بزرگترین مشکلات بیمه شخص ثالث موضوعی بود که مهمانان گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب درباره آن گفتگو کردند و گفتند این بیمه سالانه 1160 میلیارد تومان ضرر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو مهمان امشب 14 اردیبهشت 94 در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه 2 سیما، رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکز و ابوطالب، کارشناس بیمه بود و کامران نجف زاده نیز اجرای این گفتگو را بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست مجری از معاون بیمه مرکزی پرسید بزرگترین مشکل بیمه شخص ثالث در کشور چیست؟
رحیم مصدق در پاسخ گفت: شاید بزرگترین مشکل بیمه ای، نداشتن فرهنگ بیمه ای و آگاهی و اطلاعات مردم از حقوق خود و قوانین بیمه ای است. به نظر می رسد، فرهنگ بیمه، بزرگترین مشکل است.

مجری در ادامه پرسید: چرا برقراری بیمه شخص ثالث همواره محل مناقشه است؟ این بیمه آنطور که باید و شاید عملکرد ندارد یا ضرر و زیان دارد؟
مصدر در پاسخ گفت: واقعیت این است که بیمه شخص ثالث به دلایل مختلف که شاید مهمترینش آمار بالای تصادفات در کشور است ضرر می دهد. ما در سال 93، 18 هزار نفر فوتی و 320 هزار نفر مجروح داشتیم. برای شرکتهای بیمه، ارائه بیمه ثالث اجباری است و آمار عملکرد که بر اساس نمونه سود و زیان مصوب دولت است، در آخرین سال، نشان داد بیمه شخص ثالث بالغ بر 1100 میلیارد تومان ضرر و زیان داشته.


چرا بیمه های ضرر ده، تخفیف می دهند و تبلیغ می کنند؟
مجری پرسید اگر بیمه ها زیان ده هستند، پس چرا تخفیف می دهند و تبلیغ می کنند؟
مصدق گفت: آنها برای پرداخت تعهدات شان نیاز به نقدینگی دارند که نقدترین بیمه، فروش بیمه شخص ثالث است. اتفاقا وقتی می گوییم این بیمه زیان ده است، مردم این سئوال را دارند که چرا تبلیغ می کنید؟

مجری از مصدق پرسید: دئر شرایط فعلی 20 درصد مردم درگیرند. آیا رویکردشرکتها، به این نوع بیمه، مسئله ای اجتماعی است یا با دید اقتصادی به آن نگاه می کنند؟
معاون بیمه مرکزی گفت: اینها بیمه بازرگانی است و نگاه حاکمیت و ما به عنوان بیمه مرکزی ممکن است بیمه بازرگانی باشد ولی ابعاد اجتماعی اش خیلی مهم است. اگر این بیمه نباشد، سالی 18 هزار نفر از دنیا می روند و این ضرر و زیان بالایی برای مردم دارد. این بیمه می آید خسارتها را پرداخت می کند. نگاه اصلی این است که این بیمه برای سیاستگذاران و تصمیم گیران بیمه اجتماعی است


ابوطالب کارشناس بیمه در این بخش از گفتگو وارد شد و گفت: ما اگر بگوییم فرهنگ بیمه در جامعه نیست، مسئول فرهنگسازی بیمعه، بیمه مرکزی است. این یعنی بیمه مرکزی وظایف فرهنگسازی خود را خوب انجام نمی دهد. بیمه شخص ثالث به ظاهر زیان ده است، ولی تخفیف ها نشان می دهد اینطور نیست. ما عکس این مسئله را نیز در صنعت می بینیم.

نجف زاده از معاون بیمه مرکزی پرسید: بحث تخفیف ها شد که شرکتهای خودروسازی، با نوعی رانت این بیمه را در بدو ورود به خریداران خودروها تحمیل می کنند. چرا اینطور است؟
مصدق در پاسخ گفت: این یکی از ایرادات ما به شرکتهای خودروساز است که چرا شما خریدار خودرو را برای خودروهای صفر کیلومتر وادار می کنید بیمه خاصی بخرند. این حق انتخاب را الان برای خریداران گذاشته اند. ولی ما اعتقاد داریم اصولا بیمه گذار باید بتواند بیمه خود را انتخاب کند. نظارت بر شرکتهای بیمه بر عهده ماست. ولی نظارت بر خودروسازی بر عهده وزارت صنعت و معدن و سازمان حمایت از مصرف کننده است.


سود 140 میلیاردی خودروسازان از بیمه شخص ثالث
ابوطالب در این بخش وارد گفتگو شد و گفت: اما بیمه مرکزی می تواند ساز و کار صدور بیمه در خودروسازان را تعیین کند. شما می توانید حواله شناور را برای خودروسازان تعیین کنید.
مصدق گفت: یعنی چی بیمه شناور تعیین کنیم؟ باید بیمه گر و بیمه گذار و وسیله مشخص باشد. اگر راه حل عملی و اجرایی باشد، استقبال می کنیم.
ابوطالب گفت: اگر قرار باشد به صرف وجود قوانین پامان را جابجا نذاریم، همین وضعیت می شود. این نشان می دهد الان ایراد داریم. طراحی بیمه شناور قابل انجام است. اتفاقا بحث خودروهای صفرکیلومتر هم هست. سود عملیاتی بیمه شخص ثالث چقدر است؟
مصدق گفت: سود بیمه شخص ثالث منقی 1160 میلیارد تومان است
ابوطالب گفت: یک خودروساز در این مورد، 140 میلیارد تومان سود ایجاد کرده. اینجا نقش بیمه مرکزی برای از بین بردن این رانت چیست؟ طرح باید داد که این رانتها برداشته شود. امرز این رانتها وجود داردو امروز سود بیمه یک خودروساز، از همه صنعت بیمه بالاتر است. عده ای برای 100 میلیون تومان به زندان می روند و عده ای میلیاردها سود می کنند.
مصدق گفت: خودروسازان باید این را جواب بدهند. ما باید امکان رانت را از بین ببریم و شرایطی را مهیا کنیم که خریدار خودرو باید بتوانیم بیمه خود را انتخاب کند. برای شرکتهای بیمه اعلام کردیم هیچ یک نمی توانند به مشتری اجبار کنند. با سازمان حمایت از مصرف کننده ، وزارت صنعت و معدن و خودروسازان این بحث ها را داشتیم. ما هم قبول داریم که حق انتخاب بیمه گر موقع خرید خودرو به خریدار بدهیم.

ابوطالب گفت: اصلا بیمه شخص ثالث، اعتیاد بیمه یافته است.


جزئیاتی از قانون جدید بیمه
مجری پرسید: چرا پرونده بیمه با خودرو جابجا می شود و برای فرد صاحب بیمه نمی ماند؟
مصدق گفت: ما سوابقی را مهیا کرده ایم که در بیمه بدنه، سوابق طبق نام خریدار بیمه به خودروی جدید انتقال یابد. در بیمه شخص ثالث نیز می شود سابقه عدم خسارت را مشروط به اینکه خریدار در جریان باشد، به خودروی جدید خود منتقل کند. این در آیین نامه های مصوب هیات وزیران هم هست و در اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که در مجلس در دست بررسی است، این موضوع را با جزئیات بیشتری در دست بررسی قرار داده اند. این که شخصیت دارنده بیمه در محاسبه حق بیمه دخالت داده شود، کاملا سخن درستی است.


نجف زاده پرسید: چرا با اولین حادثه، کل سابقه خوب بیمه گذار و تخفیف ها صفر می شود؟
مصدق گفت: این درست است و جز اصلاحات ما است که تخفیف ها را به صورت پلکانی کم کنیم.


ابوطالب گفت: 50 درصد صنعت، بیمه شخص ثالث است. یا راه پیدا کنیم این را حذف کنیم یا اینکه 50 درصد R&D (تحقیق و توسعه) بیمه بشود تحقیق درباره بیمه شخص ثالث. سئوال این است: در بخش طراحی برای ساده سازی بیمه شخص ثالث، چه برنامه ای دارید؟ تعداد بیمه های صادر شده شخص ثالث، 20 میلیون فقره است که نزدیک به 25 درصد جامعه با این درگیرند. کی بیمه مرکزی می خواهد برنامه عملیاتی اعلام کند این مسایل شخص ثالث برداشته شود؟

مصدق گفت: مشکلاتی که وجود دارد، شناسایی شده و برخی نیاز به اصلاح قوانین و مقررات دارد. مانند نحوه اعمال تخفیف ها. نباید با یک خسارت فرد به وضعیت تخفیف صفر برگردد. این تخفیف عدم خسارت، نوعی فرانشیز است. یعنی مقصر حادثه احساس می کند اگر از جیب خودش خسارت را بدهد، این کوپن برای او می ماند. این مشکل را در قانون جدید حل می کنیم.

نجف زاده پرسید: چرا پروسه دریافت بیمه کند و زمانبر است؟
مصدق گفت: دیات فوت و جرح مستلزم تعیین مقصر حادثه است. از 12 ماه، 4 ماه حرام داریم اگر فوت در این ماه ها ذباشد، دیه 1.3 اضافه می شود. مبلغ بیمه را رای صادره از دادگاه تعیین می کند.

ابوطالب گفت: اعتقاد دارم دستگاه نظارت ما در بخش بیمه شخص ثالث، ابزارهای قوی ندارد و اشراف ندارد. قوانین یکی است، ولی من بیمه گر یکسال زیان دیده را اذیت می کنم تا او حاضر شود درصدی کم کند و خسارتش را زودتر بگیرد و برود. بیمه مرکزی هیچ نظارتی ندارد.

مصدق گفت: این مسئله را رد می کنم. اطلاعات شما مال 4 سال پیش است. این که کسی پرونده اش آماده باشد و بیمه او را ندهد، قابل شکایت است. بخشی از فرهنگ بیمه مردم، به میزان آگاهی از قوانین برمی گردد. در قانون جدید نیز ضمانت اجرا گذاشتیم که اگر شرکت بیمه تاخیر کند در پرداخت دیه مردم پیگیری شود. لایحه این قانون جدید در کمیسیون اقتصاد مجلس تصویب شده و امیدواریم به زودی به صحن علنی برود.


اگر گواهینامه معتبر نداشته باشیم، بیمه ما معتبر است؟
مجری از او پرسید: در بیمه ها، ریسک تعریف شده، و یکی اش ریسک نادر است. مثلا در زمان تمدید گواهینامه فردی که بیمه دارد، تصادف صورت می گیرد، در این صورت بیمه خسارت را می دهد؟
مصدق گفت: اگر کسی گواهینامه نداشته باشد، بر اساس قانون شرکت بیمه می تواند خسارت زیان دیده را بدهد و بعد مراجعه کند از مقصر حادثه خسارت را بگیرد. گواهینامه اگر اعتبار نداشته باشد، فرد فاقد گواهینامه تلقی نمی شود.

ابوطالب گفت: 20 میلیون بیمه گذار این برنامه را می بینند. نزدیک به 40 سال ما قانون داشتیم و الان هی قانون به مجلس می بریم. نرخ حق بیمه را تصویب کردند و همه معترضند و از ابزار حاکمیتی استفاده شد تا اعتراض نکنند. چقدر مردم و شرکتها در تصویب قانون نقش داشتند؟
معاون بیمه مرکزی گفت: تا سال 87 قانون اصلاح نشده بود. آن سال اصلاحیه قانون جدید، به صورت آزمایشی به تصویب رسید و در این فاصله، کارهای پژوهشی داشتیم و از تشکلهای مردمنهاد مانند انجمن های حمایت از حقوق مردم، سندیکای بیمه گران، دولت و مجلس، تمام دغدغه ها را درباره رعایت حقوق مردم، گرفنیم و امیدواریم به زودی این قانون تصویب شود. اگر بیمه ها توانمند نباشند، مردم متضرر می شوند.
ابوطالب، کارشناس بیمه پرسید: حدود15 درصد از بیمه ثالث که جمع می شود به 4 آدم، برای پخش کردن این رانت چه کرده اید؟
مصدق گفت: انتخاب خرید بیمه با صاحبان خودرو است. اگر بخواهیم جلوی رانت را بگیریم خودروسازان هم باید بیایند دفاع کنند، ما هیچ امتیاز ویژه ای نباید به هیچ کس بدهیم.
ابوطالب گفت: ولی شما در مقابل 30 هزار نمایندگی بیمه هم مسئولید؟
مصدق گفت: ما نماینده دولت هستیم در صنعت بیمه ولی دولت نباید در همه امور دخالت کند. اگر مجلس شورای اسلامی امسال قانون جدید را تصویب کند از ابتدای سال آینده قانون جدید اجرایی می شود.

ابوطالب گفت: نمی شود شما با 15 نفر، 20 میلیون بیمه نامه را نظارت کنید.

مصدق گفت: ما نرم افزار داریم و می توانیم ساختار را نظارت کنیم.

ابوطالب گفت: ما که هیچی ندیدم.
مصدق گفت: ما مهیا کردیم بیایید ببینید. این موضوع همکاری همه را می طلبد.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    اگر شركتهاي بيمه واقعا ضرر مي دهند پس چرا هر روز تعداد اين شركتها زياد مي شود؟
  • داود RU ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    این خودرو سازا هرجا ورود پیدا کنن فقط باعث ضررن
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    اين ارقام واعداد مربوط به ضررهاي هزار ميلياردي را حتما شركت هاي بيمه زحمت كشيده اند و استخراج فرموده اند مطمئن باشيد شركت هاي بيمه ضرر نمي دهند وگرنه مثل قارچ سبز نمي شدند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    واقعا شرکت های بیمه دارن ضرر میدن اونوقت خودروسازان در ازای صدور بیمه نامه پورسانت میخوان
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 1
    همش دروغه چرا؟؟ چون طبق آمار حدود 16 میلیون ماشین در کشور وجود داره که اگه این 16 میلیون رو به طور میانگین ضرب در 500 هزار تومان کنید میشه 8,000,000,000,000 تومان حالا بیمه کلا حدود 1200 میلیارد تومان خسارت داده . این کجاش ضرره؟؟؟ تازه بیمه ماشینهای سنگین و اتوبوس و تاکسی ها خیلی بیشتر از این هاست و من فقط 500 هزار تومان رو در نظر گرفتم
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    بعضی از بیمه ها مانند ثالث زیان دارند بعضی ها که مانند بیمه های عمر سود سرشار دارند در مجموع زیان شرکت های بیمه کمتر 1200 میلیارد تومان و سودشان بیشتر از 12000 میلیارد تومان است
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    یازده سال است خودروی من تصادف نداشته و از بیمه استفاده نکرده واز تخفیف بیمه تا پارسال استفاده کرده ام امسال که رفتم بیمه ایران گفتند بیشتر از 70 درصد تخفیف نمیدهیم ایا درست است یازده سال به بیمه پول داده ام وهیچ خسارتی از بیمه نگرفته ام به جای اینکه مرا کلا معاف کنند دیگر تخفیف نمیدهند وهر سال به بهانه های مختلف حق بیمه را افزایش میدهند این چه قانونی است یکسری ادمها هر سال به بیمه پول بدهند یک سری دیگر سالی چهار بار تصادف بکنند وپول بگیرند این قانون که حق وناحق غیر اسلامی وغیر منطقی است