در پی اعتراض روز گذشته تعدادی از سهامداران، وزیر اقتصاد جلسه اضطراری با حضور مدیران عامل بانک ها برگزار کرده و به آن ها تکلیف کرده است که با تزریق منابع مالی به بازار از افت بیشتر شاخص ها جلوگیری کنند

مریم یعقوبی:

پس از آشکار شدن بی تاثیر بودن نرخ سود بانکی بر شاخص بورس اکنون به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه به دنبال الزام بانک ها برای تزریق منابع به بازار سهام هستند؛ روشی که پیش از این نیز ناموفق بودن آن آشکار شده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استمرار کاهش شاخص بورس و اعتراض جمع محدودی از سهامداران که دقیقا مشخص هم نیست از کدام دسته سهامداران و دارای چه مقدار سهم در بازار هستند، باز هم مدیران ارشد اقتصاد کشور را به تکاپو انداخت؛ تکاپویی که به برگزاری جلسه اضطراری با مدیران عامل بانک ها انجامید و صدور دستور تکراری تزریق نقدینگی به بازار توسط شبکه بانکی.

اما آیا این روش برای حل مشکل بازار سرمایه کارساز است؟ این پرسشی است که حداقل با مراجعه به نتایج استفاده از چنین روشی در دفعات پیشین، پاسخ آن منفی است.

ظاهرا در پی اعتراض روز گذشته تعدادی از سهامداران، وزیر اقتصاد جلسه اضطراری با حضور مدیران عامل بانک ها برگزار کرده و به آن ها تکلیف کرده است که با تزریق منابع مالی به بازار از افت بیشتر شاخص ها جلوگیری کنند.

این اولین بار نیست که مسئولان وزارت اقتصاد برای نجات بورس، بانک ها را به خط می کنند؛ فروردین ماه سال گذشته هم وزیر اقتصاد دولت یازدهم از بانک های بزرگ خواسته بود با تزریق منابع به بورس کمک کنند؛ در آن دوره قرار بر این شد چهار بانک ملی، ملت، سپه و تجارت با تزریق چهار هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه کمک کنند.

اگرچه هیچ خبری مبنی بر تزریق این مبلغ به بورس توسط بانک ها منتشر نشد و مشخص نیست چنین اتفاقی افتاد یا خیر ولی آنچه مسلم است تغییری در بازار رخ نداد و روند نزولی شاخص در آن زمان پس از مدتی وقفه که آن هم تحت تأثیر جو مثبت روانی حاکم بر بازار رخ داد، مجددا به مسیر نزولی بازگشت.

با این وجود اما به نظر می رسد مسئولان ارشد بازار سرمایه و شخص وزیر اقتصاد، در شرایط کنونی و با توجه به عوامل ساختاری که تأثیر منفی پایداری بر شاخص ها دارند، چاره ای جز تکرار همان روشهای قبلی نمی یابند؛ تغییر دامنه نوسان و تکلیف بانک ها به تزریق نقدینگی.

رئیس کل بانک مرکزی اما تاکنون درباره جلسه دیروز وزیر اقتصاد با مدیران بانک ها واکنشی نشان نداده است اما با مرور موضع سیف می توان دید که نقطه نظرات مردان ارشد بازار پول و سرمایه درباره نقش بانک ها در بورس چندان همراستا نیست یا حداقل اینکه اولویت ها و دغدغه ها تفاوت دارد.

ولی‌الله سیف در خصوص ورود بانک‌ها برای تامین نقدینگی بازار سرمایه گفته بود« بانک مرکزی در این رابطه نقشی نداشته و تنها منابع نظام بانکی تا حدودی که مجوز آن صادر شده است برای انجام این کار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پول پرفشار و پرقدرت بانک مرکزی برای استفاده در مواردی همچون بازار سرمایه قابل استفاده نیست و همواره دولت مقید به ایجاد انضباط پولی و بانکی در کشور است».

در سخنان آن روز رئیس کل بانک مرکزی  اگرچه نشانه واضحی در مخالفت با تزریق منابع بانکی به بورس دیده نمی شود ولی به نظر هم نمی رسد مقام ارشد بازار پولی تمایل چندانی به دخالت بانک ها در بورس داشته باشد.

در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید آیا این بار در صورت تزریق منابع بانک ها به بازار سرمایه، روند کاهشی شاخص ها کند یا متوقف می شود یا خیر؟ این پرسش زمانی پررنگ تر می شود که به هشدارهای کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه مشکلات بورس جایی به غیر از نقدینگی است توجه کنیم.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =