ایرنا نوشت:

سفیر ایران در مسکو در نشست اتاق مشترک ایران و روسیه از توافقات مهم بانکی میان تهران و مسکو برای افزایش سطح مبادلات تجاری خبر داد و گفت: با موافقت رییس بانک مرکزی برای چند بانک روسی در ایران حساب ریالی افتتاح می شود. 

مهدی سنایی در این جلسه که با حضور مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، افزود: هفته گذشته نمایندگان دو بانک روسی در ایران حضور یافته و مذاکراتی با مقامات بانک مرکزی ایران انجام داده اند.

وی ادامه داد: افتتاح حساب مشترک و پایاپای ایران و روسیه، دومین گام توسعه روابط بانکی بین دو کشور خواهد بود و در این زمینه توافقاتی بر مبنای حساب مشترک و پایاپای صورت گرفته تا این حساب افتتاح شود، ضمن آنکه حتی بر این اساس طرف های ایرانی و روسی از طرف بانک مرکزی دو کشور انتخاب شده اند.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روسیه تنها با چین چنین حسابی را باز کرده است، تصریح کرد: گشایش چنین حسابی از سوی روسیه با ایران تنها به منظور تسهیل مبادلات تجاری دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

سنایی سپس گام سوم را تبادل از طریق 'میربیزینس' بانک برشمرد و گفت: بر این اساس مقرر شده تا صادرکنندگان ایرانی معادل ارز کالاهای فروخته شده خود به روسیه را عینا به صورت ریالی در ایران تحویل بگیرند که دو نوبت جلسه هیات مدیره بانک ملی در مسکو برگزار شده و بانک ملی صرافی خود را در این کشور فعال کرده است.

سنایی اضافه کرد: از سمت روسیه نیز به ایران مبلغی که به صادرکنندگان تحویل می شود، نامحدود است اما برای تحویل پول روسی به ازای ریالی که در ایران پرداخت می شود، اندکی محدودیت وجود دارد.

وی در ادامه توقف کاهشی روابط تجاری میان ایران و روسیه را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و افزود: طی سه سال پیاپی روابط تجاری دو کشور سالانه 20 تا 30 درصد کاهش یافت اما در سال 92 این روند کاهشی متوقف و روند افزایشی به خود گرفت.

سنایی ادامه داد: امسال مطابق آمار گمرک روابط تجاری ایران و روسیه 20 درصد افزایش داشته که البته این حجم مناسبات متناسب با پتانسیل های موجود در دو کشور نیست.

سفیر ایران در مسکو اظهار داشت: ایران و روسیه پتانسیل های خوب و جدی برای گسترش روابط دارند اما حجم کنونی روابط دو کشور کم است در حالی که روسیه با کشورهای اطراف خود به نسبت ایران 10 برابر روابط تجاری دارد.

وی اضافه کرد: رییس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان نگاه متفاوتی به روابط با روسیه دارند و با توجه به تحریم ها علیه روسیه، ایران می تواند یکی از طرف های تجاری فعال با روسیه باشد.

سنایی ادامه داد: روابط دو کشور در طول یکسال اخیر تحول جدی یافته که روسای جمهوری دو کشور چهار بار ملاقات حضوری و شش بار مذاکره تلفنی با یکدیگر داشته اند ضمن آنکه در سال 93 در مجموع 900 هیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تبادل شده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =