مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر با بیان اینکه این مرکز تنها مرکز امداد و نجات فک خزر در سه استان حاشیه دریای خزر است، گفت: از زمان تأسیس این مرکز تاکنون 54 قلاده فک در سواحل ایران نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر در ارتباط با فعالیت های این مرکز گفت: علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش دانشجویان و ماهیگیران و همچنین، کارهای تحقیقاتی در زمینه مطالعه لاشه فک ها، این مرکز کار امداد و نجات فک خزر را نیز انجام می دهد.

امیر صیاد شیرازی ادامه داد: من و همکاران در مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر معمولاً فک های به دام افتاده در تور ماهیگیری را معاینه کرده و اگر به لحاظ سلامتی مشکلی نداشته باشند، پس از پلاک گذاری و ثبت اطلاعات بیومتریک هر فک، آن ها را در دریا رها می کنیم.

صیاد شیرازی در ارتباط با چگونگی شکل گیری مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر گفت: فعالیت های پروژه امداد و نجات فک خزر در سال 2008 به طور رسمی، در سواحل ایران شروع شد و از آن زمان تا کنون، 54 قلاده فک که در تور ماهیگیران ایرانی به دام افتاده بودند، نجات یافته و پس از تیمارهای اولیه، به زیستگاه طبیعی خود در دریای خزر بازگردانده شدند.

به گفته وی، گروه امداد و نجات فک خزر در ابتدا، در فضای باز کار می کرد؛ اما از آنجائیکه برای نگهداری فک های مجروح نیاز به فضای بسته و بیمارستانی بود، شرکت مادر تخصصی مدیریت ماهیان خاویاری استان گلستان، این بخش را در جزیره آشوراده در اختیار آن ها قرار داد.

صیاد شیرازی ادامه داد: مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر در استان گلستان قرار دارد اما گروه امداد و نجات فک خزر هر سه استان گیلان، مازندران و گلستان را پوشش می دهد. من و همکاران در میان استان ها رفت و آمد داریم و هر زمان گزارشی درباره فک خزر به ما برسد، با یک آمبولانس به محل رفته و در صورت نیاز به درمان و بستری، فک مجروح را از استان های دیگر به مرکز انتقال می دهیم.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر در بخش دیگر سخنانش گفت: گروه امداد و نجات فک خزر به عنوان گارد ساحلی نیز محسوب می شود. یک تا دو بار در ماه، گروه ما گشت دریایی و گشت ساحلی در منطقه دارد. ما در مناطق ساحلی که امکان حضور فک در آن ها وجود دارد، گشت زده و اگر لاشه یا فک بیمار مشاهده کنیم، به آن ها رسیدگی می کنیم.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    1 0
    جمعبت فک ها در دریای خزر رو به انقراض است. حدود پنجاه سال پیش این پسناتدار در کناره های ساحل خزر قابل رویت بودند و من خودم بارها آنها را دبده بودم ولی اکنون سالهای فراوانی است که هرگز به آن منظره برخورد ننموده ام. خصوصا" بعد از انقلاب که محیط زیست و دریای خزر در پس کشمکشهای سیاسی خارجی و داخلی رها شده ماندند و هربلایی که می شد سر آنها آوردیم خوشحالم که هموز منقرض نشده اند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    3 0
    یه عکس هم میگذاشتید از فک ها