رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که از راه دور دخالت می کنند دستشان را بر دارند و بگذارند کار علمی – فرهنگی در دانشگاه صورت بگیرد و همگان کارشان را بهتر انجام دهند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سومین جشنواره فرهیختگان به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در ابتدا از طرح های بزرگ این دانشگاه بازدیدی داشتم و با خیلی افراد صحبت هایی کردم و فکر نمی کردیم که ظرف یک سال بتوانیم به موفقیت هایی برسیم اما ظاهرا در حال دستیابی به موفقیت های بزرگی هستیم و گام های روبه جلویی هم بر می داریم.

به گزارش ایسکا نیوز وی ادامه داد: خداوند که راهنما و هدایت کننده انسان ها است برای بشریت در پهنه حیات کل جهان یک افقی را در نظر گرفته که برای انسان ها مسیر بی پایانی است و در راه خداوند هر چه تلاش کنیم مسیر باز است و هیچ گاه تمام شدنی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خداوند خودش را برای انسان هدف قرار داده و انسان آن قدر باید تلاش کند که به خداوند برسد و این مسیر یک مسیری بی پایان است و اینکه آنجا رقابت های مادی و مخرب وجود ندارد و رقابت ها و خدمت در سعادت بشریت است و دانشگاه آزاد هم نمونه و نشانی از آن است.

وی ضمن تبریک اعیاد بزرگ به ملت گفت: این اعیاد که به عنوان راهنما در تاریخ برای ما در نظر گرفته شده و در آن مسیرکه ائمه از ما خواستند باشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور رئیس جمهوری کشورمان به منظور افتتاح پروژه های عمرانی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روحانی از ابتدا در جریان کار ما بودند و وی لطف کرد و بخشی از آنچه را می دانستند و قبول داشتند در سخنرانی خود اشاره کردند و من از وی تشکر می کنم که دانشگاه آزاد اسلامی را فراموش نمی کند و امیدوارم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع بزرگ مشکلاتی را که در دوره قبل برای دانشگاه های دولتی و آزاد درست شده بود را رفع کنند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: کسانی که از راه دور دخالت می کنند دستشان را بر دارند و بگذارند کار علمی - فرهنگی در دانشگاه صورت بگیرد و همگان کارشان را بهتر انجام دهند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی ظاهرا غیر دولتی است و آزادتر است اما مشکلاتی را برای این دانشگاه درست می کنند که اگر بیشتر از مشکلات دانشگاه دولتی نباشد کمتر هم نیست اما باری از دوش دولت بر می دارد اصل واقعیت ما این بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پایه اصلی را که خداوند برکت دادند و ما هم تشخیص دادیم که در آن زمان نیاز جامعه بیش از هر چیز دیگری به باز کردن فضا برای قشر عظیمی از فرزندانی که فکر و خیال حضور در دانشگاه را در ذهن نداشتند بود.

وی بیان داشت: واقعا این مصیبت است که برخی کشورها بیش از 50 درصد مردمانشان تحصیلات عالیه دارند و باید بگوییم که در آن زمان ما کجا بودیم و الان به کجا رسیدیم. بحث واقعی این است و این یک نوع پیشرفت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: دولت و کشور در سال های ابتدایی انقلاب در حال جنگ بود و امکاناتی هم برای تاسیس دانشگاه نداشت و برخی فکر می کردند که دانشگاه آزاد یک دانشگاه لوکس و برای تراز اولی ها است. اما در آن زمان بر اساس آنچه که می فهمیدیم و تحقیق می کردیم به این نتیجه رسیدیم که مشکل واقعی بخش اعظم در جامعه در عدم تحصیلات مردم است.

وی اضافه کرد: کسانی که به هر دلیلی مجبور بودند بی سواد باشند و یا در حد یک خواندن و نوشتن و یا در نهایت مدرک دیپلم داشته باشند با چنین وضعیتی معلوم است که رشد اجتماعی برای اکثر مردم بسته است و راهی برای تصمیم گیری و کسب مقامات عالی ندارند و همیشه باید محکوم باشند و همیشه فاصله بیشتر می شود لذا ریشه مشکلات را در این مسئله دیدیم و آن حرف ها را می زدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فکر می کردیم اگر انقلاب پیروز شد کشور را به فضایی باز برای تحصیلات در داخل کشور تبدیل کنیم اما با پیروزی انقلاب وضعیت بدتر شد و کسانی که درس خواندند بخاطر انقلاب فرهنگی از درس ماندند و این واقعا جای نگرانی بود که انقلاب در شروع کارش با انقلاب فرهنگی مواجه شد حقیقتا آن انقلاب فرهنگی نبود انقلاب باید به گونه ای باشد که گام های بلندی به طرف آن برود.

وی اضافه کرد: بالاخره اگر در آن زمان یک جای درستی بود آن هم دانشگاه بود و انقلاب در همین دانشگاهها و حوزه ها و علمیه شروع شد و پیشرفت کرد البته اسمش را گذاشتند انقلاب فرهنگی برخی دانشجوها کاری کردند که به این گونه وقایع منجر شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان داشت: بسیاری از دانشجویان آن زمان یا در جهاد سازندگی در شهرهای مختلف حضور داشتند و یا حتی به جنگ می رفتند که در آن زمان من و برخی دوستان از جمله آقای جاسبی به فکر افتادیم اگر چه پول و ساختمان هم و اساتید دانشگاهی وجود نداشت و در واقع فضا برای جهش تحصیلی موجود نبود.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حالی که مردم حاضرند هزینه کنند و فرزندانشان درس بخوانند اما این ما هستیم که راهشان را بسته ایم و اگر راه فرزندان را باز کنیم خودشان ادامه می دهند. ما چرا راه را بسته ایم؟ ما حاکمیم. حاکم که باید راه را باز کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور این است که خیلی ها که بدون برخی از ملاحظات بدون هیچ مبنای علمی و دینی همه راهها را می بندند. این در حالی است که اگر ما دست استعدادها را باز بگذاریم مردم خودشان مسیر را طی می کنند. افتخار می کنیم به انسان های تحصیل کرده ای که خودشان مسائل را می فهمند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان داشت: بعد از مباحث مختلف به این نتیجه رسیدیم که به سراغ مردم برویم همان هایی که انقلاب را پیروز کردند. این مردم بودند که به صحنه آمدند و تا مردم را قانع و آگاه نکردیم در آن 10 تا 15 سال مبارزه کار ما همین بود که حوزه و دانشجویان در ایام تعطیل می رفتند و در اطراف کشور اشکالات و خواسته های خود را می گفتند و پس از کسب آگاهی بر می گشتند و در آن زمان که امام در تبعید بودند این شاگردان ایشان بودند که مردم را آگاه می کردند و در نهایت آن معجزه اتفاق افتاد که نظیرش را نمی بینیم جز همین بیداری های اسلامی که ناموفق و ناکام ماندند اما ما ناکام نشدیم.

وی گفت: مردم آمدند ما که زندان بودیم، زندان بان ها به ما می گفتند بمانید تا موهای سرتان همچون دندانتان سفید شود. آنها می خواستند با این حرف های شاعرانه ما را مایوس کنند اما مردم آمدند و خیابان ها را پر کردند و ایستادند و مخصوص تهران نبود و تمام ایران شاهد حضور ملت بود. امام هم از همه ما دور بودند و با پیام هایی که به ما می دادند این مسئله را روشن نگه می داشتند تا مردم پیروز شدند.

 

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =