را به مجلس بازگرداند تا وکلای ملت با قید عبارت 'می تواند' اشکال وارده را برطرف کنند.
از این رو، براساس قانون اساسی، قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر در حین بررسی سوال در صحن و رای به وارد بودن سوال نماینده به هر تعداد، به خودی خود نمی تواند عاملی برای استیضاح وزیر باشد که از آن با قید 'کارت زرد' یا اخطار نام می برند.
برای نمونه در زمان دولت دهم، هشت وزیر در صحن علنی مجلس نتوانستند وکلای ملت را قانع کنند اما این مساله موجب استیضاح آنان نشد.
شگفتی صهیونیست ها از صحبت های اوباما
تایمز آو اسرائیل نوشت: تحلیلگران اسرائیلی از اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شوکه شدند. در آن اظهارات اوباما با روی باز به درخواست ایران برای برچیدن فوری همه تحریم های اقتصادی و نیز لغو ممنوعیت فروش سیستم های دفاعی روسیه به ایران برخورد کرد.


هنور مقامات اسرائیلی به این اظهار نظر اوباما واکنش نشان نداده اند، به این دلیل که اصولا سیاستمداران در روز شنبه که روز تعطیل یهودیان است، کار نمی کنند. اما تحلیلگران اسرائیلی از شگفت زدگی خود از اظهارات اوباما گفتند.

بن کاسپیت، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک شبکه ده اسرائیل گفت، من با شنیدن اظهارات اوباما، از تعجب دهانم باز مانده بود. بویژه وقتی که او از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای مجهز کردن ایران به موشک های اس سیصد دفاع کرد.

وی در ادامه افزود، اوباما یک چیز دیگر است. او تصمیم دارد که آمریکا را از جنگ ها دور نگاه دارد.

آلون بن دیوید، مجری این بخش خبری نیز می گوید، اوباما فقط تعجب کرده است که روس ها به تعهد خود در رابطه با ایران عمل کرده اند؟ این بسیار تعجب آور است.

17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409870