قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی معتقد است ادغام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عجولانه و بدون برنامه بود برای همین برای تبدیل آن به وزارتخانه باید با برنامه عمل کرد.

زهرا تالانی: کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را تصویب کرد و قرار است این طرح به‌زودی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود. موافقت نمايندگان عضو كميسيون اجتماعي مجلس با وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي البته نياز به بررسي بيشتر دارد كه به گفته حسين طلا جزئيات اين طرح ابتدا به يك كارگروه ويژه مي‌رود و پس از بررسي براي نهايي شدن يك‌بار ديگر در كميسيون اجتماعي مجلس مطرح مي‌شود.
در همین باره با مهدی حجت استاد دانشگاه و قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی می گوید: این تصمیم عجولانه است چون با این تغییر باز هممشکلات این سه معاونت باقی می ماند و فقط مشکل نظارت نمایندگان حل می شود.

مشورح این گفت وگو را می خوانید:

کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را تصویب کرده است. در دوره های قبل هم در مورد تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بحثهایی می شد اما الان کمیسیون اجتماعی مجلس آن را تصویب کرده است. به نظر شما این تغییر می تواند مشکلاتی که بعد از ادغام به وجود آورد را حل کند؟

این موضوع در زمانی هم که من با آفای دکتر نجفی در سازمان بودم مطرح شد و حتی چندین بار هم من به مجلس رفتم، اما به نظر من مسایل و مشکلات بعد از ادغام آنقدر زیاد است که این تغییر هم نمی تواند مشکی را حل کند ، چون الان مشکل سازمان یا وزارتخانه بودن نیست بلکه طرز تلقی که نسبت به این سه معاونت وجود دارد مشکل زا است. باید ابتدا نمایندگان مشخص کنند که چه انتظاری از این وزارتخانه دارند و قرار است یک وزارتخانه میراث فرهنگی باشد که گردشگری و صنایع دستی را در زیر مجموعه خود داشته باشد یا خیر. هنوز نمایندگان ما نمی دانند که این ادغام چه مشکلاتی را به وجود آورده است چون در زمان ادغام این کار بدون مطالعه انجام شد و فقط به خاطر شباهت ظاهری این کار را انجام دادند.الان باید به طور مبنایی جایگاه هرکدام مشخص شود بعد تصمیم یه تشکیل سازمان یا وزارتخانه بگیریم.

اما نمایندگان معتقدند که اگر این سازمان تبدیل به وزارتخانه شود، با پاسخگو بودن وزیر بسیاری از مشکلات حل می شود.

الان نمایندگان اعتقاد دارند چون میراث فرهنگی، سازمان است و زیر نظر رئیس جمهور، امکان نظارت بر کیفیت عملکرد آن وجود ندارد. به عنوان نماینده قصد نظارت دارند تا طبق سالیان گذشته مدیران تغییر پی در پی نداشته باشند و بودجه و مسائل مربوط به آن شفاف شود.اما ضرورتا این تغییر نمی توان مشکل را حل کند چون مشکل مدیریتی نیست بله ناهماهنگی در معاونتها مشکل را به وجود آورده است. من فکر می کنم که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک سازمان معمولی نیست. اگر گردشگری گسترش یابد باید برنامه داشته باشیم،بدون برنامه و سیاست نمی توان گردشگر به کشور داشت .من طرفدار توریسم هم هستم اما باید ارزش هر قسمت مشخص شود. بنابراین فهم نسبت به میراث فرهنگی ، توریسم و صنایع دستی مهم است.

از طرف دیگر در این مصوبه اصلا جایگاهی برای معاونت صنایع دستی در نظر گرفته نشده است.

این موصوبه هم مانند موصوبه ادغام اصلا کارشناسی شده نیست. شاید به خاطر طویل بودن نام اسمی از معاونت صنایع دستی آورده نشده و شاید هم قرار است این معاونت جدا شود من در این باره اطلاع ندارم اما بدون مطالعه این کار هم می تواند مشکلات را بیشتر کند و یک کار عجولانه در سال پایان مجلس باشد.

اما برخی کارشناسان هم معتقدند الان این سازمان نیاز به یک ساختار جدید دارد تا بتواند مشکلاتش را حل کند.

هرساختار سازمانی در خدمت یک اهدافی است و معنایی دارد که به راحتی نمی توان آن را تغییر داد.باید جایگاه و اهداف این سه بخش مشخص شوند تا معلوم شود هدف از این تغییر چیست.به نظر من هنوز حلقه مفقوده در مشکلات این معاونت مشخص نیست و ممکن است وزارتخانه شود مشکل نظارت حل شود اما نقش و عملکرد این سه معاونت مشخص نیست.برای همین الان میراث فرهنگی ما رها شده ، هنوز به اهداف گردشگری نرسیدیم و صنایع دستی هم دیگر مانند گذشته در بازار صادرات حضور ندارند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =