مصوبات امروز خانه ملت چه بود؟/ مخالفت مجلس با فوریت اصلاح قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور

مجلس شورای اسلامی امروز نیز به ریاست علی لاریجانی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان، جلسه علنی داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت، مایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با مخالفت با دوفوریت و یک‌فوریت طرح استفساریه اصلاح قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور، مقرر کردند طرح مذکور به صورت عادی در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی شود.

مهدی دواتگری، نماینده مردم مراغه در مجلس به‌عنوان طراح طرح مذکور گفت: متاسفانه در چند سال اخیر جفای بزرگی به جامعه علمی شده است و بدون رعایت مراتب قانونی دانشجویان اعزامی به خارج از کشور انتخاب می‌شوند، این در حالی است که براساس قانون این اقدام باید با برگزاری آزمون علمی و سوابق دانشگاهی تعیین شود، اما متاسفانه در 12 سال گذشته کلیه اعزام‌های دانشجویی بدون آزمون صورت گرفته و حدود 300 هزار نفر متقاضی حضور در مقطع دکتری به راحتی وارد سیستم دانشگاهی کشور شده‌اند و حتی به‌عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی بر لزوم جلوگیری از سوءاستفاده و رانت‌خواهی در حوزه بورسیه دانشجویی تاکید کرد و گفت:‌ در شرایط کنونی در نحوه برگزاری آزمون ابهامات بسیاری وجود دارد، زیرا مشخص نیست که این آزمون باید به صورت شفاهی برگزار شود یا به صورت کتبی؟

در ادامه محمد علی‌پور در مخالفت با طرح مذکور گفت: این مشکل قطعاّ با یک استفساریه حل نمی‌شود، از طرف دیگر در شرایط کنونی کشور، موضوعات و طرح‌های ضروری‌تری دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

همچنین داوود محمدی در موافقت با طرح استفساریه مذکور مجلس بر لزوم حفظ حقوق جامعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: احراز جایگاه تخصصی ایجاب می‌کند که یک بازنگری در قانون مربوطه که مصوب سال 64 است، انجام شود.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده 6 این طرح با 163 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که بر اساس آن نحوه رسیدگی به کلیات و جزئیات گزارش کمیسیون‌ها مشخص شد.همچنین در ادامه نمایندگان شرایط تصویب یکجا و یکباره طرح‌ها و لوایح دارای بیش از 50 ماده را مشخص کردند.

در همین حال، محمد حسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، ختم جلسه را اعلام کرد و درخصوص طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: این طرح به دلیل حجم کاری مجلس در آینده‌ای نزدیک بررسی می‌شود. ضمناً کارهای آن در اولویت کمیسیون قرار دارد.

همچنین هیئت‌رئیسه مجلس سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور درباره علت سکونت اتباع بیگانه در کشور را اعلام وصول کرد.

گفتنی است؛ طبق اعلام هیئت‌رئیسه، نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =