بالاخره مرکبات سم دارند یا نه؟/ یک مسوول سازمان حفظ نباتات: سم مصرفی در محصولات کشاورزی ایران کمتر از جهان است

رئیس کمیته راهبردی عوامل کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سمی که در مرکبات استفاده می شود بعد از دوماه از بین می رود و نگرانی ندارد اما بیشترین نگرانی برای محصولات تازه خوری است.

یحیی ابطالی در میزگردی در کافه خبر با موضوع ایمنی مواد غذایی گفت: میزان سمی که در محصولات کشاورزی ما استفاده می شود کمتر از میزان جهانی است .

او در میزگرد ایمنی مواد غذایی گفت: کشور ما گرم و خشک است و به جز نوار شمالی و مناطق خاص دیگر، تنوع آفات و عوامل بیماری زا کم داریم. از 16 میلیون مبارزه هزار هکتار زمینی که به شما گفتم 6 هزار هکتار در بخش گندم است، 4 میلیون هنکار علف هرز است. ما در مزرعه گندم زمانی سم مصرف می کنیم که دوماه بعد برداشت می شود و همانطور که گفتم سم نیمه عمر دارد و این تا آن موقع باقی نمی ماند.

ابطالی گفت: متوسط مصرف سم ما در واحد سطح که یک هتکار است 560 گرم است که در دنیا و حتی بیش از یک کیلو است. بنابراین موضوع سلامت و ایمنی مواد غذایی برای مصرف است. در مزرعه می توانیم باقی ماندن عناصر سنگین، باقی مانده ماده نیترات و کودهاست، توکسین ها و آفلوتاکسین ها و باقی مانده سموم را ببینیم. اما ما در تازه خوری مثل سبزی ها بیشتر نگران هستیم .

او تاکید کرد: در محصولات کشاورزی مانند مرکبات شمال نگران نیستیم چون سم چندانی مصرف نمی شود و اگر هم بشود از بین می رود.اما برای سبزیجات و مواد تازه خوری مشکل داریم. نباید مردم را نگران کرد و وقتی مثلا گفته می شود که کاهو آلوده است، باید دید که این کاهو چقدر در جیره غذایی مردم است و چقدر مردم آن را می خوردند.

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دیوی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    بله واقعا کمتره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    با کدوم پول سم بخریم که باهاش درختا رو سمپاشی کنیم؟