دنیای اقتصاد نوشت:

با گذشت بیش از یک سال از رکود اقتصادی به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی کشور به تدریج در حال بهبود است. ثبات نسبی در وضعیت کلان اقتصادی کشور از یکسو و خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای (احتمالا تا یک ماه دیگر نتیجه آن تعیین می‌شود) از طرف دیگر، زمینه را برای خروج از رکود اقتصادی آماده کرده است. البته، توقف ریزش قیمت‌های جهانی کالاها نیز این مسیر را تسهیل می‌کند. در این میان، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بازار مسکن و بورس بیشترین شانس را برای رونق دارند؛ بنابراین، با توجه به کاهش سفته‌بازی‌ها، بازار مسکن عمدتا مورد توجه تقاضای واقعی و مصرفی خواهد بود و در نتیجه بورس می‌تواند فرصت نخست جذب سرمایه‌گذاران محسوب شود.
در این شرایط، سیاست بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از نوسانات شدید قیمت ارز و همچنین، چشم‌انداز نسبتا نامناسب قیمت طلای جهانی سبب می‌شود تا بازارهای ارز و سکه چندان مورد توجه نباشد. در واقع، سیاست‌های انضباطی دولت جدید سبب شده است سفته‌بازان از بازارها خارج شوند و اقتصاد وضعیت باثباتی را پیدا کند. بنابراین، بازارهای ارز و سکه با توجه به ذات واقعی خود که تولیدی در آنها انجام نمی‌شود نمی‌توانند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سال جاری باشند.
از سوی دیگر، بازار مسکن با توجه به تقویت توان مالی (افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن) مصرف‌کنندگان می‌تواند به رونق نزدیک شود. با این حال، کنترل رشد بی‌رویه نقدینگی و متناسب بودن سود سرمایه‌گذاری کم‌ریسک (سپرده‌های بانکی) با نرخ تورم سبب شده است عطش فعالیت‌های سفته‌بازانه فروکش کند. بر این اساس و با توجه به اظهارات مقامات حوزه مسکن کشور، رونق بازار مسکن به معنای افزایش شدید قیمت‌ها نخواهد بود. بنابراین، انتظار می‌رود تقاضای واقعی (مصرفی نه سرمایه‌گذاری) در این بازار شکل گیرد که فارغ از سفته‌بازی خواهد بود.
در نهایت اما، بازار سرمایه که به‌عنوان آیینه اقتصاد کشور شناخته می‌شود بیشترین پتانسیل را برای جذب سرمایه‌ها در صورت هموار شدن شرایط دارد. این بازار که پس از مدت‌ها تعدیل قیمت، در شرایط مناسبی از نظر ارزش‌گذاری سهام قرار دارد، می‌تواند محلی مناسب برای سرمایه‌گذاران محسوب شود. با این حال، رشدهای بازار سهام برخلاف آنچه در سال‌های پیش از 92 مشاهده می‌شد، بر‌اساس رشد واقعی اقتصاد و جذب سرمایه‌های جدید است. به عبارت دقیق‌تر، تورم افسارگسیخته، رشد ناگهانی قیمت دلار یا جهش قیمت‌های جهانی که در گذشته عامل ایجاد سودهای اسمی در بازار سهام داشتند، اکنون حضور ندارند یا حضور آنها بسیار کمرنگ است. بر این اساس، آنچه موجبات رونق بازار سرمایه را فراهم می‌کند، رشد واقعی اقتصاد است که نیازمند برخی محرک‌های واقعی است. در این میان می‌توان به گشایش‌های هسته‌ای اشاره کرد که می‌تواند مهم‌ترین محرک این بازار محسوب شود.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    6 1
    همه چیز گران شده فقط مانده ، مسکن که گران شود
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 1
    اجازه بدین میلیونها واحد مسکونی مازاد که مدام در حال اضافه شدن به بازار هستند ، با قیمت مناسب دست مردم برسه بعدش درآمد و حقوقها را افزایش بدین تا درواقع نیازمندان واقعی مسکن بتوانند خانه بخرند ، آنوقت شعار رونق اقتصادی بدهید
  • بی نام FI ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 0
    افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن چقدر است؟ وام خرید و ساخت مسکن چقدر است؟ بازپرداخت وام خرید و ساخت مسکن چقدر است؟ آیا یک کارگر با گاف بی کلاه دارای خانواده 5 نفره، با این وامهای با کلاه قادر به پرداخت این وام است؟ ......... خوش به حال نویسنده این مقاله