عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است که «هنوز کشش افزایش قیمت خودرو در جامعه وجود دارد.»

مریم فکری:

به نظر می‌رسد داستان گرانی‌های چند باره خودرو پایانی نداشته باشد و هر از گاهی خودروسازان به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش قیمت خودرو می‌کنند. این بار و در حالی که چند روز از تعطیلات نوروز نگذشته بود، خودروسازان قیمت خودرو را افزایش دادند که به نظر آنها، این افزایش قیمت فقط به مالیات بر ارزش افزوده مربوط می‌شود و هنوز بقیه هزینه‌های آنها جبران نشده است. بر این اساس، بار دیگر زمزمه‌هایی از افزایش دوباره قیمت خودرو در آینده شنیده می‌شود؛ اتفاقی که به باور کارشناسان، باعث شده خودرو‌سازی‌ها در حال از دست دادن بازار داخلی باشند‌ و تعداد مشتریان آنها به نحو چشمگیری کاهش نشان می‌دهد. اما با این وجود، فعالان عرضه خودرو معتقدند که هنوز کشش افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، «میزان افزایش قیمت خودرو خیلی کمتر از افزایش نرخ نان سنگک است، اما در کل جامعه کشش افزایش قیمت خودرو وجود دارد.» او متذکر می‌شود: «خودروساز برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد، اما هزینه‌هایی که اضافه شده، باید یک جایی جبران شود.» آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمدرضا نجفی‌منش است.

* خودرو در فروردین‌ماه امسال گران شد و با وجود گذشت این مدت کم، دوباره خودروسازان زمزمه افزایش قیمت خودرو را سر داده‌اند. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا در بخش قطعه‌سازی هم این اتفاق افتاده است؟

ما اگر وضعیت کشور را مرور کنیم، به یک‌سری مسایل برمی‌خوریم. اول این‌که تورم کشور حدود 15 درصد است و این نرخ تورم به این معناست که هر کالایی که امسال است، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار این، نرخ دلار در حالی که پارسال 2650 تومان بوده، الان 2850 تومان شده است. یعنی 7، 8 درصد افزایش قیمت دلار را داشته‌ایم. همچنین عوارض گمرکی افزایش یافته و عوارض وارداتی قطعات خودرو از 12 درصد، 15 درصد شده و هزینه شماره‌گذاری نیز رشد پیدا کرده است. اما مهم‌ترین عامل، هزینه دستمزد است. هزینه دستمزد نسبت به سال گذشته به طور رسمی 17 درصد افزایش پیدا کرده، اما عملا نزدیک به 23 درصد افزایش بوده، چون هزینه‌های دیگری نیز اضافه شده که آنها هم باید پاسخ داده شود.

با همه این مجموعه عوامل و نیز افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، چطور انتظار می‌رود که قیمت قطعات خودرو و قیمت خودرو تغییر نکند؟! به‌هرحال هیچ خودروساز و قطعه‌سازی تمایل ندارد که قیمت‌های خود را گران کند که توان خرید مردم کاهش یابد. این موضوع در اختیار ما نیست، به عوامل بیرونی برمی‌گردد.

آن افزایش قیمتی هم که در فروردین‌ماه اعمال شد، مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است.

* یعنی شما تایید می‌کنید که خودروسازان دوباره برای افزایش قیمت‌ها برنامه دارند؟

خودروساز برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد، اما هزینه‌هایی که اضافه شده، باید یک جایی جبران شود. حالا هر طوری که دولت می‌خواهد این افزایش هزینه‌ها را جبران کند. ممکن است دولت بگوید من کمک بلاعوض خواهم داشت. حرف ما این است که یک‌سری هزینه‌ها اضافه شده است و فردا ممکن است 15 درصد روی قیمت قطعه‌سازی اثر بگذارد و 10 درصد روی قیمت خودرو. البته ما یک راهی پیشنهاد دادیم.

* چه پیشنهادی دادید؟

پیشنهاد ما این بوده که بیاییم سود بانکی را که الان بعضا تا 27 درصد است، به 15 درصد و معادل تورم برسانند. این کار، بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کند.

* این اتفاق که به نظر می‌رسد نیفتد، چون نرخی هم که درباره آن صحبت می‌شود، 19 و 20 درصد است.

این به ضرر کل اقتصاد است، چون از حالت اقتصاد پوینده همه به سمت اقتصاد غیرمولد می‌رویم.

* با توجه به این صحبت‌ها، پیشنهادات شما برای افزایش قیمت قطعه و خودرو چقدر بوده است؟

ما قطعه‌سازان 15 درصد افزایش قیمت را داریم و فکر می‌کنم برای خودروسازان هم 10 درصد باشد.

* اگر قیمت خودرو 10 درصد افزایش پیدا کند، برای مثال، قیمت یک پراید 20 میلیون تومانی می‌شود 22 میلیون تومان. به نظر شما بازار کشش این افزایش قیمت را دارد؟

این میزان افزایش قیمت کمتر از افزایش نرخ نان سنگک است.

* اما رقم‌ها قابل مقایسه نیست. قیمت خودرو میلیونی است و نان سنگک مثلا 1500 تومان.

می‌دانم، اما به نظر من در کل جامعه کشش این موضوع وجود دارد.

* یعنی شما معتقدید که کشش دوباره افزایش قیمت وجود دارد.

بله، اما ما معتقدیم که برای رفاه حال مردم بیاییم لیزینگ با سود و بهره کم بگذاریم. اگر این اتفاق بیفتد، مردم بهتر و راحت‌تر می‌توانند خودرو بخرند.

* یکی از گلایه‌های مردم این است که خودروسازان دائما روی افزایش قیمت خودرو تاکید دارند، اما اصلا تلاشی برای افزایش کیفیت خودرو نمی‌شود.

این موضوع را من قبول ندارم. خودروسازان تلاش خود را دارند می‌کنند. البته اگر روزی روزگاری ما به شرایطی برسیم که قیمت خودرو آزاد شود، قیمتی که دست مصرف‌کننده در بازار می‌آید، کمتر می‌شود و دوما این حالت به‌وجود می‌آید که برای بهبود و اضافه کردن آپشن‌ها دیگر دست‌ها بسته نخواهد بود.

* شما چشم‌انداز صنعت خودرو را در سال 94 چطور می‌بینید؟

سال گذشته ما شاهد بودیم که وقتی صنعت خودرو حرکت می‌کند، اقتصاد کشور را به حرکت می‌اندازد و یک بخشی از رشد اقتصادی مرهون صنعت خودرو بود. اگر صنعت خودرو به حرکت بیفتد، اقتصاد را به حرکت می‌اندازد و در صادرات نیز موثر است. خوشبختانه سال گذشته اکثر مسوولان متوجه اهمیت این صنعت شدند و من فکر می‌کنم ما آینده بهتری داشته باشیم. البته باز هم هستند کسانی که چشم دیدن این صنعت را ندارند و سنگ‌اندازی‌های خود را می‌کند، اما من بعید می‌دانم که آنها خیلی موفق باشند.

* منظورتان چه کسانی است؟

کسانی که می‌خواهند در کشور واردات شود و یا دوستان ناآگاه و یا دشمنان آگاه هستند، اما به‌هرحال من بعید می‌دانم که راه به جایی ببرند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    59 1
    آفرین من هم با نظر شما موافقم پراید باید به بالای 50 میلیون تومان برسد این قیمت برای پراید منصفانه است
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    52 4
    صعت خودرو .این واژه را نمیدانم چطور بعضیها بکار می برند ایا چیزی بنام صنعت خودرو داریم .
  • سجي A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    33 2
    واقعا ممنون كه به فكر ما مردم هستيد عزيز دل برادر با اين قيمتايي كه شما روي خودروهاي توليديتون گذاشتين ميشه تو اروپا ماشيني به مراتب بهتر خريداري كرد اونم با دلار 3.500 تومني
  • علی IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    38 1
    شماواردات باتعرفه پایین رو آزاد کنید ببینیم کی این ماشینهای داخلی رو میخره
  • خزاعي RO ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    26 1
    نون هر چه كه گران بشه كه البته جاي برخورد و اقدام دارد اما آدم رو سير ميكنه بر عكس ماشينهاي شما كه به جاي ار تقاء كيفيت و ايمني فقط افزايش قيمت داره و مردم رو به كشتن ميده
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    36 1
    در جامعه ای زندگی میکنیم که برای توجیه افزایش قیمت، پراید رو با نان قیاس میکنند
  • قراب IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    24 0
    البته ایشان مثل خیلی از کارشناسان خبره دررشته های دیگر نظرات عالمانه دارند مثل مقایسه باقیمت نان سنگک البته جای شکرش باقیست مشخص است ایشان کاملا به فکر اقشار پایین جامعه هستند چون ایشان نه اینکه درمقام کارشناسفیمت تمام شده خودرو رانمیدانند برای همین ان را باکشور های دیگر مفایسه نمی کنند بانان انهم ازنوع سنگکش مقایسه میکنند
  • علی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    30 2
    نکته اینجاست که کیفیت نان سنگک به مراتب بالاتر از خودروی ایرانیه از این قیاس شما هم که اصلا محشر بود
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    23 0
    كشش براي افزايش قيمت خيلي چيزها وجود دارد؟ آيا بايد قيمت همه آنها زياد شود؟ آيا شما كششي براي افزايش دستمزدها هم مي بينيد يا خير، فقط بايد اجناس و خدمات گران شوند ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    36 2
    مردم باید در مقابل این سودجویان غیرت به خرج بدهند و ماشین نخرند تا بالاخره تکلیف این تولیدات قراضه مشخص شود
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      3 50
      کسی مجبورت کرده خودروی داخلی سوار شی؟ 1 میلیارد بده خودروی وارداتی بخر
  • بی نام US ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    29 0
    خودروسازان دارن به یک ملت دهن کجی میکنند و هیچکس نیست جلوی اونها بایسته
  • علی A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    17 0
    چی میگه این؟ کشش افزایش قیمت وجود داره؟ واققعا اینطوره
  • علی A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    24 0
    اقتصاد مولد ؟ چه مولدی آقا ؟ وقتی سود ایران خودرو با این ماشین های درب و داغون از سود شرکت پژو فرانسه بیشتر هست .چرا نمیذارن پژو بیاد تو ایران ، چه نیازی به هماهنگی ایران خودرو با شرکت پزو وجود داره ؟ بذارین خود پژو بدون این مشکلات بیاد توی ایران با قیمت پایین تر و کیفیت بهتر ، چرا این خودروسازی های داخلی دست از سر مردم بر نمیدارن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    11 3
    بله منم موافقم پراید خیلی کشش داره و باید تا 40 50 میلیون هم برسه،
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    20 1
    بله آقا پراید باید به 50 میلیون برسه. الان پراید تو اروپا 70 میلیون قیمتشه
    • بی نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      1 0
      كنايه بجايي بود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    17 1
    اگه تعرفه واردات خودرو صفر بشه ایشون چندصد درصد گرون کنن ببینم کی میخره. ماشینی که سالهاست در دنیا از رده خارج شده رو تولید میکنن و هر سال افزایش میدن. این لگن ها هر روز جون ایرانی ها رو میگیرن/ حیف که نمیشه خیلی چیزها رو گفت چون سانسور میکنید
  • فریاد A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    13 0
    گران کنید.دستتان دردنکند.کی به کیه
  • کوروش US ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    22 1
    هیچ جای دنیا ماشین به اندازه ایران گرون نیست ماشینای بی کیفیت و درجه ۳ سی سال پیشو به زور با قیمت فوق العاده گرون به خورد مردم میدن متاسفانه
  • مجید جعفری فر A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    14 1
    باسلام وخسته نباشید باعث تاسف است که عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران خودرو را با نان سنگک مقایسه کردند .
  • ممد آقا A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    13 1
    چقدر میگیری شوما بیخیال گرانی خودرو بشی؟؟؟ باباجان یک راه دیگه ای پیدا کن برای تامین هزینه ها. چرادنبال راحت ترین راه هستی؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    19 1
    اقاي محترم نان رو مردم مجبورند كه مصرف كنن ولي ماشينهاي با كيفيت پايين و قيمتهاي بالا رو مجبور نيستند .
  • موافق پراید 100 میلیونی A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 1
    منم موافقم قیمت ماشین های داخلی مثل پراید یا اون کیفیت کاملا غیرمنصفانه اس. چرا پورشه یک میلیارده و پراید 20 میلیون؟ این توهینه به این صنعت پیشرفته و سربلند بخصوص مدیران لایق و کارآمد این صنعت. پراید باید بالای 100 میلیون باشه.
  • خاله IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    جناب آقای نجفی منش برای فرایند تولید نان سنگک بسیار زحمت بیشتری کشیده میشود تا به اصطلاح تولید خودرو. خودرویی که پس از 50 سال سابقه درکشور بایک باد تب کرده ومیمیرد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    در دیزی بازه حیای شما کجا رفته بفرمایید به نسبت دو سه سال قبل چند برابر افزایش قیمت داشته بیش از دو و نیم تا سه برابر بله اقای گربه
  • جاهل A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    شما که ادعا میکنید صنعت خودرو و خودروی ملی دارید چه فرقی میکند که دلار چه قیمتی باشد تازه اگر گران باشد که شما به خاطر صنعت خودرو و صادرات و رقابت با خودروهای بی کیفیت اورپایی ارز بیشتری وارد کشور میکنید.درضمن پارسال هم که 40 تورم داشتیم چرا 200 به قیمتها اضافه کردید.دلار3500 هم که شد 2600 چرا قیمتها پایین نیومد.
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    4 0
    داداشم توى سوئد هست به ولاى على قسم چند روز پيش ميگفت امروز اطلاعيه اى ديدم كه زده بود فردى پژو 206 مدل 2009 يعنى حدود مدل ٨٩ ما رو زده بود ٥/٨٠٠ كرون يعنى معادل حدود ٢/٢٠٠/٠٠٠ تومان ايران چون كه ميگفت عمر مفيد خودروها عملا اونجا پنجساله و تازه اگه طرف بتونه ماشينشو به اين قيمت بفروشه كلاهشو ميندازه هوا در غير اينصورت بايد اونو با قيمت حدود يك ميليون تومان ما اوراقش كنه و ... در ثانى اون پژو ٢٠٦ اورجينال صددرصدفرانسه كجا و اين ٢٠٦ درپيت قطعات چينى اينجا كجا؟؟ حيف كه اينجا نميشه وگرنه عكس اطلاعيه را كه برام فرستاده و با زبون سوئديه ولى قيمتش مفهوم هست رو براتون ميگذاشتم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    نون سنگک ۲۲میلیون
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    آقاي نجفي منش سوبسيد نان به مصرف كننده داده مي شد كه كم كم پس گرفته مي شود اما سوبسيد خودرو به توليد كننده داده مي شود به شكل تعرفه واردات خودرو. هر چقدر قيمت را افزايش ميدهيد از تعرفه درصد كم كنيد اصلا صد در صد افزايش قيمت داشته باشيد.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    حمایت همه جانبه و به هر قیمتی از خودرو سازان داخل چه نتیجه ای داشت؟جز اینکه قطعه ساز داخل به جای خودکفایی و پیشرفت قطعه چینی را با بسته بندی و برند ایرانی وارد میکنه؟قطعات پژو پارس تو یه سایت خوندم یه سریشاز ازبکستان وارد میشه خدایی چند ساله دارید پژو تولید میکنید؟پس کو خودکفایی؟انلاین طبق معمول نظرمو چاپ نمیکنی ممنون.
  • mmt A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    3 0
    و البته روی شما حلبی سازها هم بیشتر از سنگ پا پیشرفت کرده . دیگه عملا در صنعت رو وقاحت و بی شرمی برندی شدید برای خودتان .
  • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    تقصیر کسانی است که به اسم حمایت از تولید داخل عوارض بالا وضع میکنند. هر جای دنیا هم این کار رو بکنن، یک مدت زمانی داره مثلن 5 سال. یعنی 5 سال از شرکت داخلی حمایت میشه تا کیفیتش رو بالا ببره، بعد با محصولات وارداتی رقابت کنه. تاریخ پایان این حمایتی که تنها بر علیه مردم و مصرف کنندگان است کی است؟ چرا مردم باید تاوان سو مدیریت و هزینه های سربار بالای خودرو سازان داخلی رو بدهند؟ آیا این سو استفاده خودروسازان از این وضعیت دزدی از جیب مردم نیست؟ مگه حتمن باید از دیوار بالا برن که بشن دزد؟
  • خليج فارس A1 ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    من دوست دارم خبرنكار شما نام و تعداد ماشيناي أين كارررررررشناس رو أعلام كنه ببينة ايشان جند تا ماشين از أين صنعتتتتت خودرو دارند. شما اكه كارشناسي بيا مقاييسه كن ببين كيفيت أين صنعت در مقايسه با يك سال قبل با صنعت خودروسازي در كشورهاي نه جندان مطرح جهان جه بيشرفتي داشته بعد با قيمّت نآن مقايسة كن. واقعا كه. راستي نفرموديد حق كارشناسي شما در أين إظهار نظر جقدر است و كي برداخت مي كنه. عذرخواهي از أدمين و خوانندكان عزيز برأي تحويل نكرفتن شركت موبايل أبل برأي عدم تعبيه حروف زبان فارسي در محصولاتشون.
  • محمد جواد A1 ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    كارى كه از دستمون بر نمياد ، اصلا نياز نيست توضيح بدى چرا چون چه ما قانع شيم چه نشيم واسه شما فرقى نداره قضيه يه وجب خاك مال من و اين حرفاست...
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    قول میدم تا قبل از توافق تیرماه خودرو سازان قیمت را بالا میبرند تا خیال ملت راحت شود
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 0
    اقای نجفی یادات رفته پراید 5 میلیوننی شد 20 میلیلون
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    یک زمانی خط موبایل برای یک سال پیش فروش میشد یک میلیون بعد که انحصار شکست سیم کارت رایگان میدهند ولی مخابرات ورشکست نشده پس خودرو هم اگه انحصار بشکنه هیچ وقت کارخانه های خودرو سازی ورشکست نمیشوند