بنیاد مطالعاتی "بنیاد راه حل های توسعه پایدار" به سازمان ملل هر ساله بر اساس شاخصه های خاص خود لیست خوشبخت ترین و بدبخت ترین مردم دنیا را منتشر میکند.این موسسه اعلام داشته که مردم سویس برای سومین سال پیاپی به عنوان خوشبخت ترین مردم جهان شناخته شدند.

بر اساس این گزارش، پس از سوئیس، مردم کشورهای ایسلند، دانمارک، نروژ و کانادا به عنوان خوشبخت ترین مردم شناخته شده اند.

بنیاد «راه حل های توسعه پایدار» افزوده است که درآمد سرانه، طول عمر شهروندان، وضعیت فساد و آزادی های اجتماعی را به عنوان عوامل موثر در مطالعه خود در نظر گرفته است.

نظرات کاربران در خصوص این لیست به سه دسته نفی کننده این گونه آمار، انتقاد کننده به وضعیت رقبای ایران و انتقاد کننده به ایران تقسیم بندی می شود.

کاربران گروه اول اصولا این مقیاس را اشتباه می دانستند. کاربری با بیان اینکه در مورد ایران و کشور های اسلامی این آمار اشتباه است نوشت:چون ملاک و معنی خوشبختی کمی تو کشور ها و فرهنگ های ما متفاوت است.

عباس مهدوی کاربر دیگری بود که این آمار را مسخره کننده خواند و نوشت:ما که نفهمیدیم هدفشان تحمیل مدل‌های استعماری غرب به کشورها برای غارت هرچه بیشتر آنها به بهانه‌ توسعه است.این کاربر معتقد است مکزیکی که مردمش در فقرند و از شدت گرسنگی دائماً در فکر فرار و پناهندگی به آمریکا هستند خوشبخت‌تر از یانکی‌ها نشان داده شده‌اند

کاربر دیگری هم نوشت که اگر آدم بخواد منصفانه نگاه کنه ميبينه اين آمار مثل خيلي از آمار هاي ديگه سياسي هست.این کاربر با نام بردن از چند کشور نوشت:آخر پاکستان با اين همه ترور و فقر و بدبختي ، مصر با اين همه جنگ داخلي و کشتار و حتي عربستان که مردمان عاديش فقير هستن چطوري وضع شاديشون از مردم ايران بهتره است.

این کاربر که می گفت به کشور هاي زيادي سفر کرده است، افزود: ولي به جرات مي گویم که مردم ايران با وجود همه مسائل هميشه خود را شاد نگه مي دارند.

مشابه این نظر در میان کاربرانی بود که به رتبه کشورهای مثل پاکستان و عربستان به عنوان همسایگان ایران و جایگاه بالاتر آنها انتقاد داشتند. کاربری در این زمینه نوشت:من موندم با این معیارها چطور رتبه عربستان از ایران بالاتره یعنی آزادی های اجتماعی تو عربستان بیشتر از ایران است؟

محمد هم کاربری بود که نوشت:مسخره است پاکستان و ترکمنستان از ما بهترند؟ پاکستان از ما بهتره است؟

کاربر سومی هم اين گزارش ها و معيارهای آن را غیر معتبر خواند و با اشاره به مشاهداتش در سفر به روسیه و شاخ آفریقا، نوشت:خودم روسيه و كشورهاي شاخ افريقا رو ديدم. از ما فقيرترند و با شرايط بهداشتي و فرهنگي ضعيف تري دارند زندگي مي كنند. و همچنين تركمنستان و پاكستان وضعيت اسفباري دارند

در مقابل این نظر کاربری با این نظر مخالف بود و نسبت به اینکه گفته شده پاکستان یا ترکمنستان وضع بهتری از ایران ندارد، منتقد بود. این کاربر فکر می کرد وضعیت کشورهای ترکمنستان و پاکستان شاید وضع تکنولوزیشون در بعضی جاهاش کمتر باشد، اما واقعا مشهود بود که مردمش نسبت به ما راضی تر و خوشحال ترند.

گروه سومی هم در میان کاربران منتقد گزارش بودند و سوال می کردند که از کی تا حالا رتبه 110 از 158 کشور میانه است. اشاره آنها به رتبه ایران در این رده بندی بود.

نظرات کاربران در خصوص این خبر را اینجا ببینید.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411469

برچسب‌ها