حاشیه های مصاحبه روحانی در شیراز/از تکثیر"ظریف"تا نقاط قوت وزیران و خریدهای صداوسیما و ترمیم کابینه

نشست خبری رییس جمهوری در پایان سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان فارس با حاشیه های جالب توجهی همراه بود که از آن جمله می توان به پاسخ ظریف دکتر حسن روحانی به پیشنهاد تولید انبوه 'ظریف' (وزیر امور خارجه) در کابینه اشاره کرد.

به گزارش ایرنا:


** این نشست خبری ساعت حوالی 13:18 در استانداری فارس و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی آغاز شد.

** نشست رییس جمهوری در حالی با پخش زنده از شبکه خبر سیما آغاز شد که استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز نیز وی را همراهی می کردند.

** معاون اجرایی رییس جمهوری، مشاور رییس جمهوری در امور رسانه و شماری از مدیران حوزه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست حضور داشتند.

** سخنان آغازین رییس جمهوری روایتی بود از تدابیر و تصمیم های دولت تدبیر و امید برای توسعه استان فارس. تصمیم هایی که شمار آنها به عدد 92 سال پیروزی دکتر روحانی در انتخابات بود و اراده رییس قوه مجریه نیز بر اجرایی شدن این تصمیم ها در سال 94 و 95.

** قرعه کشی روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری تعیین کننده پنج رسانه ای بود که نمایندگان آنها امکان طرح پرسش از رییس جمهوری را می یابند.

** نخستین پرسش را خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز پرسید و گفت: دانشجویان ایرانی خواستار ارایه فکت شیت (گزاره برگ) ایرانی هستند.

رییس جمهوری در پاسخ گفت: فکت شیت ما که قبل از آمریکا منتشر شد. من (از این سووال) تعجب می کنم. همه خبرگزاری های معروف ایران فکت شیت ایران را قبل از خواندن بیانیه منتشر کردند. نمی دانم، شاید برخی حافظه شان ضعیف شده است.

این سخن رییس جمهوری با تشویق خبرنگاران و عکاسان حاضر در این نشست همراه شد.

روحانی اظهار کرد: ما نظراتمان را به صراحت گفته ایم و هم وزیر امور خارجه و هم رییس سازمان انرژی اتمی در این باره سخن گفته اند. اگر می خواهید یک بار دیگر مصاحبه ها را پیاده و فکت شیت دوم را به دست آورید.

** دومین پرسش را خبرنگار روزنامه خبرجنوب پرسید با این مضمون که شاه کلید رفع مشکلات فارس را در چه دیدید.

پاسخ رییس جمهوری واضح و روشن بود: شاه کلید توسعه همه استان ها حضور مردم و کارآفرینان در عرصه های اقتصادی است.

وی گفت: از این که بیش از 70 کارآفرین استان فارسی از کشورهای مختلف برای شرکت در نشست با رییس جمهوری به شیراز سفر کرده بودند خوشحال شدم و باید زمینه را آماده کرد تا این کارآفرینان سرمایه گذاری کنند.

** خبرنگار سایت نگاه فارس سومین پرسش را مطرح کرد و گفت: آقای رییس جمهوری، یکسری کارخانه های استان فارس در حالت کما و تعطیلی و یا نیمه تعطیل هستند، در سفر به استان چه تدبیری برای این واحدها اندیشیده شد؟

روحانی چنین پاسخ داد: کارخانه هایی که با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش مشکلشان حل می شود از این طریق مشکلشان حل خواهد شد و اگر مشکل دیگری دارند به آقای استاندار دستور می دهم که شرایط احیای کارخانه های نیمه تعطیل و تعطیل را بررسی کند و اگر در استان گره گشایی از مشکلات آنها مقدور نیست، به ما گزارش دهند.

** خبرنگار 'جهان امروز' چهارمین پرسش را طرح کرد و در پرسشی طولانی گفت که یک نگاه به کارنامه دولت این است که تیم مذاکره کننده هسته ای بار محبوبیت دولت را بر دوش می کشد؛ آیا با گذشت دو سال از فعالیت دولت زمان آن نرسیده است که رییس جمهوری با هدف خدمت رسانی بیشتر و حفظ پایگاه اجتماعی، دکتر ظریف را در کابینه تکثیر کند؟

رییس جمهوری ابتدا به ظرافت گفت: ما را زود پیر نکنید! عمر دولت 20 ماهه است.

وی ادامه داد: در دولت کارهای بسیار زیادی شده است و البته سیاست خارجی فعالیتش برجسته شده و مهم نیز هست و مردم ما با هوشیاری و دقت مساله دیپلماسی و مذاکرات با 1+5 را دنبال می کنند.

روحانی گفت: ما وزرای فعال زیادی داریم که در بخش های مختلف کار می کنند. به عنوان نمونه موفقیت دولت در اجرای برنامه های حوزه سلامت در خارج کشور نیز بازتاب داشته همچنانکه برخی روسا و رهبران کشورها درباره چگونگی اجرای موفق برنامه های حوزه سلامت از ما می پرسیدند.

رییس جمهوری ضمن اشاره به خدمات دولت در حوزه های مختلف گفت: فعلا تصمیمی برای ترمیم کابینه نداریم و اگر زمانی نیاز شود اقدام می کنیم.

** و اما طرح دو پرسش خبرنگار صدا و سیما با طرح نکته ظریفی از سوی رییس جمهوری خطاب به رسانه ملی نیز همراه بود.

خبرنگار صداوسیما به عنوان آخرین خبرنگار پرسید که با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از محصولات ایرانی، دولت چه برنامه ای در این راستا دارد؟

روحانی گفت: اعتقاد دولت بر این است که نباید در ارتباط با آنچه که می توانیم در داخل تولید کنیم دست ما به خارج کشور دراز باشد. از این رو، استفاده از محصولات داخلی ضروری و لازم است و این ماموریت فراروی همه دستگاه ها است که صدا و سیما نیز جزئی از آنها است و باید بکوشد خریدهای خود را در داخل کشور انجام دهد.

** پرسش دوم خبرنگار رسانه ملی درباره برنامه دولت برای انتقال آب خلیج فارس به استان فارس بود.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش در عین حال که برنامه های دولت برای راه اندازی نیروگاه های کوچک برق هسته ای و نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید همزمان برق و شیرین کردن آب دریا را یادآوری کرد؛ گفت که هرچند موضوع انتقال آب خلیج فارس در برنامه های دولت است اما در این سفر در ارتباط با آن طرح خاصی نهایی نشد.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =