۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

ایسنا نوشت:

پایین بودن سن سکته مغزی در ایران نسبت به دنیا و همچنین آغاز به کار مراکز اورژانسی سکته مغزی در کشور از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در نشست خبری بیست و دومین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران است.

 دکتر مسعود نبوی، دبیر بیست و دومین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکترو فیزیولوژی بالینی ایران با اشاره به برگزاری همایش سالانه چهار روزه، گفت: این همایش که از 22 تا 25 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، پذیرای متخصصین، اساتید و محققین ایرانی و خارجی خواهد بود.

وی با بیان اینکه سعی شده در همایش امسال نوآوری ایجاد کنیم، ادامه داد: افزایش تعداد روزهای کارگاه‌های آموزشی، پرداخت به مباحث داغ نورولوژی، مباحث مورد اختلاف متخصصین، چالش‌های جدید سیکل مغزی در ایران، رقابت‌های میان دستیاران مغز و اعصاب و همچنین مسایل قانونی و اخلاقی از جمله این نوآوری‌ها است.

نبوی با اشاره به اینکه این همایش یک‌هزار نفر شرکت کننده خواهد داشت، افزود: 164 مقاله دریافت کرده‌ایم که برای هر کدام از آنها پوستر طراحی شده است و در پایان به سه پوستر جوایز ارزنده اهدا می‌شود.

در ادامه این نشست دکترمجید غفارپور، رییس افتخاری کنگره درباره آغاز به کار مراکز اورژانسی سکته مغزی گفت: انجام این پروژه خدمت بزرگی است؛ چراکه مراکز درمانی زیادی برای سکته‌های قلبی در تهران و شهرستان‌ها وجود دارند اما برای رسیدگی به سکته‌های مغزی جای خالی چنین مراکزی احساس می‌شد. اهمیت این مراکز به این دلیل است که مغز در هر ثانیه سلول از دست می‌دهد و سلول‌های مغزی ترمیم نمی‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق آمار در دو دهه اخیر میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته به صورت چشمگیری کم شده است، گفت: اهمیت ویژه تاسیس مراکز اورژانسی سکته مغزی در ایران، سن سکته‌های مغزی است که 10 سال از کشورهای پیشرفته دنیا پایین‌تر است.

رییس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه مصرف داروی TPA در کشور ما نیم درصد است ولی در کشورهای پیشرفته 15 درصد است، گفت: در صورت استفاده به موقع از این دارو حدود یک سوم بیماران سکته مغزی درمان می‌شوند و در این موضوع ما به علت مسایل تحریم‌ها صدمه می‌بینیم. خوشبختانه امروز صنایع دارویی کشور قادر به پاسخگویی نیازهایمان هستند.

غفارپور با اشاره به اینکه این مراکز در ابتدا در شهرستان‌هایی که امکان حمل و نقل در آنها سخت‌تر است، شروع به کار خواهند کرد، افزود : نحوه اطلاع رسانی به جامعه، نحوه انتقال بیمار و میزان پذیرش بیمار از جمله مسایلی است که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم .

همچنین دکتر حسین پاک‌دامن، رییس انجمن متخصصین مغز و اعصاب به جایگاه خوب کشور ایران در پروژه‌های تحقیقاتی مغز و اعصاب اشاره کرد و گفت: از مسایل مهمی که در این کنگره به آنها پرداخته خواهد شد تعداد پروژه‌های تحقیقاتی است که در این زمینه در مقایسه‌ای با قبل انجام داده‌ایم؛ اینکه کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه تعداد نورولوژیست‌های ایران بعد از انقلاب 20 نفر بوده است و در سال 64 این آمار به 63 نفر افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال 94 این آمار به هزار و 23 نفر رسیده است که 423 نفر از آنها در تهران هستند و خوشبختانه ما در زمینه مغز و اعصاب معضل تورم پزشک نداریم . طبق مطالعات انجام شده در 75 میلیون جمعیت ایران به ازای هر 100هزار نفر 1.34 پزشک متخصص مورد نیاز است که ما هنوز به سطح استاندارد نرسیده‌ایم .

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =