تقدیر از یک بازیگر 101 ساله و پیشنهاد بهرام بیضایی برای بازیگران تئاتر / برنامه شب بازیگر تشریح شد

دوازدهمین شب بازیگر دوشنبه 28 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبر‌آنلاین، ‌بهزاد فرهانی در مورد این مراسم گفت: «این مراسم در گذشته به نام جشن بازیگر نام‌گذاری شده بود، اما به دلیل مشکلاتی که در مدیریت تئاتر است به شب بازیگر تغییر نام داد و این شب هر ساله برگزار می‌شود. در این مراسم سعی شده وقار و مهربانی تئاتر نمایان‌تر شود.»

او افزود: «سعی ما این است که حرف تازه‌ای داشته باشیم؛ آقای نعیمی رفیق بنده و کارگردان این جشن هستند. گذشت و متانت این مرد را ارج می‌نهیم؛ این مرد تمام توان خود را به کار گرفته و حتی یک شب از نمایش خود را تعطیل کرده است و مراسم شب بازیگر را جایگزین نمایش خود کرده است.»

در ادامه کاظم هژیر‌آزاد بیان کرد: «این دوازدهمین جشن بازیگران است. در حال حاضر کاستی‌های زیادی داریم، اما با این کاستی‌ها این انجمن معتقد است که در هر شرایطی باید کار انجام داد. این جشن‌ها از جمله کار‌هایی است که حاصلش را بزودی نمی‌توان دید و تاثیر این کار‌ها را در دراز مدت باید مشاهده کرد. امسال امیدوارم به کمک یاران جدیدی که به ما پیوستند بتوانیم کار‌های خوب و مؤثری انجام دهیم؛ به آقای نعیمی تبریک می‌گویم و خوشحالم که در این جمع هستند.»

نعیمی که کارگردانی شب بازیگر را عهده‌دار است گفت: «کار سختی را در پیش دارم؛ در گذشته من خودم منتقد این جشن‌ها بودم به دلیل اینکه در این برنامه‌ها مشخص نمی‌شود که این مراسم جشن است یا عروسی؟ نکته قابل توجه این است که قبلی‌ها پول داشتند و کاری نکردند من که پول هم ندارم باید چه کنم؟»

بهزاد فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه انتخاب و داوری نامزد‌ها و معرفی آنان توضیح داد: «ساختار داوری ما کاملاً متعهدانه است. هر تئاتری که در طول سال به صحنه می‌آید، توسط ۱۵ داور انتخاب شده از سوی خانه تئا‌تر رصد می‌شود، تا بازیگران قابل توجه معرفی شوند. این بازیگران به واسطه پنج داور انتخاب کننده به بحث و بررسی گذاشته می‌شوند و در ‌‌نهایت داوران به هفت انتخاب نهایی می‌رسند.»

او ادامه داد: «ما سه بازیگر بر‌تر زن و سه بازیگر برگزیده مرد خواهیم داشت. البته در این دوره، جایزه‌ای هم برای یک استعداد جوان در نظر گرفته‌ایم. نکته قابل توجه آن است که در دوازدهمین دوره، دو بازیگر زن و مرد از پیشکسوتان تئا‌تر شهرستان و دو بازیگر زن و مرد از تهران را مورد تقدیر قرار می‌دهیم. امسال بازیگر ۱۰۱ ساله‌ای را یافته‌ایم، که کاملاً در وضعیت جسمانی مناسبی است که مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.»

فرهانی در ادامه نشست گفت: «به دنبال این بودیم که مدالیومی اهدا کنیم تا ارزش بیشتری داشته باشد. در این باره از بهرام بیضایی کمک گرفتم و او که از این اتفاق بسیار خوشحال شده بود پیشنهاد کرد تصویری را که مربوط به 700 سال قبل از میلاد مسیح است و نشان می‌دهد ما در آن زمان تئاتر داشته‌ایم، استفاده کنیم.»

او ادامه داد: «این سند در اختیار ما نیست و در شهری در آمریکا قرار دارد، اما عکس آن در یکی از کتاب‌ها بهرام بیضایی منتشر شده است. در این تصویر سه لحظه تئاتری وجود دارد که در بالای آن ضحاک، در پایین فریدون و در دو سمت او رقصندگانی هستند که همه آن‌ها با صورتک‌ها و لباس‌های نمایشی تصویر شده‌اند.»

فراهانی بیان کرد: «طرح این تصویر قلمزنی شده و بعد آن را نزد ایرج محمدی که یکی از بهترین مجسمه‌سازان ایران است بردیم و محمدی در مشغول آماده کردن این مدالیوم است.»

او همچنین اضافه کرد: «از بهرام بیضایی هم خواسته‌ام تا پیام ملی تئاتر را با زبان خودش برای مراسم «شب بازیگر» آماده کند، اما هنوز نمی‌دانم این خواسته را قبول می‌کند یا خیر.»

نعیمی در مورد برنامه‌های این مراسم گفت: «ایده‌هایی دارم که قادر به توضیحشان نیستم؛ من فقط درخواست کردم شب شادی را رقم بزنیم. ما یکی از غمگین‌ترین کشور‌های جهان هستیم و راحت اشک همدیگر را در می‌آوریم و سخت می‌خندیم و من تمام سعیم این است که مردم را بخندانم و این فلسفه را در نمایش‌های خودم نیز دنبال می‌کنم.»

او افزود: «تمام برنامه‌ها در قالب نمایش و موسیقی است و اصلا حوصله مجری نداریم و امیدوارم چیزی که طراحی کردیم بتوانیم اجرا کنیم. این مراسم در تاریخ 28 اردیبهشت ماه  در تالار وحدت اجرا می‌شود و مدت زمان این مراسم 120 دقیقه است.»

فراهانی در ادامه صحبت‌های نعیمی گفت: «چون شنبه 26 اردیبهشت ماه کنسرتی مخصوص بانوان در تالار برگزار می‌شود، آقای نعیمی از اجرای روز دوشنبه خود گذشتند و زمان جشن از 26 اردیبهشت به بیست و هشتم تغییر کرد.»

هژیر‌آزاد مدیر روابط عمومی و عضو هیات مدیره انجمن بازیگران در مورد برگزیدگان مراسم گفت: «در مراسم امسال قرار شده که برگزیدگان اول تا سوم به طور جداگانه معرفی نشوند بلکه همه آن‌ها نفر اول و برگزیده شناخته شوند.»

هوشمند هنرکار مدیر اجرایی جشن در ادامه در مورد تغییر مکان مراسم اظهار داشت: «از تئاتر شهر به ما اعلام شد که در تاریخی که مد نظر ما است این سالن مشغول تعمیر است، اما مطلع شدیم این تعمیرات به زمان دیگری موکول شده است. با این حال باز هم شرایطی ایجاد نشده که بتوانیم در سالن اصلی تئاتر شهر این مراسم را برگزار کنیم در حالی که این سالن‌ها برای ما است.»

فراهانی سخنان خود را در این نشست چنین پایان داد: «سالن‌های نمایش در حال تبدیل شدن به مکان‌های تجاری هستند من در 50 سالی که خادم هنر هستم چنین مسائلی را ندیده بودم. این سالن‌ها به چه حقی 20 تا 25 درصد از در آمدهای بازیگران تئاتر را برای هر اجرا چپاول می‌کنند؟ در همه جای دنیا برای تئاتر پول می‌دهند. این چه سیستم اشتباهی است؟ ما قرار است کشور فرهنگی باشیم. کاغذ را گران می‌کنیم تا کتاب نخوانیم دانشگاه را گران می‌کنیم تا دانشگاه نرویم؛ امیدوارم در آینده جامعه تئاتری مقابل این سیاست‌ها واکنش نشان دهد.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =