۵ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶

اقتصادنیوز نوشت:

انواع قرقاول ایرانی، بلژیکی، آمریکایی و سیلور در ایران پرورش پیدا می‌کنند و از میان انواع قرقاول‌های موجود در بازار، قرقاول آمریکایی به دلیل قیمت مناسب‌ترش مصرف خوراکی هم دارد.
قرقاوُل پرنده‌ای از راسته ماکیان‌سانان است که در بیشتر نقاط آسیا و همین‌طور یونان و بلغارستان ‌اروپا زندگی می‌کند. این پرنده توسط انسان به بسیاری از کشورهای دیگر هم وارد شده‌است. امروز نیز با این که این نوع پرنده به تمام نقاط دنیا برده شده‌ ولی در مناطق مرطوب و معتدل و پوشیده از بوته، درخت زاد و ولد کرده و تکثیر یافته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور کلی جمعیت قرقاول‌ها رو به کاهش است ولی در خطر انقراض قرار ندارند.

قرقاول پرنده‌ای است که به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز می‌شود. این پرنده روی درخت زندگی می‌کند و انواع بالغ آن از برگ‌های درختان، حشرات، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کنند و افزایش و کاهش میوه‌های جنگلی و حشرات در جمعیت این پرنده موثر است.

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ ‌است. قرقاول در زیر بوته‌های این درختان آشیانه می‌کند و وابستگی زیادی به جنگل‌ها و بوته‌زارها دارد.

قد این پرنده به اندازه مرغ وخروس معمولی بوده ولی پرهای دم قرقاول رشد بسیار زیادی دارند، به طوری‌که در برخی از نژادها، طول دم به 1.5 متر می‌رسد. ارتفاع این قرقاول‌ها در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و وزن بالغ آنها بین دو تا سه کیلوگرم است.

قرقاول‌ها اصالتا کجایی هستند؟
جانورشناسان معتقدند که زیستگاه اولیه قرقاول‌ها مشرق‌زمین و مخصوصاً قفقاز وسواحل دریای خزر است. ژان شاردن، سفرنامه‌نویس معروف در جلد دوم سفرنامه خود می‌نویسد: در دهانه رودخانه ایونی در مجاورت دریای سیاه مطابق با نوشته‌های مورخین باستان، قرقاول‌های شکیل و عظیمی یافتم که از حیث لطافت در سرتاسر آفاق بی‌نظیر هستند و به نظر من چنان پرندگانی با چنین گوشت مطبوع و ذائقه‌نواز در هیچ جای جهان پیدا نمی‌شود.

البته قرقاول به اروپا هم راه پیدا کرد. این پرنده ابتدا به یونان و سپس به سایر نقاط اروپا برده شده و آنجا نیز پرورش یافته است. قرقاول در فرانسه و انگلستان، فقط به خاطر گوشت لذیذ آن مطرح شده و به زیبایی آن توجه چندانی نشده است. نقل شده که قرقاول غذای محبوب بعضی از شاهان و سرداران بوده و گویا قرقاول در بعضی از مواقع پس از طبخ با همان پرهای الوان و دم بلند و پاها، بر سر سفره به معرض تماشای حضار قرار می‌گرفت.

قرقاول در ایران
گرچه قرقاول اصالتا شرقیست و خاستگاه آن سواحل دریای خزر است ولی گشتی در بازارهای پرنده‌فروشی ایران نشان می‌دهد که گونه‌ای قرقاول در ایران فروخته می‌شود، که با نام قرقاول آمریکایی شناخته شده و فروشندگان آن نیز ادعا می‌کنند که این پرنده نژاد آمریکایی دارد. فروشندگان قرقاول وجه تمایز ظاهری این پرنده از سایر انواع آن را حلقه‌ سفیدی می‌دانند که دور گردن قرقاول آمریکایی نقش شده است.

یکی از فروشندگان این پرنده درباره انواع قرقاول‌های موجود در ایران توضیح می‌دهد: در بازار ایران به طور کلی، پنج نوع قرقاول به‌فروش‌ می‌رسد، قرقاول ایرانی که بومی مازندران است، قرقاول بلژیکی، قرقاول پاکستانی، قرقاول سیلور و قرقاول آمریکایی.

او اظهار می‌کند: این پرندگان در میزان تخم‌گذاری، ظاهر و قیمت با هم متفاوتند. مثلا در هر دوره تخم‌گذاری قرقاول آمریکایی، 100 عدد، قرقاول بلژیکی، ایرانی و پاکستانی حدود 40 عدد و قرقاول سیلور حدود 20 عدد تخم‌گذاری می‌کنند.

این فروشنده همچنین می‌گوید: از دیگر ویژگی‌های انواع قرقاول‌ این است که قرقاول آمریکایی یک‌ساله، قرقاول سیلور، دو ساله و سایر قرقاول‌ها، 1.5 ساله بالغ می‌شوند. همچنین حدود 50 درصد از تخم‌ قرقاول آمریکایی، 90 درصد تخم قرقاول سیلور و 70 درصد تخم قرقاول‌های دیگر تبدیل به جوجه می‌شوند.

قرقاول آمریکایی به کام ایرانیان
یکی دیگر از پرورش‌دهندگان قرقاول درباره مصارف آن توضیح می‌دهد: اغلب گونه‌های قرقاول تزئینی هستند و مشتریان آنها را به قصد پرورش یا نگهداری خریداری می‌کنند. ولی در میان انواع نمونه‌ای قرقاول، نمونه آمریکایی آن به خاطر قیمت پایین‌ترش مصرف خوراکی هم دارد.

او اضافه می‌کند: به طور کلی یک قرقاول یک‌ساله آمریکایی در حدود 120 هزار تومان، سیلور 400 هزار تومان و انواع دیگر آن حدود 200 هزارتومان قیمت دارند. و با توجه به اینکه قرقاول به گوشت لذیذ آن معروف است، برای قرقاول آمریکایی مشتریان ثروتمندی وجود دارد که با ماشین‌های شاسی بلند برای خرید قرقاول آمریکایی و کباب کردن آن مراجعه می‌کنند.

این فروشنده قرقاول، با بیان اینکه قرقاول پرنده سازگاری است، بیان می‌کند: پرورش قرقاول کار سختی نیست چون این پرنده با هوا سازگاری پیدا می‌کند. ولی به طور کلی آن را در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد نمی‌توان نگه‌ داشت چون این پرنده متعلق به مناطق جنگلی و معتدل است.

خودکشی قرقاول ایرانی
همچنین یکی از پرورش‌دهندگان قرقاول با بیان اینکه سازمان محیط زیست اجازه پرورش قرقاول ایرانی را به پرورش‌دهندگان قرقاول نمی‌دهد، بیان می‌کند: سازمان محیط زیست اجازه نمی‌دهد افراد گونه‌ها‌ی ایرانی را پرورش دهند، چون معتقد است با پرورش این قرقاول و فروش آن نسلش کم خواهد شد.

او اضافه می‌کند: از سوی دیگر باید در نظر گرفت که قرقاول ایرانی وحشی است و اگر آن را در قفس بیندازیم خودش را به در و دیوار می‌کوبد و می‌کشد! این در حالی است که سایر قرقاول‌ها چنین نیستند و فقط اگر فرصتی گیر بیاورند فرار می‌کنند.

قرقاول صادر می‌کنیم
این پرورش دهنده قرقاول با بیان اینکه در سال‌های اخیر صادرات این پرنده به خارج از ایران نیز زیاد شده است، بیان می‌کند: با وجود سخت‌گیری‌های سازمان دامپزشکی ولی همچنان صادرات قرقاول انجام می‌شود و یکی از مشتریان قراقاول در ایران تاجیکستان است. همچنین در سال گذشته ما مواردی صادرات قرقاول به دوبی را داشتیم. در موردی یکی از مشتریان 1200 قرقاول خریداری کرد و به دوبی برد تا آن را پرورش دهد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    5 1
    سلام چرا عکس انواع قرقاول های ماده نیست
  • حمید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    0 0
    البته قرقاول ایرانی هم وجو دارد در جنوب ایران منطقه جیرفت پرنده ای از خانواده قرقاول است به نام دراج که وزن و جثه اش کمتر از قرقاول است